Starthjælp
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 14:40

Hej

Jeg har en VW polo årg. 95 som er blevet træt og løbet tør for strøm er der
noget i vejen for at jeg knalder nogle startkabler til min Peugoet 406 HDI
årg 2003 og hjælper den lille bil igang ved ikke om der er nogen forskelle
udover den ene selvfølgeligt kører diesel ????

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Mr. Nobody

Dato : 16-10-04 14:47

Hej uden jeg skal gøre mig klog på det så ville jeg ikke turde gøre det der
er jo en masse elektronik i 406'er og jeg tror du kan brænde noget af det
af.

Hilsen Jesper

--

Hilsen jesper
(Mr.Nobody)

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 14:54

Ok hvis jeg så dropper startkablerne og køber sådan en fætter her ved
T.Hansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=320278550&n=1199131759&pn=1214965315
i stedet ville det så kunne gå uden problemer ????

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Casper Bang

Dato : 16-10-04 15:08

> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=320278550&n=1199131759&pn=1214965315
> i stedet ville det så kunne gå uden problemer ????

Uden at kunne være sikker, ville jeg ikke turde gøre det... jeg tvivler på
at ledningerne til cigerattænderen er dimensioneret til at levere strøm nok
til at starte en bil.
Jeg har noget ala:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=320278550&n=1199131759&pn=1214965316
som virker perfekt. Har hjulpet mig utallige gange.

Fra : Brizz

Dato : 16-10-04 15:40

> [...]
> årg 2003 og hjælper den lille bil igang ved ikke om der er nogen forskelle
> udover den ene selvfølgeligt kører diesel ????

Sæt + på 406'eren først også stel...derefter monterer du + på poloen også -
bagefter...også starter du poloen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-10-04 16:00

"Thomas Forsberg" skrev

> [...]
> årg 2003 og hjælper den lille bil igang ved ikke om der er nogen forskelle
> udover den ene selvfølgeligt kører diesel ????

Det kan du roligt gøre, de er begge 12 volt med minus til stel, det er
næsten alle biler forøvrigt, og det er det eneste der betyder noget.

Den bedste rækkefølge ved montering af startkabler er,
Plus på donorbilen
plus på modtageren
minus på donor
minus på stel på modtager.

Start donorbilen, lad den lade et par minutter på modtager, start modtager.

Når man ikke skal sætte minus på batteri-minus på modtager, er det for at
undgå gnistdannelse ved batteriet når bilen er startet og kablerne
afmonteres i modsat rækkefølge.
Risikoen er nu ikke så stor, personligt bekymrer det mig ikke, men jeg synes
det skal nævnes

Der er nogle historier i omløb om sart elektronik, der skulle gøre det
usikkert at starte biler med kabler, sådanne historier har jeg hørt i 40 år,
lige siden man skiftede dynamoen ud med generator.

Tidligere tiders metode med at starte 6v biler med 12 v. og 12v biler med 24
volt, vil jeg dog fraråde.

Der findes også historier om katalysatoren ikke kan tåle anden start end ved
eget batteri, det er selvfølgelig noget vrøvl, katalysatoren eller motoren
for den sags skyld, aner ikke hvordan den bliver startet, om den bliver
startet ved egen hjælp, donorbil, trukket i gang med et tov, eller
løbet ned af bakke.
Motoren bliver trukket rundt, hvordan ved den ingenting om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 16-10-04 22:00

> Det kan du roligt gøre, de er begge 12 volt med minus til stel, det er
> næsten alle biler forøvrigt, og det er det eneste der betyder noget.

Nope

> Den bedste rækkefølge ved montering af startkabler er,
> Plus på donorbilen
> plus på modtageren
> minus på donor
> minus på stel på modtager.

Sikkert rigtigt...

> Risikoen er nu ikke så stor

Passer ikke!

> Der er nogle historier i omløb om sart elektronik, der skulle gøre det
> usikkert at starte biler med kabler

Jep - spørg blot taxachaufføren, næste gang du hyrer en vogn!

Fra : alexbo

Dato : 16-10-04 23:55

"Mogens" skrev i

> Jep - spørg blot taxachaufføren, næste gang du hyrer en vogn!

Næh, jeg spørger dig,
hvilken forskel er der på at starte en bil med dens eget batteri, eller med
et batteri fra en anden bil?

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 17-10-04 06:56

> hvilken forskel er der på at starte en bil med dens eget batteri, eller
med
> et batteri fra en anden bil?

Der er den forskel, at du ifm. påsætning af
kabler og andet kan ødelægge bilernes elek-
triske udstyr.

Mange taxachauffører - og jeg mener mange - har
fået ødelagt deres elektroniske udstyr i bilerne
ved at give starthjælp. Ikke mindst den elektroni-
ske kørebog er udsat...

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 09:06

"Mogens" skrev

> Der er den forskel, at du ifm. påsætning af
> kabler og andet kan ødelægge bilernes elek-
> triske udstyr.

Det er jo nærmest et ikkesvar.

Man kan ødelægge sin PC ved at pille i den,
det betyder ikke at en PC bliver ødelagt af at nogen piller i den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 17-10-04 10:50

> Det er jo nærmest et ikkesvar.

Sgu' da ikke når jeg begrunder med et eksempel!!!
> [...]

> Man kan ødelægge sin PC ved at pille i den,
> det betyder ikke at en PC bliver ødelagt af at nogen piller i den.

Og derfor kræver starthjælp med kabler, at man
har mere end almindelig forstand på sagerne, inden
man går igang. Ellers brænder man lortet af!
(ligesom med PC'er og eksempelvis RAM...)

Nogen mennesker ka' godt, men vil ikke forstå - du er een af dem :)

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 11:11

"Mogens" skrev

> Sgu' da ikke når jeg begrunder med et eksempel!!!

Et eksempel er ikke nogen forklaring,
jeg kan give dig et eksempel på en korncirkel, der beviser at der har været
rumvæsner på færde i marken.

Men jeg tror ikke vi kommer længere,
du er overbevist om at bruge startkabler er farligt, jeg er af stik modsatte
mening.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-10-04 12:13

Mogens wrote:

> [...]
> fået ødelagt deres elektroniske udstyr i bilerne
> ved at give starthjælp. Ikke mindst den elektroni-

Hvilket alene beviser at der blandt taxachauffører, er mange uduelige
klaphatte

Det du her synliggør, er ikke at elektronikken ikke kan holde til at give
starthjælp, derimod mere hvor lidt kendskab folk/taxachaufføreer har til det
elektriske i en bil.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-10-04 10:52

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Der er den forskel, at du ifm. påsætning af
>kabler og andet kan ødelægge bilernes elek-
>triske udstyr.

Ja - når det gøres forkert.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-10-04 22:16

alexbo wrote:

> [...]
> gang med et tov, eller
> løbet ned af bakke.
> Motoren bliver trukket rundt, hvordan ved den ingenting om.

Man bør ikke forsøge, at trække en bil med katalysator i gang. Ej heller ikke
forsøge, at holde starten inde i langtid af gangen. Man risikere at der går ild i
katalysatoren. Jeg har prøvet, at der gik ild i katalyatoren ved at holde på
starten med for mange forsøg og forlænge.

mvh
Henning

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-10-04 16:06

Thomas Forsberg" <darksaint"snabel wrote:
> [...]
> Peugoet 406 HDI årg 2003 og hjælper den lille bil igang ved ikke om
> der er nogen forskelle udover den ene selvfølgeligt kører diesel ????

Du kan roligt give din Polo lidt "lunstigt åndedræt" det sker der ikke
nogete ved, Spændingsfaldet vil aldrig komme ned på noget der ligner en
almindelig start, da motoren jo naturligvis kører når du giver kunstig
åndedræt..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 16:45

Tak for hjælpen alle sammen - Poloen har det godt igen

Fortsat god weekend til alle

T.F.