Åhh neeej!!! :-( Sære lyde fra motoren...
Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 11:05

Her de sidste par uger har gixxeren haft en svagt klikkende lyd fra
motoren. Jeg regnede med at de var ventilerne der trængte til en justering,
og at det derfor ikke jagede så meget med at få ordnet det. På vej til
skole her i dag gik det så helt galt! Da jeg havde kørte ca. 10 km begyndte
den at knalde lidt fra motoren. Jeg har tidligere været ude for at forrøret
har været ved at knække helt oppe ved motoren, og derfor regnede jeg med at
det var problemet. Jeg stoppede op og lyttede til motoren, og lyden kunne
nemt lyde til at komme fra et sted ved udstødningsportene. Jeg skulle jo i
skole, så jeg fortsatte et par km, hvorefter knaldelyden begyndte komme i
cyklusser (eller hvad man nu skal kalde det). Jeg regnede egentlig med at
det stadig var et udstødningsproblem, så jeg fortsatte ~1 km, hvorefter
motoren mistede trækkraft (ikke så meget endda). Så begyndte oilelampen sgu
at lyse! Så jeg hev koblingen og holdt ind til siden i en fart. Jeg prøvede
at starte den igen (med den ene hånd ved dødmandsknappen), og den ville
gerne køre i tomgang. Den havde stadig en bankende lyd, men nu kunne jeg
høre at den kom fra topstykket. Røgen så helt normal (~usynlig) ud, men
olielampen lyste også, så jeg standsede den næsten med det samme (her havde
den nok været startet i omkring 5 sek). Jeg ringede efter min far (landmand
-> han kunne godt hente mig). Hvorefter vi fik den læsset op bag i
pickuppen, og kørte hjem med mig og gixxeren på ladet :-/
Da jeg havde læsset den af herhjemme prøvede jeg at starte den forsigtigt
igen, men nu slukkede olielampen næsten med det samme. Den havde dog stadig
den bankende lyd
Hvad fa'en kan det mon være? Er det knastakselsyndromet der har ramt
Gixxeren, eller er det noget værre? Jeg vil helst undgå at sende den på
værksted, og jeg regner med at kunne reparere den selv. (jeg har da skiftet
toppakning og stillet ventiler på en rendegraver før, så mon ikke jeg også
kan finde ud af det her
Og hvordan er det nu med knastakselsyndromet. Kan man nøjes med at skifte
knastakslerne, eller kan de have ødelagt en masse andet også?
Gode råd er meget velkomne, da jeg snart hiver låget af den for at se
hvordan det står til dernede :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : jakob

Dato : 14-05-01 12:35

Hej
Med fare for at være sortseer, syntes jeg ikke der er specielt meget der
tyder på at det skulle være knastakslerne. Manglende olietryk tyder mere på
at et af lejerne er gået (sandsynligvis plejestangslejet), hvilket måske
hænger sammen med den bankende lyd...

Har du nogen mulighed for at lokalisere lyden mere specifikt ? Et godt
gammelt stetoskop er guld værd, når det gælder om at diagnostisere mærkelige
lyde !

Hvis plejestangslejet er gået behøver du ikke græde snot....
hvis du har gå på mod, så piller du krumtappen ud og får slebet sølet, i med
nogle nye glidelejer og så ruller du snart igen. Udgifterne til reservedele
er til at overse...

Mvh /Jakob W cbr1000F (Tidligere VF750F ejer => knastakselskift mm...)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 13:00

jakob wrote:

> [...]
> på at et af lejerne er gået (sandsynligvis plejestangslejet), hvilket
> måske hænger sammen med den bankende lyd...

Hvad så når den godt kan give olietryk senere? Er det mon bare et tilfælde,
eller hvad?

> Har du nogen mulighed for at lokalisere lyden mere specifikt ? Et godt
> gammelt stetoskop er guld værd, når det gælder om at diagnostisere
> mærkelige lyde !

Jeg har desværre ikke et stetoskop, men nu vil jeg ud og lytte en masse.

> [...]
> hvis du har gå på mod, så piller du krumtappen ud og får slebet sølet, i
> med nogle nye glidelejer og så ruller du snart igen. Udgifterne til

Det er bare lidt underligt hvis lyden kommer fra topstykket :-/ Men jeg vil
lige prøve at lytte lidt mere til motoren i hert fald.
Jeg er ikke helt vild efter at spitte motoren ad, men det går nok
Jeg er bare lidt uheldig med at jeg har eksamener i vildskab snart, hvilket
nok også tager en hel del tid. Men nu må vi jo se hvor slemt det står til
:-/
> Mvh /Jakob W cbr1000F (Tidligere VF750F ejer => knastakselskift mm...)
Aha! En erfaren mand

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-05-01 13:16

On Mon, 14 May 2001 14:00:26 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Hvad så når den godt kan give olietryk senere? Er det mon bare et tilfælde,
>eller hvad?

Desværre ganske muligt,min VF500 udviklede også et defekt
plejlstangsleje (over meget lang tid ganske vist),men karakteristisk
ved at olielampen kun lyste når den var kørt varm,antagelig på grund
af udvidelsen af materialerne,og derefter ikke kunne få tryk nok
gennem lejet ved lave omdrejninger.

>Det er bare lidt underligt hvis lyden kommer fra topstykket :-/ Men jeg vil
>lige prøve at lytte lidt mere til motoren i hert fald.

Det kan godt være lidt svært at pinpointe en specifik motorlyd på de
vandkølede idet lyden "bæres" rundt.....

>Jeg er ikke helt vild efter at spitte motoren ad, men det går nok

Nej,det er nu også lidt af et projekt,men har man viljen skulle det nu
nok være muligt,omend tidsrøvende.Forhåbentlig er det ikke et leje.

Good luck.

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 14:26

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved at olielampen kun lyste når den var kørt varm,antagelig på grund
> af udvidelsen af materialerne,og derefter ikke kunne få tryk nok

Ok. Hvordan er det nu når man skifter sådan et, det er jo ikke noget man
selv gør, når krumtappen skal skilles ad osv. Hvor meget koster det at få
nogen til at skifte det? Og er det glidelejer, jeg troede egentlig at det
var rullelejer.
Jeg har aldrig skilt en 4cyl 4y mc-motor ad, så hvordan foregår det egentlig
når man skal have krumtappen ud. Kan man hive den nedenud, eller hvordan?

> Det kan godt være lidt svært at pinpointe en specifik motorlyd på de
> vandkølede idet lyden "bæres" rundt.....

Ja, det er det egentlig. Efter at jeg har hevet tanken af, kan jeg dog høre
at det er i højre side. Jeg kan ikke rigtig høre om det kommer fra
krumtappen eller topstykket :-/ Der er jo ikke så langt imellem på sådan en
bette en Lyden lyder som nogle slag der følger motoromdrejningerne.
Slagene har en ret højfrekvent lyd. Hvordan lyder et defekt plejlstangsleje
egentlig?Hvis man er rigtig pessimistisk kunne man godt synes at det lyder
som om et stempel banker mod en ventil, men så ville den nok næppe gå så
jævnt i motoren.
Hvis det hverken er et plejlstangsleje eller noget knastakselværk, hvad kan
det mon så være? Hvad med et krumtapsleje?

> Nej,det er nu også lidt af et projekt,men har man viljen skulle det nu
> nok være muligt,omend tidsrøvende.Forhåbentlig er det ikke et leje.

Det håber jeg heller ikke, for jeg har ikke oceaner af tid

> Good luck.

Tak
Nu prøver jeg at hive ventildækslet af, så må vi jo se hvordan det ser ud
dernede.
--
mvh Jes Vestervang - med olie på tastaturet

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-05-01 16:39

On Mon, 14 May 2001 15:25:53 +0200, "Jes Vestervang"
<jesvj@mailme.dk.fjernmig> wrote:

>Ok. Hvordan er det nu når man skifter sådan et, det er jo ikke noget man
>selv gør, når krumtappen skal skilles ad osv.

Sorry,men jeg gad ikke gøre det selv,og har således ingen specifik
erfaring.Talte i den forbindelse med et par stykker der havde gjort
det selv og selve materialerne er ikke så slemt,men tidsforbruget
temmeligt højt,mener de nævnte noget med 30-40 timer,men skal ikke
kunne sige om det var effektive timer

>Hvor meget koster det at få nogen til at skifte det?

Jeg fik et tilbud på 5-6000,- kun for at skifte lejerne,men så er en
VF500 også meget besværlig at arbejde motormæssigt på.Da den på det
tidspunkt nærmede sig de 75-80.000 km,købte jeg en anden (brugt) motor
i stedet,og solgte stumperne fra den gamle,da regnskabet var gjort
endeligt op,var det faktisk en billig løsning.

> Og er det glidelejer, jeg troede egentlig at det
>var rullelejer.

På min var det glidelejer i hvert fald.

> [...]
>bette en Lyden lyder som nogle slag der følger motoromdrejningerne.
>Slagene har en ret højfrekvent lyd. Hvordan lyder et defekt plejlstangsleje

Som en bankelyd der ofte kan forsvinde når man giver gas,og
accentueres når man ruller gassen af...

>Hvis man er rigtig pessimistisk kunne man godt synes at det lyder
>som om et stempel banker mod en ventil, men så ville den nok næppe gå så
>jævnt i motoren.

Anything is possible, at lytte sig frem kræver meget erfaring,jeg fik
indenfor samme dag stillet diagnosen "det er ikke noget særligt" hos
MP-motorcykler til "defekt plejlstangsleje" hos Carsten-Midtfyn
).Det skal siges at cyklen humpede sig gennem endnu 6-7.000
km,deriblandt en Trackday,så helt dø gjorde den faktisk aldrig

>Hvis det hverken er et plejlstangsleje eller noget knastakselværk, hvad kan
>det mon så være? Hvad med et krumtapsleje?

Også kaldet et hovedleje,ja det kan det vel også være,men det gør nu
ikke sagen bedre

>Det håber jeg heller ikke, for jeg har ikke oceaner af tid

Vær optimist,indtil det modsatte er nødvendigt

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 17:11

"Michael K.S." skrev:

> [...]

> Jeg fik et tilbud på 5-6000,- kun for at skifte lejerne,men så er en
> VF500 også meget besværlig at arbejde motormæssigt på.

Er det på grund af V4 layoutet, for ellers tror jeg skam nok at den
mikroskopiske motor på gixxeren kan være besværlig nok.
> [...]
> i stedet,og solgte stumperne fra den gamle,da regnskabet var gjort
> endeligt op,var det faktisk en billig løsning.

Jeg har lige fundet en motor og lidt andre dele (hjul etc.), som sælges
samlet for 4500. Så er spørgsmålet bare hvilken tilstand motoren er i. Og så
er der lige det faktum at den er på den anden side af bæltet, så hvis
motoren ikke er i orden er der jo langt at køre hvis man skal brokke sig :-/

> På min var det glidelejer i hvert fald.

Det er vist også sådan det plejer at være, har jeg lige fundet ud af

> Som en bankelyd der ofte kan forsvinde når man giver gas,og
> accentueres når man ruller gassen af...

Det lyder som 'min lyd' :-/ Kan det passe at den også kan forsvinde næsten
helt til tider? På gixxeren gør den det i hvert fald i tomgang.

> [...]
> km,deriblandt en Trackday,så helt dø gjorde den faktisk aldrig

> Også kaldet et hovedleje,ja det kan det vel også være,men det gør nu

Det var bare et pessimistisk gæt

> Vær optimist,indtil det modsatte er nødvendigt

Hmm, jeg ved ikke helt hvad der er nødvendigt nu :-/
Jeg har netop fået ventildækslet af og det ser faktisk rigtig pænt ud
dernede. Der er heller ikke noget at høre/se når jeg kører den i starteren.
Jeg kan desværre ikke lige starte den, da karburatorerne er løbet tør for
benz, og det kan jo godt være at det er nødvendigt at have den startet
rigtigt for at frembringe bankeriet :-/
Indtil viderere tyder det meget på at det er et dyrt leje det er galt med
:-/ Og jeg har næppe tid til selv at lave det pga. eksamener, og vente til
de er overstået ved jeg ikke om jeg kan holde til :-/
Men jeg vil nu lige vente lidt med at købe en anden motor...
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 15-05-01 00:39

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> [...]
begyndte
> den at knalde lidt fra motoren...................

Uha!
Det er dig der har gang i M-Max tændingsboxen, ikke?
I bedste fald kunne det være en fæl tændingsbanken - Men desværre kommer
olielampen jo så ind i billedet

Du skriver intet om oliestanden??
Kan det virkelig passe at du genstarter for at undersøge lyden uden
først at have checket oliestanden???

Oliemangel, hvadenten det skyldes en fejlende pumpe, eller manglende
oliestand, går først og fremmest ud over knastaksellejer (fordi de
ligger højest og først mangler tryk), og de midterste plejl-lejer
(fordi de ligger længst ude i smøresystemet og derfor tidligt mangler
køligt olie i tilstrækkelig mængde til at bortlede varmeopbygningen i
lejet!).
Jeg har selv oplevet den skrækkelige lyd af et brændt plejl-leje! Hvis
man er heldig og reagerer ved at slukke motoren straks, kan det hænde
kun at være gået ud over selve lejet, hvorimod længere tids drift vil
koste selve plejlstangs-sølen livet

Hvis sølen er gået er en brugt motor sikkert den letteste og forøvrigt
omtrent ligeså dyre måde at klare skærene på. har man mod på mere kan
man
jo efterfølgende reparere den gamle motor og afhænde den :-/
Brugt motor = passende lejlighed til at revurdere muligheden for en
400'er impulse-motor

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-01 10:52

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> justering,
> begyndte
>
> Uha!
> Det er dig der har gang i M-Max tændingsboxen, ikke?

Jo, det er det.

> I bedste fald kunne det være en fæl tændingsbanken - Men desværre kommer
> olielampen jo så ind i billedet

Jeg tror nu ikke at det er tændingsbankeri., og desuden er det jo først
kommet her på det sidste. Forud for der den helt fæle lyd havd den jo også
klikket/tikket fra motoren.

> Du skriver intet om oliestanden??

Nåeh, jeg tjekkede den ellers inden jeg prøvede at starte den igen, og den
var helt i orden.

> Kan det virkelig passe at du genstarter for at undersøge lyden uden
> først at have checket oliestanden???

S'føli' ik'

> [...]
> (fordi de ligger længst ude i smøresystemet og derfor tidligt mangler
> køligt olie i tilstrækkelig mængde til at bortlede varmeopbygningen i
Jeg havde jo ventildækslet afmonteret, og det så vældig fint ud dernede. Jeg
kunne desværre ikke starte den, da karburatorerne var tomme, men når man
kørte den i starteren kunne jeg ikke se noget galt.

> [...]
> man er heldig og reagerer ved at slukke motoren straks, kan det hænde
> kun at være gået ud over selve lejet, hvorimod længere tids drift vil

Hvordan finder man egentlig ud af om det er et plejlstangsleje? Kan man
skrue bundbarret af, og så nøjes med at kigge op under? Man kan forresten
høre at det er i højre side af motoren, men jeg kan ikke .høre hvilken højde
det er i.

> [...]
> man
> jo efterfølgende reparere den gamle motor og afhænde den :-/

Ja, eller bare afhænde den.

> Brugt motor = passende lejlighed til at revurdere muligheden for en
> 400'er impulse-motor

Nu skal jeg lige have styr på det her. Jeg troede egentlig at det var
gsxr400motoren som passede over. Sådan en impulse har jo lidt for mange hk
til at det er lovligt, men ski'e nu være med det Så skal man jo også til
at have ny udstødning og karburatorer. Hvad koster hele dyngen mon egentlig?
Har du nogle links til det motorsjov der, for det kunne jo egentlig være
rart med lidt flere hk
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 15-05-01 12:09

Jes Vestervang skrev:

> [...]
> høre at det er i højre side af motoren, men jeg kan ikke .høre hvilken højde

Det må være tid for en lille historie fra den virkelige verden:

På et tidspunkt udviklede min Opel Admiral (6-cylindret bil) en kedelig
bankelyd fra motoren. Lyden kom og gik, nærmest tilfældigt og uafhængig
af belastning og omdrejninger. I forbindelse med fejlsøgningen blev den
skudt grundigt af på motorvej, hvorefter bankelyden blev mere stabil -
det vil sige at nu var den der hele tiden!

Motoren blev løftet ud, og bundkarret og ventildækslet afmonteret. Der
var ingen fejl at se, så den blev skilt noget mere ad. Motoren havde
på det tidspunkt rundet 300.000 kilometer, derfor havde den under alle
omstændigheder fortjent nogle nye stempelringe. Under adskillelsen kom
et af stemplerne ud i to stykker - det ene stempelskørt var knækket af
i olierillen, men var på mirakuløs vis blevet siddende i nærheden af
resten af stemplet. Det kostede lidt mere end planlagt at reparere, men
så blev den også både boret og fik nye lejepander på krumtappen.

Allerede dengang tilbage i 1980'erne, kunne det ikke betale sig at have
et værksted til at lave den slags. Det kan kun hænge sammen økonomisk,
hvis man selv laver mest muligt af arbejdet, så den største udgift er
prisen på reservedele. Ellers skal man holde snitterne fra det, og købe
en anden motor, eventuelt en komplet cykel fra Tyskland så der er "nye"
stumper til lang tid. Det forudsætter selvfølgelig at man beholder den
i lang tid, ellers er det bedre at sælge den som vrag, og redde nogle
af pengene hjem. Et stel med danske papirer har stadigvæk en vis værdi!

Jeg håber du kan bruge det til noget, selv om det er deprimerende at
læse den slags når man står med noget der ikke virker og solen skinner.

--
Hans (e-mail adressen er ikke gyldig)

Fra : Michael K.S.

Dato : 15-05-01 12:54

On 15 May 2001 11:09:00 GMT, Hans Peter Holm <hpholm@adresse.invalid>
wrote:

> [...]
>et værksted til at lave den slags. Det kan kun hænge sammen økonomisk,
>hvis man selv laver mest muligt af arbejdet, så den største udgift er

Nemlig rigtigt,tidsforbruget gør at der rent faktisk ikke skal gå
meget galt med en motor,førend det bliver urentabelt at lade et
værksted klare det....

> [...]
>i lang tid, ellers er det bedre at sælge den som vrag, og redde nogle
>af pengene hjem. Et stel med danske papirer har stadigvæk en vis værdi!

Jeg kan da lige udvide min historie lidt,min cykel var allerede på det
tidspunkt den udførte en særdeles langtrukken Ars moriendi,blevet for
lille så den skulle rent faktisk sælges.Nå - tænkte jeg så,hvad gør
du nu ? Sælger den med 80 kkm på klokken og defekt motor og tager
tabet (skønsmæssigt 7-10 kkr) eller laver den i stand.Jeg valgte det
sidste,købte en cykel i Schweiz og hentede den hjem (fuldstændig
ubeset - tog en chance),den var beskevet som flot,men mistænkelig
billig,så jeg var lidt nervøs,den kom så hjem og hurra-hurra,nok den
mest velholdte VF500 jeg har set, med kun 38 kkm på uret.Rent faktisk
var den så flot i forhold til min egen, at jeg valgte at flytte alle
dele over på mit danske stel og så sælge den 3-4.000 dyrere, end jeg
ellers havde tænkt mig den skulle sælges til (da motoren var intakt).
Økonomisk kostede det mig faktisk stort set intet,CH-cyklen stod i ca.
11 kkr mit den ganzen molevitten,men cyklen blev som sagt solgt det
dyrere (samme som jeg selv havde givet 2 år og 30 kkm tidligere), og
de tiloversblevne stumper indbragte sammenlagt 7.500 kr.Det skal dog
siges at der var en del arbejde forbundet med projektet,men til
gengæld fik jeg en masse uvurderlig skrueerfaring i den forbindelse
).

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-05-01 15:23

> Nemlig rigtigt,tidsforbruget gør at der rent faktisk ikke skal gå
> meget galt med en motor,førend det bliver urentabelt at lade et
> værksted klare det....

....hvis den er japansk. Der findes andre lande som producerer motorcykler,
og nogle af dem har en markant anderledes reservedelspolitik, hvorfor det
ofte kan betale sig at reparere.
Hvorfor tror i der kører så mange old-gamle Harley'er rundt? Og en eller
anden idiot kom lige og fortalte mig at en original skive til min KTM koster
stort set det samme som jeg lige har givet for en uoriginal...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 15-05-01 17:48

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.FJERN_MIG_OG_PUNKTUMMET> skrev i en

> S'føli' ik'

Pyh ha !

> [...]
tomme,
> men når man kørte den i starteren kunne jeg ikke se noget galt.

Pil en af de midterste knastakselbukke af og kig på indersiden deraf!
Vær ikke nervøs over dette skrueri - vær blot sikker på at vende den
rigtigt ved genmontage. Ofte er der en pil (der skal vende fremad!?) på
toppen, ellers slå en tusch streg eller en ridse tværs over samlingen på
forsiden!

> Hvordan finder man egentlig ud af om det er et plejlstangsleje?

Kun ved genkendelse (=erfaring), eller ved at se det med egne øjne (=
adskillese - som igen bliver basis for en senere genkendelse!).

>.........Kan man skrue bundbarret af, og så nøjes med at kigge op
> under?

Næppe!

På biler er der ofte en række enkelte lejebukke til krumtappen, som kan
ses og "mekaniseres" ved, når bundkarret er fjernet; men på motorcykler
ligger bundkarret som oftest længere tilbage, samtidig med at krumtappen
er lejret imellem blokkens to halvdele (= hele blokken skal adskilles
for at komme til krumpeter!)

> Nu skal jeg lige have styr på det her. Jeg troede egentlig at det var
> gsxr400motoren som passede over. Sådan en impulse har jo lidt for
> mange hk til at det er lovligt, men ski'e nu være med det

Var det ikke netop fordi at Impulse'n havde baby-gix'erens 45 hk + 20 %
(= 54 HK) ??

> Så skal man jo også til at have ny udstødning og karburatorer.

Jo, og der var også noget med et "skojern", forstået sådan at (var det?)
vippearms-aksel boltene på siden af topstykket var lige nøjagtigt for
tykke til at kunne være der og skulle slibes ned :-/

>Hvad koster hele dyngen mon egentlig?

Tjaeh :-/
Det kan aldrig blive dyrere end en hel Impulse købt i Tyskland (á ca.
10.000,- kr) :-/

Ikke andet end www.mobile.de !

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-01 19:34

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.FJERN_MIG_OG_PUNKTUMMET> skrev i en

> Pyh ha !

Jeg er forresten i mellemtiden kommet til at tænke på om det mon er min
olie der hra været af for dårlig kvalitet. Det er noget BelRay delsyntetisk
der overholder de nødvendige API krav, kan det mon være dens skyld?

> [...]
> rigtigt ved genmontage. Ofte er der en pil (der skal vende fremad!?) på
> toppen, ellers slå en tusch streg eller en ridse tværs over samlingen på

Det prøver jeg imorgen!

> Kun ved genkendelse (=erfaring), eller ved at se det med egne øjne (=
> adskillese - som igen bliver basis for en senere genkendelse!).

> Næppe!

L*rt

> [...]
> ligger bundkarret som oftest længere tilbage, samtidig med at krumtappen
> er lejret imellem blokkens to halvdele (= hele blokken skal adskilles

Sådan er det jo også på gixxeren

> [...]
> vippearms-aksel boltene på siden af topstykket var lige nøjagtigt for
> tykke til at kunne være der og skulle slibes ned :-/

Og så er der jo også lige cdi-fætteren :-/

> Tjaeh :-/
> Det kan aldrig blive dyrere end en hel Impulse købt i Tyskland (á ca.
> 10.000,- kr) :-/

Det bliver man da vist næsten nødt til, med alle de dele der skal til :-/
Måske man kunne finde en billig trafikskadet model

> Ikke andet end www.mobile.de !

Ja, der kan man vel finde en Impulse, men hvor ved du fra at det er muligt?
Og er du _heeelt_ sikker på at det er Impulsen, altså GSX400X som den på
<http://users.cybercity.dk/~ccc21777/henrik/motorcyk.htm#Suzuki%20GSX%20400%20X%20Impulse>
Den har jo 59 hk
Gad vide om man så kan argumentere med at gixxeren rigtigt har 54 hk
Prismæssigt tror jeg at det bedre kan betale sig at sætte en gsxr250 motor
i, da jeg har set en til salg for 4500,- sammen med nogle hjul og noget
mere :-/

Fra : Armand

Dato : 15-05-01 22:49

> [...]
motor
> i, da jeg har set en til salg for 4500,- sammen med nogle hjul og

Absolut!

Jeg forventede bare ikke at man lige sådan kunne finde motorer til den!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-01 23:51

Armand wrote:

> motor
> noget
>
> Absolut!
>
> Jeg forventede bare ikke at man lige sådan kunne finde motorer til den!

Det gjorde jeg egentlig heller ikke, men der er faktisk to i dba. Jeg
kiggede også efter Impulser i dyskerland på mobile.de, men fandt ikke en
eneste. Det er åbenbart en japs hjemmemarkedsmodel :-/
Nu ståe jeg sådan set bare i lidt af et dilemma; jeg er jo ikke sikker på
at det er nødvendigt med en ny motor, det kan jo være en lille ting, men på
den anden side ville det være rart at få fat i den motor, da det ikke er
til at vide hvornår der er en til salg igen :-/

Fra : Søren H. Sørensen

Dato : 16-05-01 13:56

> [...]
> man er heldig og reagerer ved at slukke motoren straks, kan det hænde
> kun at være gået ud over selve lejet, hvorimod længere tids drift vil

Ehhm, jeg har lige et lille spørgsmål - hvad er plejlstangssølen for noget ?
Det lyder som om det er en meget dyr del at reparere på!
Jeg har desværre ikke nogen dansk oversigt over de mere specielle
betegnelser udi motormekanik. Jeg har kun en engelsk udgave af af en
værkstedshåndbog liggende (Haynes).

Mvh. Søren
XJ600 '86

Fra : Jonas Holt

Dato : 16-05-01 15:09

> [...]
> Jeg har desværre ikke nogen dansk oversigt over de mere specielle
> betegnelser udi motormekanik. Jeg har kun en engelsk udgave af af en

Lige lidt til ordforrådet:
plejlstang = connecting rod
søle = journal
krumtap = crankshaft
glideleje = slide bearing
knastaksel, kamaksel = cam shaft
- spørg hvis du render i andre ord du ikke kender

En søle er jerndelen af et glideleje. Krumtapsølen er den del af krumtappen der
glider i hovedlejerne og plejlstangssølerne er den del af krumtappen som
plejlstangen (forbindelsesleddet til stemplet) griber om.
At der er en lille ridse i den betyder ikke noget så længe den er i
rotationsretningen og der ingen skarpe kanter (grater) er. Det der betyder noget
er, at der ikke er så meget slup at al olien fiser ud et sted, for så taber man
olietrykket! I værkstedsbogen er der sikkert angivet nogle servicemål både på
søle og på lejer.
Er sølerne under målet kan de repareres (der lægges nyt materiale på) men så
vidt jeg ved er det en kostbar affære så man finder lige ud afhvad en anden
krumtap koster.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Søren H. Sørensen

Dato : 18-05-01 13:35

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
> - spørg hvis du render i andre ord du ikke kender
Takker

> [...]
> vidt jeg ved er det en kostbar affære så man finder lige ud afhvad en anden

Ok, nu er jeg helt med. Det var rart med en forklaring på det underlige ord
(sølen).
Jeg havde ved udelukkelsesmetoden kommet til at det næsten kun være jerndelen.
Men det er rart at have den helt rigtige forklaring

Mvh. Søren
XJ600 '86 (der nu vil kontrollere sølerne i min nye brugte motor