På tiden med en ny debat omkring dækvalg m~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-09-04 18:58

Nu står vinteren snart for døren og vi begynder vel alle
at tænke på hvilke "futter" vi skal have på potten.
Jeg overvejer selv at finde nogle gode helårs, idet jeg
mener at have hørt/læst at der kun er en "håndfuld"
dage her i lille DK, hvor rigtige vinterdæk kommer
til sin ret. (og så er både mine sommer og vinterdæk
ved at være "opbrugte").
Er der nogen der kan anbefale nogle dæk som kan
klare mosten hele året?? eller er der måske ligefrem
kommet ny viden som gør at man stadig skal køre
med sommer/vinterdæk??

Input please.

--
/Andersen [3650]

andersen snabela nospam dot dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 19:10

> Nu står vinteren snart for døren og vi begynder vel alle
> at tænke på hvilke "futter" vi skal have på potten.

Jeg skal da have de sutter på som jeg har kørt med de sidste 4 år
Goodyear Ultragrip som der stadig er 3-4 mm tilbage på.
Og NEJ jeg smider ikke dæk ud før de er nede under 2 mm
uanset hvad FDM siger eller at det er vinterdæk.

> [...]
> dage her i lille DK, hvor rigtige vinterdæk kommer
> til sin ret. (og så er både mine sommer og vinterdæk

Men hvor ser bilerne bare kedelige ud om vinteren og særligt hvis man
ikke engang kan ofre de par håndøre på et par hjulkapsler med skal se
på nogle halvrustne sort stålfælge

> Er der nogen der kan anbefale nogle dæk som kan
> klare mosten hele året?? eller er der måske ligefrem
> kommet ny viden som gør at man stadig skal køre
> med sommer/vinterdæk??

Alle M+S dæk er ok til helårskørsel. Det er det fabrikkerne ofte
monterer standard på bilerne.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 28-09-04 19:18

Klip

> [...]
> Og NEJ jeg smider ikke dæk ud før de er nede under 2 mm
> uanset hvad FDM siger eller at det er vinterdæk.

Jeg må ærligt tilstå at jeg ikke helt forstår din holdning, det virker
normalt som om at du ikke har de store problemer med at ofre penge på din
bil, så hvorfor spare på et så vigtigt sikkerhedsområde som dæk?
Har du nogensinde haft mulighed for at lave en sammenligningstest mellem et
slidt dæk og et nyt? Her tænker jeg især på snevejr?

Men vi bliver formentlig aldrig enige, jeg håber bare ikke vores veje
krydses en dag hvor føret udenfor er af H til.....

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 19:44

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> normalt som om at du ikke har de store problemer med at ofre penge på din
> bil, så hvorfor spare på et så vigtigt sikkerhedsområde som dæk?

Det er et meget bevidst valg jeg træffer. Jeg kører nemlig max 80 Km/t på
speedometret om vinteren og da mit speedometer har en fejlvisning på 8-9% så
ligger hastigheden nærmere på de 70 Km/t. Dette vil så rigeligt kompensere
for de halv slidte dæk.
De fleste andre kører alligevel 90 Km/t om vinteren og så er deres
stanselængde mindst lige så lang.
Så sikkerhed kan nås på mange måder.

> Har du nogensinde haft mulighed for at lave en sammenligningstest mellem
> et
> slidt dæk og et nyt? Her tænker jeg især på snevejr?

Jada, de dæk jeg kører med har jo også været nye.
Jeg vælger bare at sætte hastigheden efter forholdene i stedet for at køre
på grænserne.
Dækkene aquplaner selvfølgelig også ved ca 90 Km/t i kraftig regnvejr når
der kun er 2 mm og måske ved 150 Km/t med 8 mm.
Men så sætter jeg igen hastigheden efter dette,

> Men vi bliver formentlig aldrig enige, jeg håber bare ikke vores veje
> krydses en dag hvor føret udenfor er af H til.....

Jeg har da aldrig ramt en anden bil pga. jeg ikke kunne nå at bremse. (Jeg
har dog ramt en bil under parkering).
Det er jo ikke bare held at jeg ikke har ramt andre biler, da der
efterhånden er kommet så mange Km på konto'en at der også må være lidt
omtanke med i det.
Fysikkens love gælder altid, så hvis man afpasser sin hastighed efter vej,
vind, vejrforhold så har man al mulig grund til at komme sikkert hjem.
Jeg har selvfølgelig også måtte lave katastrofeopbremsninger mange gang
fordi andre har overset mig, og min hastighed har gjort at jeg ALTID har
kunnet nå at stanse.

Men det kræver at man inde i hovedet altid har et klart billede af hvor
bilens nuværende begrænsinger ligger. Og det er nok også lige på det punkt
at muligheden for at fejlbedømme er stor.
Jeg har tillid til at jeg selv kører under disse grænser.

Man kan jo også vælge at smide dæk væk så snart der er 6 mm tilbage da de jo
også er klart ringere end 8 mm. Det hele er et valg man må træffe.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 28-09-04 22:19

> [...]

> for de halv slidte dæk.
> De fleste andre kører alligevel 90 Km/t om vinteren og så er deres

Sikkerhed kan nås på mange måder. Jeg tillader mig dog at tvivle lidt på din
prioritering. Nu er det ikke kun hastighed jeg tænker på, men bare
almindelig fremkommelighed, der skal ikke være mange snefnug på vejen før at
du ikke komme nogen vegne med under 2 mm. mønster. Jeg tvivler også voldsomt
på at du skulle kunne være så konsekvent altid igennem hele vinterperioden.
Et dæk som har ca 2mm mønster ser jeg ikke som et halvt slidt dæk, men et
helt slidt og nogen som bør skrottes.

> Jada, de dæk jeg kører med har jo også været nye.

Nu tænkte jeg på om du har haft mulighed for at først prøve en bil med et
nyt sæt dæk og derefter nogle som er slidt godt? Der er en fandes til
forskel. Den forskel du oplever når du slider dine dæk langsomt, er svær at
vurdere.
Folk ligger heller ikke mærke til at deres bremsepedal skal længere og
længere ned for at få fat, det opdager de først når de får nye bremser på og
sidder i forruden ved første bremsning.

> Jeg vælger bare at sætte hastigheden efter forholdene i stedet for at køre
> på grænserne.

Jeg vil jo mene at du ligger meget tættere på grænserne i og med at dine dæk
ikke har mere end 2mm mønster. Vi andre kører også efter forholdene men har
betydeligt længere til grænserne med 5-7mm mønster.

> Dækkene aquplaner selvfølgelig også ved ca 90 Km/t i kraftig regnvejr når
> der kun er 2 mm og måske ved 150 Km/t med 8 mm.
> Men så sætter jeg igen hastigheden efter dette,

Det er kommer sgu an på hvor meget vand der ligger på vejen, det kan godt
være en anelse svært at se inde fra bilen. Jeg vil til hver en tid fortrække
at køre 90km/t i kraftigt regnvejr, med 5mm. mønster end med 2mm.
Fordi loven siger at 1,6 mm er nok kan man jo godt vælge at gå over
minimumsgrænserne. Dine forlygter lyser forhåbentlig også vejen op lidt
længere frem end 30 meter, ellers bliver jeg sgu rigtig bange.

> Jeg har da aldrig ramt en anden bil pga. jeg ikke kunne nå at bremse. (Jeg
> har dog ramt en bil under parkering).

Det har jeg heller ikke.

> Det er jo ikke bare held at jeg ikke har ramt andre biler, da der
> efterhånden er kommet så mange Km på konto'en at der også må være lidt
> omtanke med i det.

Derfor undre det mig stadig at du, som går så meget op i din bil, vil nøjes
med 2mm eller derunder på dine dæk. Hvis du regner på det, hvor stor en
ekstra udgift er det så at skifte ved f.eks 4 mm.?
Nå man tænker på dit dækvalg, viser det jo også at du ikke er helt kold over
for hvad det er for noget der sidder på din bil, med mindre du har valgt dem
fordi du synes de bare var_så_flotte

> Fysikkens love gælder altid, så hvis man afpasser sin hastighed efter vej,
> vind, vejrforhold så har man al mulig grund til at komme sikkert hjem.

Enig. men det er rart at vide at ens fodtøj ikke svigter når det gælder. Der
sker jo også ting hvor hastigheden ikke er afgørende.

> Jeg har selvfølgelig også måtte lave katastrofeopbremsninger mange gang
> fordi andre har overset mig, og min hastighed har gjort at jeg ALTID har
> kunnet nå at stanse.

Nu er der andre muligheder for at undgå uheld end at standse, dine
manøvremuligheder er langt bedre med ordentlig dæk på.

> Men det kræver at man inde i hovedet altid har et klart billede af hvor
> bilens nuværende begrænsinger ligger. Og det er nok også lige på det punkt
> at muligheden for at fejlbedømme er stor.

Ja, men det er rart med lidt ekstra sikkerhed, så det ikke er dækkene der
skal afgøre om der komer buler eller ej.

> Jeg har tillid til at jeg selv kører under disse grænser.

Der er forhåbentlig ingen der kører ud over de grænser som de mener er
forsvarlige, for så er der da et problem af dimensioner.

> Man kan jo også vælge at smide dæk væk så snart der er 6 mm tilbage da de
jo
> også er klart ringere end 8 mm. Det hele er et valg man må træffe.

Nej det er ikke klart ringere. Men et vinterdæk med 2mm er gigantisk ringere
end et nyt.
Alt er et prioriteringsspørgsmål, men som jeg har skrevet før, det kan være
dyrt at spare penge.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 22:52

> [...]
> vinterperioden.
> Et dæk som har ca 2mm mønster ser jeg ikke som et halvt slidt dæk, men et

Jeg har skam også 3-4 mm tilbage
Men selv med helt nedslidte dæk er det ikke nær så svært at komme frem i en
forhjulstrækker som en BMW, Sierra eller Mercedes med baghjulstræk.
Enig med dig at omkring 2 mm så kan dækket godt ryge ud.

> [...]
> nyt sæt dæk og derefter nogle som er slidt godt? Der er en fandes til
> forskel. Den forskel du oplever når du slider dine dæk langsomt, er svær

Jada mine Goodyear Eagle F1 er da stadig med ca 7mm

> Folk ligger heller ikke mærke til at deres bremsepedal skal længere og
> længere ned for at få fat, det opdager de først når de får nye bremser på
> [...]

Ikke hvis man aldrig tester sin bil på en øde vejstrækning.

> [...]
> har
> betydeligt længere til grænserne med 5-7mm mønster.

Jeg har stadig 3-4 mm
Om du har længere til grænserne afhænger da af hastigheden.

> [...]
> fortrække
> at køre 90km/t i kraftigt regnvejr, med 5mm. mønster end med 2mm.

Igen. Hvis man ved at de aquplaner ved 90 Km/t så kører man ikke mere end 70
Km/t.
Jeg ville da heller ikke bryde mig om at køre 90 hvis det er lige på grænsen
til aquplaning. Hele pointen er at køre efter vej, vind, vejr forhold
sammenholdt med hvad bilen kan.
Jeg har skrevet flere gange at jeg ligger mig pænt under disse grænser og
har absolut ingen ambitioner om at ligge der hvor et par dæk skal afgøre
udfaldet.

> Fordi loven siger at 1,6 mm er nok kan man jo godt vælge at gå over
> minimumsgrænserne. Dine forlygter lyser forhåbentlig også vejen op lidt
> længere frem end 30 meter, ellers bliver jeg sgu rigtig bange.

Jo da, det gør de skam
Jeg har vist heller ikke sagt at jeg kører til der er 1.6 mm tilbage

> Det har jeg heller ikke.

Det er da et godt udgangspunkt

> [...]
> med 2mm eller derunder på dine dæk. Hvis du regner på det, hvor stor en
> ekstra udgift er det så at skifte ved f.eks 4 mm.?

Det er såmen ikke så meget pengene, men jeg kører overhovedet ikke ræs (i
Danmark) og slet ikke om vinteren.
Jeg går stadig op i min bil og sikkerhed. Men ved at afpasse hastigheden
efter xxxxx så er det fløjtende ligegyldigt hvor mange mm der er på dækkene.
Det kan man dårligt argumentere imod.

> [...]
> over
> for hvad det er for noget der sidder på din bil, med mindre du har valgt

Næh om hvis man læste test så bremser de sikkert lige så godt med 3-4 mm som
et par viborg dæk med 8 mm.

> Enig. men det er rart at vide at ens fodtøj ikke svigter når det gælder.
> Der
> sker jo også ting hvor hastigheden ikke er afgørende.

Jeg skal ikke køre bjergkørsel så i mit tilfælde er det kun hastigheden der
har en betydning. Hvis andre kører ind i mig mens jeg holder stille osv. så
har jeg alligevel ingen indflydelse på hvad der sker.

> Nu er der andre muligheder for at undgå uheld end at standse, dine
> manøvremuligheder er langt bedre med ordentlig dæk på.

Det afhænger jo også af hastigheden
Jeg ved ikke hvorfor du forudsætter at jeg kører med samme hastighed som jeg
ville have gjort hvis der var 8 mm på?

> Ja, men det er rart med lidt ekstra sikkerhed, så det ikke er dækkene der
> skal afgøre om der komer buler eller ej.

Ja man hvis jeg ikke vil indgå nogen risiko så kan jeg tage cyklen eller
blive hjemme.
Buler kan jeg også få på parkeringspladsen.

> Der er forhåbentlig ingen der kører ud over de grænser som de mener er
> forsvarlige, for så er der da et problem af dimensioner.

Tja desværre er der ret mange der gør det. Forsikringspræmierne taler sit
tydelige sprog.

> jo
>
> Nej det er ikke klart ringere. Men et vinterdæk med 2mm er gigantisk
> ringere
> end et nyt.

Overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg har ingen problemer med at komme sikkert frem med mine dæk, at andre vil
have 8 mm på deres dæk er fint med mig.

> Alt er et prioriteringsspørgsmål, men som jeg har skrevet før, det kan
> være
> dyrt at spare penge.

Man kan jo køre efter det man har.
En 4x4 bil smutter også bedre rundt i sving, derfor kan man vel ikke
konkludere at det er uforsvarlig at køre med en baghjulstrukket Sierra som
absolut ikke kan stå fast uden der er 200 Kg i bagagerummet.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 06:59

> [...]
> en forhjulstrækker som en BMW, Sierra eller Mercedes med baghjulstræk.
> Enig med dig at omkring 2 mm så kan dækket godt ryge ud.

Det er ikke et sprgs. om at komme frem, men et sprgs. om at undgå
udskridning- at kunne køre ligeud el. dreje derhen man ønsker.
Uanset biltype anbefales det at de bedste dæk sidder bagerst, jeg bytter nu
så de er ca. lige gode, og når der er 3-4 mm. tilbage ryger de ud. Hvis man
er så nærig at man køre til der kun er 2mm. tilbage, kan man ligeså godt
spare de vinterdæk,
et sæt vinterdæk med kun 2mm er dårligere end et sommerdæk m. det dobbelte.
Og hvis de er ældre end 4-5 år er "holdbarheds-datoen" på gummiet alligevel
overskredet.

> Jeg ville da heller ikke bryde mig om at køre 90 hvis det er lige på
> grænsen til aquplaning.

Du kender ikke grænsen, den er afh. af vandfilmens tykkelse og
asfaltkvaliteten pgl. sted. Safty first, gode dæk giver en større sikkerheds
margen.

> Det afhænger jo også af hastigheden
> Jeg ved ikke hvorfor du forudsætter at jeg kører med samme hastighed som
> jeg ville have gjort hvis der var 8 mm på?

Der er intet som viser du nedsætter din fart i takt med at dækkene slides. I
såfald vil jeg indstille dig til en medalje v. René Durasell, både for at
indrømme det med at farten har betydning, og for at sænke den )).

> Tja desværre er der ret mange der gør det. Forsikringspræmierne taler sit
> tydelige sprog.

Jeps, men forstålsen af forsvarligt er individuel, og hænger af tidsforbrug,
udgifter etc. etc. :(.

> Overdrivelse fremmer forståelsen.
> Jeg har ingen problemer med at komme sikkert frem med mine dæk, at andre
> vil have 8 mm på deres dæk er fint med mig.

Du ved ikke du har et problem før det er for sent, går den så går den :(.
Jeg tør ikke gamble med liv el. helbred, hverken mit eget el. mine
medmenneskers..

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 16:31

> Du kender ikke grænsen, den er afh. af vandfilmens tykkelse og
> asfaltkvaliteten pgl. sted. Safty first, gode dæk giver en større
> sikkerheds margen.

Jo jeg kender grænsen, den mærker man hvis man har god føling med sin bil.
Har du aldrig prøvet at køre gennem en vandpyt med 80 Km/t. Så hænder det
selv med 8 mm at dækkene aquaplaner på højre side. Jeg er ikke et øjeblik i
tvivl når det sker fordi der giver med det samme en anden føling med rattet.

> Der er intet som viser du nedsætter din fart i takt med at dækkene slides.
> I såfald vil jeg indstille dig til en medalje v. René Durasell, både for
> at indrømme det med at farten har betydning, og for at sænke den )).

Så må du godt indstille mig.
Jeg sænker nemlig hastigheden. Det bedste bevis for min påstand er....0
ulykker eller optakt til ulykker gennem 20 års kørsel samt adskillige
hundrede tusinder Km kørsel i dk og udlandet. Og det både i gamle gryder,
med helårsdæk og nye biler med ABS osv.

> Jeps, men forstålsen af forsvarligt er individuel, og hænger af
> tidsforbrug, udgifter etc. etc. :(.

Men hvis man laver fejl (for høj hastighed i forhold til forholdene) og man
ikke lærer af sine fejl, så har man ikke forstået det.

> Du ved ikke du har et problem før det er for sent, går den så går den :(.
> Jeg tør ikke gamble med liv el. helbred, hverken mit eget el. mine
> medmenneskers..

Og derfor kører jeg ikke så hurtigt som andre med nye dæk.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-09-04 19:46

> Har du aldrig prøvet at køre gennem en vandpyt med 80 Km/t. Så hænder det
> selv med 8 mm at dækkene aquaplaner på højre side.

Det er ikke realtime, er kun et øjebliksbillede, det giver kun erfaring, men
det er ikke sikkert den kan bruges til noget om 100m, 1-2 sek, for så har
forholdene ændres sig :(. Det kræver en "elastik", en bred sikkerhedsmargen
som nye dæk med et ordentligt "mønster" giver. Jeg har vurderet at mit behov
ikke rækker til vinterdæk i DK, hellere nye sommerdæk, godt med mønster, end
gl., hårde, nedslidte vinterdæk :(. Vinterdæk "dør" af alderdom, men giver
en falsk trykheds følese :(.

> ulykker eller optakt til ulykker gennem 20 års kørsel samt adskillige
> hundrede tusinder Km kørsel i dk og udlandet.

Så er vi ca. lige gl. ;). Det er der faren er, at man læner sig tilbage og
køre på rutinen; "jeg kan godt, sådan plejer jeg at gøre, det er de andre
som er idioter".

> Men hvis man laver fejl (for høj hastighed i forhold til forholdene) og
> man ikke lærer af sine fejl, så

er det for sent. Man skal helst lige som i trafikken, forudse problemerne
før de opstå, som m. sygdom; forebyggelse er bedre end helbredelse.

<pudse_glorie.aviON>

> Og derfor kører jeg ikke så hurtigt som andre med nye dæk.

<pudse_glorie.aviOFF>
Du bliver hovedperson i René Durasell's show ;).

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 21:45

> Så er vi ca. lige gl. ;). Det er der faren er, at man læner sig tilbage og
> køre på rutinen; "jeg kan godt, sådan plejer jeg at gøre, det er de andre
> som er idioter".

Jeg læner mig ikke tilbage. Jeg er koncentreret om min kørsel. Når jeg
sidder ved PC'en kan jeg læne mig tilbage og sige uden at prale, at jeg har
ikke lavet skader pga. noget med dæk, hastighed og lign. men jeg har flere
gange lavet parkerings-skader. Så jeg mener netop jeg sidder og erkender
mine svagheder også.

enig

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 30-09-04 21:21

Klip.

> Jeg har stadig 3-4 mm
> Om du har længere til grænserne afhænger da af hastigheden.

Jo men selv om du sænker farten så rykker du jo samtidig grænser får hvornår
dækkene slipper endnu længere væk.

> Jo da, det gør de skam
> Jeg har vist heller ikke sagt at jeg kører til der er 1.6 mm tilbage

Nej men det er tæt på. Jeg sætter lige et citat fra dig tidligere i tråden
ind.

"...... NEJ jeg smider ikke dæk ud før de er nede under 2 mm
uanset hvad FDM siger eller at det er vinterdæk."

Der er altså ikke langt fra under 2 mm. til 1,6mm

> Det afhænger jo også af hastigheden
> Jeg ved ikke hvorfor du forudsætter at jeg kører med samme hastighed som
jeg
> ville have gjort hvis der var 8 mm på?

Jeg har bare mere end almindeligt svært ved at tro på at du under alle
forhold, hele tiden har i tankerne hvor meget mønster der er på dine dæk og
er klar hvor meget du skal nedsætte farten fordi du har 2,4mm mønster
tilbage (et fiktivt tal)

> Tja desværre er der ret mange der gør det. Forsikringspræmierne taler sit
> tydelige sprog.

De er vel de færreste der når de har afsluttet en tur i bilen og siger at
"der kørte jeg sgu godt nok langt ud over min og bilens grænser"

Forsikringspræmierne er en helt anden snak, den skal vi ikke ta her.

> [...]
> konkludere at det er uforsvarlig at køre med en baghjulstrukket Sierra som
> absolut ikke kan stå fast uden der er 200 Kg i bagagerummet.

Det vigtigst at huske når man sidder i en 4x4 er at de stopper lige så
elendigt som alle andre på glat vej.

Jeg kan i øvrigt se at Jørgen M. Rasmussen og jeg er fuldstændigt enige og
han har bare sagt tingene lidt bedre end jeg selv har.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 21:40

> Jo men selv om du sænker farten så rykker du jo samtidig grænser får
> hvornår
> dækkene slipper endnu længere væk.

????

> [...]
> uanset hvad FDM siger eller at det er vinterdæk."
>
> Der er altså ikke langt fra under 2 mm. til 1,6mm

Nej men det er heller ikke langt at bukke sig og lige måle efter en gang i
ugen.

> [...]
> og
> er klar hvor meget du skal nedsætte farten fordi du har 2,4mm mønster

Som jeg skrev så ligger jeg så langt fra dækkenes formåen at det slet ikke
er noget problem. Mange års kørsel taler for mig

> De er vel de færreste der når de har afsluttet en tur i bilen og siger at
> "der kørte jeg sgu godt nok langt ud over min og bilens grænser"

Nej man kan jo altid give vejret skylden for at man kørte i grøften.

> Forsikringspræmierne er en helt anden snak, den skal vi ikke ta her.

Men den er som årene går, et halvt billede af hvordan man kører bil og den
anden halvdel til det andet.

> Det vigtigst at huske når man sidder i en 4x4 er at de stopper lige så
> elendigt som alle andre på glat vej.

Ja men de har også nogle fordele

> Jeg kan i øvrigt se at Jørgen M. Rasmussen og jeg er fuldstændigt enige og
> han har bare sagt tingene lidt bedre end jeg selv har.

Godt nok

--
Tom

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-09-04 11:20

On Tue, 28 Sep 2004 20:17:30 +0200, "Mikael L" <m_larsen@sol.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men vi bliver formentlig aldrig enige, jeg håber bare ikke vores veje
>krydses en dag hvor føret udenfor er af H til.....

Jeg vil hellere møde Tom, som åbenbart ved, hans bil har begrænsninger
end jeg vil møde ham, der har ABS, Air-bags, Anti-spin, vinterdæk
osv. - og derfor mener han kan ophæve naturlovene. De ses ofte i
vintertrafikken, typisk iført en nyere større vogn.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 29-09-04 12:17

Helt enig!

--
Beowulf Schaeffer
'98'er Honda Civic 5d 1.6ESI

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-09-04 19:30

> [...]
> Og NEJ jeg smider ikke dæk ud før de er nede under 2 mm
> uanset hvad FDM siger eller at det er vinterdæk.

Politiet har nok mere FDM's holdning end din, og de tager sig
betalt for at ytre sig (såfremt dine dæk er nede omkring de 2 mm)

> Men hvor ser bilerne bare kedelige ud om vinteren og særligt hvis man
> ikke engang kan ofre de par håndøre på et par hjulkapsler med skal se
> på nogle halvrustne sort stålfælge

Det er en helt anden snak. Jeg vil hellere vide noget om dæk end
om rustne/sorte/grimme fælge.

> Alle M+S dæk er ok til helårskørsel. Det er det fabrikkerne ofte
> monterer standard på bilerne.

Er M+S en speciel type??
Efter hvad jeg husker diskuteret tidligere i denne gruppe, så
er der mærker der er knap så gode som andre.
Man vil vel gerne undgå brølere som andre har haft

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 19:41

"Andersen [3650]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er der mærker der er knap så gode som andre.
> Man vil vel gerne undgå brølere som andre har haft

Alle vinterdæk og de få helårsdæk som findes er M+S mærkede (Mud & Snow)...

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 20:09

"Andersen [3650]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Politiet har nok mere FDM's holdning end din, og de tager sig
> betalt for at ytre sig (såfremt dine dæk er nede omkring de 2 mm)

Tja de kan de mene hvad de vil. Det er klart beskrevet hvad der er
lovkravet.
Mange "experter" tager jo også udgangspunkt i at folk konsekvent
ligger på max tilladte hastighed (og helst lidt over).

> Det er en helt anden snak. Jeg vil hellere vide noget om dæk end
> om rustne/sorte/grimme fælge.

Det står der også noget om

> Er M+S en speciel type??

Mud and Snow er egnet til stort set enhver dansk vejrtype.
Ikke at man opnår "perfekte" tilstande men de er ganske udmærkede til
de fleste standard bilister som ikke skal køre ræs.

> Efter hvad jeg husker diskuteret tidligere i denne gruppe, så
> er der mærker der er knap så gode som andre.
> Man vil vel gerne undgå brølere som andre har haft

Goodyear Ultragrip er et fin valg.
Ellers plejer man at kunne finde test på de nye dæktyper på tyske ADAC
hjemmeside.

Folk at så mange ting de prioriterer som det vigtigste.
* Holdbarhed
* Navn
* Hastighed
* Bremseevne
* Skridsikkerhed
* Støj
* Pris

Så man kan umuligt give et entydigt svar.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 20:26

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Andersen [3650]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
> * Støj
> * Pris
>
> Så man kan umuligt give et entydigt svar.

Må jeg prioritere lidt:

1. * Bremseevne
2. * Skridsikkerhed
3. * Hastighed
4. * Holdbarhed
5. * Støj
6. * Pris
7. *Navn
)
--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-09-04 23:04

> Goodyear Ultragrip er et fin valg.
> Ellers plejer man at kunne finde test på de nye dæktyper på tyske ADAC
> hjemmeside.
>

> --
> Tom

Jeg skal selv til at have nye dæk på vinterhjulene, og overvejer i
øjeblikket om det skal være GY Vector 5 eller GY Ultra Grip 6. At læse en
dæktest burde kunne hjælpe på afgørelsen, men det syntes jeg nu ikke den
gør:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/74-78.pdf her får V 5 tre stjerner og
bliver bedre placeret end UG 6 i størrelsen 185/60-14 som får to stjerner, i
195/65-15 får UG 6 fire stjerner og er testvinder mens V5 stadig får tre.
Gad vist hvilket af dem der så er bedst nå det gælder 175/70-13 hmmm, på
ADAC er resultaterne også noget forskellige.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 20:58

> [...]
> Gad vist hvilket af dem der så er bedst nå det gælder 175/70-13 hmmm, på
> ADAC er resultaterne også noget forskellige.

hehe, det samme er meningerne her.
Så køb dem du er mest til,

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 19:39

> [...]
> klare mosten hele året?? eller er der måske ligefrem
> kommet ny viden som gør at man stadig skal køre

Rigtige helårs dæk findes kun fra enkelte producenter. Her er som fra de
anerkendte frabrikater:

Goodyear Eagle Vector EV-2
Goodyear Vector 5
Dunop SP All Season M2
Vredestein Quatrac 2
Pirelli P2500 Euro
Toyo Vario-V1

Hvis jeg skulle anbefale nogle af disse er det Goodyear, men generelt vil
jeg ikke anbefale nogen helårsdæk. De står ikke speciel godt fast om
sommeren og heller ikke om vinteren om det så er regn, sne eller tørvejr!

Jeg vil helt klart anbefale sommerdæk indtil den første is/sne ses på vejene
og så vinterdæk indtil foråret! Ellers ville jeg nok vælge nogle gode
sommerdæk året rundt og på de værste vinterdage hvor sneen endnu ikke er
ryddet mener jeg at man bør blive hjemme og jeg mener heller ikke at dæk bør
være meget under 3 mm. til vinterkørsel!

Fra : anders majland

Dato : 29-09-04 15:14

> Goodyear Vector 5

Kan jeg stå inde for - De har været ganske fortrinlige på en mazda 626
st.car der uden last meget nemt skrider ud med bagenden - Den er også
fra før ABS'ens indtog og jeg synes at de har fungeret ganske fint -
også på våd og kold vintervej.

Og "center dæk og fælge, skive" kunne sælge dem til en særdeles
konkurrencedygtig pris.

> [...]
> vil jeg ikke anbefale nogen helårsdæk. De står ikke speciel godt fast
> om sommeren og heller ikke om vinteren om det så er regn, sne eller

Inden jeg købte læste jeg en tysk test hvor de sammenlignede bla vector
5 med rigtige vinterdæk. Forskellen var ikke ret stor, og de endte ikke
sidst i feltet af "anderkendte" vinterdæk.

Grebet på tør vej finder jeg uinteressant. Der står stort set alle dæk
godt fast (og "godt nok" ved lovlige hastigheder). Det er når vejret
viser tænder at man kommer tættere på grænserne for hvad dækkene kan
klare.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-09-04 07:18

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> dage her i lille DK, hvor rigtige vinterdæk kommer
> til sin ret. (og så er både mine sommer og vinterdæk

Ja ja ja klokker, bare du husker at tænke dig godt om!

Hvis du er villig til at lade bilen stå på den håndfuld snedage.
Hvis du kun kører et begrænset antal km årligt (<10.000km).
Hvis du kun kører inde i større byer eller på store velservicerede veje.
Hvis du altid sørger for at have mindst 3-4mm mønster på de friske dæk.
Hvis du holder dig til originaldimensionen.
Hvis du sørger for at sætte farten godt ned i dårligt vejr og kører
defensivt.

Så kan det være du kan være tjent med helårsdæk!

Jeg bor midt i nordsjælland og har deciderede sommerdæk (brede) til
bilen. Vinterdækkene er Micehlin alpin2 i originaldim på org. alufælge.

Det at dækkene er smallere og mere ballonagtige om vinteren gør mig også
opmærksom på at jeg skal køre forsigtigt.

> Er der nogen der kan anbefale nogle dæk som kan
> klare mosten hele året?? eller er der måske ligefrem
> kommet ny viden som gør at man stadig skal køre
> med sommer/vinterdæk??

Der findes kun en begrænset håndfuld rigtige helårsdæk, GoodYear Vector
tror jeg er sådan et.
Prøv at søge på daekonline feks.

Mvh
Roberto

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-09-04 09:48

Roberto Saldo wrote:

> Ja ja ja klokker, bare du husker at tænke dig godt om!

A pro pos.

Hele denne tråd handler alene om religion og en altoverskyggende egoisme, og
i mindre grad om dæk, bortset fra Tom's indlæg.

Jeg er enig med Tom i stort set alle aspekter.

Sikkerhed et da naturligvis en glimrende udgangspunkt, men - i sidste ende
handler det alene om din selektive vurdering af det trafikale billede, om
udfaldet bliver heldigt eller det modsatte.

Alverdens sikkerhed i form af airbags, deformationzoner, dæktyper ect. er
kun aktuelle når "du" har truffet et fatalt valg.

Vores største fejl som trafikanter består nok mest i en mental indstilling
der siger, - min bil har alle former for sikkerhed, så mig sker der ikke
noget.

Blot et kig i en af dagens aviser eller et kig ind på "harverigården" ved
SBI og autoværkstederne viser et helt anderledes realistisk billede af
tingenes tilstand.

Jeg er ret sikker på at vi alle har oplevet hændelser i trafikken hvor man
efterfølgende gerne ville kunne "spole filmen tilbage", det er sådanne
hændelser der giver erfaring, en erfaring som vi alle bruger på hver vores
måde.

Uheldigvis er det ikke det der fremstår som eksemplet i det daglige
trafikbillede, altså - fornuftig brug af de høstede erfaringer.

Dette viser mere en indstilling som bærer præg af hvad der postuleres af
forskellige reklamer og motorjournalisters fremlægning af bilers formåen, og
nu skal vi selv efterprøve disse "in real live", både til og over grænsen,
uden smålig hensynstagens til omgivelserne.

Så uanset du kører på 2 eller 8 m.m. dækmønster er det dig der i den sidste
ende er hovedårsag til udfaldet af din leverede kørsel, "husk lige det
Klokker"

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-09-04 10:55

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]

> ende er hovedårsag til udfaldet af din leverede kørsel, "husk lige det

Fornuftig snak!

Mvh
Roberto

Fra : Olesen

Dato : 29-09-04 16:11

"Andersen [3650]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nu står vinteren snart for døren og vi begynder vel alle
> at tænke på hvilke "futter" vi skal have på potten.

Nej.
Sålænge flere tests viser, vinterdæk har
mest værdi på løs sne, så ser jeg ingen
grund til at ofre flere tusinde på nye futter.

Kører man efter forholdene, og gir'
sig tid, så er alm. sommerdæk/helårsdæk helt fine.
Sku' vi få sne, så ser jeg det istedet som en udfordring
og bruger pengene på en plet-behandling til foråret
af skærmkasser/kanter mv.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-09-04 20:50

> [...]
> Sku' vi få sne, så ser jeg det istedet som en udfordring
> og bruger pengene på en plet-behandling til foråret

Så læser du jo ikke HELE mit indlæg førend du svarer.
Du ville i givet fald erfare at:
1. Jeg tænker selv på at købe helårsdæk
2.Både sommer og vinterdæk er nedslidte (derfor evt helårs)

Så i bund og grund er vi jo enige, og ikke omvendt som jeg
mener du gir' udtryk for.