BX Bremser
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 18:55

Har lige indvesteret i en BX turbodiesel... Den kører sgu godt men den ska ha
ordnet bremserne. dvs. pedalen er usevanlig hård men kan dog bremse.. dog bremser
den skævt.. Har hørt noget om at det er akkumulator kuglen der er def..Er der
nogen der kan tilslutte sig det eller??? Hvordan skifter man den???

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.97.188.227)

Fra : Niels Skaaning

Dato : 04-10-04 21:12

<Andersen> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> nogen der kan tilslutte sig det eller??? Hvordan skifter man den???

Sikke en mange der lige pludselig får sig en BX. Som frankofil kan det kun
glæde mig :).

Det er normalt at pedalen er meget hård uden vandring af betydning på en BX.
Sådan skal det bare være. Mht. akkumulatorkuglen så er det lidt svært at se
på om den er i orden eller ej, da bilen jo nu er ved at være lidt slidt
osv., men kan bilen bremse med slukket og frakoblet motor flere gange i træk
så er den god nok. Det er dog en god ide at skifte den alligevel, da du ikke
aner i hvilken stand den er.

At skifte den er simpelt nok. Stil bilen på bukke, rens omkring den med en
stålbørste, skru den af nedefra (den sidder lige bagved køleren på fronten
af motoren) og skru den nye på - med en LHM-smurt pakning - med hånden og
ikke andet værktøj. Sidder den meget godt fast kan en mejsel og en hammer
bruges til at hugge et mærke i siden af kuglen og så bruge mærket som støtte
for mejslen til efterfølgende at banke den løs.

NS

Fra : Ulrich

Dato : 04-10-04 21:10

> [...]
der
> nogen der kan tilslutte sig det eller??? Hvordan skifter man den???

Pedalen skal være hård, det er hydraliktrykket der bliver ført ud til
bremserne.
Jeg tro ikke det har noget med din kugle at gøre.
Men er de gamle så skift hele dynen, de koster ikke en herregård
Kuglerne er skruet på, det ik svært.
Den kører som en ny bil bagefter.
De skæve bremser er nok en gang nye skiver og klodser.

--
Hygge Ulrich

Fra : Niels Skaaning

Dato : 04-10-04 21:16

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> De skæve bremser er nok en gang nye skiver og klodser.

Ja, det er også meget normalt med meget rustne skiver bagpå.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 15:03

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, det er også meget normalt med meget rustne skiver bagpå.

Og det kan undgås ved ganske enkelt at motionere den hver gang dy er ude og
køre:
Niels burde vide det
Bremsereduktionsventilen sættes ud af funktion med bilen i højeste stilling:
Så det er ret enkelt, når du holder stille med motor i gang, f.eks, ved rødt
lys.
-hæv bilen helt op,
-træd bremsepedalen i bund.
-slip bremsen og
-sænk bilen igen.
Stemplerne i bremsen er nu motioneret med max tryk fra hydraulikanlægget

Kontrol:

-Træd bremsen i bund,
-hæv bilen, bagenden må ikke hæve sig
- slip bremsen, og bagenden skal hoppe op

så let er det
--
Møller

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-10-04 17:01

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message

> Og det kan undgås ved ganske enkelt at motionere den hver gang dy er ude
> [...]

Ja, jeg havde bare lige glemt det ;).

NS

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 21:18

Glemte lige og sige at det er ligesom om at det pifter lidt i pedalen når man
bremser og at man har svært ved at dosere bremsen.. hvis man trykker ½ cm ned sker
der intet men så lige pludselig bremser den helt vildt!!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.97.188.227)

Fra : jesper

Dato : 05-10-04 08:13

<Andersen> wrote in message news:<016e01c4aa4f$3925e6a0$3a4d82d4@autoatlas.local>...
> Glemte lige og sige at det er ligesom om at det pifter lidt i pedalen når man
> bremser og at man har svært ved at dosere bremsen.. hvis man trykker ½ cm ned sker
> der intet men så lige pludselig bremser den helt vildt!!

Så dan virker min nyindkøbte BX'er også, dog kan jeg ikke lige huske
om den pifter lidt...
Men hård det er den.
Den har lige fået lavet et stort eftersyn på bl.a. bremserne og hele
hydrauliksystemet så den skulle være ok der.

Mvh
Jesper
Citroen BX14TE

Fra : Elbarto

Dato : 05-10-04 16:03

> [...]
ned sker
> der intet men så lige pludselig bremser den helt vildt!!

Det er helt normalt .. Min mutter har en BXer og 1½cm så sidder man med
panden i frontruden

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-10-04 16:58

> [...]
ned sker
> der intet men så lige pludselig bremser den helt vildt!!

Man skal normalt lige vende sig til bremsedoseringen på sådan en BX, men det
kunne nu godt lyde som om din bremseventil er moden til renovering eller
udskiftning. Hvor hurtigt synker bagenden på din bil?

En ny ventil mener jeg koster omkring 1500 kr., mens en renovering kan gøres
noget billigere, men så skal du selv rode med der skal holdes en meget høj
renlighedsstandard.

NS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-10-04 21:29

Andersen wrote:
> [...]
> den skævt.. Har hørt noget om at det er akkumulator kuglen der er def..Er der
> nogen der kan tilslutte sig det eller??? Hvordan skifter man den???

Så vidt jeg ved SKAL pedalen være hård. På min Xantia har pedalen
nærmest ingen vandring (man skal lige vænne sig til det), og jeg mener
at der er generelt for Citroen'er. Jeg har i hvert fald hørt andre her i
gruppen beskrive samme fænomen.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 15:06

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> nærmest ingen vandring (man skal lige vænne sig til det), og jeg mener
> at der er generelt for Citroen'er. Jeg har i hvert fald hørt andre her i

Pedalkraften er frembragt af en fjeder, du åbner kun for en ventil i
højtrykssystemet, så vandringen er minimal.
--
Møller