Påhængsmotor skyder !
Fra : Andersen

Dato : 31-10-04 20:40

Hej Gruppe

Jeg har en gammel honda bf 100 påhængsmotor, som er begyndt, at skyde efter
den har kørt i et par minutter. Herved mister den en hel del trækkræft, for
ind imellem at gå ud. Ved at regulere gassen, kan jeg få den til fortsat at
køre, men det er jo ikke videre optimalt.

Er der nogen her, som har en idé om hvad det kan være der er galt med det
gamle dyr ?

Jeg har en lille idé om, det måske er den nedafgående luft temperatur, som
kan skabe iskrystaller i kaburatoren. Men det er måske stadig for tideligt
på året til den slags.

Mvh
Dennis

P.S. det er ikke planen, at båden skal på land, da der skal fiskes fra den
her til vinter :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-10-04 20:44

Andersen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> få den til fortsat at køre, men det er jo ikke videre optimalt.
> Er der nogen her, som har en idé om hvad det kan være der er galt med

Tændingsproblemer...

Noget tyder på, at den tænder forkert. Kig på tændrør og platiner. Få det
hellere lavet, fordi det ødelægger både stempler, plejlstænger og måske
endda topstykke, hvis den bliver ved at tænde, når stemplet f.eks. er på vej
op i kompressionstakten.

Er du sikker på oktantallet? Forkert oktantal kan også give tændingsbanken..

Et andet bud kunne måske være, at den ikke bliver kølet tilstrækkeligt,
bliver for varm og dermed selvtænder. Men så skulle man mene, at den på et
tidspunkt ville sætte sig....

Claus

Fra : Preben Jensen

Dato : 01-11-04 10:38

Det kan være tændingen, som Claus skiver. Men karburatoren er også en
mulighed: For mager blanding kan også tænde bagud i karburatoren, som du
beskriver. Og dette er også skadeligt for motoren.

mvh Preben

Fra : Andersen

Dato : 01-11-04 20:58

Claus Tersgov sad på en sten og sang følgende :

> [...]
> bliver for varm og dermed selvtænder. Men så skulle man mene, at den på et

Jeg har i dag haft begge tændrør ude af motoren, og efterjusteret åbningen
på dem. Ved eftersyn af dem kunne jeg konstatere, at de var fint tørre og
sorte uden nogen form for aflejringer på dem.

Platinerne har jeg ikke lige haft tid til at kigge på endnu, men vil gøre
dette snarest. Mener ikke, at de står helt optimalt efter manualen, men den
må jeg rekvirere fra det offtentlige bibliotek igen igen.

Oktan tallet bør jeg måske også lige cheke igen, men mener, at den fint
skulle kunne løbe på 95 blyfri.

Da jeg var ude for at røgte garn i dag, efter at have kigget på tændrørene,
gik den fint de første to minutter, og gik derefter ned i omdrejninger som
den også gjorde i går, for der efter at dø. To træk i startsnoren, og den
gik igen, men denne gang også kun i kort tid. Jeg tog der efter kalotten af
motoren, og startede den igen, og den kørte nærmest problemfrit med fulde
omdrejninger. Så ud fra det synspunkt, kan jeg nok også holde mig til din
teori om, at det muligvis er et kølingsproblem. Jeg har lige haft renset
kølekanalen (haft den adskilt). Og der kommer vand ud af kanalen, så det
burde ikke være der fejlen er :(

Dennis

P.S. 14 fods jolle i over en meter høje bølger, med motor problemer og kun
en skrubbe under målet...som blev genudsat...er altså ikke det værd, at være
garnfisker *g*

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-11-04 22:17

Andersen skriblede og skrablede følgende:

> Oktan tallet bør jeg måske også lige cheke igen, men mener, at den
> fint skulle kunne løbe på 95 blyfri.

At den ligefrem skulle skyde pga af forkert oktantal, er nok også lidt
overdrevet, men der kan meget let komme tændingsbanken.

> [...]
> muligvis er et kølingsproblem. Jeg har lige haft renset kølekanalen
> (haft den adskilt). Og der kommer vand ud af kanalen, så det burde

Jeg er ikke sikker på, at den køler voldsomt meget bedre, når toppen er
afmonteret, men det er klart, at hvis den bliver alt for varm, så har lidt
sikkert også en stor effekt. Føles den meget varm?

Kølesystemet er på mange motorer lidt dobbelt. Selv om "sladrestrålen" er
ok, så kan der godt være forstoppelser i kølesystemet. Prøv evt. at
rense/skylle det godt igennem igen. Det er desværre ikke altid en 100%
garanti, at man kan se sladrestrålen.

Men den kan næppe nå at blive overvarm efter kun *to* minutters drift?!

Kunne det være udluftningsskruen til tanken?
Kunne det mon være indsugninsgfiltret, der er stoppet?
Hvad piller du af motoren, når du piller toppen af?

Og du er sikker på, at dit brændstof er tilsat olie??

Claus

Fra : Andersen

Dato : 02-11-04 00:45

> [...]
> Hvad piller du af motoren, når du piller toppen af?
>
> Og du er sikker på, at dit brændstof er tilsat olie??

Det kan ikke være udluftnings skruen til tanken, kender godt den dejlige
ting at man har glemt, at skrue på den så den ikke får luft, har prøvet det
en enkelt gang. Og har aldrig glemt det siden :) Og der kommer også benzin
ud af den når jeg kæntrer tanken en smule.

Jeg vil ikke tro at det er indsugningsfiltret, da det er et grovmasket
filter, og der ikke ser ud til at være snavs i eller omkring det.

Når jeg piller toppen af motoren, så piller jeg faktisk kun en større
plastikhætte af, som er totalt hul. Bare sådan en beskyttelses dims, så man
ikke får fingre og tæer ind i svinghjul osv.

Jeg er 100 % sikker på, at jeg IKKE har olie i mit brændstof, da det er en
god gammel 4-takter :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-04 00:59

> [...]

> plastikhætte af, som er totalt hul. Bare sådan en beskyttelses dims,
> så man ikke får fingre og tæer ind i svinghjul osv.

Og der er ikke et sted, hvor hætten kommer til at klemme eller skubbe nogle
ledninger eller andet, der evt. kan kortslutte til stel?

> Jeg er 100 % sikker på, at jeg IKKE har olie i mit brændstof, da det
> er en god gammel 4-takter :)

AHA, det gør jo altså en væsentlig forskel...
Jeg har hele tiden formodet, at der var tale om en to-takter

Så kan der jo være flere ting galt. Bl.a. kan der være noget galt med
ventilerne som måske hænger...

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 02-11-04 22:33

> [...]

> Jeg har hele tiden formodet, at der var tale om en to-takter
>
> Så kan der jo være flere ting galt. Bl.a. kan der være noget galt med

Ja det gør en stor forskel

Får den benzin ?
Den kan godt få nok lige til at starte og derefter suge svømmerhusene tomme.
Dette har jeg prøvet ved defekt benzinpumpe pakning (falsk luft)

Er der gnist ?
En tændspole han faktisk godt være halvt defekt :-/ starter fint og går
ud/skyder ved høje omdr.
Og kørte længere ved hjælmen af, da den så ikke blev lige så hurtig varm.

Virker selv-blander systemet ?
Dette er straks lidt værre :-/ da den dør pga friktion, der vil være synlige
spor på cylinder og ringe.

Mvh
Leon
4 korte, 3 lange blink, nål på 3000omdr og korte bip !!! fejlfinding på
2-takt direkte indsprøjtning :-/

Fra : Andersen

Dato : 03-11-04 10:22

> [...]
>
> Mvh
> Leon
> 4 korte, 3 lange blink, nål på 3000omdr og korte bip !!! fejlfinding på

Jeg skulle mene, at den får benzin, for efter den er gået i stå har jeg
prøvet at pumpe på den der stakkels benzin gummipumpe som sidder mellem
tanken og pumpen på motoren, og den er fast hver gang. Som sagt så starter
den i første eller andet forsøg hver gang, også selv om jeg ikke pumper den.

Der er fin gnist på begge tændrør, oven i købet så summede det fint i mine
fingre den ene gang, at jeg lagde en finger på den ene tændrørsledning (gør
jeg dog ikke igen).

Selv-blander system ? håber ikke den blander olie i benzinen, da det er en
4-takter :)

Mvh
Dennis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-04 13:04

Andersen skriblede og skrablede følgende:

> Selv-blander system ? håber ikke den blander olie i benzinen, da det
> er en 4-takter :)

Olieblandet benzin og antallet af takter hænger nu ikke uløseligt sammen

Claus

Fra : pc

Dato : 03-11-04 16:06

> Olieblandet benzin og antallet af takter hænger nu ikke uløseligt sammen
>

> Claus

Kan du ikke lige forklare hvad der ikke hænger
uløseligt sammen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-04 21:36

pc skriblede og skrablede følgende:

> Kan du ikke lige forklare hvad der ikke hænger
> uløseligt sammen.

Jo, det kan jeg da godt. Valg af smøresystem hænger ikke uløseligt sammen
med antallet af takter.

Claus

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 03-11-04 23:36

> pc skriblede og skrablede følgende:

> Jo, det kan jeg da godt. Valg af smøresystem hænger ikke uløseligt sammen
> med antallet af takter.
>
> Claus

Hej Claus
Nu bliver jeg nysgerrig! Kan det virkelig passe, at der findes 4takts
påhængsmotorer, der bliver smurt af olieblandet benzin, og hvilke mærker
eventuelt?

Mvh
Henning

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-11-04 02:06

Henning Mikkelsen wrote:
> [...]
> Nu bliver jeg nysgerrig! Kan det virkelig passe, at der findes 4takts
> påhængsmotorer, der bliver smurt af olieblandet benzin, og hvilke mærker

Ikke det jeg ved af, men der findes da totaktsmotorer der ikke smøres
med olieblandet benzin, visse suzuki motorcykler bl.a.

/carsten

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 04-11-04 08:52

Carsten Holck wrote:

> Ikke det jeg ved af, men der findes da totaktsmotorer der ikke smøres
> med olieblandet benzin, visse suzuki motorcykler bl.a.
>
> /carsten
Det er rigtigt som Claus skriver:Hvis der forefindes en oliesmørepumpe er
det ligegyltigt hvor mange arbejdstakter der er.
Mvh Bent.

---

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 04-11-04 11:36

"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt som Claus skriver:Hvis der forefindes en oliesmørepumpe er
> det ligegyltigt hvor mange arbejdstakter der er.
> Mvh Bent.

Er vi så ikke ovre i skibsmotorer og lignende, her har man jo diesel
totaktere med ventiler og tryk eller sump smøring, hvilket er en noget
anderledes konstruktion, end totakt benzinmotorer hvor olien bliver
forbrændt, uanset på hvilken måde olien bliver tilsat.
Mit spørgsmål gik i øvrigt på, om der findes 4takts påhængsmotorer der
bliver smurt med olieblandet benzin.

Mvh Henning

Fra : pc

Dato : 04-11-04 16:15

Jeg vil gerne se hvordan man får olien fra benzinen
ned langs stemplet på en 4takts motor.

Så hvad jeg ved bliver 2takt motor smurt af olieblandet
benzin , og 4takt motor bliver smurt af et oliesystem
som slet ikke kommer i nærheden af benzinen og olien
bliver brugt igen og igen.

Så du kan godt gå ud fra at en 4takt motor aldri skal
have olie i benzinen , men en 2takt motor altid skal
have olie blandet i benzinen om det så er ved hjælp
af en pumpe der blander det i insugningen eller i krumtapshuset, det skal jo
rundt i systemet med benzinen.

Husk det er benzin motorer vi snakker om.

Det kan godt værer at der er nogle meget meget gamle
motorer der er anderledes .

Fra : Hanne K?g?rd

Dato : 09-11-04 15:43

Jeg har kun adgang til nettet en gang om ugen. Desværre stillede jeg
spørgsmålet direkte til Clauses e-mail, hvor det selvfølgelig ikke blev
besvaret. Derfor gentages det her.
Når vi taler om motore til fritidssejlads, er det så ikke sådan at en dråbe
olie kun bruges engang i en 2-takts motor, medens den bruges adskillige
gange i en 4-takts motor, eller er der noget jeg har misforstået.

MVH/JN

Fra : pc

Dato : 09-11-04 17:48

"Hanne K?g?rd" <underhuset@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> olie kun bruges engang i en 2-takts motor, medens den bruges adskillige
> gange i en 4-takts motor, eller er der noget jeg har misforstået.

Du har ikke misforstået nået.

Fra : Manden på loftet

Dato : 10-11-04 15:53

Claus skrev:
:
Valg af smøresystem hænger ikke uløseligt sammen

Kan du ikke give nogle eksemplet. Det skal være til fritidsbåde; BW 25000 Hk
store 2-takts motor med ventiler behøves du ikke at bruge; men ellers???

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-04 21:13

På trods af subj. tillad mig:

De nye Evinrude E-TEC (og mange andre) 2 takstmotorer:
For at overholde miljø og driftskrav er de lavet med direkte indsprøjtning.
Da benzinen således ikke runder krumtaphuset må man lave en smøringssystem
der er magen til det man normalt bruger på 4 taktere.

Om det så er en 2 takter med 4taktsteknik; eller en 4 takter der kører 2
takter, det må du selv om .... <smile>

Der var en artikel om dem i sidste nummer af Bådnyt. Ganske spændende
udvikling.

/Bjarke

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 10-11-04 23:40

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cmtso8$21em$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> takter, det må du selv om .... <smile>
>
> Der var en artikel om dem i sidste nummer af Bådnyt. Ganske spændende

Hej Bjarke
Du har ret i at benzinen ikke kommer i krumtaphuset på en E-Tec, men
smøringen foregår ved indsprøjtning af totaktolie i krumtaphuset, hvorefter
den bliver forbrændt. Så der er ingen 4taktsteknik i denne totakter.
Kan ses/høres her: http://www.evinrude.com/en-US/E-Tec/Video/13_AutoLub.htm
Det ser heller ikke ud til at nogen kender til 4taktere, der kører på
olieblandet benzin!

Mvh
Henning

Fra : Martin [5220]

Dato : 01-11-04 16:49

> Jeg har en lille idé om, det måske er den nedafgående luft temperatur, som
> kan skabe iskrystaller i kaburatoren. Men det er måske stadig for tideligt
> på året til den slags.

Vær obs på at problemer med is i karburatoren oftes ikke er et problem ved
frostvejr, men som regel ved plusgrader lige lidt over 0 grader.

/Martin

Fra : Rose

Dato : 01-11-04 22:52

Hej.
Havde samme problem med en 45-scooter.
Tilsatte benzinen en snaps karburatorsprit -og problemet var løst.
Mvh Claus

Fra : Andersen

Dato : 02-11-04 00:46

"Rose" <c.rose@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Havde samme problem med en 45-scooter.
> Tilsatte benzinen en snaps karburatorsprit -og problemet var løst.
> Mvh Claus

Vil da prøve at smide en snaps på mig næste gang jeg skal ud, og en gang
karburatorsprit i tanken :)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-11-04 23:25

Check tændspolerne. Min gør det også (sjældent, heldigvis) og ved en
tilfældighed opdagede vi, at den ene spole er lidt tæret og ser ud til at
den har taget vand ind. Jeg har tænkt mig at skifte den når båden er på land
og se om det hjælper.

Bjarke

Fra : Andersen

Dato : 02-11-04 00:49

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cm6d56$k54$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> tilfældighed opdagede vi, at den ene spole er lidt tæret og ser ud til at
> den har taget vand ind. Jeg har tænkt mig at skifte den når båden er på

Tændspolen ser nu fin ud, og har dog haft problemer med den før, men det var
pga. at den fik vibreret sig fri fra sine to bolte. Det problem løste jeg
ved at bruge nogen af de der selvspændende møtrikker med gummi i. Og siden
har der ikke været noget der. Men det var også noget af det første jeg
kiggede på, og den sidder fast, med stort f :)