6 volts pære....og deres alternativer....
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-05-01 10:16

Som nogen nok har fundet ud af har jeg købt mig en Russisk K-750 (pre-Ural
cykel) fra 1965...den køre med 6volts anlæg.

de alm. pære, så som baglys, ladelampe og bremse lys burde ikke volde
problemer, da disse minder om dem der sidder på en gammel knallert
(ladelapen er magen til dem på gamle tyske cykler)

MEN da jeg pillede for lygte pæren ud forleden...."Hvad er det ????" var min
reaktion...

selve pæren ligner en bilux (lissom MZ og knallerter) og tilslutningen er da
også med to spoler....men der stopper lighederne også.

soklen er kortere og i steet for en flot kort krans hele vejen rundt sidder
der en på loddet krans med en kæmpe diameter....ca. 70 mm i diameter.
desuden er der også en lille not-føring i kransen således at pæren kommer
til at vende rigtigt.

specs på den er som en bilux...45/45 W :-/

er der nogen der har erfaringer med sådanne pære (kan huske der er en gut
der reklamerede meget med sin IZH på et tidspunkt)

Jeg kan købe H4 6V til dyret....400-500 ,- eller en anden parabol til
bilux...samme pris...ELLER montere en generator fra en FIAT 500 12 V...og så
skifte lortet ud med en moderne H4 12 V...men dette alternatv er relativt
dyrt...
er der nogen andre alternetiver jeg ikke lige selv er kommet med....eller
måske nogen der ligger inde med en FIAT 500 generator billigt tilsalg

MVH
Daneil
K-750

Fra : Rasmussen

Dato : 15-05-01 16:17

Hej

Jeg har vist en tilsvarende konstruktion på min Izh 49 '55 (Det er ikke mig
der har reklameret med min Izh!). I hvert fald har pæren de to poler og den
store krans du taler om (kransen er dog kun ca. 40mm men har også
styrenoten). Jeg har selv en "adapter", som har den store krans og plads i
midten til en pære med lille krans med tre huller. Den lille pærer kan lige
drejes ned i adaptoren, så den passer til lampen. Problemet er bare at disse
pærer ikke producres mere (har jeg hørt!), så man skal finde dem på
stumpemarkeder og lignende.
Eventuelt kan du være heldig at finde en pærer der minder om den
originale, men uden krans og lave en selv som du kan lodde på (er set). Men
endnu engang skal du vist nok til rodekasserne for at finde noget brugbart.

- Daniel

Fra : Allan jørgensen

Dato : 17-05-01 23:34

Rasmussen <kamyno@image.dk> skrev i en
> [...]
disse
> pærer ikke producres mere (har jeg hørt!), så man skal finde dem på

prøv lige at tjekke www.thansen.dk under knallerttilbehør/ pærer.

de har en del underlige pærer

Allan(fzr600us)