Eks. på pengemaskine - ATK
Fra : Brian

Dato : 05-10-04 19:12

Hejsa

En lidt grotesk historie fra den virkelige verden,
Ved Juelsminde (15Km fra Horsens) er de lidt uden for byen ved at gøre en
vej bredere. Derfor er der selvfølgelig en nedsat fartgrænse der. Hvis man
kommer fra den ene side af vejarbejdet, er der skiltet med en grænse på
50km/t. Hvis du kommer fra den modsatte side af vejarbejdet, er grænsen 30
Km/t.
Forholdene er ens, men af en eller anden grund er det altså lavet sådan.
Her i formiddags har de så gudhjælpemig placeret en ATK ved vejarbejdet. Der
har ikke været problemer med voldsom kørsel meds vejarbejdet har stået på,
men fair nok. Gæt så engang hvor de har placeret den lille møgspand med
blitzen ?!
Jeps, den er selvfølgelig lige efter 30km/t grænsen!
Hvis det ikke er et velduført eksempel på en pengemaskine, ved jeg snart
ikke hvad er....

Anyway, jeg kom heldigvis fra den modsatte side, ellers var kortet sgu
røget - hvis altså 70% grænsen stadig gælder.

Hånden på hjertet, er det nok de færreste der bremser ned til 30km/t ved
alm. vejarbejde, hvis der ikke er en god grund til det!

/Brian

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-10-04 19:20

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> Anyway, jeg kom heldigvis fra den modsatte side, ellers var kortet sgu
> røget - hvis altså 70% grænsen stadig gælder.

Der var du heldig
70% grænsen gælder ikke længere - til gengæld er der nu en 60% grænse
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Brian

Dato : 05-10-04 20:18

Hejsa

Lars Frandsen skrev:
> Der var du heldig

Kørte gudskelov i modsatte vejbane

> 70% grænsen gælder ikke længere - til gengæld er der nu en 60% grænse

Fyfan, så havde det i situationen været nok med 48km/t... det er jo ikke
mere end frisk tomgang!

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-04 13:31

> Hejsa

> Kørte gudskelov i modsatte vejbane

> Fyfan, så havde det i situationen været nok med 48km/t... det er jo ikke
> mere end frisk tomgang!

Denne del af artiklen fra Horsens Folkeblad siger noget andet:
"Ved en hastighedsbegrænsning på 30 km/t lyder bøden på 1000 kr., hvis
bilisten kører med 37- 41 km/t. Herefter ryger den op på 1500 kr. til og med
47 km/t og derefter på 2000 kr. til og med 50 km/t. Kører bilisten 51 km/t
eller mere, udløser det en bøde på 2500-4500 kr. og en betinget frakendelse
af kørekortet. For så er overskridelsen på mindst 70 pct."

M.v.h.

Fra : Peter

Dato : 06-10-04 16:48

[klip]

> Denne del af artiklen fra Horsens Folkeblad siger noget andet:

Ja, bare der ikke er for mange der læser den avis.

Grænsen er 60 pct.

/Peter

Fra : Brian

Dato : 06-10-04 18:10

Hejsa

Peter skrev:

> [...]

Wauww, nåede hisstorien helt derind

> Ja, bare der ikke er for mange der læser den avis.
>
> Grænsen er 60 pct.

Jaa.. jeg er stadig glad for, at jeg kørte i modsatte vejbane...

/Brian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-10-04 20:24

On Tue, 5 Oct 2004 20:19:39 +0200, "Lars Frandsen"
<lars.nyheder@webspeed.dk> wrote:

>"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
><snip>
>>

>Der var du heldig
>70% grænsen gælder ikke længere - til gengæld er der nu en 60% grænse

Af selvsamme grund holder jeg mig til 50% grænsen ;). Så er man på den
sikre side. Og det er også nememre at regne med.
Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 05-10-04 20:40

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> Af selvsamme grund holder jeg mig til 50% grænsen ;). Så er man på den
> sikre side. Og det er også nememre at regne med.

Gør du også det hvis der er en 30Km/t skiltning på en halvtom vej ?

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-10-04 20:51

> Gør du også det hvis der er en 30Km/t skiltning på en halvtom vej ?

Det gør jeg altid, altså kører efter pap-grænsen. Jeg har mit pap kært.
Naturligvis kun hvis forholdene tillader det!

Mvh

Emil

Fra : Brian

Dato : 05-10-04 21:05

Hejsa

Emil Jensen [2100] skrev:

> Det gør jeg altid, altså kører efter pap-grænsen. Jeg har mit pap
> kært. Naturligvis kun hvis forholdene tillader det!

Gør jeg som regel også, men en 30km/t skiltning på en
vej hvor der er intet er til hinter for at køre 50km/t, hvilket man i
dette tilfælde må i den modsatte kørebane, har jeg svært ved
at tage seriøst....

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-10-04 21:08

> [...]
> vej hvor der er intet er til hinter for at køre 50km/t, hvilket man i
> dette tilfælde må i den modsatte kørebane, har jeg svært ved

Hvis det er en kort strækning, vil jeg hellere komme ned i fart så jeg kan
beholde pappet. Men hvis det er over en længere strækning, tjah, så ved jeg
ikke hvad jeg ville gøre?
Så jeg forstår dig udmærket.

Mvh

Emil

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-10-04 21:32

On Tue, 5 Oct 2004 21:40:16 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

>Gør du også det hvis der er en 30Km/t skiltning på en halvtom vej ?

Ja, medmindre at jeg har luret at der ikke holder nogle hvidplade
varevogne/hvidplade varevogne med 4 mistænksomme felter i bagruden.
Flemming Jacobsen

Fra : BB

Dato : 05-10-04 21:00

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Hvis det ikke er et velduført eksempel på en pengemaskine, ved jeg snart
> ikke hvad er....

Det kunne jo reelt være en sikkerhedsmaskine!

BB

Fra : Brian

Dato : 05-10-04 21:08

Hejsa

BB skrev:

> Det kunne jo reelt være en sikkerhedsmaskine!

Ja, det er da også fint når de bliver brugt i den henseende,
men det var på ingen måde tilfældet her.
50Km/t i den ene bane, og 30Km/t i den anden, tyder da mere
på at depotet var løbet tør for skilte....

/Brian

Fra : BB

Dato : 05-10-04 21:25

> [...]
> men det var på ingen måde tilfældet her.
> 50Km/t i den ene bane, og 30Km/t i den anden, tyder da mere
> på at depotet var løbet tør for skilte....

Ikke nødvendigvis - den ene bane kunne jo være betydelig tættere på arbejdet
end den anden.

BB

Fra : Thomas H.

Dato : 05-10-04 22:07

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa
>
> En lidt grotesk historie fra den virkelige verden,

<snip>

En historie fra Station2 i går:
Mogens Wilbert udtalte, at de brugte vejdirektoratets målinger til at finde
ud af hvilke motorveje de skal knalde folk på - der hvor
gennemsnitshastigheden var størst mødte de op !!

Altså med andre ord, der hvor de kan flå flest penge ud af folks lommer ??

At en gennemsnitshastighed et sted er 3 km/t højere end et andet, KUNNE vel
være fordi strækningen var en anelse mindre befærdet, bredere, bedre
oversigt eller alle mulige andre muligheder, ikke nødvendigvis fordi hver
anden bilist er dybt psykotisk og blæser afsted med 122 km/t !

Jeg synes det er dybt useriøst ...

Fra : Flemming

Dato : 05-10-04 22:17

Thomas H. wrote:

> En historie fra Station2 i går:
> Mogens Wilbert udtalte, at de brugte vejdirektoratets målinger til at
> finde ud af hvilke motorveje de skal knalde folk på - der hvor
> gennemsnitshastigheden var størst mødte de op !!

Det lyder jo godt for os som bor i og omkring Kbh. Der har vi jo fået at
vide at gennemsnits hastigheden er meget lav, og dermed kan der jo så
umuligt være målinger her

--
Mvh. Flemming

Fra : Thomas H.

Dato : 06-10-04 07:26

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo godt for os som bor i og omkring Kbh. Der har vi jo fået at
> vide at gennemsnits hastigheden er meget lav, og dermed kan der jo så
> umuligt være målinger her

Ja men ikke specielt godt for trafiksikkerheden.

Svarer det ikke lidt til at finde ud af hvor der er flest knive blandt unge,
og så lave razzia i et slagteri, fordi at der er flere knive der end på
strøget?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-10-04 18:04

Thomas H. wrote:

> [...]
> gennemsnitshastigheden var størst mødte de op !!
>
> Altså med andre ord, der hvor de kan flå flest penge ud af folks

Det kunne vel også tolkes til at være netop dér hvor lovløsheden hersker
mest og derfor ville have størst gavn af en 'razzia' ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mikael L

Dato : 07-10-04 22:33

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne vel også tolkes til at være netop dér hvor lovløsheden hersker
> mest og derfor ville have størst gavn af en 'razzia' ?

Måske hersker lovløsheden mest der fordi at folk har mere end almindeligt
svært ved at se fornuften med 110km/t på netop disse strækninger, når der
umiddelbart før og efter er 130km/t og forholdene ikke ændre sig.

Mikael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-10-04 07:47

Mikael L wrote:

> [...]
> almindeligt svært ved at se fornuften med 110km/t på netop disse
> strækninger, når der umiddelbart før og efter er 130km/t og

Og der må jo så være en årsag til at netop dén strækning er til 110km/t.
Det er ikke sikkert at hverken du eller jeg kan se fornuften i det, men det
formoder jeg at der er andre der kan (f.eks. dem der har lavet det).

Hvis man vælger at køre for hurtigt ifh færdselsloven, så skal man ikke pive
over at få en bøde, og det uanset hvor "tåbeligt" hastighedsgrænsen ser ud
til at være, men det er bare min mening.

P.S. Inden du tror at jeg er en hellig ko, så sker det da også (fra tid til
anden ) at jeg kører for hurtigt, men jeg har aldrig pevet over de
fartbøder jeg har fået, det er jo udelukkende min egen skyld.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 06-10-04 13:09

Brian wrote:
> [...]
> Jeps, den er selvfølgelig lige efter 30km/t grænsen!
> Hvis det ikke er et velduført eksempel på en pengemaskine, ved jeg

Hele 45 har faktisk mistet kortet ved kontrollen i Klakring i går:
http://www.horsens-folkeblad.dk/default.asp?artikelid=9218

--
mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk

Fra : BB

Dato : 06-10-04 16:58

"Keld H. Mikkelsen" <mz1456SLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Brian wrote:
>
> Hele 45 har faktisk mistet kortet ved kontrollen i Klakring i går:
> http://www.horsens-folkeblad.dk/default.asp?artikelid=9218

Det var jo nok bare fortjent!

BB

Fra : Brian

Dato : 06-10-04 18:08

Hejsa

Keld H. Mikkelsen skrev:

> Hele 45 har faktisk mistet kortet ved kontrollen i Klakring i går:
> http://www.horsens-folkeblad.dk/default.asp?artikelid=9218

Det er sgu et ufint sted at holde....
Jeg har stadig svært ved at se argumentet for den 30 km/t grænse.

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-10-04 15:15

Brian wrote:
> Hejsa

> Det er sgu et ufint sted at holde....
> Jeg har stadig svært ved at se argumentet for den 30 km/t grænse.

Vejarbejderbørns opvækst?

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 07-10-04 17:53

Hejsa

Torben Scheel skrev:

> Vejarbejderbørns opvækst?

Bliver den ringere, hvis jeg kører 50km/t istedet for 30km/t ?

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-04 10:53

Brian wrote:
> Hejsa

> Bliver den ringere, hvis jeg kører 50km/t istedet for 30km/t ?
>
> /Brian

Den bliver ringere uden en far (i de fleste tilfælde). Jeg tror ikke jeg
behøver uddybe nærmere, du har angivet din holdning.

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 11-10-04 16:46

Hejsa

Torben Scheel skrev:

> Den bliver ringere uden en far (i de fleste tilfælde).

Klart, men nu er det pågældende sted ikke ramt at tosser
der kører med 100km/t i forvejen....

> Jeg tror ikke
> jeg behøver uddybe nærmere, du har angivet din holdning.

Og du har så tolket at jeg synes det er iorden at køre folk ned, fordi
jeg ikke vil respektere en 30km/t skiltning ?

Fair nok....

Det er dog ikke tilfældet. Jeg kører normalvis ikke åndssvagt, og
selvfølgelig heller ikke ved vejarbejde. Jeg lever (til dels) af mit
kørekort, så det er ikke en "luksus" jeg kan tillade mig.

Det jeg var imod i den pågældende situation, er at skiltningen
er helt hen i vejret.... efter min mening, naturligvis.

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-10-04 18:03

Brian wrote:

> Det er sgu et ufint sted at holde....
> Jeg har stadig svært ved at se argumentet for den 30 km/t grænse.

Har du nogensinde været vejarbejder ?
Det har jeg og den største grund til at jeg stoppede med det, var alle de
hjernetomme billister, som ikke respekterede skiltningen.
Det er trods alt deres (vejarbejdernes) liv og lemmer det drejer sig om.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Brian

Dato : 07-10-04 19:06

Hejsa

Per Beer Hansen skrev:

> Har du nogensinde været vejarbejder ?

Nope..

> Det har jeg og den største grund til at jeg stoppede med det, var
> alle de hjernetomme billister, som ikke respekterede skiltningen.

Tak for komplimenten
Så kan du måske forklare mig hvorfor at skiltningen ikke er ens for
begge vejbaner ? Der er ingen synlig grund til en 50km/t skiltning
i den ene vejbane, og 30 i den modsatte....

> Det er trods alt deres (vejarbejdernes) liv og lemmer det drejer sig
> om.

Det respekterer jeg skam også. Dog har jeg svært ved at se netop dén
placering af ATK bilen, som andet end en pengemaskine - hvilket
tallene i artiklen også dokumenterer.

Jeg skal prøve at luske forbi imorgen og snuppe et par billeder.....

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-10-04 07:41

Brian wrote:
> Hejsa

> Nope..

OK, så ved du ikke hvad det vil sige at skulle gå rundt på vejene, medens at
bilerne suser om ørerne på dig, det er ikke spor morsomt.

> Tak for komplimenten

Velbekomme

> Så kan du måske forklare mig hvorfor at skiltningen ikke er ens for
> begge vejbaner ? Der er ingen synlig grund til en 50km/t skiltning
> i den ene vejbane, og 30 i den modsatte....

Nu kender jeg ikke umiddelbart forholdene på det pågældene sted, så det kan
jeg desværre ikke hjælpe dig med.

> Det respekterer jeg skam også. Dog har jeg svært ved at se netop dén
> placering af ATK bilen, som andet end en pengemaskine - hvilket
> tallene i artiklen også dokumenterer.

Hvis der er sat en hastighedsgrænse ved et vejarbejde, så er det jo netop på
baggrund af en vurdering af sikkerheden, men du mener måske at du er bedre
til at vurdere det, end de "proffesionelle" ?
Men som sagt tidligere, så kender jeg ikke det omtalte sted og kan derfor
ikke udelukke at der er tale om en fejlvurdering.

> Jeg skal prøve at luske forbi imorgen og snuppe et par billeder.....

Det er ikke altid nemt at vurdere, heller ikke ud fra et par billeder.
En vurdering afhænger jo af flere ting end lige den hastighedsbegrænsning
der skal være.
F.eks. tages der også hensyn til hvor tæt arbejderne er på den åbne
kørebane, om der skal være ud/ind kørsel for evt. lastvogne osv osv.

Per
www.perbeer.ninja.dk