/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Stationcar/varevogn < 30.000?
Fra : AP


Dato : 06-10-04 15:23

Hej,

Lurer lidt på at anskaffe en bil, men da jeg ikke påtænker at pløje
vejene tynde i den, forestiller jeg mig at holde mig under 30k. Ved
udmærket, at man ikke får fantastiske biler for de penge, men hvis den
kan holde et par år eller tre, så er jeg egentlig godt tilfreds.

Hvis det overhovedet er muligt kunne jeg godt tænke mig en med lidt
plads, så spørgsmålene er:

Er stationcars til at få for de penge i ordentlig stand (er der fx.
nogle, der har erfaringer med Astra'er)? - og er der mulighed for at få
bedre bil for pengene ved at købe en gulpladebil (fx. en regulær
varevogn), eller er forskellen ligegyldig i det lave prisleje?

Og med al respekt: Jeg ved godt, at 30k absolut ikke er alverden, og at
man burde bruge mere og man aldrig kan være sikker og dyre biler er
federe - men det er ikke jeg taler om her

Bedste hilsener,

/A

 
 
anders majland (06-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 06-10-04 16:22

> Og med al respekt: Jeg ved godt, at 30k absolut ikke er alverden

Mazda 626 st.car - Hvis du leder lidt kan du nok godt finde en der er
blevet rustbeskyttet og derfor kan holde nogle år endnu. Min 90'er havde
gået 350.000km stort set uden brok da jeg solgt den i sidste uge - Men
den var aldrig blever rustbeskyttet og var så tynd i pladerne mange
steder i bunden at min pladesmed regnede med at det skulle løbe op i
15kkr at lave det nødvendige... Og så havde den endda fået skiftet
vanger og ordnet bagskærmskanter før ...

Men det tror jeg er generelt. Det er mere et spørgsmål om at finde en i
god stand end mærket.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Martin Bak (06-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-10-04 20:28


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:41642039$0$59404$14726298@news.sunsite.dk...
>> Og med al respekt: Jeg ved godt, at 30k absolut ikke er alverden
>
> Mazda 626 st.car - Hvis du leder lidt kan du nok godt finde en der er
> blevet rustbeskyttet og derfor kan holde nogle år endnu. Min 90'er havde
> gået 350.000km stort set uden brok da jeg solgt den i sidste uge - Men den
> var aldrig blever rustbeskyttet og var så tynd i pladerne mange steder i
> bunden at min pladesmed regnede med at det skulle løbe op i 15kkr at lave
> det nødvendige... Og så havde den endda fået skiftet vanger og ordnet
> bagskærmskanter før ...
>
> Men det tror jeg er generelt. Det er mere et spørgsmål om at finde en i
> god stand end mærket.
>
>
Enig! Min 626 2.0i fra 92 (på gule plader) gav jeg 15.000 for. Den har gået
185.000 km. Jeg har brugt omkring 8.000 på den dog ikke på rust, men
udstødning, bremser bremsørør mv. Den gik igennem syn uden bemærkninger her
i sommer. Dejligt med al den plads og motorkraft nok til ubesværet kørsel.

Martin



AP (06-10-2004)
Kommentar
Fra : AP


Dato : 06-10-04 21:36

> Mazda 626 st.car - Hvis du leder lidt kan du nok godt finde en der er

Ikke noget dårlig tip - ikke ngoet jeg selv var kommet på

> Men det tror jeg er generelt. Det er mere et spørgsmål om at finde en i
> god stand end mærket.

Det var også mit indtryk.

Med al respekt: Jeg synes Mazda o.lign. er lidt 'karakterløse', og omend
det ikke just er det vigtigste (stabil bil er en god ting!), så lurede
jeg lidt på måske at anskaffe en lidt 'sjovere' model.

Er der nogen der har erfaringer med Astra (ok, ikke synderlig sjov)
eller noget helt tredje?

Og hvad hvis man dropper st.car-kravet - det ser ud til man kan få Audi
100 og andet i den stil til omkring 25k - og så er de endda
galvaniserede...men er der et catch?

Tak for svar!

/Anders

Ukendt (06-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-04 21:40



> Og hvad hvis man dropper st.car-kravet - det ser ud til man kan få Audi
> 100 og andet i den stil til omkring 25k - og så er de endda
> galvaniserede...men er der et catch?

Kender adskillige som har Audi.
Ikke at de er specielt utilfredse, men generelt har de ganske mange og dyre
reparationer. Men de 4 cirkler opvejer åbenbart det med udgifterne

--
Tom



AP (06-10-2004)
Kommentar
Fra : AP


Dato : 06-10-04 21:53

> Kender adskillige som har Audi.
> Ikke at de er specielt utilfredse, men generelt har de ganske mange og dyre
> reparationer. Men de 4 cirkler opvejer åbenbart det med udgifterne

Det var også min mistanke. Flere af dem jeg har set har af gode grunde
en del kilometer på bagen (hvilket måske er fair nok, hvis motoren
omvendt kan holde til noget - tysk grundighed osv.), men 15 år gamle
automatgear lyder som risky business.

Ringene er fine - men næppe 20+ reperationer værd

Kan man være heldig og finde en bil hvor man ikke ender i kritiske
reperationer de første par år - eller er der en grund til de tyske
slæder er nemme at kommet il for penge (ved godt man altid kan være
heldig - jeg tænker på hvor store chancerne er).

/Anders

Thomas Rasmussen (06-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 06-10-04 22:03

On Wed, 06 Oct 2004 22:52:37 +0200, AP wrote:

> Det var også min mistanke. Flere af dem jeg har set har af gode grunde
> en del kilometer på bagen (hvilket måske er fair nok, hvis motoren
> omvendt kan holde til noget - tysk grundighed osv.), men 15 år gamle
> automatgear lyder som risky business.

Det behøver det såmend ikke at være. Min Golf2 med automatgear fylder
20 år til januar og gearet har overhovedet ikke kommet med så meget som
en forkert prut, nuvel, det er ikke den nyeste teknologi, så det skifter
lidt langsomt og æder lidt kræfter, men det er nu dejligt at køre med.

Afhængig af dit reelle pladsbehov, så kan du måske kigge efter en Golf2
der er nyimporteret fra slutningen af 80'erne til den pris. Hvis du så
vælger den som VAN (hvis den ikke er indreg. endnu kan du selv bestemme,
og dermed slippe for unødvendige udgifter til afgiverne) så får du OK
plads og billig vægtafgift. Jeg gav 15kkr for min for 3 år siden, den
har efterfølgende kørt omtrent 30.000km uden alt for mange problemer.
Den skal til syn meget snart, men der ligger for omkring 2kkr arbejde og
venter på den (inkl. mekanikerløn).

Golf2'eren er rimelig driftsstabil og finder du en 'tysker' har rusten
heller ikke haft sit indtog. Den er billig i reservedele og der findes en
god portion mennesker der ved en masse om den, så det er nemt at få
lavet noget på den hvis man ikke selv har de evner.

> Kan man være heldig og finde en bil hvor man ikke ender i kritiske
> reperationer de første par år - eller er der en grund til de tyske
> slæder er nemme at kommet il for penge (ved godt man altid kan være
> heldig - jeg tænker på hvor store chancerne er).

Hvor meget kan/vil du gøre ud af det? Et andet alternativ er at importere
en bil selv fra Tyskland (eller alliere sig med en der har prøvet det
før) og indregistrere den. Derved slipper du for rusten, som vi må
erkende er det største enkeltstående problem med biler der har kørt i
Danmark hele deres levetid.

/Thomas


AP (06-10-2004)
Kommentar
Fra : AP


Dato : 06-10-04 22:21

> Det behøver det såmend ikke at være. Min Golf2 med automatgear fylder
> 20 år til januar og gearet har overhovedet ikke kommet med så meget som
> en forkert prut, nuvel, det er ikke den nyeste teknologi, så det skifter
> lidt langsomt og æder lidt kræfter, men det er nu dejligt at køre med.

Det lyder meget betryggende - trods alt.

> Afhængig af dit reelle pladsbehov, så kan du måske kigge efter en Golf2
> der er nyimporteret fra slutningen af 80'erne til den pris.

Ville gerne have lidt plads, men vigtigst er en nogenlunde ordentlig stand.

> Den er billig i reservedele og der findes en
> god portion mennesker der ved en masse om den, så det er nemt at få
> lavet noget på den hvis man ikke selv har de evner.

Det vil jeg ikke just påstå jeg har

> Hvor meget kan/vil du gøre ud af det? Et andet alternativ er at importere
> en bil selv fra Tyskland (eller alliere sig med en der har prøvet det
> før) og indregistrere den. Derved slipper du for rusten, som vi må
> erkende er det største enkeltstående problem med biler der har kørt i
> Danmark hele deres levetid.

Havde egentlig ikke tænkt at gøre det store nummer ud af det, er
egentlig cash-and-carry-typen, men omvendt ahr jeg dårlige erfaringer
med rust, så hvis man kunne vidne lidt der, så... Men kan det ikke
risikere at blive lidt overkill i det prisleje? Skal vel i så fald finde
en bil syd for grænsen til max 20k og så tage de snart legendariske
diskussioner med Told&Skat - der altid kan ombestemme sig ift. deres
første vurdering, når først man har kørt den op....eller ngoet i den stil.

/Anders

Thomas Rasmussen (07-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 07-10-04 09:53

AP <asdf@asdf.dk> wrote in message news:<416461c7$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> > Hvor meget kan/vil du gøre ud af det? Et andet alternativ er at importere
> > en bil selv fra Tyskland (eller alliere sig med en der har prøvet det
> > før) og indregistrere den. Derved slipper du for rusten, som vi må
> > erkende er det største enkeltstående problem med biler der har kørt i
> > Danmark hele deres levetid.
>
> Havde egentlig ikke tænkt at gøre det store nummer ud af det, er
> egentlig cash-and-carry-typen, men omvendt ahr jeg dårlige erfaringer
> med rust, så hvis man kunne vidne lidt der, så... Men kan det ikke
> risikere at blive lidt overkill i det prisleje? Skal vel i så fald finde
> en bil syd for grænsen til max 20k og så tage de snart legendariske
> diskussioner med Told&Skat - der altid kan ombestemme sig ift. deres
> første vurdering, når først man har kørt den op....eller ngoet i den stil.

Det kan der være noget om. Der findes dog også en del firmaer her i
landet der lever af at importere biler og sælge dem videre. Der bør
man nok kunne gøre et fornuftigt køb. Mange sælger dem dog uden
afgift, og så har du stadig lidt af bøvlet. Men lige netop med Golf2
tror jeg ikke du bliver "snydt" af T&S for der findes jo så ufattelig
mange af dem at de bør have et godt sammenligningsgrundlag for at lave
en vurdering af afgiften. De fleste jeg har set på bilbasen og lign.
der står der hvad afgiften vil være, og mon ikke der kan skrives noget
ind i kontrakten at købet er betinget af at afgiften er den pålydende?

Et par eksempler taget fuldstændig ukritisk:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=561501034&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=561500438&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=561500521&page=1

Alle 3 til under 10000 u. afgift og syn. Ca. det samme i afgift på
gule plader. Der er faktisk rigtig mange af dem på bilbasen, til denne
pris, så jeg tror det er muligt at finde et eksemplar der er rigtig
fint og ikke alt for dyr.

Der findes naturligvis også andre mærker der bliver importeret jeg
tror bare der er lidt længere imellem dem... Men med lidt søgning på
nettet kan du nok finde frem til nogen der specialisere sig i import
af biler. Kender en der har hentet en Opel Kadett (faktisk en Vectra,
men dernede hedder den åbenbart også kadett) fra 95 hjem, samlet pris
(inkl. afgift) 25.000kr (han var *meget* heldig med den IMO)

/Thomas

anders majland (07-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-10-04 13:28

> Med al respekt: Jeg synes Mazda o.lign. er lidt 'karakterløse', og
> omend det ikke just er det vigtigste (stabil bil er en god ting!), så
> lurede jeg lidt på måske at anskaffe en lidt 'sjovere' model.

Når kravet var god plads under 30kkr - vil jeg nok prioritere stabilitet
højere end karakter ... Jeg så forresten en nysynet til 15kkr i enten
dba eller bilbasen for godt en uge siden...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste