Oliefyr
Fra : Thomas Forsberg

Dato : 10-10-04 10:28

Hej

Købte i sommers en næsten ny Peugeot 406 HDI 2,0 med webasto oliefyr (ikke
helt sikker på hvilken model) nu nærmer tiden sig jo hvor sådan en fætter
skulle være dejlig at have man kan enten stille den så den starter på et
fast tidspunkt eller man kan blot starte den manuelt....når jeg nu starter
for vidunderet kan jeg hører en stille brummen ude i motorrummet, men
hvordan virker sådan en fætter varmer den blot vandet /olien jeg troede også
at ventilationsanlægget ville starte så den blæser varm luft ind i kabinen
eller kommer dette hvis man venter lidt længere har kun haft den tændt 5 min
da jeg ville være helt sikker på fremgangsmåden før jeg begynder at
eksperimenter - der må da være andre som har den model som Peugeot sælger
med som ekstraudstyr ???

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Kim

Dato : 10-10-04 10:55

"Thomas Forsberg" <darksaint@bredband.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tændt 5 min da jeg ville være helt sikker på fremgangsmåden før jeg
> begynder at eksperimenter - der må da være andre som har den model som

Jeg mener at den skal være startet i ca. 1 min. før man kan høre at
oliefyret starter op.
Og blæseren skal stå på trin 1 i bilen ,samt man skal huske at have
varmeaparatet stillet på¨varme.
Den varmer kølevandet op til motoren, og det går gennem varmeaparatet hvis
den står på varme, olien bliver nok ikke varmet så meget op ,men der er
aligevel en stor forskel om olien er lun eller om det er stivfrossen.
Jeg tror det vil være klogt om du kører med oliefyret min. 1 gang om måneden
også om sommeren i min 10 minutter per gang , ellers kan blæserhjul mm.
sætte sig fast , fordi det bliver brugt for lidt.
Mvh. Kim

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 10-10-04 10:59

ok lige nu står climaanlæget bare på auto men prøver at stille den over på
niveau 1 så håber jeg der sker noget

MVH
T.F.

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 10-10-04 11:14

Jeg faldt lige over denne her er der andre som bruger den anvisning som
findes på side 28 det jeg kan læse mig til med mit begrænsede tysk er at
climaen skal stilles på auto med max temp 30 grader og af luftcirkulationen
skal føre opad ????

Fra : Kim

Dato : 10-10-04 11:52

> [...]
> findes på side 28 det jeg kan læse mig til med mit begrænsede tysk er at
> climaen skal stilles på auto med max temp 30 grader og af

Det vil jeg tro er rigtigt men du skal nok prøve at sætte den sådan og lad
det køre i 10 minutter og du skal tydeligt kunne høre at oliefyret kører
(den plejer at støje en del efter ca. 1 minut efter opstarten) Hvis
oliefyret ikke starter op er der noget galt med Oliefyret eller sikringer
til det. Der kan ikke ske noget ved at prøve uanset hvordan blæser/aircon
står i bilen, den opvarmer så blot motoren , hvis det ikke kører igennem
varmeaparatet.
Mvh. Kim

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 10-10-04 15:17

Jeg er ikke helt sikker på at tiøren er faldet for mig nu var jeg ude og
prøve mit oliefyr nok engang godt nok havde bilen lige kørt ca 20 km inden
jeg tændte det.
nu har jeg stillet min clima nøjagtigt som beskrevet her side 28
http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/97177E.pdf øverste tegning jeg tændte så for
fyret ca 10 min og kunne så stadigt kun hører selve fyret ude i morterrummet
brumme burde blæserne inde i bilen ikke også kører eller har jeg misforstået
noget ????
Det skal så lige siges at temp inde i bilen var omkring 18 grader men det
burde vel ikke have noget at sige når man stiller den climaen på 30 grader/
max temp.

MVH
T.F.

Fra : Kim

Dato : 10-10-04 15:35

Den skal ikke bare brumme, den skal lyde lidt turbineagtig og blæseren i
bilen starter normalt selv op, men hvis dit kølevand på motoren er over 70
grader varmt , ved jeg ikke om den starter op.
Mvh. Kim

Fra : Henry

Dato : 12-10-04 18:44

> [...]
> http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/97177E.pdf øverste tegning jeg tændte så for
> fyret ca 10 min og kunne så stadigt kun hører selve fyret ude i

Lidt OT, men hvordan fandt du den manual? Jeg har en mercedes C220CDI/W203
med .stort klimaanlæg, men jeg kan sgu ikke funde ud af hvordan jeg skal
stille anlæget for at varmen kommer op på forruden. Der kommer masser af
varme ved fødderne, men stort set ingenting på forruden.

mvh
Henry

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 13:05

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og blæseren skal stå på trin 1 i bilen ,samt man skal huske at have
> varmeaparatet stillet på¨varme.

Når jeg slukker motoren, og der ingen cirkulation af vand er, så
blir luften i kabinen hurtig kold.
Er der elpumpe på en varmer, så det varme vand pumpes rundt ?

Fra : Kim

Dato : 10-10-04 13:11

> Når jeg slukker motoren, og der ingen cirkulation af vand er, så
> blir luften i kabinen hurtig kold.
> Er der elpumpe på en varmer, så det varme vand pumpes rundt ?

Ja der er cirkulationspumpe på en oliefyr Mvh. Kim

Fra : ham-der

Dato : 10-10-04 13:24

> Når jeg slukker motoren, og der ingen cirkulation af vand er, så
> blir luften i kabinen hurtig kold.
> Er der elpumpe på en varmer, så det varme vand pumpes rundt ?

ja, i nogle af dem er den indbygget, og andre har en lille pumpe siddende
løs ved siden af fyret.