Volvo Penta Diesel - Levetid??
Fra : Jeppe Havelund

Dato : 17-10-04 20:39

Hej,

jeg har set mig lun på en sejlbåd som er til salg, hvori der ligger en
Volvo Penta 18HK fra 1986!

Jeg kan ikke finde ud af om det er en tikkende bombe eller en
arbejdshest med endnu mange år foran sig?

Har nogen holdning til ovenstående dilemma?

Har nogen erfaring med at rekvirere hjælp til en kvalificeret
hovedrenovation af en lignende motor (pris/omfang)?

Mvh
Jeppe Havelund

Fra : Karsten Moisen

Dato : 17-10-04 21:27

Det kommer meget an på om motoren er saltvandskølet eller
ferskvandskølet (dvs. om den har en varmeveksler til kølevandet).
Er den saltvandskølet ville jeg ikke købe den, men er den
ferskvandskølet kan den sagtens have mange år tilbage. Jeg har selv
haft en 25 år gammel Volvo Penta (ferskvandskølet), som kørte lige så
godt som ny. Det forudsætter imidlertid at den har været vedligholdt
korrekt.

Karsten

Fra : Karsten L

Dato : 18-10-04 06:46

Jeg har haft en GreatDane sejlbåd med en sådan motor.
Den er sandsynligvis saltvandskølet, det var min.
Alletiders motor. Driftssikker og meget stabil.
Hvis det er en rigtig sejlbåd, så er det vel begrænset hvor
meget motoren har kørt.
Der er volvo værksteder overalt, så det er nemt at få motoren
checket.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-04 21:39

Jeppe Havelund skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> arbejdshest med endnu mange år foran sig?
> Har nogen holdning til ovenstående dilemma?

Du må nok være lidt mere specifik omkring, hvilken motor, der er tale om.

Jeg har selv haft en volvo Penta 18 hk, nemlig en 2002. Det er en rigtig go'
motor, og den er rimelig servicevenlig. Det meste sidder, så man nemt kan
komme til fra fronten. Passer man på dem, så kører de upåklageligt.

Men, der er et men... FTLF (Foreningen til langturssejlernes fremme) skrev
en gang om en defekt på netop denne model, som i værste fald kunne ødelægge
både motor og gearkasse fuldstændigt. Jeg er aldrig rigtig blevet klar over,
præcist hvad defekten består i, men det skulle vist nok være noget med
strålerne på krumtappen, og problemet udmøntede sig efter en vis tid. I
følge FTLF skulle Volvo have erkendt, at der er et problem, men det er ikke
noget, som har været omtalt ret meget bortset fra FTLF.

Hvorvidt dette er et reelt problem, eller om det er noget, der er blæst
urimeligt meget op, tør jeg ikke svare på. Men jeg kender flere, som har
samme motor, og som har haft den i flere år uden skyggen af problemer. Er
det en 2002 ville jeg ikke betænke mig.

Jeg har gennem tiden været i kontakt med seks personer i min gamle havn, som
har haft denne motor, og ingen har haft ovenstående problem.

Dybest set, så er det næsten lige meget hvilken motor, man køber i dag
(Vetus er måske undtaget) Jeg tror ikke, at man skal forvente at de bliver
ret meget mere end tyve til toogtyve år. Det er naturligvis afhængigt af,
hvordan den er blevet passet og plejet, der er naturligvis altid
undtagelser. Moderne motorer er mindre, lettere og skal arbejde mere end de
gamle. Der er også brugt mindre gods og flere letmetaller. Bemærk også, at
de fleste producenter kun garanterer reservedele i tyve år.

Kan du ikke bare få nogen til at kigge på motoren? Man kan naturligvis
aldrig garantere noget, men det kan give et fingerpeg om standen. Kig også
på filtre, slanger og på den generelle, kosmetiske tilstand. Ligner den og
båden en rustbunke, så er der også en stor sandsynlighed for, at ejeren har
været en gris med service og vedligeholdelse...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-04 22:00

Jeppe Havelund skriblede og skrablede følgende:

> Volvo Penta 18HK fra 1986!

Og så kan det vist ikke være en VP 2002

Jeg mener ikke, at den kom før i '87 eller måske '88. Men jeg er ikke
sikker...

Claus

Fra : sailor99

Dato : 17-10-04 23:04

Hej Jeppe!

Det er formentlig en MD7B, som er meget driftsikker.
Forudsætningen er, som Claus skriver, at den er blevet plejet "livet"
igennem, men er den det, burde der være mange år tilbage i den.
Ikke blot motorens udseende, men også motorrummets kan give et rimeligt
fingerpeg om vedligeholdelsen. Er motorrummet en sølet affære, er motoren
sikkert også forsømt.
Min egen VP MD7B (saltvandskølet) spinder stadig som en kat efter 20 års
drift. - En af årsagerne - ud over tidligere nævnte i denne tråd - til at
motoren afgår ved en tidlig død er, at mange sejlbådsejere forsømmer at køre
motoren varm. Motoren bruges til havnemanøvrer og lejlighedsvis, når vinden
bliver borte, og dette brugsmønster er meget opslidende for en
saltvandskølet dieselmotor. Den har behov for længere tids sejlads med et
passende højt omdrejningstal for at blive gennemvarm.

Held og lykke med bådhandelen.

Mvh
Georg

Fra : Palle Klintrup

Dato : 18-10-04 07:49

Hej .

her er en side der beskriver fejlen på VP 2000 serien.

http://www.olesautoservice.dk/volvo_penta.htm

Mvh.

Palle Klintrup.

Fra : Jeppe Havelund

Dato : 18-10-04 12:31

Nuvel - det var småt med oplysningerne - beklager!

Der er tale om en saltvandskølet udgave som formentlig kun har kørt i
beskedent omfang (men dét er jo ikke nødvendigvis positivt). Motorrummet
var egentlig pænt og nydeligt - ingen smuds på hverken loft eller vægge.

Jeg mener at sælger sagde at det var en 20020, men jeg kan på nettet kun
finde en 2020 - som er ferskvandskølet, men det kan jo være et nyt
tiltag!

Takker for de svar der er kommet alligevel; jeg tror en plan er at købe
en mand til at give et uvildigt ekspertudsagn.

Mvh
Jeppe Havelund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-10-04 17:42

> [...]

> Jeg mener at sælger sagde at det var en 20020, men jeg kan på nettet
> kun finde en 2020 - som er ferskvandskølet, men det kan jo være et nyt

Så er den ikke fra 1986

2020 er efterfølgeren til 2002 og kom først i begyndelse af '90'erne. Jeg
ved ikke præcist hvornår, og jeg er ikke engang sikker på, at den kom som
saltvandskølet.

Claus

Fra : Jeppe Havelund

Dato : 18-10-04 22:47

Noget tyder på at det er en 2002'er...

Det er ikke så dyrt at få en fagmand til at ytre sin holdning med
udgangspunkt i syn for sagen. Det bliver nok strategien! Foreløbigt tak
for div. svar!