DR's RABATTEN dk
Fra : Jens Jensen

Dato : 13-10-04 20:42

skriver at man billigt kan få synet og godkendt sin bil i
Tyskland - er det ikke en and ?

Jeg har aldrig hørt at en dansk indregistreret bil på danske nr.plader kan
synes andre steder end i DK ?

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-04 23:54

Har ikke læst det selv men det lyder mærkeligt hvis det skal forstås sådan!
Det er ikke billigere at få synet en bil i Tyskland og deres krav til bil er
bestemt ikke mindre end her.

Jes

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.72.180.217)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-10-04 00:11

Jens Jensen wrote:
> skriver at man billigt kan få synet og godkendt sin bil i
> Tyskland - er det ikke en and ?
>
> Jeg har aldrig hørt at en dansk indregistreret bil på danske
> nr.plader kan synes andre steder end i DK ?

Har ikke set omtalte udsendeelse, men - danske biler på danske plader kan
kun synes og godkendes i dansk synshal.

Så det er nu nok en and..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Soliema

Dato : 14-10-04 05:44

> Har ikke set omtalte udsendeelse, men - danske biler på danske plader kan
> kun synes og godkendes i dansk synshal.
>
> Så det er nu nok en and..

ja, både og, da det eneste sted, jeg kan finde inde på Rabatten er :

Billigt bil-eftersyn i Tyskland.

Altså ikke noget med syn *S*

/Anne Mette

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-10-04 07:56

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> wrote in message

> ja, både og, da det eneste sted, jeg kan finde inde på Rabatten er :
>
> Billigt bil-eftersyn i Tyskland.

På et tidspunkt var der et ægtepar i Rabatten som tog deres Hyundai til
service i Tyskland og sparede nogle tusinde kroner. Tror du ikke det er det
siden refererer til?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 16:20

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> skrev i en meddelelse
> skriver at man billigt kan få synet og godkendt sin bil i
> Tyskland - er det ikke en and ?

Det er en and eller misforståelse

> Jeg har aldrig hørt at en dansk indregistreret bil på danske nr.plader kan
> synes andre steder end i DK ?

I "princippet" burde det være muligt da EU jo går ind for et åbent marked,
fri konkurrence, åben licitation osv.
I praksis kommer det næppe de næste mange år. Dertil kræver det at vi har
ENS lovgivning på det biltekniske område i alle EU-lande og det har vi
LANGTFRA.

Jeg skal blot nævne at vi SKAL have sideblinklys og nye biler SKAL have
kørelys som endda har lavere lysstyrke end nærlyset. Og så taler vi slet
ikke om godkendelser af replika'er og ombygninger som sagtens kan lade sig
gøre i tyskland men stort set er umulig i danmark.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 14-10-04 16:33

> Jeg skal blot nævne at vi SKAL have sideblinklys og nye biler SKAL have
> kørelys som endda har lavere lysstyrke end nærlyset.

Hvor har du fra at kørelys skal have en lavere lysstyrke?
Du skal have lys på bilen, det kan enten være særligt kørelys eller nærlys,
der står vist ingen steder at det skal være lavere styrke end nærlys.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 16:42

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærlys,
> der står vist ingen steder at det skal være lavere styrke end nærlys.

Jeg læste det i den danske oversættelse af noget EU lovgivning. Det står
ganske vist ikke i detailforskrifter for motorkøretøjer. Det gælder også kun
for hallogen pærer da man ikke kan lave det med gasudladningslamper (HiD).
Underligt nok har danmark ikke taget 100% af EU lovgivningen men sådan ca.
98%. Jeg sad og læste på det en hel aften en gang jeg ville vide hvordan man
kunne typegodkende en bil med HID som ellers er født med Hallogen.
Det er også noget med at lyset i instrumentbord heller IKKE må være tændt
når kørelyset er tændt.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-04 17:02

> [...]
> ganske vist ikke i detailforskrifter for motorkøretøjer. Det gælder også
> kun for hallogen pærer da man ikke kan lave det med gasudladningslamper

Det er ikke noget der er lovfæstet. Men de fleste producenter gør det at de
reducerer spændingen til lygterne, når man kører med automatisk kørelys, for
at spare¨på pærerne m.v.

> Det er også noget med at lyset i instrumentbord heller IKKE må være tændt
> når kørelyset er tændt.

Det er udelukkende gældende for biler med reduceret spænding på kørelyset.
Det er for at sikre at bilisten drejer om på alm. nærlys, når det bliver
mørkt - altså for at få den fulde lysstyrke på forlygterne.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : phk

Dato : 14-10-04 17:07

> Det er også noget med at lyset i instrumentbord heller IKKE må være tændt
> når kørelyset er tændt.

Det er det ellers i min Golf III. Mon ikke det er nummerpladebelysningen og
baglygterne du tænker på der SKAL være tændt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-04 17:15

> Det er det ellers i min Golf III. Mon ikke det er nummerpladebelysningen
> og
> baglygterne du tænker på der SKAL være tændt?

Så har din Golf ikke reduceret spænding på kørelyset, men derimod "fuldt
blus".

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-10-04 18:04

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:416ea615$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Så har din Golf ikke reduceret spænding på kørelyset, men derimod "fuldt blus".

På min gamle Escort fra 94 var lyset i instrumentbordet tændt hele tiden, men i Mondeoen
fra 98 er det ikke, og det er faktisk lidt træls.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : phk

Dato : 14-10-04 19:04

> Så har din Golf ikke reduceret spænding på kørelyset, men derimod "fuldt
> blus".

Heller ikke. Spændingsnedsættelsen er indbygget i kontakten - det er derfor
den skal skiftes temmelig tit, som jeg har forstået det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael L

Dato : 14-10-04 22:34

> [...]
> kunne typegodkende en bil med HID som ellers er født med Hallogen.
> Det er også noget med at lyset i instrumentbord heller IKKE må være tændt

Når det ikke står i hverken detailforskrifter eller synsvejledningen er det
vel næppe et lovkrav i DK ?

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 22:46

> kun
> man
>
> Når det ikke står i hverken detailforskrifter eller synsvejledningen er
> det
> vel næppe et lovkrav i DK ?

Det kan jeg ikke svare på da det er så selvmodsigende som noget kan være.
Der står at vi har adapteret alle de her EØF og lign EU regler, men så har
vi bare omskrevet og udeladt noget.
Det jeg også studsede over var at EU reglerne siger der skal være min. 500
fra vejen op til nederste indre kant på parabolen, hvor de danske regler
siger noget med 500 fra vejen op til kanten på parabolen. Det kan rent
faktisk betyde 10 mm skrappere krav end EU foreskriver.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 15-10-04 00:52

> [...]
> siger noget med 500 fra vejen op til kanten på parabolen. Det kan rent
> faktisk betyde 10 mm skrappere krav end EU foreskriver.

Forløbig kan vi konkludere at der bestemt ikke er noget der er nemt, når det
har noget med regler omkring biler at gøre.

Hvem skal man mon spørge for at få et rigtigt svar?

Mikael