Farlige 'vejbump'
Fra : Thomas Makro

Dato : 13-05-01 20:36

For noget tid siden var noget skriveri her på NGen om farlige
"vejbump", med en højde på ca. 5 cm.

Nu har jeg også set dem! Og følt dem. Det er IKKE en fed oplevelse at
køre over sådan en, skulle jeg hilse fra min Viffer og sige... De er
på det nærmeste livsfarlige!

De er placeret midt i hver vognbane, så man undgår dem kun ved ikke at
følge lovens bogstaver om vognbaneplacering - dvs. ved at placere sig
i bilernes ene (ydre) 'hjulspor'. Således får ingen bilister bøvl med
dem, kun os tohjulede
De måler ca. 30 x 20 cm, og er ca. 5 cm høje. De er boltet fast.

Sidst emnet var oppe at vende, var der en eller anden der ville tage
billeder af dem, men som ikke nåede det. Nu er chancen der. København,
P.Knudsensgade mellem Sydhavns plads og Gl. Køge Landevej. Begge
retninger. Kør MC i midten af en vognbane, og du er ikke i tvivl om
hvor de er

Jeg kunne jo skrive en klage til vejdirektoratet - som jo formentlig
er dem der har monteret dem. Men det får sikkert kun flyttet dimserne
til et andet sted - hvis de overhovedet gidder flytte dem. Nogen
forslag?

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 21:43

Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> skrev i en

> P.Knudsensgade mellem Sydhavns plads og Gl. Køge Landevej. Begge
> retninger.
> Jeg kunne jo skrive en klage til vejdirektoratet - som jo formentlig
> er dem der har monteret dem.

Uden at være lokalkendt, tror jeg næppe at det er vejdirektoratet, der
står for pågældende strækning :-/

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 13-05-01 22:03

Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> wrote:

> [...]

>P.Knudsensgade mellem Sydhavns plads og Gl. Køge Landevej. Begge
>retninger. Kør MC i midten af en vognbane, og du er ikke i tvivl om

Ja, dem opdagede jeg også i dag, studsede godt nok over hvad de nu
havde gang i! Der kører jeg næsten hver dag, så det skal nok blive
nogle "spændende" ture i mørket, hvor de er ekstra svære at få øje på.
:( Hmm... jeg må finde nogle monstertruck dæk til Monster'en...

Brian Luckow

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-05-01 08:29

hvad gør bumbene godt for...har flere gange set dem i lyngby....på
strækninger hvor der ingen grund til bumb er

Lasse
CBR1000f & KArin

Fra : james

Dato : 14-05-01 10:04

> De er placeret midt i hver vognbane, så man undgår dem kun ved ikke at
> følge lovens bogstaver om vognbaneplacering - dvs. ved at placere sig
> [...]

Glem "regler" og overholde følgende: Placér cykelen på vejen hvor der
ikke findes sand, grus, oliesøl, glatte dæksler, hvor ingen kan mistænke
dig for at være 45 knallert, jernbane/sporvogne skinner, langsgående
lapper i asfalten, osv. Er du i venstre hjulspor og en stor
landbrugsmaskine eller lastbil kører modsat med en kø biler bag: flyt til
højre hjul spor, (da kan de for det første, se dig bedre, og for det
andet kan du undvige bilisten som forbikører selvom du er synlig, da
"bare se, han flytter sig nok....."

-james

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 11:44

Thomas Makro wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg også set dem! Og følt dem. Det er IKKE en fed oplevelse at
> køre over sådan en, skulle jeg hilse fra min Viffer og sige... De er

Hmm, dem kender jeg godt. Jeg tror de er til at tælle hvor mange køretøjer
der kører forbi. De er ret nemme at skrue løs (har jeg hørt :), og lægge
pænt ude i vejkanten hvor de ikke er til fare. Når de er gjort nogle gange
gider de ikke at sætte dem op længere.

NB: Alt hvad jeg har skrevet er fiktion *host*
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Michael Haahr

Dato : 14-05-01 13:14

> [...]
> pænt ude i vejkanten hvor de ikke er til fare. Når de er gjort nogle gange

Det er korrekt, der er tale om en såkaldt trafik tæller, som tæller alle de
køretøjer der passerer, for evt. at se om vejen skal udbygges inden længe,
eller for at kunne regne ud hvor længe der vil gå inden asfaltslidlaget evt.
skal skiftes ud, men det er selvfølgelig noget lort, at de så skal være til
fare for mcíster!

Fra : Michael Haahr

Dato : 14-05-01 17:39

Fra : Klaus Madsen

Dato : 14-05-01 21:30

Det lyder da ikke særlig "logisk" at det skulle være trafiktællere, da der
nogle steder kommer flere efter hinanden. Hvis det er trafiktællere skulle
man da mene at det var nok med en.

Klaus
Den "Ultimative Virago side" www.virago-star.dk
Motorcykler kører bedst med gummiet nederst

Fra : Thomas

Dato : 15-05-01 09:16

> Det lyder da ikke særlig "logisk" at det skulle være trafiktællere, da der
> nogle steder kommer flere efter hinanden. Hvis det er trafiktællere skulle
> man da mene at det var nok med en.

Hvis man også gerne vil vide om folk generelt kører for hurtigt, så skal man
jo bruge mindst to efter hinanden.
Hvis de så opdager at mn kører for stærkt på strækningen, så kan de overveje
hvordan de forhindrer det, eller gør det mere sikkert.. dvs. bump,
midterrabater ect..

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 15-05-01 11:31

Avvvv! -så var det min tur til at føle de der latterlige sorte gummibump
på P Knudsensgade (KBH)
Her kommer man kørende fredeligt og roligt på vej til arbejde - og så
pludselig ud under den forankørende bil dukker der et "vejbump" og man
har ikke en chance ....Avvv!

-jeg mener også at kunne huske en lignende tråd om dette emne (sidste år

??) hvor der blev fortalt at disse "bump" i regnvejr skulle være ekstra
spændende???

Er her nogen som har tænkt sig at gøre noget ved sagen????
Man kunne måske foreslå til rette instans at der blev sat advarselsskilte

op?

Charlotte
(...som nok kører en anden vej hjem i dag!)

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-05-01 11:58

On Tue, 15 May 2001 11:31:27 +0100, Charlotte Grosen
<charlotte.grosen@femina.dk> wrote:

>Er her nogen som har tænkt sig at gøre noget ved sagen????
>Man kunne måske foreslå til rette instans at der blev sat advarselsskilte

Vi skal under alle omstændigheder ikke bare acceptere 'kasserne'. Før
eller siden kommer de til at medføre uheld.

Er der ikke en her på NGen der er mere juridisk funderet end mig, der
kan svare på/undersøge, om ikke der er en paragraf i loven der
forbyder at smide/placere ting på vejene, der kan være til fare for
andre. Hvis en sådan paragraf findes, skal jeg gerne anmelde sagen til
politiet.

>Charlotte
>(...som nok kører en anden vej hjem i dag!)
He he, det forstår jeg godt...

Fra : Henry

Dato : 15-05-01 16:44

> [...]
> forbyder at smide/placere ting på vejene, der kan være til fare for
> andre. Hvis en sådan paragraf findes, skal jeg gerne anmelde sagen til

Kan politiet ikke fortælle dig det når du anmelder l*rtet ?

mvh
Henry (der heldigvis ikke har set en _endnu_ )

Fra : Søren L Hansen

Dato : 16-05-01 14:58

Thomas Makro <makro@cyberjunkie.dk> wrote in article
<0i22gto83kv6u8quetukpfhpo78kmmnvnt@4ax.com>...

> Vi skal under alle omstændigheder ikke bare acceptere 'kasserne'. Før
> eller siden kommer de til at medføre uheld.

Gad vide om sådan en kasse kan tåle en brænder ??

Nå, men det står jo her i færdselslovens kapitel 14:

"Kapitel 14
Hindringer på vej
Forurening af vej m.v.
§ 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til
fare eller ulempe for færdslen.
Stk. 2. Såfremt der fra køretøj tabes eller spildes noget på vej, der kan
være til fare eller ulempe for færdslen, skal dette straks fjernes. Kan
dette ikke ske, skal andre, indtil faren eller ulempen er fjernet, ved
afmærkning eller på anden lignende måde gøres opmærksom på forholdet.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af
beholdere og lignende genstande på vej. Trafikministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om afmærkning af vejmaterialer på vej. "

Spørgsmålet er så om ministeren har bestemt at de skal ligge der, men så
kan man jo klage til ombudsmanden hvis det overtræder stk. 1.

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-05-01 13:45

On Wed, 16 May 2001 13:58:12 GMT, "Søren L Hansen"
<lindholt@person.dk> wrotE:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så om ministeren har bestemt at de skal ligge der, men så
>kan man jo klage til ombudsmanden hvis det overtræder stk. 1.

Jeg har nu været et smut forbi Valby Politi.
Den betjent jeg talte med vidste ikke rigtigt hvad han skulle sige til
mig, men mente, at de måtte være opsat af enten kommunen eller amtet,
og derfor være godkendt. Ud fra denne antagelse, mente han at det ikke
er en sag for politiet. Han var godt nok noget tvivlende, så han
opfordrede mig til at kontakte kommunens vejafdeling. Det har jeg nu
gjort. De har fået en e-mail, hvor jeg har forklaret situationen, og
bedt om nogle svar.

Jeg vender tilbage med mere, når jeg har fået svar...

Fra : John Thomsen

Dato : 21-05-01 13:12

> [...]

>Er her nogen som har tænkt sig at gøre noget ved sagen????
>Man kunne måske foreslå til rette instans at der blev sat advarselsskilte

I hvert fald synes jeg det indbyder til at så mange af os som muligt
hver især skriver til Rådet for Større Færdselssikkerhed og fortæller
dem om problemerne med sikkerheden, som åbenbart er sat over styr på
bekostning af andre hensyn, hvad de så end måtte være....

Derudover må det vel også være rimeligt at rette henvendelse til - in
casu - Københavns trafikborgmester (Søren Pind?) og fortælle samme
historie, samt ikke mindst søge at få bragt indslag i f.eks. TV-Lorry
- m.fl.

Venligst
John