/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tank måler Til opel vectra
Fra : Michael Thorup


Dato : 29-09-04 10:14

Hej i gruppen

Efter at jeg har lavet rust på min gammle vectra A fra 1990 er jeg desvære
kommet til at smelte ledninger til tank måler sammen, hvilket jeg ikke havde
set så da jeg starter bilen igen går tank måleren helt i top og jeg mener
HELT i top et stykke over de 60 l som er max.

Jeg stopper så bilen igen og får skiftet de ledninger der var defekt men nu
viser måleren ingen ting er der måleren der er stået af, jeg har kigget på
sikringer men det er ikke sprunget nogle..


Er der nogle der ved om man på en eller anden måde kan måle sig frem til
fejlen.

Hjælp modtages men Glæde

Michael

Ved direkte mail Husk at slette (FJERN)



 
 
alexbo (29-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-09-04 21:25


"Michael Thorup" skrev

> Er der nogle der ved om man på en eller anden måde kan måle sig frem til
> fejlen.

Tankmåleren virker på den måde, at der bliver sendt strøm gennem
instrumentet til tankmåler og i stel, udslaget afhænger af hvor meget
modstand der er i tankmåleren.
Når ledningerne smelter sammen er der ingen modstand og viseren viser fuld
eller mere.

Du kan prøve gennemgangen ved at samle ledningerne ved tanken, så skal den
vise fuld.
Hvis du også har en advarselslampe for lav bensinstand er der en tredie
ledning, men det er bare at prøve sig frem, der kan ikke ske nogen farlig
kortslutning, der er ikke fuld strøm på nogen af ledningerne.

Du kan evt. lave en stelledning selv, en ledning fra stel og prøve på hver
af de
forbindelser der er på tanken, så skal der dels vises fuld tank og lampe.

Du må ikke lave en plusledning fra batteri og prøve med det, så kan du
brænde tankmåleren af, og bilen med .

mvh
Alex Christensen






Michael Thorup (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Michael Thorup


Dato : 30-09-04 06:31


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cjf5pg$2ogp$2@news.cybercity.dk...
>
> "Michael Thorup" skrev
>
>> Er der nogle der ved om man på en eller anden måde kan måle sig frem til
>> fejlen.
>
> Tankmåleren virker på den måde, at der bliver sendt strøm gennem
> instrumentet til tankmåler og i stel, udslaget afhænger af hvor meget
> modstand der er i tankmåleren.
> Når ledningerne smelter sammen er der ingen modstand og viseren viser fuld
> eller mere.
>
> Du kan prøve gennemgangen ved at samle ledningerne ved tanken, så skal den
> vise fuld.
> Hvis du også har en advarselslampe for lav bensinstand er der en tredie
> ledning, men det er bare at prøve sig frem, der kan ikke ske nogen farlig
> kortslutning, der er ikke fuld strøm på nogen af ledningerne.
>
> Du kan evt. lave en stelledning selv, en ledning fra stel og prøve på
> hver
> af de
> forbindelser der er på tanken, så skal der dels vises fuld tank og lampe.
>
> Du må ikke lave en plusledning fra batteri og prøve med det, så kan du
> brænde tankmåleren af, og bilen med .
>
> mvh
> Alex Christensen

Det har jeg lige prøvet og der er kun 2 ledninger når jeg laver en lus i
mellem den så stige måleren godt nok så det er min måler der er stået af
ikke ???

Jeg har haft ringet på der lokale auto ophug (edderupautoophug) de vil have
250 kr + moms for en brugt måler men så ringede jeg til Pajo der kan man få
en ny måler for 290 + moms så jeg har lige bestildet en ny måler.


Takker for hjælpen
Michael Thorup



alexbo (30-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-09-04 19:19


"Michael Thorup" skrev

> Det har jeg lige prøvet og der er kun 2 ledninger når jeg laver en lus i
> mellem den så stige måleren godt nok så det er min måler der er stået af
> ikke ???

Ja.
mvh
Alex Christensen



Michael Thorup (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Michael Thorup


Dato : 05-10-04 15:55


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cjhk3q$22dt$1@news.cybercity.dk...
>
> "Michael Thorup" skrev
>
>> Det har jeg lige prøvet og der er kun 2 ledninger når jeg laver en lus i
>> mellem den så stige måleren godt nok så det er min måler der er stået af
>> ikke ???
>
> Ja.
> mvh
> Alex Christensen


Hmm nu er jeg lorst Jeg har lige prøvet med 2 nye målere og de viser Kun 1/4
tank hår den skal vise fuld tank er der nogle der har nogle ider

Michael T



Peter Marlau Knudsen (06-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 06-10-04 08:10


"Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4162b618$1$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hmm nu er jeg lorst Jeg har lige prøvet med 2 nye målere og de viser Kun
> 1/4
> tank hår den skal vise fuld tank er der nogle der har nogle ider

Jeg kan desværre ikke se den øvrige del af tråden. Men jeg har tidligere
været ude for fejlvisning på bensinmåleren på en af mine tidligere kadetter.
Da var det fastspændingsregulatoren på bagsiden af instrumentbordet, der var
defekt. Det betød samtidig, at visningen for kølevandstemperatur også var
forkert (for lav). Hvis ikke regulatoren gav og fastholdt den korrekte
spænding i Volt viste begge metre selvfølgelig forkert.

Kan det mon være det samme problem på den aktuelle Vectra??

Hilsen
Peter



alexbo (06-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-10-04 20:57


"Michael Thorup" skrev

> Hmm nu er jeg lorst Jeg har lige prøvet med 2 nye målere og de viser Kun
1/4
> tank hår den skal vise fuld tank er der nogle der har nogle ider

Prøv med en måler du ikke har monteret, sæt ledningerne på, og bevæg armen.
Nærmest for at sikre sig at det ikke er nede i tanken at noget stopper
svømmeren, nogle tankindikatorer, som sådan en fyr hedder, kan monteres på
flere måder, men sidder den forkert støder svømmeren på siden af tanken.

Peter har foreslået voltregulatoren, men efter min mening vil viseren så
ikke vise fuld ved hjælp af en lus.

mvh
Alex Christensen



Peter Marlau Knudsen (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 08-10-04 08:21

Hej Alex
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ck1j15$2k66$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter har foreslået voltregulatoren, men efter min mening vil viseren så
> ikke vise fuld ved hjælp af en lus.

Jeg er enig med dig, hvis flyderen i topstilling har modstanden 0 Ohm. Hvis
den derimod har en modstand af en vis størrelse kan det stadigvæk være
fastspændingsregulatoren. Men hvis det er konstrueret på samme måde som på
kadetterne benyttes den samme fastspændingsregulator til både tank og
kølevandstemperatur - og så er det jo let at se om kølevandstemperaturen ved
varm motor er for lav = defekt fastspændingsregulator.

Hilsen
Peter



alexbo (08-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-10-04 20:19


"Peter Marlau Knudsen" skrev

> Men hvis det er konstrueret på samme måde som på
> kadetterne benyttes den samme fastspændingsregulator til både tank og
> kølevandstemperatur - og så er det jo let at se om kølevandstemperaturen
ved
> varm motor er for lav = defekt fastspændingsregulator.

Nu kan der være andre ting der får varmemåleren til at vise forkert, men du
har ret i, at hvis begge målere pludselig viser for lidt så er det
sandsynligt med regulatoren.
En defekt regulator kan også vise sig ved svingende udslag afhængig af
omdr., typisk ved én visning med motor stoppet og ændring med motor i gang.

Jeg har forøvrigt aldrig set en bil med to regulatorer, det er den samme til
tank og varme.

Angående Vectramåleren ved jo kun at den viser 1/4 når den burde vise fuld,
men om den bliver ved med at vise 1/4 mens bensinen bruges indtil den passer
eller om den konstant viser 25% af den rigtige mængde ved vi ikke.

mvh
Alex Christensen









Peter Marlau Knudsen (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 08-10-04 14:25

Hej Alex
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ck1j15$2k66$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter har foreslået voltregulatoren, men efter min mening vil viseren så
> ikke vise fuld ved hjælp af en lus.

Jeg er enig med dig, hvis flyderen i topstilling har modstanden 0 Ohm. Hvis
den derimod har en modstand af en vis størrelse kan det stadigvæk være
fastspændingsregulatoren. Men hvis det er konstrueret på samme måde som på
kadetterne benyttes den samme fastspændingsregulator til både tank og
kølevandstemperatur - og så er det jo let at se om kølevandstemperaturen ved
varm motor er for lav = defekt fastspændingsregulator.

Hilsen
Peter



Michael Thorup (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Michael Thorup


Dato : 09-10-04 07:46


>> Peter har foreslået voltregulatoren, men efter min mening vil viseren så
>> ikke vise fuld ved hjælp af en lus.
>
> Jeg er enig med dig, hvis flyderen i topstilling har modstanden 0 Ohm.
> Hvis
> den derimod har en modstand af en vis størrelse kan det stadigvæk være
> fastspændingsregulatoren. Men hvis det er konstrueret på samme måde som på
> kadetterne benyttes den samme fastspændingsregulator til både tank og
> kølevandstemperatur - og så er det jo let at se om kølevandstemperaturen
> ved
> varm motor er for lav = defekt fastspændingsregulator.
>
> Hilsen
> Peter

Hejsa jeg sidder her og prøver at følge med, måleren til vand temp står som
sen altid har stået den er oppe på ca 80 grader men det tror jeg at det
skyldes en slidt termostat, men hvis blæseren på køleren starter når temp
måleren viser 90 grader viser den så ikke fejl ??

Hvis nu det er den fastspænding regulator er det så nemt at skifte den eller
sidder den i instrumentbordet

MVH
Micahel



alexbo (09-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-10-04 08:50


"Michael Thorup" skrev

> Hejsa jeg sidder her og prøver at følge med,

Det er da heldigt, det er din bil vi fejlfinder på.
Fastspændingsregulatoren sikrer en konstant spænding/volt til varme og
tankmåler, ellers vil deres visning være afhængig af hvilken spænding der er
i bilens elnet, og det ændrer sig fra lav spænding ved slukket motor til høj
spænding ved kørsel og fuld ladning.

Derfor vil en defekt spændingsregulator påvirke begge målere.
Den sidder bag på instrumentbordet.

Jeg vil fortsat foreslå at du tager tankmåleren op, og påvirker armen
manuelt, og så se hvad instrumentet viser.

Der findes forøvrigt en anden NG,
dk.teknik.bil
som måske er mere velegnet, tekniske spørgsmål i denne NG kan godt drukne i
mængden af indlæg der er her.

mvh
Alex Christensen







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste