Vinterklargøring
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 26-10-04 12:45

Så er min båd kommet på land. Det drejer sig om en gammel træbåd belagt med
glasfiber.

Jeg har ikke tænkt mig at gøre andet end at vaske skibet og dække det af med
presening. Skal der mere til?

Jeg har hørt der skal stå lidt vand i bunden. Risikerer man ikke
frostskader?

Der hører en dejligt træmast til skibet. Jeg har desværre ikke mulighed for
at få den indendørs. Den ligger på et par mælkekassser. Er det en god ide at
pakke den ind i plastik?

Andreas

Fra : Vagn Schultz

Dato : 26-10-04 14:27

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> glasfiber.
>
> Jeg har ikke tænkt mig at gøre andet end at vaske skibet og dække det af

Næhh, men du skal sørge for at der frit kan cirkulere luft rundt om og op i
båden.

> Jeg har hørt der skal stå lidt vand i bunden. Risikerer man ikke
> frostskader?

Er der tale om en træbåd, kan man med fordel lægge våde sække (klude) i
bunden, så båden bevarer en hvis fugtighed. Nu skriver du at den er
glasfiberbelagt. Så ville jeg måske være nervøs for evt. råd hvis ikke den
bliver tørret helt igennem, Det er i hvert fald meget vigtigt med
udluftningen.

> [...]
> for
> at få den indendørs. Den ligger på et par mælkekassser. Er det en god ide

Kan du ikke bruge den som overligger oven på båden? Og så lægge
pressenningen henover. Træ skal altid have masser af luft!!

Hilsen Vagn
Min båd er til salg http://www.udkik.dk/admsshow.jsp?id=24627

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 14:30

> [...]
> med
> glasfiber.
>
> Jeg har ikke tænkt mig at gøre andet end at vaske skibet og dække det af

Nej, men sørg for, at der er gennemtræk under presenningen (altså luft ind
både for og agter), hvis ikke der er udluftning, så vil du få problemer med
mug, svamp og råd.

Sørg desuden for at lukke alle luger og lemme op, så der kan komme luft
til - af samme grund.

> Jeg har hørt der skal stå lidt vand i bunden. Risikerer man ikke
> frostskader?

Ingen vand i bunden, den skal være så tør som mulig, navnlig da der er lagt
galsfiber på udvendig så er det meget vigtigt, at træet kan komme af med
vandet (=tørre) indad. Hvis ikke den får lov til at tørre, så snakker vi
svamp og råd.

Det med vand i bunden kunne være nødvendigt med et gammelt utæt træskib,
hvor træet ikke måtte tørre ud, da det ville medføre utætheder. Men det
problem er du jo ovre takket være glasfiberen på ydersiden. Du skal bare
have træet til at tørre så meget som muligt, så det ikke rådner.

> [...]
> for
> at få den indendørs. Den ligger på et par mælkekassser. Er det en god ide

Nej du må ikke "pakke den ind", der skal luft til, ellers er det den der
rådner. Den skal derfor dækkes af, men så luftigt som muligt! Altså noget
med et tag henover den for at forhindre den i at blive våd af regn, men som
tillader luftcirkulation.

Go' fornøjelse

Hilsen John

Fra : T H

Dato : 26-10-04 17:10

Og husk at masten skal opbevares helt ret. den skal altså sikkert
understøttes mere end blot i enderne.
med venlig hilsen Henrik.

Fra : povl gade

Dato : 22-11-04 12:35

> [...]
>frostskader?
>
>Der hører en dejligt træmast til
>skibet. Jeg har desværre ikke mulighed for

Hej Andreas. Jo du risikere frostskader, men tilsætter du
frostvædske eller bare almindelig sprit, skulle du være garderet,
men hvorfor ikke tømme båden for vand, tørre den så nogenlunde af,
og giv så træet en blanding af boreolie og lidt spritblandet vand,
hvis du vil have fugt i båden. Mast i plastik vil give rådenskab,
ellers skal den først have en gang rå linolie, gerne 25% terpentin
og 75% rå linolie, gives når mast er absolut tør...!! Hilsen Povl
Gade. tlf.9798 1100/ båd og bil 3027 7634

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 22-11-04 13:48

Jeg endte med at tømme båden helt for vand, så træet er mest muligt tørt til
foråret, hvor den skal males.

Jeg har bygget et lille telt af presening til masten, så den ligger
nogenlunde tørt og samtidig for masser af luft.

Håber disse tiltag er tilstrækkeligt...

Mvh

Fra : Piet Jansen

Dato : 22-11-04 16:58

Hej

Træ der ligger ude og bliver vådt igennem an vinter lider meget og svær at
tørre ud og få pæn igen til foråret. Træ, som ligger ude og er overdækket,
men ventileret og dermed er tørt klarer sig helt fint. Derfor lav en lille
overdækning, hvis din mast skal have det godt næste år.

Båden skal lænses helt og der må ikke stå noget i den, hverken vand,
kølervæske eller olie. hvis vandet i træet fryser skader det træet når isen
udvider sig. Træet har bedst af at have samme fugtighed som luften udenfor.
Derfor er en vinterpresening også en god ide.

Hilsen

Piet Jansen.