Navngivning af båd
Fra : Claus Bjerre

Dato : 31-10-04 19:50

Kære bådgruppe

Med så mange kloge hoveder kan jeg måske få svar på følgende:

Man må selvfølgelig selv bestemme hvad ens båd skal hedde, så længe man ikke
fornærmer nogen, men der existerer jo megen overtro i den maritime verden og
jeg har hørt, at et bådnavn skal indeholde 7 bogstaver - eet for hver af de
syv have.

Men er der andre traditioner man bør iagtage?

PS hvad er de 7 have egentligt for nogen? jeg kan komme i tanke om
Atlanterhavet
Stillehavet
Det Indiske Ocean
Middelhavet

Claus Bjerre

Fra : Niels Thomsen

Dato : 31-10-04 20:09

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> wrote in

> PS hvad er de 7 have egentligt for nogen? jeg kan komme i tanke om
> [...]
Man regner Atlanten for to have; Nordlige- og Sydligeatlanterhav, og så
mangler du Ishavet.

Hilsen Niels

Fra : Ivrige sejler

Dato : 31-10-04 20:43

Hej.

Jeg har selv tænkt mig at bruge Vigors interkategoriske båd afdøbnings
ceremoni og derefter en normal Dåbssceremoni på min båd der har skiftet
navn.

Du kan se mere på følgende link jeg fandt der indeholder en udførlig
vejledning: http://home.worldonline.dk/sejler/navn/ny_navn.html.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-10-04 20:46

Claus Bjerre skriblede og skrablede følgende:

> PS hvad er de 7 have egentligt for nogen? jeg kan komme i tanke om

Det er bare et begreb og dækker ikke over noget i praksis...

Claus

Fra : Lars

Dato : 01-11-04 01:02

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> said in

> [...]
>
> Men er der andre traditioner man bør iagtage?
>

> PS hvad er de 7 have egentligt for nogen? jeg kan komme i tanke om

Citat fra: http://lodsen.dk/d.html

"Udtrykket "De syv verdenshave" har været kendt / brugt, lang tid før
Rudyard Kipling digtsamling "The seven seas", fra gammel tid bestod de
syv have af: Nordlige Ishav, Sydlige ishav, Nordlige Stillehav, Sydlige
Stillehav, Nordlige Atlant, Sydlige Atlant og Indiske ocean.
Stillehavet og Atlanterhavet er delt i 2, pga. stillebæltet ved ækavtor,
der giver to forskellige vind / strømsystemer.
Andre igen har brugt en anden "rangorden" for de syv have, hvor de
nordlige og sydlige have, er erstattet med henholdvis Okhotsk hav,
Kinesiske hav, Bengalske havbugt eller Middelhavet, hvad man nu fandt
passende i den pågældende situation, hvor De Syv Have skulle beskrives."

--
Lars

Fra : SorenNOSPAM@Reinerts~

Dato : 03-11-04 13:27

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> wrote in message news:<418533f3$0$37339$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Men er der andre traditioner man bør iagtage?
>

> PS hvad er de 7 have egentligt for nogen? jeg kan komme i tanke om

Er der så nogle der ved hvornår og hvor man skal lave denne
"omdøbning" af båden?
Må man gøre det mens båden er på land. Hvilket gør det NOGET lettere
at male det nye navn på båden når man er færdig.

Hilsen
Søren

Fra : Ivrige sejler

Dato : 03-11-04 17:29

Der bliver jeg dig svar skyldig, men mon ikke, at havets guder stiller sig
tilfredse med godt boblevand og officiel afdøbning og dåb?

"SorenNOSPAM@ReinertsenNOSPAM.DK" <Soren@reinertsen.dk> skrev i en
meddelelse news:b3cd3207.0411030427.35046fa2@posting.google.com...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-11-04 21:14

Det er ikke sikkert.....

Noget af boblevandet skal jo løbe ned i vandet til Neptun. Det bliver lidt
svært oppe fra pladsen.... - men man kan selvfølgelig lige løbe ned og
giver ham en sjat ud over bolværket ... <smile>

/Bjarke

Fra : Ivrige sejler

Dato : 07-11-04 08:18

Den havde jeg ikke overvejet...