BMW 530D E39 VS Mercedes W211 E320 CDI Ava~
Fra : Søren Schibbye

Dato : 28-09-04 21:50

Hej Gutter

Da min udflytning til flensborg flytter nærmere og nærmere, er det jop mest
nærliggende at det første punkt på dagsordnen er at kikke på et nyt
transportmiddel.

Som topic antyder er de to overnstående modeller faldet i min interesse. Jeg
er på nuværende tidspunkt ejer af en 535I E34 med alt hvad der kan hældes i
denne model.

Da jeg nu flytter ned til et land med mere spiselige bil priser, har jeg
bestemt mig for at jeg vil prøve at have en nyere bil med max 3 år på bagen
og max 100K på tælleren.

Det jeg søger ved min næste bil er en bragende moment og da jeg skal have en
diesel, så vil jeg have en bil som ikke kun som mange 1,9 TDI Vw motere kun
trækr fra 0-130 og derefter dør ud. 80 % af tiden jeg kører bil,ligger på
motorvejen, men jeg da stadig fan af kun lege lidt på de småveje skal der
også være mulighed for det.

I udstyr ligner de to biler meget hinanden. Til BMW'en fordel taler for mig
at jeg kan få de dejlige m5 lædersæder ( jeg har dem i min E34 også),
hvorimod i merceren er det ikke lykkedes mig at finde en model med dette i
endnu. Kan det overhovedet fåes ?

Hvordan er de to maskiner overfor hinanden? Her tænder jeg på evnen til at
trække med et brag fra 80-180 ?

Er der nogen mærkbar forskel i de to typer bilers vejbeliggenhed ?

Nogen der kender til direkte fejl på de to modeller ?

Hvad kan de to modeller chippes til ?, og kan det holde ?

Fungere mercedes version af tiptronic ligeså godt som BMW'ens ?

Had går de begge i reele tal i snit på literen ?

Sidst men ikke mindst, hvad ville i vælge?

Mvh.

Søren

Fra : Elbarto

Dato : 29-09-04 00:25

"Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Had går de begge i reele tal i snit på literen ?
>
> Sidst men ikke mindst, hvad ville i vælge?

MHT. moment og træk 80 - 180 er 320 CDIen hvist på hjemmebane (Har ikk
prøvet bimmeren)
20 - 200kmt er nærmest et langt rent træk såfremt autokassen er iorden

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 07:58

> MHT. moment og træk 80 - 180 er 320 CDIen hvist på hjemmebane (Har ikk
> prøvet bimmeren)

Hvis vi tale om brugte eksemplarer af de nyeste modeller af BMW 320 CDi og
BMW 530d, så er BMW´en hurtigst i både acceleration og topspeed.

Samtidig har den mere effekt og det samme moment.

Tør slet ikke at tænke på, hvordan en chippet 535d kører.... Det må være
helt vildt, når vi taler mellemaccelerationer.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 08:12

> Hvis vi tale om brugte eksemplarer af de nyeste modeller af BMW 320 CDi og
> BMW 530d, så er BMW´en hurtigst i både acceleration og topspeed.

Mente naturligvis Mercedes Benz 320 CDi og BMW 530d.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 29-09-04 08:40

Hej Søren,

"Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> wrote in message

> Hvordan er de to maskiner overfor hinanden? Her tænder jeg på evnen til at
> trække med et brag fra 80-180 ?
> Er der nogen mærkbar forskel i de to typer bilers vejbeliggenhed ?

Jeg fik i fredags min "nye" 530d Touring E39 fra 2002 - det er udgaven med
193 hk, og stort set alt hvad der kan stoppes i af udstyr. Kostede eur
21.900 + transport til Sverige. Jeg har ikke prøvet at køre Mercedes'en men
BMW'en ligger superfedt på vejen og trækker rent og uden problemer op til de
180...

> Nogen der kender til direkte fejl på de to modeller ?

Det eneste jeg har kunnet finde på E39 er problemer med utæt køler samt
defekt generator. Ikke nogen problemer med rust, motor eller andet
alvorligt.

> Hvad kan de to modeller chippes til ?, og kan det holde ?

Så vidt jeg kan se cirka +37 hk og +60 nm. Om det kan holde ved jeg ikke,
men overvejer en del at smide en boks i min, selv om jeg egentlig indtil
videre er ganske godt tilfreds med standard styringen....

> Fungere mercedes version af tiptronic ligeså godt som BMW'ens ?

Aner det ikke. Men E39'eren skifter hurtigt og blødt. Hvis du giver den gas
kan du godt mærke den skifter, men accelerer du bare en smule mere
anstændigt skifter den stort set umærkeligt.

> Had går de begge i reele tal i snit på literen ?

Jeg kører indtil videre cirka 13 km/L - den kan nok blive bedre når jeg lige
overstår min legeiver og lader være med at fyre den for meget af Har set
omkring 16 km/L som opnåeligt andre steder. Jeg kører cirka 210 km om dagen,
30% landevej, 50% motorvej og 20% by. I tæt bytrafik kommer den ikke over 10
km/L.

> Sidst men ikke mindst, hvad ville i vælge?

BMW'en Hvorfor? Jeg syntes den er pænere i stationcar udgaven, jeg kan
bedre li' BMW, og der kører for mange Mercedeser. Desuden læser man kedelige
artikler for tiden om rustproblemer hos Mercedes.... Hvor udbredt problemet
er ved jeg ikke, men alligevel...

** Lars

Fra : KASO

Dato : 29-09-04 09:17

"Søren Schibbye" skrev d. 28-09-04 21:50 dette indlæg :
> [...]

> Er der nogen mærkbar forskel i de to typer bilers vejbeliggenhed ?
>
> Nogen der kender til direkte fejl på de to modeller ?

MB har en hel del problemer med rust for tiden. De giver ganske vist 30
års "garanti" mod gennemtæringer, men nægter at betale selv om bilen er
få år gammel. FDM kører en artikelserie om emnet og er mildest talt ikke
tilfreds med MB's håndtering af problemet. Da det lader til at være
rimeligt svært - grænsende til umuligt - at løse problemet - og at det
bliver helt eller delvist for egen regning, ville jeg gå en stor bue
uden om MB for tiden - desværre. Jeg har selv kørt MB og ville meget
gerne gøre det igen, men rustproblemet har kølnet min interesse
betragteligt!

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-09-04 16:03

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> få år gammel. FDM kører en artikelserie om emnet og er mildest talt ikke
> tilfreds med MB's håndtering af problemet. Da det lader til at være

Søren spørger om W211 - det hører med til historien at rustproblemet
omfatter den gamle E-klasse, altså W210.
På W211 er det ganske enkelt umuligt at få de samme rustproblemer på dørerne
:)

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 29-09-04 16:11

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse news:I8A6d.9705$WW4.171126@news4.e.nsc.no...

> [...]
> omfatter den gamle E-klasse, altså W210.
> På W211 er det ganske enkelt umuligt at få de samme rustproblemer på dørerne

Hvorfor? (er de lavet af plastic?)

/Jakob

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-09-04 05:26

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> "Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? (er de lavet af plastic?)

På W210 (og diverse andre af de gamle modeller) ligger gummilisten "ovenpå"
dørerne, og der kan samle sig fugt mellem listen og selve døren - ang. 210
er der tale om produktionsfejl, men der forekommer rust her også på bl.a.
124-serien, om end ikke i samme grad (en 1985-model har måske 10% så meget
rust her som en 2002 W210 ;) )
På W211 er døren konstrueret på en anden måde, omtrent som på nye S-klasse
om jeg husker ret. Ikke så nemt å forklare, men der er bl.a. en gummilist
monteret på A-stolpen og langsmed tagsiden. Skal se om jeg kan finde et
billede senere, har ingen liggende lige nu.

Ellers er flere karosserideler lavet bl.a. i aluminium (de skulle måske
lavet hele bilen i aluminium, som Audi A8 :) )

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-09-04 06:59

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse news:2VL6d.9788$WW4.172119@news4.e.nsc.no...

> [...]
>
> Ellers er flere karosserideler lavet bl.a. i aluminium (de skulle måske
> lavet hele bilen i aluminium, som Audi A8 :) )

Tak for info

/Jakob

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-09-04 07:45

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> wrote in message

> [...]
> 124-serien, om end ikke i samme grad (en 1985-model har måske 10% så meget

Var der ikke også noget med en uheldig vandbasseret lakering?
Min bror har også lige fået skiftet døre+bagklap på hans merc. st. car u/b
ved merc. Der talte de noget om lakeringen var noget skidt på den model (min
hukommelse er lidt en si så jeg husker ikke model og/eller årgang :))

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-10-04 06:02

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> Var der ikke også noget med en uheldig vandbasseret lakering?

Har ingen kendskab til specielle problemer tilknyttet vandbaseret lakering
hos MB; det er i såfald neppe et problem i samme grad som det bl.a. Opel
havde?!?

> [...]
> (min
> hukommelse er lidt en si så jeg husker ikke model og/eller årgang :))

Oki
Uanset foretrækker jeg den gode, gamle, miljøfarlige lak ;) Nu er det vel
helt slut med den, men jeg fik lakeret bilen med den for 2-3 år siden, og
jeg er utrolig glad for den! Men der skal osse være nok lak - et for tynt
lag med lak er jo hellere ingen god ting.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : KASO

Dato : 30-09-04 10:05

"Michael Nielsen" skrev d. 30-09-04 05:26 dette indlæg :

> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

Nu er det desværre ikke kun dørene, der ruster, men stort set hele
bilen. Jeg har ganske rigtigt endnu ikke set W211 nævnt, men både den
"gl." C-klasse, W210, W140 og A-klassen. Der er ingen sikre beviser på,
at W211 ikke også kunne være ramt - jeg ville ikke turde ofre så mange
penge på at finde ud af det - trods at jeg har en svaghed for MB.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 14:04

> jeg ville ikke turde ofre så mange
> penge på at finde ud af det - trods at jeg har en svaghed for MB.

Jeg er fuldkommen enig.

Mercedes har alvorlige problemer, og man har ikke demonstreret nogen stor
vilje til at "samle handsken om og få det løst".

Netop på grund af de ufatteligt mange penge, ville jeg ikke købe Mercedes.
Når det har kunnet forsvares indtil nu, skyldes det jo netop bilens
værdifasthed - og den tror jeg har lidt seriøs skade - eller vil gøre det.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-10-04 05:56

> [...]
> at W211 ikke også kunne være ramt - jeg ville ikke turde ofre så mange
> penge på at finde ud af det - trods at jeg har en svaghed for MB.

Det er man jo selv om :)
Jeg var hos en kamerat som kender meget godt til disse biler i går, og da
jeg spurgte om rust på W140, så han ud som et spørgsmålstegn - osse for mig
selv er det ukendt at denne model skulle være specielt rammet af rust. Er
det noget FDM har fundet ud af?
Det er jo den sidste model Mercedes lavede uden de helt store tanker på
kostnaderne, så de har næppe spart på rustbehandlingen - om den er som
124-serien fra samme tid, skal den være meget god.

Det er også sært, at media (ikke her i Norge ihvertfald) aldrig har slået
stort op om f.eks. Ford og deres tilsvarende rustproblemer på Focus og
Mondeo...

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : KASO

Dato : 01-10-04 16:28

> [...]
mig
> selv er det ukendt at denne model skulle være specielt rammet af rust. Er

Ja - de havde bl.a. en sag for et medlem, hvor de viste billeder m.m. i
"Motor" - det var et sørgeligt syn

> [...]
>
> Det er også sært, at media (ikke her i Norge ihvertfald) aldrig har slået
> stort op om f.eks. Ford og deres tilsvarende rustproblemer på Focus og

Har Mercedes Norge håndteret sagen bedre? I Danmark har de ikke været flinke
til at betale - og så får man jo spalteplads....

Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-10-04 09:55

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> "Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse
> mig
>
> Ja - de havde bl.a. en sag for et medlem, hvor de viste billeder m.m. i
> "Motor" - det var et sørgeligt syn

Men er der kun tale om en enkelt bil?
Hvis FDM er som deres søsterorganisation NAF i Norge, kunne det ligne dem :)

> Har Mercedes Norge håndteret sagen bedre? I Danmark har de ikke været
> flinke
> til at betale - og så får man jo spalteplads....

Nja, de har fået lidt mere omtale i media end de måske sætter pris på ;)
Men nu er der ihvertfald glædelige nyheder for norske ejere af E-klassen:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=238184
Mercedes dækker alle reparationer, og dem der har betalet en kundeandel, får
denne tilbage.

Det er iøvrigt interessant hvordan folk opfatter deres bil:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=238183
"- Nå har Mercedes-stjernen fått tilbake sin glød. Men vi var ganske
fortvilet over utsiktene til å måtte betale 15 000 kroner i egenandel for å
reparere vår bare en måned gamle bil, sier Geir Markeng."
Og så er det f... skære mi en 1996-model...

Mon tro om jeg kan køre min kærestes 1997 Toyota til Toyota og få lavet den
massive rust der er nedenpå bagklappen...:)

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : KASO

Dato : 05-10-04 07:50

"Michael Nielsen" skrev d. 04-10-04 09:55 dette indlæg :

> Men er der kun tale om en enkelt bil?
> Hvis FDM er som deres søsterorganisation NAF i Norge, kunne det ligne
dem :)

Det kan jeg ikke umiddelbart afgøre. De har vist en enkelt bil, men
omtaler at problemet er generelt for modellen. Lige netop rust skulle
man jo heller ikke tro kunne optræde som "mandagsbil" med rust mange
steder. W140 er ikke så udbredt - så jeg har ikke haft lejlighed til at
kigge efter på gaden....

> [...]
E-klassen:
> http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=238184
> Mercedes dækker alle reparationer, og dem der har betalet en

Det er jo glædeligt. Forhåbentlig vil den danske importør følge efter.
Jeg ville nu aldrig købe en af de "ramte" modeller alligevel - det lader
til at problemet ligger i konstruktion og manglende galvanisering, så
selv efter en reparation tvivler jeg på at de opnår samme holdbarhed som
f.eks. en W124. Forskærme og døre kan skiftes - og det kan blive godt
nok, men så snart der skal svejse - f.eks. paneler - vil jeg tvivle på
holdbarheden.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas H.

Dato : 29-09-04 12:46

> [...]

mest
> nærliggende at det første punkt på dagsordnen er at kikke på et nyt

<snip>

Det er sikkert glimrende biler begge to, men den største forskel er vel, at
man i BMW'en ikke behøver at låse dørene når man holder for rødt lys, for at
undgå at folk sætter sig ind på bagsædet og siger "Til hovedbanen, og lad
det gå lidt hurtigt",

Der kan også fortælles grimme historier om bimmere, men helt seriøst, det er
da et alvorligt image-problem er det ikke?
Jeg mener, jeg har prøvet en 530d af den helt nye model, den er ret sjælden
og det var da fedt, prøv at fortæl at du har prøvet en E-klasse Diesel, så
fortæller 1500 gamle halvfede mænd, og 4000 indvandredrenge dig, at det
kører de rundt i hver aften og nat i Københavns gader. Så har jeg prøvet et
par BMW 7'ere, ret sjælden bil, S-klassen derimod, ligger hundredvis
taxichauffører og tusindvis af kunder og kører rundt i hver eneste dag - så
heller ikke engang topmodellen er noget specielt, alle har snart prøvet
sådan en.
Selvfølgelig køber man ikke bil for at være "sej", for at imponere andre,
eller for at den skal være sjælden, men det må da være lidt trist at have
sådan en bil ?

Fra : Lars

Dato : 29-09-04 14:30

Heysa,

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> Selvfølgelig køber man ikke bil for at være "sej", for at imponere andre,
> eller for at den skal være sjælden, men det må da være lidt trist at have
> sådan en bil ?

Du har ret. Og jeg vil nu sige at her tæller det da så afgjort på
plus-kontoen at der netop ikke kører tonsvis af BMW 5'ere rundt.

** Lars

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-09-04 16:06

> [...]
> at
> undgå at folk sætter sig ind på bagsædet og siger "Til hovedbanen, og lad

Minder mig om et vist spil... "Wollah fætter, fed BMW" ;D

De er begge gode biler, men jeg klarer ikke helt tilpasse mig 5-seriens nye
design.
--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Thomas H.

Dato : 29-09-04 22:11

> Minder mig om et vist spil... "Wollah fætter, fed BMW" ;D

Jeg skrev netop at der også var Bimmer-historier
Men yallaerne har dog ikke kastet sig over de nyeste E39 endnu...

> De er begge gode biler, men jeg klarer ikke helt tilpasse mig 5-seriens
nye
> design.

Nej den ER også liiidt anderledes, kan også stadig bedst li' modellen før

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-04 21:32

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller for at den skal være sjælden, men det må da være lidt trist at have

Men alligevel, så er en Bimmer sat på plads af en MD E-400 CDI...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 21:51

> Men alligevel, så er en Bimmer sat på plads af en MD E-400 CDI...

Hvis det da ikke er en 535d..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 29-09-04 22:12

> Men alligevel, så er en Bimmer sat på plads af en MD E-400 CDI...

Det er vist lige lavet om, med introduktion af 535d
Men igen, Merceren er sikker glimrende, måske bedre, men det er altså en
taxi i manges øjne ..

Fra : KASO

Dato : 30-09-04 13:39

"Thomas H." skrev d. 29-09-04 12:46 dette indlæg :

> [...]
andre,
> eller for at den skal være sjælden, men det må da være lidt trist at

Hmm - jeg ser nu stadigt flere BMW'ere med Taxa-skilt - så det er vist
en "tidsbegrænset fordel".

Siger du "BMW" til mig, får jeg straks et billede af "Brian" med omvendt
kasket og hele sortimentet fra "T.Hansen" monteret - alternativt
firmabilen i de lokale Pizzabarer og grønthandlere - også selv om det
ikke lige er en 530D, de omtalte grupper kører - endnu. Det samme
billede er der sikkert andre, der får.

Det er svært med "image" som valggrundlag, for forskellige mennesker ser
forskelligt på mærkerne. Nogle tror f.eks., at VW=Kvalitetsbil, "næsten
Mercedes" - andre mener VW="Skoda til ågerpris". Jeg synes derfor ikke,
at det er et brugbart kriterium at vælge bil efter, men det er jo - igen
- smag og behag, hvad man prioriterer.

Tilsvarende synes jeg, at de nyeste BMW'ere (Chris Bangles makværk) er
lysår grimmere designmæssigt end MB - går vi en generation tilbage i
begge mærker, vil jeg sige lige omvendt. Andre vil formentlig sige
modsat - smag og behag.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 14:05

> Nogle tror f.eks., at VW=Kvalitetsbil, "næsten
> Mercedes" - andre mener VW="Skoda til ågerpris".

Jeg mener: "Skoda til lavpris - bedre end Mercedes". )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 30-09-04 14:33

"" skrev d. 30-09-04 14:05 dette indlæg :

> Jeg mener: "Skoda til lavpris - bedre end Mercedes". )

Øhh - jeg tror, at jeg tabte tråden her... Mener du, at VW er billigere
end Skoda?!?!?

(Bedre end MB er desværre ikke så svært for tiden - med tanke på deres
rustproblemer, men VW har nu også deres kvaler - men det er så en anden
snak)

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 18:15

> Øhh - jeg tror, at jeg tabte tråden her... Mener du, at VW er billigere
> end Skoda?!?!?

Nej, da.. Blot at Skoda er billigere end VW men bedre end Mercedes..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 01-10-04 16:26

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Nej, da.. Blot at Skoda er billigere end VW men bedre end Mercedes..

OK - så er jeg med!

(Du har desværre ret for tiden - selv om det nok er sjovere at trille rundt
i en SL55 AMG end en Fabia 1.2)

Fra : KASO

Dato : 04-10-04 06:21

"" skrev d. 30-09-04 18:15 dette indlæg :

> Nej, da.. Blot at Skoda er billigere end VW men bedre end Mercedes..

> /Jan W Nielsen

OK - så er jeg med!

(Og pt. har du desværre nok ret - selv om det nok stadig er lidt sjovere
at køre i en SL55AMG end en Fabia....)

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:14

> (Og pt. har du desværre nok ret - selv om det nok stadig er lidt sjovere
> at køre i en SL55AMG end en Fabia....)

Det tror jeg på..

/JAn W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 17:47

www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111144583648&top=2&

www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=3&id=11111111144489702&

Fra : Søren Schibbye

Dato : 29-09-04 18:29

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message

> "Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111144583648&top=2&
>
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=3&id=11111111144489702&

Hej Mogens.

Jeg ved det... Det er fede bilere med 245 HK og bi-turbo. Problemet er bare
at de koster kassen i forsikring dernede og "vægtafgiften" mener jeg ligger
på ca 900 Eurp per år for den.

Forresten vidste du at det var Alpina der lagde grundstammen til den nye
535D, selvom BMw påstår at alt er udviklet er dem passer det ikke. Det
eneste som er ændret på den nye er en højere indsprøjtningtryk, og et nyere
og bedre system.

Jeg skal bare have en almindelig med m5 sæder og undervogn.

Alpina Rules.

Jeg har faktisk kikket på denne som legetøj:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111138808727

Rimelig dejligt med V8 i 3 karosse.

Mvh.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 18:31

> [...]
> 535D, selvom BMw påstår at alt er udviklet af dem passer det ikke. Det
> eneste som er ændret på den nye er en højere indsprøjtningtryk, og et

535d har ikke alm bi-turbo - men registerturbo.

Det er to vidt forskellige systemer.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren Schibbye

Dato : 29-09-04 19:02

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> nyere
>
> 535d har ikke alm bi-turbo - men registerturbo.
>
> Det er to vidt forskellige systemer.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Ok, så lad os kalde det registerladning. Såvidt jeg husker fungere alpina's
sytem på samme måde. Med at den lille turbo trækker læsset ved lave
omdrejninger, og når så nålen stiger er det en vetil som leder
udstødningsgasserne over i den store.

Mvh.

Søren

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 18:44

> [...]

>at de koster kassen i forsikring dernede og "vægtafgiften" mener jeg ligger

Og? -

> Alpina Rules.

Uden tvivl

> Jeg har faktisk kikket på denne som legetøj:
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111138808727
> Rimelig dejligt med V8 i 3 karosse.

Jow, jow - har set een hos Audi i Hälsingborg.

Jeg ville aldrig vælge V8 benzin med det km-forbrug,
du lægger op til. Jeg ville vælge en diesel i stedet...

Lidt teknik -> multi-stage turbo: www.auto-report.net/index.html?535d.html

Fra : Søren Schibbye

Dato : 29-09-04 19:48

> [...]
>
> Jeg ville aldrig vælge V8 benzin med det km-forbrug,
> du lægger op til. Jeg ville vælge en diesel i stedet...

Hej

For at være helt specifik om bilen jeg søger er mine tre alternativer indtil
videre følgende:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111144753005 - En bmw
skal være sort. Det eneste den mangler er Navi.

http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=7250913&id=nqcfjvfatmm -
Eneste fejl den er ikke Sort. + Måske der er ikke steptronic.

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111143743848 - To fejl
ikke sort, og den mangler navi.

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111144936971 - Denne
Mercedes indeholder det hele, undtagen soundsystem.

Kan mercedesen ikke fåes med en type sportsæder ?

Hvilken en af disse fire ville i vælge ??.

Mvh.

Søren

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 19:57

> For at være helt specifik om bilen jeg søger er mine tre alternativer
indtil
> videre følgende:
>En bmw skal være sort.

Ikke enig
Desuden skal læderet være beige eller gråt :)

>Det eneste den mangler er Navi.

Enig

> Måske der er ikke steptronic.

Jep - biler af den størrelse bør have "aut."

> og den mangler navi.

Jep - TV/navi

> http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?DisplayDetail=11111111144936971 - Denne
> Mercedes indeholder det hele, undtagen soundsystem.

En MB kan ikke måle sig med en BMW 530d.
Sidstnævnte er sportslig...

> Hvilken en af disse fire ville i vælge ??.

Måske denne...
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111144935428&top=12&

Fra : Søren Schibbye

Dato : 29-09-04 21:39

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 21:23

> Sport er godt. Som alfa fan mogens

Jeg solgte min Alfa Romeo i lørdags

> har du prøvet den nye 2,4 diesel med 170 Hk fra Alfa,

Nope, det har jeg ikke...

> da jeg var ude og prøve en 530 D sidste gang stødte jeg på en
> af dem. Den stod sku helt stille ved siden af bmw'en da jeg lukkede op for
> gassen.

Aaahhh, ka' dét nu å pas' - helt stille stod den næppe, og
hvem siger, at chaufføren i Alfa'en kunne køre bilen...

> Jeg sværger man kunne tydelig se at den var chippet da den lukkede
> en smule sort røg ud ved fuld gas, men alligevel røg han af

Hmm...

> Den eneste bil jeg endnu mangler at prøve er en A4 2,5 TDI med 180 Hk og
> 4*4, den siger den er sportslig, men mangler eksplosion for neden i
forhold
> til BMW'en.

Den er langsom, IMO - jeg har tit kørt mod dem på
den tyske motorvej. Når ejerne ser min 3.0i-24, skal
de som regel lige prøve mig af :)

> Den indeholder egentlig det hele. Problemet er at farven udvendig er meget
> dårlig. Det er en meget lys blå farve, som er meget svær at holde.

OK

>2. Problem, den er til salg ved en af de der mærkelige forhandlere, som jeg
> ikke stoler over en dørtærskel.

Jep, enig - så er det jo godt, at man blot kan forlange
et eftersyn (Dekra-siegel)

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-04 21:38

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg solgte min Alfa Romeo i lørdags

Har du så fået en gammel tysk dieselslæde fra Rüsselsheim i bytte?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 21:53

> Har du så fået en gammel tysk dieselslæde fra Rüsselsheim i bytte?

Nope, jeg solgte den i ren handel...

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 21:44

> Den er langsom, IMO - jeg har tit kørt mod dem på
> den tyske motorvej. Når ejerne ser min 3.0i-24, skal
> de som regel lige prøve mig af :)

Der er SLET ingen tvivl om, at din Omega sætter en Audi TDi markant af.

Når det så er sagt, så er der lige en enkelt ting, man skal huske, når man
"kører mod" en TDi.

En dieselbil leverer (uden chaufførens mening om at køre kap) hurtigt
omkring 80 procent af maks. effekt. I en benzinbil føles det ofte som om,
TDi´eren "kører om kap", selvom det måske ikke forholder sig således.

En benzinbil kører sjældent med 80 procent af maksimal accelerationsevne, da
man så skal geare markant ned, men det gør TDi´erne altså - UDEN at give den
fuld power ved gearskifte etc.

Fænomenet betyder, IMO, at TDi´ere ofte virker hurtige, da de hurtigt rykker
fra "alm. biler" med mindre disse gearer ned, men det betyder også, at man
måske tror, de vil køre om kap, uden at det har været TDi´eren intention.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 21:55

> Der er SLET ingen tvivl om, at din Omega sætter en Audi TDi markant af.

Tak

> [...]
> omkring 80 procent af maks. effekt. I en benzinbil føles det ofte som om,
> TDi´eren "kører om kap", selvom det måske ikke forholder sig således.

Nu var det jo i Tyskland...

> [...]
> måske tror, de vil køre om kap, uden at det har været TDi´eren intention.

Når man bliver begravet i sort os, er enhver tvivl
vist ude...

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 22:09

> Når man bliver begravet i sort os, er enhver tvivl
> vist ude...

I hvert fald hvis røgen bliver ved i mere end 2 sek.

Spørgsmålet er så, om TDi´eren også gearer ned - det gider man jo ofte ikke,
når man kører TDi - for man henter måske kun 20 procent ekstra power, hvor
man henter måske 80 procent i en benzinbil uden turbo.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 30-09-04 05:32

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så, om TDi´eren også gearer ned

Nu er det jo sjældent man efterfølgende standser for
at debatere det ene og andet ifm. en given duel...

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 07:26

> Nu er det jo sjældent man efterfølgende standser for
> at debatere det ene og andet ifm. en given duel...

Korrekt..

Jeg nævner bare noget ved netop TDi´erne, som jeg tror giver lidt mere
usikkerhed, end man normalt har mod almindelige benzinbiler:

"Kørte han nu også bilen så hurtigt, som bilen faktisk kunne..?"

Det kan være svært at sige - specielt ved TDi.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-04 21:33

> gassen. Jeg sværger man kunne tydelig se at den var chippet da den lukkede
> en smule sort røg ud ved fuld gas, men alligevel røg han af :)

Det er nu ikke altid, at de ting hænger samme. Jeg har set ikke-tunede biler
ryge som færger og tunede biler der ikke røg. Selv moderne turbodieseler kan
slippe en bette fis under de rette omstændigheder.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-09-04 05:36

"Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> wrote in message

> Kan mercedesen ikke fåes med en type sportsæder ?

Nja, den kan leveres med noget, de kalder dynamiske multikontur sæder:
"This line-up of technological wizardry is headed by the revolutionary
dynamic multicontour seat, which is being premiered in the E-Class. This
seat is based on the familiar multicontour system, and is fitted with air
pockets - one on the front seat cushion, two in the lumbar region and one in
each of the backrest side cushions. Its secret lies in the air pockets in
the side cushions, which inflate or deflate automatically to adjust to the
current driving situation. This electro-pneumatic control is performed by a
micro-computer inside the seat, which is capable of processing data such as
steering angle, lateral acceleration and road speed in an instant in order
to vary the inflated pressure and volume of the air cushions accordingly. In
a left-hand bend, for example, the system automatically inflates the air
cushions on the right-hand side of the backrest to a higher pressure to give
the occupant more lateral support

Newly developed, high-performance, quick-action solenoid valves in the
integral control module make this revolutionary dynamic function possible.
Driver and front passenger can choose between two dynamic support levels."

Har ikke prøvet dem selv, men folk der har, er imponeret. Merceren fåes også
med luftaffjædring (Airmatic) - i flere tester har Bayeren kommet til kort
mod W211 med dette system.

Uanset - Merceren kan i mine øjne aldrig blive "sportslig"!

Skal man købe 5-serie, skal den ha Dynamic Drive - jeg synes det er pinligt,
man skal betale ekstra, for at få de køreegenskaber denne bilen fortjener.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-09-04 22:39

On Wed, 29 Sep 2004 19:29:11 +0200, "Søren Schibbye"

www.aspect-online.de

> dernede og "vægtafgiften" mener jeg ligger
>på ca 900 Eurp per år for den.

Hvilken Schadstoffklasse har den da?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Gordon Shumway

Dato : 29-09-04 21:43

> [...]
> at jeg kan få de dejlige m5 lædersæder ( jeg har dem i min E34 også),
> hvorimod i merceren er det ikke lykkedes mig at finde en model med dette i

Fåes E39, bortset fra M5, med M5 sportssæder?. Jeg mener kun at der er tre
slags at vælge imellem, standart, sport og komfort, men det kan måske fåes
under BMW Individual. Kan godt anbefale dig, at kigge på en E39 med komfort
sæder, de er rigtig gode, de kan bøjes i den øverste del af ryglænet og har
indbygget regulerbar luftpude i ryggen. Vil du have en med sportssæder, køb
en med M-Pakken, her får du M for- og bagkofanger, sportsundervogn,
M-sporstrat, sort himmel, M 17"fælge som er 235 for og 265 bag, og
shadow-line (almindelig eller højglans)

/shumway

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-04 21:54

"Gordon Shumway" <Shumway@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fåes E39, bortset fra M5, med M5 sportssæder?. Jeg mener kun at der er tre
> slags at vælge imellem, standart, sport og komfort, men det kan måske fåes

Den fåes ihvertfald med Recaro-sæder.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Søren Schibbye

Dato : 29-09-04 22:38

"Gordon Shumway" <Shumway@post.tele.dk> wrote in message

> "Søren Schibbye" <schibbye@removevejen-net.dk> skrev i en meddelelse
Er der overhovet nogen som har set en mercer med sportsæder. HVad med W210?

> [...]
> en med M-Pakken, her får du M for- og bagkofanger, sportsundervogn,
> M-sporstrat, sort himmel, M 17"fælge som er 235 for og 265 bag, og

Jeg har siddet og kikket på de forskellige biler med m pakken, og ja M5
Sæder er lig med sportsæder, med høje sider og justerbar lår. M Pakken
indeholder kun to ting som jeg stræber efter, det er sæderne og undervognen.
Udvendigt synes jeg ikke at det har gjort bilen væsentlig pænere som det
gjorde på min e34 som også har komplet m5 hele vejen rundt. Jeg synes til
tider at bilerne med de faceliftede kofanger og lygter (2001-), er væsentlig
kønnere, og jeg et eller andet ønske om ikke at vække mere opsigt end
nødvendigt. Fælgene som hører til sættet er heller ikke for kønne.. Det
eneste som hører hejmme på sådan en bil, er et sæt AC Schnitzer med 235 for
og 265 bag eller alpina med samme montering selvfølgelig i 18". Rattet som
du skriver om sidder i alle biler med eksclusive pakken, og biler med
steptronic, da det er det eneste rat hvor der lavet knpper til at skifte med
på.

Mvh.

Søren

Fra : Gordon Shumway

Dato : 29-09-04 23:28

> [...]
> du skriver om sidder i alle biler med eksclusive pakken, og biler med
> steptronic, da det er det eneste rat hvor der lavet knpper til at skifte

M5 sæder har et andet reservedelsnummer end sportssæder på BMW ETK men måske
er det noget at gøre med monteringe. Skift af gear på rattet fåes både på
sportsrattet og M sportsrattet. De fælge du nævner er klart fede isæt ASC
Type II (har dem selv), Alpina's er umuligt at holde rene!. Mht til M
sportspakken synes jeg nu fronten er betydelige pæner uden at vække særlig
opsigt (de fælge du nævner vækker squ mere opsigt.....synes jeg). Desuden
synes jeg højglans shadowline og sort himmel er flot - men det er jo smag og
behag, jeg har selv valgt sportspakken på min.

/shumway