"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cl9e8r$1k38$1@news.cybercity.dk...
> Morten H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:
>
> > ventiler. Hmmm, en Marstal er da vist forresten en benzinmotor, er
> > det ikke? Så må det være noget med at tage tændrøret ud og hælde en
> > snaps olie derned. Er her nogen benzinmotor eksperter?
>
> Jeg vil også til enhver tid anbefale olie i stedet for WD40. Det er jo
> nærmest ren terpentin eller opløsningsmiddel, så med tiden løber det
> alligevel forbi stempelringene og så er det slut med effekten. Så brug
> hellere motorolie.
>
> Men pas på!
>
> Når du skal starte motoren rigtigt, så er det vigtigt, at alt olien er
væk,
> fordi olie kan ikke komprimeres, så man kan risikere at beskadige
topstykker
> eller stempler/plejlstænger, hvis der er meget olie i cylinderen.
>
> Det er i øvrigt en god ide i løbet af vinteren at turne motoren et par
gange
> uden tændrør og med olie i.
>
> Claus
Jeg kan godt tilslutte mig Claus'es råd, WD40 er lidt tyndt og løber let
forbi ringene. Det drejer sig også om at få en hinde på cylinderne, det er
selvfølgelig lidt svært hvis stemplet er i top. Der findes flere speciel
produkter til samme, feks Tectyl 930 Motorkonservering, CRC Motork...
Men en ting er lidt rust i cylinderne, det er normalt ikke noget problem med
mindre at ringene sidder fast. Noget andet er starter, karborator, alle
mekaniske bevæglige arme (gaskabet, choker, gear osv) og for slet ikke at
komme ind på feks flightbridge. giv det noget HRS-2000, så virker det også
næste år
Mvh
Leon
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.779 / Virus Database: 526 - Release Date: 19-10-2004