Forureningsproblemer på 405.
Fra : Lars

Dato : 14-10-04 19:25

Hej

(X-postet i dk.teknik.bil)

Jeg er blevet dumpet til syn pga. forureningsproblemer (+div. andre fejl,
som er rettet nu.) på min Peugeot 405 1.8i 94'.

Jeg har været på værksted med det resultat at de ikke umiddelbart kan løse
forurenings problemet, de har prøvet at skifte lambda sonden, men det
ændrede ingenting. Der er ingen problemer ved tomgang, eller fuld gas, det
ligger i området 1500 til 2500 omdrejninger. Værkstedet mener at styre
boksen kan være chiptunet, da det også forklarer hvordan bilen er
ualmindelig hurtig i forhold til andre af samme type siger de...? Og de kan
iøvrigt heller ikke få deres PC til at kommunikere med elboksen, og fejl
lamperne virker heller ikke. Det mærkelige her er bare at jeg købte bilen 4
mdr efter sidste syn, og det ligner mest af alt en helt alm. familie
bil....? og jeg har ikke pillet ved den.

De anbefaler at jeg henvender mig til et Bosch bil elektronik center, da de
sikkert vil kunne sige hvad der er galt. Men det koster en halv arm. Og det
kunne jo blive til en helt masse bøvl og omkostninger på en gammel bil.

Er der nogen her der har en god ide til hvad fejlen er, eller alternativt,
hvordan jeg får den igennem synet. De andre fejl var skævbremsning, defekt
bærekugle og svagt forlys. Kan jeg være heldig at få den betinget igennem,
når de øvrige fejl er rettet? Eller kan jeg gøre et eller andet der løser
problemet i syns øjeblikket, f.eks fjerne luftfilteret eller lign.?

Håber i kan være behjælpelige.

MVH

Lars

Fra : Olesen

Dato : 15-10-04 15:22

"Lars" <_@_dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> (X-postet i dk.teknik.bil)
>

> Jeg er blevet dumpet til syn pga. forureningsproblemer (+div. andre fejl,
> som er rettet nu.) på min Peugeot 405 1.8i 94'.

Hvad måler de ?
Diesel-luft blandingen ?
Hvordan kan en bil dumpe på dên konto ?

Hvad med en benzin'er.
Kan et højt olieforbrug være nok eller ???

Fra : Lars

Dato : 15-10-04 16:11

> Hvad måler de ?

Så vidt jeg ved er det CO2.

> Diesel-luft blandingen ?

? det er en benzin bil..?

> Hvordan kan en bil dumpe på dên konto ?

Vil du mene at den godt kan gå igennem synet hvis det er den eneste fejl der
er tilbage?

> Hvad med en benzin'er.

???

> Kan et højt olieforbrug være nok eller ???

Nej, den bruger ingen olie.

MVH

Lars

Fra : JBH

Dato : 15-10-04 17:44

"Lars" <_@_dk> skrev i en meddelelse

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved er det CO2.

Ja.

> ? det er en benzin bil..?

Ja (1,8i)

Forurening over 3.5 % ?

> Vil du mene at den godt kan gå igennem synet hvis det er den eneste fejl
der
> er tilbage?

Nej, du får ikke bilen godkendt hvis forureningsniveauet er for højt

> ???

> Nej, den bruger ingen olie.

Hvilken gasspjæld sidder der på den ?

Hvis det er sådan en Bosch ting, så skal du lige sikre dig at den vitterligt
går i tomgang. der er ind i mellem folk som skruer tomgangen op ved at dreje
på stilleskruen til primærspjældet, hvorved motorstyringen hopper ud af
"tomgangsprogrammet".
Går den jævnt og stabilt i tomgang i både kold og varm tilstand ?

Drejes spjældet manuelt, skal det give et lille "klik" når det skrues helt
ned.

Chokeren :
Nogle motorer sidder der en motorderevet omløberventil som tit soder til. I
de lidt ældre Pegøjer, er det en bimetal ventil.

mvh
JBH

Fra : Lars

Dato : 15-10-04 18:19

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken gasspjæld sidder der på den ?

Det meste i bilen er Bosch, så mon ikke, jeg kigger imorgen...

> [...]
> dreje
> på stilleskruen til primærspjældet, hvorved motorstyringen hopper ud af

Det vil jeg undersøge nærmere imorgen ved dagslys.

> Går den jævnt og stabilt i tomgang i både kold og varm tilstand ?

Når den er helt kold er den måske en lille smule ustabil.

> Drejes spjældet manuelt, skal det give et lille "klik" når det skrues helt
> ned.

øhh, vil det sige at jeg vil kunne hive i speeder kablet, og opleve dette?

> Chokeren :
> Nogle motorer sidder der en motorderevet omløberventil som tit soder til.
> de lidt ældre Pegøjer, er det en bimetal ventil.

Ved du hvor den er placeret rent fysisk på denne model? Og hvordan jeg
renser/ kontrollere den.

MVH

Lars