|
| Tændrør Xantia Fra : Larsen |
Dato : 01-10-04 09:38 |
|
Hej Group
Hvem kan hjælpe, min xantia 1,8 I 16V fra 1996 er syg, det startet med at
bilen begyndte at hakke og køre dårligt. det viste sig at være en tilstoppet
katalysator, mortor kunne ikke komme af med udstødningsgassen, gassen
begyndte at komme ud mellem manifold og forrør.
jeg har udhulet min katalysator, så nu kan den komme af med gasser. Det
hjalp noget men ikke nok, den kørte stadigvæk dårligt, så fik den en ny
lanbdasonde og fire nye tændrør, det hjalp bilen kørte sku godt igen, men
efter ca. 500 km er den galt igen. begynder så småt at hakke igen og det
bliver værer og værer tilsidst bliver det ulideligt, jeg smider 4 nye
tændrør i dyret og vuti den kører godt igen.
Den er også begyndt at blive en smule varm ca 90-100 grader ved bykørsel på
lige landevej falder temperaturen til normal ca. 80 grader.
jeg vil ikke skifte katalysator før problemet er løst, jeg er bange for den
også vil brænde sammen.'
Gode råd modtages gerne.
Hilsen
Larsen
''''''
| |
Morten Jensen (01-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Jensen |
Dato : 01-10-04 13:19 |
|
"Larsen" <ReneLarsen@tdcspace.dk> wrote in message
news:415d176e$0$297$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvem kan hjælpe, min xantia 1,8 I 16V fra 1996 er syg, det startet med at
Bruger den olie og/eller vand?
/Morten
| |
Rasmus (02-10-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 02-10-04 09:27 |
|
"Larsen" <ReneLarsen@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:415d176e$0$297$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Group
>
> Hvem kan hjælpe, min xantia 1,8 I 16V fra 1996 er syg, det startet med at
> bilen begyndte at hakke og køre dårligt. det viste sig at være en
tilstoppet
> katalysator, mortor kunne ikke komme af med udstødningsgassen, gassen
> begyndte at komme ud mellem manifold og forrør.
> jeg har udhulet min katalysator, så nu kan den komme af med gasser. Det
> hjalp noget men ikke nok, den kørte stadigvæk dårligt, så fik den en ny
> lanbdasonde og fire nye tændrør, det hjalp bilen kørte sku godt igen, men
> efter ca. 500 km er den galt igen. begynder så småt at hakke igen og det
> bliver værer og værer tilsidst bliver det ulideligt, jeg smider 4 nye
> tændrør i dyret og vuti den kører godt igen.
> Den er også begyndt at blive en smule varm ca 90-100 grader ved bykørsel
på
> lige landevej falder temperaturen til normal ca. 80 grader.
> jeg vil ikke skifte katalysator før problemet er løst, jeg er bange for
den
> også vil brænde sammen.'
>
> Gode råd modtages gerne.
>
> Hilsen
> Larsen
Hvordan ser de gamle tændrør ud ? er de sorte eller hvide ? Hvis de er sorte
kunne det tyde på at den går med for fed blanding, og derfor sviner katten
til. Har du husket at skifte luftfilter som forskrevet ? Det kunne måske
også være luftmassemåleren i indsugningen som giver forkerte værdier, til
motorstyringen som styre benzinblandingen.
Bruger den motorolie, er det måske en defekt toppakning. Så vil olien kunne
komme ind i forbrændingen, og sætte sig som belægninger i
udstødningssystemet. Tjek om der er olie i kølevandet, eller vand i
motorolien.
Start bilen når den er kold, og tag dækslet af ekspantionsbeholderen. Få en
makker til at give den lidt gas, og så om det bobler i vandet, er det
tilfældet, er det nok benzin eller udstødningsgas fra forbrændingskamret som
presses ud i kølesystemet, gennem en utæt toppakning.
| |
|
|