/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvilken olie til hvilken bil?
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 09-10-04 18:46

Hej hej

Efter at have skiftet olie idag på min WV Vento fra 93 skal jeg lige havet
noget klargjort.

Jeg har brugt en semisyntetisk 10W 40 olie til min bil, for det fik jeg
anbefalet af et par stykker.

Dog mener min far at have fået at vide flere steder at man roligt kan bruge
Shells Helix Ultra 0w 40 olie (den dyre som de har udvilket med Ferrari) Han
havde vist læst i en artikel at alle motorer uanset alder har godt af en
superolie.

Hvad passer? Skal jeg smide en Helix Ultra i min bil næste gang jeg skifter?
Den har pt. kørt 210.000 km og bliver primært brugt til bykørsel.

Har i forøvrigt bemærket om der er forskel imellem de forskellige
halvsyntetiske 10w 40 olier? Hvad skulle forskellen være på de forskellige
mærker?

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke



 
 
Claus Nygaard-Peders~ (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 09-10-04 19:07

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
news:ck9842$slj$1@news.cybercity.dk...
> Hej hej
>
> Efter at have skiftet olie idag på min WV Vento fra 93 skal jeg lige havet
> noget klargjort.
>
> Jeg har brugt en semisyntetisk 10W 40 olie til min bil, for det fik jeg
> anbefalet af et par stykker.
>
> Dog mener min far at have fået at vide flere steder at man roligt kan
bruge
> Shells Helix Ultra 0w 40 olie (den dyre som de har udvilket med Ferrari)
Han
> havde vist læst i en artikel at alle motorer uanset alder har godt af en
> superolie.
>
> Hvad passer? Skal jeg smide en Helix Ultra i min bil næste gang jeg
skifter?
> Den har pt. kørt 210.000 km og bliver primært brugt til bykørsel.

Der er overhovedet ingen problemer i at smide den gode olie i motoren. Hvis
motoren ellers er i god stand ville jeg ikke betænke mig på at gøre det!

Min egen Golf 1.8 fra 06/1996 kørte de første 15.000 km på den originale
olie og så skiftede jeg til Shell Helix Ultra 5W-40 som jeg har anvendt
siden.

Første gang jeg fik Helix'en hældt på maskinen var i november 1996 og det
var koldt udenfor. Jeg kan tydeligt huske hvordan jeg (morgenen efter
olieskiftet) øjeblikkeligt registrerede at startmotoren drev motoren
hurtigere rundt med Helix'en i forhold til den originale olie.

Forskellen var meget tydelig og bekræfter bare at den gode fuldsyntetiske
olie er tyndere end den originale olie ved lave temperaturer.

Når du læser betegnelsen 5W-40 henviser 5W til oliens viskositet ved lave
temperaturer (husker ikke ved hvilken temperatur det er målt) og 40 henviser
til oliens viskositet ved høj temperatur (husker ikke ved hvilken temperatur
det er målt men tænk på det som ved driftvarm motor).

Det du opnår ved at skifte til en olie som har 0W eller 5W i forhold til 10W
er altså en olie som er mere tyndtflydende i kold tilstand (ved start og
særligt om vinteren). Dette betyder alt andet lige at olien hurtigere når
rundt i motoren og smørre og derved begrænses slidtagen under start. Hvis du
holder dig til 40-olier vil de have samme viskositet ved driftvarm motor og
da de 40 passer til motoren bør du således ikke eksperimentere med 30- eller
50-olier.

Så meget om viskositeten.

Hvad angår del- eller fuldsyntetisk olie er der vel ikke meget andet at sige
end at en fuldsyntetisk olie typisk holder egenskaber over længere tid og
altså ikke slides så hurtigt.

> Har i forøvrigt bemærket om der er forskel imellem de forskellige
> halvsyntetiske 10w 40 olier? Hvad skulle forskellen være på de forskellige
> mærker?

Olier skal leve op til standarder som f.eks. VW500.xx som er ganske udbredt.
Disse standarder foreskriver oliens egenskaber.

Når man laver en olie - I dette tilfælde delsyntetisk - starter man med en
basisolie og tilsætter derefter additiver.

Vælger man at starte med en dårlig basisolie (læs billig) kan man ved
tilsætning af de rette additiver opnå egenskaber som svarer til de
specificerede i standarderne. Ulempen ved at vælge en dårlig eller
middelmådig basisolie er at den færdige olie ikke bevarer disse egenskaber
ret længe. Den slides hurtigere og vil efter kortere tid end den dyre ikke
længere beskytte din motor nær så godt som den der er baseret på en god
basisolie.

Jeg håber at ovenstående bidrager til din forståelse, ellers spørg igen.

Mvh
Claus



Anders B. Hyltoft (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 09-10-04 20:31

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
news:4168286b$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

SNIP

Meget fyldetsgørende svar... tak for det

Så skifter jeg til Helix Ultra om en 7-8.000 km.

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke



phk (09-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 09-10-04 19:24


"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
news:ck9842$slj$1@news.cybercity.dk...
> Hej hej
>
> Efter at have skiftet olie idag på min WV Vento fra 93 skal jeg lige havet
> noget klargjort.
>
> Jeg har brugt en semisyntetisk 10W 40 olie til min bil, for det fik jeg
> anbefalet af et par stykker.

Jeg vil tro det gør en forskel på nogen om det er benzin eller diesel, turbo
eller uden ...

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste