/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
El eller oliefyr i en diesel
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 16-10-04 10:11

Starter en moderne diesel problemfrit (også slidmæssigt OK) om vinteren?
Skal man vælge et oliefyr til sin diesel? Eller en elektrisk motorvarmer?
Eller skal man starte den ti minutter før man kører?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
Ukendt (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-10-04 10:15


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4170e5ae$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Starter en moderne diesel problemfrit (også slidmæssigt OK) om vinteren?

Ja hvis ikke den er slidt op eller har tekniske defekter

> Skal man vælge et oliefyr til sin diesel?

Oliefyr er til at varme kabinen op

> Eller en elektrisk motorvarmer?

Nogen påstår at det kan betale sig og man kan se det på reduceret
brændstofforbrug samt længere levetid af motoren.

> Eller skal man starte den ti minutter før man kører?

Nej

--
Tom



Preben Riis Sørensen (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 16-10-04 11:08


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev > Oliefyr er til at varme
kabinen op

Jeg mener at den gør det via kølevandet, og dermed varmes også motoren op?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




BJ (16-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 16-10-04 11:13


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4170f30e$0$238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg mener at den gør det via kølevandet, og dermed varmes også motoren op?

Sådan virker mit og den varmer kabinen op samtidig via bilens blæsersystem.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Elbarto (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 16-10-04 11:53


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4170e69f$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4170e5ae$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Starter en moderne diesel problemfrit (også slidmæssigt OK) om vinteren?
>
> Ja hvis ikke den er slidt op eller har tekniske defekter
>
> > Skal man vælge et oliefyr til sin diesel?
>
> Oliefyr er til at varme kabinen op
>
> > Eller en elektrisk motorvarmer?
>
> Nogen påstår at det kan betale sig og man kan se det på reduceret
> brændstofforbrug samt længere levetid af motoren.
>
> > Eller skal man starte den ti minutter før man kører?
>
> Nej
>
> --
> Tom
>
>

Ville nu altid lade en diesel hakker stå i tomgang min 5 min før jeg køre
motorvarmer eller ej

Elbarto
OZ3BTO



Brizz (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 16-10-04 12:46

> Ville nu altid lade en diesel hakker stå i tomgang min 5 min før jeg køre
> motorvarmer eller ej

Hvorfor det?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Dennis Pedersen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 20-10-04 14:03


"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote in message
news:ckqupa$2nqf$1@news.cybercity.dk...
> Ville nu altid lade en diesel hakker stå i tomgang min 5 min før jeg køre
> motorvarmer eller ej

Horfor?
Det er ihvertfald noget af et langvarigt projekt at varme en moderne diesel
op hvis den bare banker i tomgang. Der er zip nada null spilvarme så det
tager en evighed.
Kørte jeg diesel stod oliefyr ihvertfald øverst på ønskelisten .)



--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Thomas Landberg (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 16-10-04 10:20

Rolig, jeg kan dårligt følge med....

> Starter en moderne diesel problemfrit (også slidmæssigt OK) om vinteren?

Ja. Har aldrig oplevet problemer, men har da oplevet, at den skulle forvarme
i nogle få sekunder da der var 20 graders frost. I normal dansk vinter når
man normalt ikke at se at bilen forvarmer.

> Skal man vælge et oliefyr til sin diesel? Eller en elektrisk motorvarmer?

Oliefyr er helt klart den bedste løsning, men også den klart dyreste
løsning. Over 10.000kr inkl. montering. Men når det så sidder der, så virker
det. Jeg ville aldrig vælge fyr med min udskiftningsfrekvens på bilerne,
hvis hvis man er typen der køber en bil for at køre i den i 20 år, så er
fyret en god investering.

> Eller skal man starte den ti minutter før man kører?

Det skal man bestemt ikke. Den udstødningsrøg der kommer fra en kold motor,
f.eks. i tomgang, er noget af den værste der findes. Motoren har desuden
også bedst af at blive kørt varm, men naturligvis ikke med bundgas. Man bør
sådan set bare starte sin bil og køre som man altid ville gøre. Eneste "aber
dabei" er hvis man bor lige ovenfor en motorvej med 130km/t begrænsning. Så
ville jeg ikke starte motoren og 30 sekunder senere fyre den op på 130km/t,
men lige køre et par km eller fem på motorvejen med 100km/t før bilen fik
lov at arbejde.



--


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.



Ukendt (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-10-04 16:56

>> Eller skal man starte den ti minutter før man kører?
>
> Det skal man bestemt ikke. Den udstødningsrøg der kommer fra en kold
> motor, f.eks. i tomgang, er noget af den værste der findes.

Er det kun pga. lugten du fraråder det, eller er det usundt for motoren?

> Motoren har desuden også bedst af at blive kørt varm, men naturligvis ikke
> med bundgas. Man bør sådan set bare starte sin bil og køre som man altid
> ville gøre. Eneste "aber dabei" er hvis man bor lige ovenfor en motorvej
> med 130km/t begrænsning. Så ville jeg ikke starte motoren og 30 sekunder
> senere fyre den op på 130km/t, men lige køre et par km eller fem på
> motorvejen med 100km/t før bilen fik lov at arbejde.

Jeg bor 1 km fra en 130 km/t motorvej, og jeg er ikke så god til det der med
at gøre 90-100 km/t de først par km. Derfor starter jeg motoren 5-10
minutter før jeg kører, og lader den gå i tomgang.

Med venlig hilsen

Rune.



Dennis Pedersen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 20-10-04 14:06


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
news:4170e78f$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Oliefyr er helt klart den bedste løsning, men også den klart dyreste
> løsning. Over 10.000kr inkl. montering. Men når det så sidder der, så
virker
> det. Jeg ville aldrig vælge fyr med min udskiftningsfrekvens på bilerne,
> hvis hvis man er typen der køber en bil for at køre i den i 20 år, så er
> fyret en god investering.

Det koster nu kun 5-6k hvis man selv vil installere det :)
padel.dk har dem til afhentning i tyskerland til fornuftige penge.

Du kan jo bare flå fyret ud og tage det med til den næste bil.



--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste