"" skrev d. 29-09-04 16:50 dette indlæg :
>
>
> >> Desuden siger loven også at pærer skal være CE mærket og skal lyse
> > hvidt
> >> eller gult hvis jeg ikke husker galt. Så at sælge pærer med blåt
skær
> > kan
> >> jeg heller ikke se er lovlige (CE mærkning eller ej)
> >
> > Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk, at de er blevet
"lovliggjort"
> > (indenfor visse grænser).
>
> Jeg kan ikke erindre at have læst at forlys må have blåt eller grønt
skær,
> men det er selvfølgelig et problem da ægte HID også har et blåt/violet
skær
>
Netop - jeg tror derfor at det er lovliggjort.
>
> >> Generer det da andre?
> >> HVIS det generer folk så plejer de fleste nu nok at kunne vise det
ved
> > at
> >> blinke tilbage.
> >
> > Hvorefter føreren af straks kører ind til siden og skifter sine dyrt
> > indkøbte Xenonpærer til lovlige halogenpærer??
>
> Næppe, men så kan de vel justeres så de ikke blænder
Nej - for det, at de blænder skyldes typisk strølys, der kommer af at
pære og parabol ikke passer sammen - kombineret med at det strølys, der
er indenfor tolerancer med en halogenpære, bliver alt for kraftigt med
en Xenon-pære. Samtidig vil lygter, der ikke er rene, give mere strølys
- derfor krav om lygtevask.
>
> > Jeg tillader mig at
> > tvivle - har man først ofret forholdsmæssigt mange penge på
Xenonpærer
> > og forstærkning af elnet til at holde til den højere startstrøm,
skifter
> > man nok ikke bare tilbage blot fordi medtrafikanterne blinker - for
så
> > havde man nok ikke monteret pærerne fra starten af.
>
> Det tror jeg heller ikke
>
> > Og jo: Sandsynligheden for de blænder er stor, da lygten slet ikke
er
> > konstrueret til denne type pære, der er ikke automatisk
højdejustering
> > og ingen lygtevasker - og da lysmængden markant større end med
> > halogenpære, vil al strølys genere væsentligt kraftigere. Det er jo
ikke
> > tilfældigt, at bilfabrikanterne fremstiller specielle lygter til
Xenon -
> > de ville nok vælge den billigere løsning, hvis den var brugbar.
>
> Om bilen har lygtevaskere eller ej kan man jo hurtigt ved selvsyn se
Ja - men det betyder jo ikke, at det bliver monteret, hvis det
mangler....
> Højdereguleringen er for ikke at blænde modkørende ved en bakketop.
Hvis
> ikke modkørende blinker tilbage så bliver andre vel næppe blændet?
og for at sikre, at lygtehøjden altid svarer til bilens belastning, så
man ikke glemmer at justere, når man kører med tungt læs. Og igen: Hvis
de modkørende blinker tilbage: Hvad så - ændrer det noget - eller kører
man bare videre?
>
> Xenon er tilladt efter nogle embedsfolk har skærpet kravene til lyset.
I
> princippet burde ALLE biler have automatisk nivellering af forlyset.
Det
> eneste der taler imod dette er at det ville koste mange Kr at pålægge
gamle
> biler at modificere deres eksisterende lygter.
> I fremtidens lygter vil der givetvis også komme krav og at lygterne
drejer
> med forhjulene.
Enig!
> HID lyser ikke kraftigere end nogle af de kære "tunede" ice blue pærer
som i
> dag er i handlen og folk køber lystigt.
Enig - men de er også ulovlige!
> Mange udtalelser for eller imod HID osv beror på meninger og ikke så
meget
> på praksis og tal.
Jeg har skam intet mod Xenon - blot de er korrekt monteret. Jeg har
ingen erfaring med selv at køre med dem - men det kunne være interessant
at prøve. Jeg er egentlig tilfreds med lyset fra mine nuværende biler,
men det er jo aldrig nogen skade til at kunne se mere, hvis det kan
gøres uden at genere andre.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"