Hvordan fjernes rust-støv fra glasfiberbåd~
Fra : Michael

Dato : 13-05-01 20:34

Hej, er der nogen her som har erfaringer med at fjerne rust fra en
glasfiberbåd. Rusten er kommet fordi jeg har slebet min jernkøl således at
en masse ruststøv har lagt sig på hele dækket. JEg har prøvet med sæbe,
terpentin o.s.v. på de glatte overflader men det hjælper ikke en disse. På
de skridsikre steder hvor jeg ikke kan "slibe" må "rusten" være umulig at
få væk. Kan nogen hjælpe?

Mvh. Michael

Fra : Morten Guldager

Dato : 13-05-01 21:20

On Sun, 13 May 2001 19:34:24 +0000 (UTC), Michael wrote:
> [...]
>de skridsikre steder hvor jeg ikke kan "slibe" må "rusten" være umulig at

Har du prøvet at blæse det væk med trykluft? Eller hvad med en
højtryksrenser?

/Morten

Fra : Bent E.

Dato : 15-05-01 16:07

Morten Guldager skrev i meddelelsen ...

>Har du prøvet at blæse det væk med trykluft? Eller hvad med en
>højtryksrenser?
>

>/Morten

Pas på med højtryksrensning, det er ikke godt for dækket.
Jeg ville prøve med oxalsyre. Det skader ikke glasfiber, og det tager
formentlig rusten.
Det fås hos Matas som "gryn". Lav en opløsning i lidt vand, og smør på
med en pensel eller klud. Du kan jo prøve på et lille areal først, inden
du farer på med krum hals .
Pas på fingrene, det ætser.

Med venlig hilsen
Bent E.

Fra : Palle Klintrup

Dato : 13-05-01 21:19

Hej Michal.

Prøv med oxalsyre det du også bruger når du skal gøre gulnet glasfiber
hvidt.
jeg fjernede rustpletter fra noget jeg havde boret og ikke fået spånerne
fjernet ordentligt.
Du kan købe det hos Hempel eller billigere hos Matas.

Mvh.

Palle Klintrup.

Fra : ""ole

Dato : 17-05-01 05:01

Prøv med Autosol, da det normalt sidder godt fast.