De er smarte, de nye biler?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-10-04 20:00

Jeg har lige haft mulighed for, her i min ferie, at nærstudere den nye
Golf V.

Det første der lige falder i øjnene er vinduesviskerne. De ligner ikke
dem man kender med de traditionelle viskerblade.

Min første tanke var, at det var godt at der endelig skete noget på
den front. Det er normalt ikke der de store revolutioner sker.

For at nærstudere dem, ville jeg løfte dem væk fra ruden, som man gør
når man vasker forruden. Det kan man ikke!!!

Begge viskerarme går imod kanten af motorhjelmen når man løfter dem
op!!!

Så behøvede jeg ikke at kigge mere på den bil. Sådan nogen genistreger
skal mine penge fanneme ikke bruges til.

Jeg ved jo godt at det er muligt at slå tændingen fra mens viskerne
står lodret på ruden, men det er s'gu da utroligt at man skal lave
sådanne krumspring for at løfte et par viskere fra en forrude.

Jeg kunne forestille mig, at det også er én af den slags biler hvor
det tager en formiddag at skifte en forlygtepære, og iøvrigt kun er
muligt hvis man lider af anorexi i mellemsvær grad.

Som allerede nævnt, så får sådanne automobilfabrikanter ikke del i
mine surt tjente penge.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brizz

Dato : 07-10-04 20:06

> Begge viskerarme går imod kanten af motorhjelmen når man løfter dem
> op!!!
>
> Så behøvede jeg ikke at kigge mere på den bil. Sådan nogen genistreger
> skal mine penge fanneme ikke bruges til.

Så den nye seat altea er heller ikke din stil? Der ligger de gemt bag
A-stolpen hvilket jo er smart nok når der skal placeres p-bøder

Havde du så en god ferie ellers?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-10-04 20:24

On Thu, 7 Oct 2004 21:05:50 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Så den nye seat altea er heller ikke din stil? Der ligger de gemt bag
>A-stolpen hvilket jo er smart nok når der skal placeres p-bøder
>
>Havde du så en god ferie ellers?

Jow tak, ferien var aldeles glimragende, og Torino-vibratoren glimrede
ved et gennemsnitsforbrug på 18.9 km/l. indtil vi skulle hjem. Da
brugte vi autobahn, og fuld skrue hvor det var muligt, og så faldt
gennemsnittet til uhyggelige 17.2 km/l.

Jeg var ikke klar over det med Altea'en, men er du uenig i mine
betragtninger?

Jeg synes s'gu at den får lidt for rigeligt på designfronten, og for
lidt på anvendelighedsfronten.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 07-10-04 20:29

Hejsa

Folmer Rasmussen skrev:

> Jeg synes s'gu at den får lidt for rigeligt på designfronten, og for
> lidt på anvendelighedsfronten.

Design og den nye Golf i samme sætning - så har man set det med
Ærlig talt synes jeg den er ligeså kedelig som Mazda var i "gamle" dage.

Udover det er den da vist blevet større end de gamle Golf'er... så lidt
anvendelig er den vel.

/Brian

Fra : Brizz

Dato : 07-10-04 21:16

> Jeg var ikke klar over det med Altea'en, men er du uenig i mine
> betragtninger?

Tja..jeg ser sådan på det at hvor tit ser du på bilen og hvor tit skifter du
viskerblade?

Så hellere et flot design frem for let at skifte viskere

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Peter

Dato : 08-10-04 08:31

[klip]

> Da
> brugte vi autobahn, og fuld skrue hvor det var muligt, og så faldt
> gennemsnittet til uhyggelige 17.2 km/l.

Hold da op! Hvad mener du med fuld skrue? Hvad er hastigheden om
omdrejningerne?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-10-04 12:27

On Fri, 8 Oct 2004 09:31:18 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>[klip]

>Hold da op! Hvad mener du med fuld skrue? Hvad er hastigheden om
>omdrejningerne?

>--

Tja, den var op at køre max. 3-4 gange, og det vil sige 210 km/t. på
speedometeret.

Over lange stræk var det faktisk muligt at køre ca. 180 km/t., og
stort set ikke under 150 km/t.

Der var nogle vejarbejder og en enkelt kort stau, hvor der blev kørt
efter gældende begrænsninger, men ellers blev den drevet frem i det
tempo der til enhver tid rådede i det yderste spor.

Vi startede 30 km. syd for Mannheim kl. 08:30, og var i Puttgarden kl.
16:25, så der var fremkommeligt på autobahnerne den dag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter

Dato : 08-10-04 13:58

[klip]

> Tja, den var op at køre max. 3-4 gange, og det vil sige 210 km/t. på
> speedometeret.
>
> Over lange stræk var det faktisk muligt at køre ca. 180 km/t., og
> stort set ikke under 150 km/t.

Imponerende. Min egen kan slet ikke følge med - altså forbruget. Når jeg
kører så stærkt hedder det ca 12 km/l MAX. Ellers omkring 14 km/l ved en
target-hastighed på 160 km/t. Det er så altid med box - har aldrig prøvet
uden.

Så jeg er imponeret

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-10-04 14:51

On Fri, 8 Oct 2004 14:57:48 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

> [...]

>target-hastighed på 160 km/t. Det er så altid med box - har aldrig prøvet

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg faktisk også imponeret selv.

Jeg er også imponeret over, at forbrugsmåleren måler med en fejlmargin
på ca. 0.8%, regnet ud fra den gamle metode med liter divideret med
antal kørte kilometer............i en FIAT!? *LOL*

Det har hjulpet en del på præcisionen at der står Bosch og Visteon på
det hele, i stedet for det gamle skrammel fra MagnetoMarelli.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Neser

Dato : 07-10-04 20:46

> For at nærstudere dem, ville jeg løfte dem væk fra ruden, som man gør
> når man vasker forruden. Det kan man ikke!!!
>
> Begge viskerarme går imod kanten af motorhjelmen når man løfter dem
> op!!!

Mener det samme er tilfældet for MB's nyeste E-klasse.

- Neser

Fra : Aslan

Dato : 08-10-04 02:25

Neser wrote:

> Mener det samme er tilfældet for MB's nyeste E-klasse.

MB E-klasse løsning: Tag nøglen ud af låsen. Fat i venstre vinduesvisker og
før den forsigtig "op af ruden", den følger nu med og kan vippes udaf, og
den højre følger med. Herefter kan al snavset fjernes og vinduesviskerne
tørres rene. Husk herefter at føre vinduesviskerne på plads inden nøglen
sættes i låsen.

Med hensyn til afisning af forruden: Tryk på fjernbetjeningen til oliefyret,
mens du drikker den sidste kop morgenkaffe og ruderne er frie for sne og is,
motoren og kabinen er dejlig varme og tænd så sædevarmen og skru op for
Dolby Sorroundanlægget og tril afsted.

Aslan

1998 alfa 156 2,0 TS
2003 MB E 320 CDI Avantgardé

Fra : Neser

Dato : 08-10-04 15:54

> [...]
> den højre følger med. Herefter kan al snavset fjernes og vinduesviskerne
> tørres rene. Husk herefter at føre vinduesviskerne på plads inden nøglen

De er nu ikke så svære at skifte selvom de ligger helt der nede.

> [...]
is,
> motoren og kabinen er dejlig varme og tænd så sædevarmen og skru op for

Det kniber lidt for mig... Jeg drikker ikke kaffe :)

- Neser
Pt. uden bil...

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 11-10-04 21:25

> [...]
is,
> motoren og kabinen er dejlig varme og tænd så sædevarmen og skru op for

Og er der tid til overs så kan man jo lige så godt lidt banke lidt rust løs
på døre, og div. andre dele :)

MVH

Lars Bisgaard ( I drille humør )

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 07-10-04 21:29

> Begge viskerarme går imod kanten af motorhjelmen når man løfter dem
> op!!!
>
> Så behøvede jeg ikke at kigge mere på den bil. Sådan nogen genistreger
> skal mine penge fanneme ikke bruges til.

Jeg tror designet af viskerne laves sådan for at mindske vindmodstand, og
dermed vindstøj og benzinforbrug.

Mvh.

Lauge

Fra : Mig selv

Dato : 07-10-04 21:43

> Jeg tror designet af viskerne laves sådan for at mindske vindmodstand, og
> dermed vindstøj og benzinforbrug.

Uhada ja vi sparer sikker mange
kilometer pr liter hvis viskerne er skjult.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-04 21:53

On Thu, 07 Oct 2004 22:28:41 +0200, Lauge Søndergaard wrote:

> Jeg tror designet af viskerne laves sådan for at mindske vindmodstand, og
> dermed vindstøj og benzinforbrug.

Det tror jeg nok man skal lede længe efter... tror der findes mange andre
underlige ting på den bil som kunne forbedres for at mindske
vindmodstand. Men et helt andet og yderst relevant problem (som jeg ser
det). Hvordan fanden skal man så lige skrabe ruden ren for is? Hvis man
ikke kan løfte bladene væk fra ruden for at skrabe den ren for is og
sne, så holder de viskeblade skutte ret længe.

/Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-04 08:06

Thomas Rasmussen (thomas@p7.dk.invalid) skrev følgende:

> [...]
> for is og
> sne, så holder de viskeblade skutte ret længe.

Selv på min oldgamle 205'er fiser varmen fra ventilationen op der hvor
viskerbladene sidder. Så de er det første der bliver afiset (inden for 3-4
min. kørsel). Mon ikke det gælder for de fleste biler?

- Martin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-10-04 08:16

Martin Petersen wrote:

> Selv på min oldgamle 205'er fiser varmen fra ventilationen op der hvor
> viskerbladene sidder. Så de er det første der bliver afiset (inden for 3-4
> min. kørsel). Mon ikke det gælder for de fleste biler?

Sikkert - men det hælper jo ikke noget, hvis ikke man kan se ud af ruden
de første 3-4 km *gys*....

/Jakob

Fra : phk

Dato : 08-10-04 11:17

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert - men det hælper jo ikke noget, hvis ikke man kan se ud af ruden
> de første 3-4 km *gys*....

Har du beviser for at der kommer is derned?

--
Per, Esbjerg

Fra : Unlimited

Dato : 08-10-04 16:47

Hmmm 3-4 km...

Havde for 3 mdr siden under 2 km til arbejde.. Og på den tid kunne bilen
godt nå at få en kølevandstemperatur på 80-90 grader.. Det er bare et
spørgsmål om hvor mange tæsk man giver den når man kører...

-F
Der har fået nyt job siden, hvor jeg også har firmabil ;)

Fra : Casper Bang

Dato : 08-10-04 17:05

> Havde for 3 mdr siden under 2 km til arbejde.. Og på den tid kunne bilen
> godt nå at få en kølevandstemperatur på 80-90 grader.. Det er bare et
> spørgsmål om hvor mange tæsk man giver den når man kører...

Lyder ikke helt sundt :s

Fra : Neser

Dato : 08-10-04 21:04

> Lyder ikke helt sundt :s

Pjat... ;)

Jo mere gas man giver fra start, jo hurtigere bliver lortet varm....

- Neser

Fra : Casper Bang

Dato : 10-10-04 11:40

> Jo mere gas man giver fra start, jo hurtigere bliver lortet varm....

Hmm... mener du det seriøst?
Jeg kan godt se at den selvfølgelig bliver hurtigere varm, men slider det
ikke meget mere på de mekaniske dele, af blive så hurtigt varmet op?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-04 11:47

Hej!

Casper Bang wrote:

> Hmm... mener du det seriøst?
> Jeg kan godt se at den selvfølgelig bliver hurtigere varm, men slider det
> ikke meget mere på de mekaniske dele, af blive så hurtigt varmet op?

Der kommer væsentligt større slid ved dette scenarie, JO!

Min slæde kommer aldrig over 3000 omdr/min de første 15km og der accelereres
stille og roligt.

Mvh, Kim

Fra : Casper Bang

Dato : 10-10-04 11:54

> Der kommer væsentligt større slid ved dette scenarie, JO!
>
> Min slæde kommer aldrig over 3000 omdr/min de første 15km og der
> accelereres stille og roligt.

Jeg kører normalt kun "småture", af 8 km, to gange om dagen (frem og
tilbage).
Burde bilen ikke være rimeligt gennemvarm til slut på turen, så den kan få
lidt mere gas der? Jeg går ud fra at den trods alt har godt af at komme lidt
op i omdrejninger, når den så sjældent får langture?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-04 12:06

Hej!

Casper Bang wrote:
> Jeg kører normalt kun "småture", af 8 km, to gange om dagen (frem og
> tilbage).
> Burde bilen ikke være rimeligt gennemvarm til slut på turen, så den kan få
> lidt mere gas der?

Man plejer vist at anbefale 15km til bensinmaskiner, inden de må få "fuld gas".
Dieselmaskiner skal helst over 30km før der må sparkes til dem.

> Jeg går ud fra at den trods alt har godt af at komme lidt
> op i omdrejninger, når den så sjældent får langture?

Tja, selvfølgelig er det en balancegang ml. slid og aflejringer rundt omkring i
motoren. Får den _aldrig_ langture hvor du virkeligt kan få trampet på sømmet?

--
Mvh, Kim

Fra : Casper Bang

Dato : 10-10-04 13:14

> Man plejer vist at anbefale 15km til bensinmaskiner, inden de må få "fuld
> gas".

Det var da godt nok mere end jeg havde troet... må huske at lade være med at
give for meget gas på den korte tur så.

> Tja, selvfølgelig er det en balancegang ml. slid og aflejringer rundt
> omkring i motoren. Får den _aldrig_ langture hvor du virkeligt kan få
> trampet på sømmet?

Jo, den får skam langture ind imellem (langture~100 km). Men det bliver
sjældent mere end en gang eller to om måneden.
8 km er lidt for langt til at jeg vil cykle, og lidt for kort til at bilen
bliver helt varmet igennem :(

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 13:15

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:416914d4$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
lidt
> op i omdrejninger, når den så sjældent får langture?

Jo varmere jo bedre, men jeg er efterhånden af den overbevisning,
at er uheldet ude, så er den ude, uanset om bilen er kold eller varm.

Så kør du bare, så længe det ikke er direkte ræs.

Jeg har hørt mange historier om bilejere,
som bare bruger bilen som transportmiddel,
og ikke spekulerer over så meget, og bilen
holder uden problemer. Så lidt et følelsesmæssigt
område, som måske er svær at undersøge, selvom
"jo varmere, jo bedre" altid er en god hovedregel.

Fra : Neser

Dato : 10-10-04 17:32

> Hmm... mener du det seriøst?
> Jeg kan godt se at den selvfølgelig bliver hurtigere varm, men slider det
> ikke meget mere på de mekaniske dele, af blive så hurtigt varmet op?

Nej, men kan se at jeg også burde have sat en smiley efter den sætning
istedet for kun at sætte den efter "Pjat ;)"

Jeg plejer som regel selv at køre 10-20 km inden jeg giver giver gas, men
hvis den skal presses lidt skal den helst over 25-30 km. inden den får lov.

- Neser

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-10-04 14:03

On Fri, 08 Oct 2004 09:06:28 +0200, Martin Petersen wrote:

> Selv på min oldgamle 205'er fiser varmen fra ventilationen op der hvor
> viskerbladene sidder. Så de er det første der bliver afiset (inden for 3-4
> min. kørsel). Mon ikke det gælder for de fleste biler?

Jo jo, det gør den skam også på min gamle golf, men da den først lige
skal varme motoren op før der kommer varme på blæseren, så går der
rimelig lang tid, og jeg vil da gerne kunne bruge mine viskere fra jeg
starter bilen og har gjort resten af ruden ren. I vinters var jeg udsat
for (efter at bilen havde været parkeret en uges tid) at næsten hele
viskerbladet var fuldstændig pakket ind i solid is. Det krævede da en
del arbejde at få dem rene og funktionelle, men det er nu nemmest når
man kan vippe dem ud fra ruden

/Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-04 01:50

> [...]
>
> Så behøvede jeg ikke at kigge mere på den bil. Sådan nogen genistreger
> skal mine penge fanneme ikke bruges til.

Ork, VW har i over 10 år ikke ønsket mine penge. Så længe at højre sidespejl
er mindre end samleverens lommespejl, får de sgutte en klejne af mig. Det er
rent til grin - også designmæssigt.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Brizz

Dato : 08-10-04 02:07

> [...]
sidespejl
> er mindre end samleverens lommespejl, får de sgutte en klejne af mig. Det

Det kan jeg kun give dig ret i. Meget underlig diposition de har gjort der.
Designmæssigt er det rigtig ringe. Daglig b rug af det lidt mindre spejl
synes jeg nu ikke generer mig.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : anders majland

Dato : 08-10-04 07:20

> Det kan jeg kun give dig ret i. Meget underlig diposition de har
> gjort der. Designmæssigt er det rigtig ringe. Daglig b rug af det
> lidt mindre spejl synes jeg nu ikke generer mig.

Jeg tænkte nok det var en "familiesvaghed" - På skoda fabia er det også
sådan. Fatter ikke hvad det skal gøre godt for ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-10-04 07:44

anders majland wrote:

> Jeg tænkte nok det var en "familiesvaghed" - På skoda fabia er det også
> sådan. Fatter ikke hvad det skal gøre godt for ...

På octavia har man (fra 2002) skiftet det til et i alm. størrelse.

/Jakob

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-10-04 09:41

> På octavia har man (fra 2002) skiftet det til et i alm. størrelse.

Ja, men på min nye Fabia (ankomst om 14 dage) er der et lille højre
sidespejl. Meget mærkeligt. Min "gamle" Octavia havde et stort højre
sidespejl, til gengæld havde den hverken skiver bagpå eller ESP. Bliver det
for voldsomt hvis alle sikkerhedsforanstaltningerne kommer med på en og
samme bil? Men jeg regner nu med at bestille et nyt sidespejl i England.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : phk

Dato : 08-10-04 11:18

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4166527b$0$278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> for voldsomt hvis alle sikkerhedsforanstaltningerne kommer med på en og
> samme bil? Men jeg regner nu med at bestille et nyt sidespejl i England.

Det er også det der er mange der gør.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-10-04 12:48

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> for voldsomt hvis alle sikkerhedsforanstaltningerne kommer med på en og
> samme bil? Men jeg regner nu med at bestille et nyt sidespejl i England.

Smart

Får du så et højre spejl med "vidvinkel-effekt" ?

/Jakob

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-10-04 07:05

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Jeg kunne forestille mig, at det også er én af den slags biler hvor
> det tager en formiddag at skifte en forlygtepære, og iøvrigt kun er
> muligt hvis man lider af anorexi i mellemsvær grad.

LOL! På Golf IV anbefalede de faktisk, at man overlod udskiftning af
forlygtepære til et værksted... ;)

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-10-04 08:34

> LOL! På Golf IV anbefalede de faktisk, at man overlod udskiftning af
> forlygtepære til et værksted... ;)

Jeg var netop på værksted med C3'en i dag for samme operation. Det tog dem
15-20 minutter at skifte højre forlygtepære - og det er den nemme. Det skal
så siges at de først satte en lærling til det, og han havde ikke meget held
med det. Så måtte mester jo tage over. Desuden er de lige skiftet til
Citroen fra Saab mv., så de er måske heller ikke helt i træning. Men 15 min
ligegodt - det er sgu lang tid for noget så basalt.

/Kasper Hansen

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-10-04 09:18

On Fri, 8 Oct 2004 09:33:34 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

>Jeg var netop på værksted med C3'en i dag for samme operation. Det tog dem
>15-20 minutter at skifte højre forlygtepære - og det er den nemme.

Så lang tid tager det også på en Sierra - men det er så inklusive
indkøbstiden for pæren.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-10-04 11:47

> Så lang tid tager det også på en Sierra - men det er så inklusive
> indkøbstiden for pæren.

Jeg har ikke noget forhold til det - har aldrig selv skiftet en pære i en
bil. Men de havde i hvert fald deres problemer de kære mekanikere. Jeg tør
slet ikke tænke på hvis det havde været i den anden bil - der skulle de
skille halvdelen af motorrummet ad, for at komme til sagde han - der sidder
jo bla. et svin af et batteri i vejen.

/Kasper Hansen

Fra : JIB

Dato : 08-10-04 13:13

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Begge viskerarme går imod kanten af motorhjelmen når man løfter dem
> op!!!

Jeg kender intet til Golf, jeg kører Citroën C5. Men der gemmer viskerne
sig også i motorhjelmen.
Når man har slukket bilmotoren, trykker man lige en gang på viskerarmen.
Vupti, så står begge viskere lodret op på vinduet.
Har du prøvet dette?

> Jeg kunne forestille mig, at det også er én af den slags biler hvor
> det tager en formiddag at skifte en forlygtepære, og iøvrigt kun er
> muligt hvis man lider af anorexi i mellemsvær grad.

Jeg prøvede også at skifte pærer på en C5 - den nemme tog mig 1,5 time.
Da den svære (højre) pære så røg, kørte jeg på værkstedet.

Jeg ved ikke helt, hvad de gør - men det tog 5 min. og kostede 230 kr.
incl. pæren. Det ofrer jeg gerne, og sparer en masse bandeord og
skrammede hænder, arme og overkrop.

Mvh. JIB