Nye kørekørtregler fra 2010
Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 07-10-04 20:00

Fra : Brizz

Dato : 07-10-04 20:12

> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=265783

Synes egentlig ikke det er nogen vildt god ide.
"C. Unge under 24 år kan ikke længere få kørekort til motorcykler over en
vis størrelse."
Første gang de så kommer ud på en stor maskine vrider de stadig øret rundt
på den og udsætter sig selv og andre for en fare.
Tror da mange vil vælge at vente med at få A kørekort til de kan få den
store maskine fremfor at skulle betale for 2 kørekort og køre på en mindre
maskine først.

"B. 18-21-årige kan ikke længere få kørekort til lastbiler og busser over en
vis størrelse."
Tja. det fjerner en del job muligheder for de unge. Tror ikke det er alderen
men uddannelsen der er gal.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-10-04 20:45

Brizz griflede følgende:

> [...]
> store maskine fremfor at skulle betale for 2 kørekort og køre på en mindre

Sådan som reglerne er idag kan man kun tage lille A når man er under 21,
og man får så det store automatisk efter to år.
Jeg har valgt at tage kørekort til stor motorcykel som 21 årig da jeg
vidste at hvis jeg tog til lille mc tidligere ville jeg alligevel vente
til jeg måtte køre en stor motorcykel med at købe en da jeg ikke gider
skifte motorcykel lige med det samme.
Derudover findes der ikke lige nogen motorcykler i den lille størrelse
som falder i min smag :)

> "B. 18-21-årige kan ikke længere få kørekort til lastbiler og busser over en
> vis størrelse."

Jeg fik lastbilkørekort som 19 årig og ser ingen problemer i det.
Men det kommer så også an på om man er ansvaret voksen, jeg fik i det
forbindelse med uddannelse til brandmand.

> Tja. det fjerner en del job muligheder for de unge. Tror ikke det er alderen
> men uddannelsen der er gal.

Enig

--
Mvh Anders Christensen
Med A - B - C kørekort

Fra : Troja

Dato : 07-10-04 21:51

Anders Christensen tastede følgende
>Med A - B - C kørekort

Fra den store ABC bog som vi fik i børnehaveklassen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-04 21:58

Anders Christensen wrote:

> Jeg fik lastbilkørekort som 19 årig og ser ingen problemer i det.
> Men det kommer så også an på om man er ansvaret voksen, jeg fik i det
> forbindelse med uddannelse til brandmand.

I dag skal du have hvidt kvalifikationsbevis hvis du er under 21 år.

Uddanelsen kan måske nok blive bedre, det arbejdes der jo heldigvis konstant
også med.

Nu er det en slet skjult sandhed at en ung person på 18-19 år ikke kan have
samme erfaring som en ældre person.

En lærer ved specialarbejderskolen fortalte en gang at han uden problemer
kunne spotte de personer som ville ende som gode og ansvarlige chauffører.
Og lige så let kunne fortælle hvem der ikke ville blive det.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jesper

Dato : 08-10-04 06:55

"Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message news:<41659518$0$59404$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> store maskine fremfor at skulle betale for 2 kørekort og køre på en mindre

Det kan være at overgangen til stort A så bliver automatisk ligesom i
dag. Man kan så bare håbe på at de så sætter den nuværende 34Hk grænse
op. Bare til f.eks 60Hk. Det gør en stor forskel hvis man er på
langtur med sin MC.

Jeg synes at ideen med at unge skal starte på en lille MC er god. Så
lærer man måden at køre en MC på samt håndteringen af sådan et dyr.
Der findes desvære ingen præcis statestik der viser om delingen af MC
kortet har haft nogen virkning på antallet af ulykker, for efter
delingen af kortet blev uheldsstatestikken for knallert45 også ført
ind under MC-statestikken.... Og der er en del knallert-45 uheld, så
det giver et mindre positivt billede af MC'erne.

Jesper
Billist når det regner
MC'ist når solen skinner

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-10-04 08:57

On Thu, 7 Oct 2004 20:59:47 +0200, "Keld H. Mikkelsen"
<mz1456SLETDETTE@hotmail.com> wrote:

>http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=265783

[Snip]
De nye regler betyder blandt andet:

A. Indførelse af et nyt kørekort i Danmark for førere af knallerter, der
kan køre op til 25-45 km/t.

B. 18-21-årige kan ikke længere få kørekort til lastbiler og busser over
en vis størrelse.

C. Unge under 24 år kan ikke længere få kørekort til motorcykler over en
vis størrelse.

D. Kørekort til almindelig bil og lastbil skal fornys administrativt
henholdsvis hvert 10. og 5. år. Dette gælder kun kørekort udstedt efter
2010.
[/Snip]

IMO er regel A da fuldstændig fucked up. Dvs at folk der faktisk har
såden en scooter/knallet idag om da 5-6 år skal til at tage endnu et
kørekort :(
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-04 13:33

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> IMO er regel A da fuldstændig fucked up. Dvs at folk der faktisk har
> såden en scooter/knallet idag om da 5-6 år skal til at tage endnu et

I dag kan du få kørekort til knallert når du er 16.

Når du er 18 må du køre knallert uden kørekort.

Når du som 18+ årig tager B-kørekort må du køre de "hurtige" knallerter.

Så jeg kan egentlig ikke se problemet - for det du tager kørekort til som 16
årig må jo uden kørekort når du bliver 18.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-04 15:21

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> I dag kan du få kørekort til knallert når du er 16.

og jeg må køre knallet (30) uden knallertkørekort

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-10-04 17:16

On Fri, 8 Oct 2004 14:32:53 +0200, "Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så jeg kan egentlig ikke se problemet - for det du tager kørekort til som 16
>årig må jo uden kørekort når du bliver 18.

At man efter 2010 som ejer af en 30/45 scooter er nødt til at erhverve
sig endnu et kørekort.
Flemming Jacobsen