/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forskel på D2R og D2S
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 07:49

Hvad er forskellen på disse to type Xenon-pærer?

Hvilken af dem er bedst velegnet til at indbygge i en H4-sokkel? Jeg har
nemlig fået fat i en adaptor til H4...

Tak for svar!



 
 
Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 15:35


"Jacob" <no> skrev i en meddelelse
news:4157b7b7$0$22692$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hvad er forskellen på disse to type Xenon-pærer?

At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun Mercedes der har
brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den være uden
afskærmning

> Hvilken af dem er bedst velegnet til at indbygge i en H4-sokkel? Jeg har
> nemlig fået fat i en adaptor til H4...

D2R
Husk at skifte sikringer fra 10 til 15A


--
Tom



Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 15:58

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41582513$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jacob" <no> skrev i en meddelelse
> news:4157b7b7$0$22692$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Hvad er forskellen på disse to type Xenon-pærer?
>
> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun Mercedes der
har
> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den være uden
> afskærmning

Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det sig
nøjagtig omvendt.

"What's the difference
between HID-D2R & HID-D2S
replacement bulbs?
D2R bulbs were originally
designed for Mercedes-Benz.
Consequently, D2R bulbs and D2S
bulbs (used initially by BMW)
feature subtle differences at the
base of the bulb for fitment
purposes.

Additionally, D2R bulbs are
distinguishable by ceramic paint
along the sides of the capsule.
(See Photo's at right for
comparison)"

D2S: http://plasmagarage.com/images/D2S8000K.jpg
D2R: http://plasmagarage.com/images/D2R_8000K.jpg


> > Hvilken af dem er bedst velegnet til at indbygge i en H4-sokkel? Jeg har
> > nemlig fået fat i en adaptor til H4...
>
> D2R
> Husk at skifte sikringer fra 10 til 15A

Er det pga. "startstrømmen" på 23kv? Fordi HID-pærerne bruger da ellers kun
35 W.



Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 16:11


"Jacob" <no> skrev i en meddelelse
news:41582a93$0$13761$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41582513$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun Mercedes der
> har
>> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den være
>> uden
>> afskærmning
>
> Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det sig
> nøjagtig omvendt.

Sorry jeg byttede om på dem


>> > Hvilken af dem er bedst velegnet til at indbygge i en H4-sokkel? Jeg
>> > har
>> > nemlig fået fat i en adaptor til H4...
>>
>> D2R
>> Husk at skifte sikringer fra 10 til 15A
>
> Er det pga. "startstrømmen" på 23kv? Fordi HID-pærerne bruger da ellers
> kun
> 35 W.

Ja de første 5-10 sekunder bruger den 15 A og den falder så ned til 3 når
pæren er varmet op.

--
Tom



Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 16:40

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> >> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun Mercedes der
> > har
> >> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den være
> >> uden
> >> afskærmning
> >
> > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det sig
> > nøjagtig omvendt.
>
> Sorry jeg byttede om på dem

Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske almindelige
lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst til
at blænde modkørende.

> >> > Hvilken af dem er bedst velegnet til at indbygge i en H4-sokkel? Jeg
> >> > har
> >> > nemlig fået fat i en adaptor til H4...
> >>
> >> D2R
> >> Husk at skifte sikringer fra 10 til 15A
> >
> > Er det pga. "startstrømmen" på 23kv? Fordi HID-pærerne bruger da ellers
> > kun
> > 35 W.
>
> Ja de første 5-10 sekunder bruger den 15 A og den falder så ned til 3 når
> pæren er varmet op.
>
> --
> Tom
>
>



Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 16:49


"Jacob" <no> skrev i en meddelelse
news:41583438$0$13777$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>
>> >> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun Mercedes
>> >> der
>> > har
>> >> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den være
>> >> uden
>> >> afskærmning
>> >
>> > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det sig
>> > nøjagtig omvendt.
>>
>> Sorry jeg byttede om på dem
>
> Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske almindelige
> lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst til
> at blænde modkørende.


Dine H4 har jo heller ikke en skærm på siden for at hindre lysudstrålingen.

--
Tom




Henrik B. (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-09-04 23:02


"Jacob" <no> skrev i en meddelelse
news:41583438$0$13777$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

>> > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det sig
>> > nøjagtig omvendt.
>>
>> Sorry jeg byttede om på dem
>
> Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske almindelige
> lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst til
> at blænde modkørende.

Ja. Det lille "R" i navnet hentyder til Reflektor. Og det er netop det biler
almindeligvis har....endnu.

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Ukendt (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-04 07:47

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41588de0$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Jacob" <no> skrev i en meddelelse
> news:41583438$0$13777$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> >> > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det
sig
> >> > nøjagtig omvendt.
> >>
> >> Sorry jeg byttede om på dem
> >
> > Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske almindelige
> > lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst
til
> > at blænde modkørende.
>
> Ja. Det lille "R" i navnet hentyder til Reflektor. Og det er netop det
biler
> almindeligvis har....endnu.

Og så er det, jeg bliver i tvivl. For nu har jeg to forskellige udsagn om,
hvad der er det rigtige. "Hvem skal jeg nu vælge nu..."



KASO (28-09-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-09-04 15:25

"" skrev d. 27-09-04 16:40 dette indlæg :
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>
> > >> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun
Mercedes der
> > > har
> > >> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den
være
> > >> uden
> > >> afskærmning
> > >
> > > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det
sig
> > > nøjagtig omvendt.
> >
> > Sorry jeg byttede om på dem
>
> Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske
almindelige
> lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst
til
> at blænde modkørende.

I så fald bør du helt afholde dig fra projektet!

Det er forbudt at montere Xenon lamper i "almindelige" biler. Der kræves
bl.a. montering af automatisk højderegulering af lygterne så de ikke
blænder (ikke bare den manuelle fra kabinen) samt lygtespulere. Den
automatiske højderegulering er en af årsagerne til at Xenon-lygter er
dyre. Der findes indbygningssæt fra bl.a. Hella til visse modeller -
disse indeholder de nødvendige komponenter for at overholde lovgivningen
- men prisen er også derefter.

Der findes lovlige pærer, der giver lidt mere lys - på bekostning af
levetiden, hvis du mangler lys. Overvej evt. også, om du bruger korrekt
lygteføring (hvilket vil sige langt lys på motorvejen - og ofte også på
landevejen). Dette er diskuteret mange gange i gruppen med stor uenighed
til følge. Evt. diskussioner om lygteføring henvises til disse tråde -
der er ingen grund til at diskutere det igen. Pointen her er, at mange
(jeg ved ikke, om du hører til dem) sætter ulovlige pærer og/eller
mængder af ekstra lamper på deres køretøjer - blot for at køre med et
utilstrækkeligt nærlys på motorvejen istedet for blot at bruge de
korrekte og lovlige muligheder, som køretøjet originalt er udstyret med.
Dermed opnår de det modsatte af, hvad de argumenterer for: De blænder
andre i forsøget på at får nærlyset til at række derhen, hvor det aldrig
var tiltænkt at række istedet for at bruge det lange lys som er tiltænkt
brug ved højere hastigheder, hvor man har behov for at få oplyst sin
standselængde.


For din egen - og dine medtrafikanters skyld: lad være med at vælge
"høkerløsningen"!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ukendt (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-04 16:41


"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:415974e3$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "" skrev d. 27-09-04 16:40 dette indlæg :
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>>
>> > >> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun
> Mercedes der
>> > > har
>> > >> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal den
> være
>> > >> uden
>> > >> afskærmning
>> > >
>> > > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder det
> sig
>> > > nøjagtig omvendt.
>> >
>> > Sorry jeg byttede om på dem
>>
>> Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske
> almindelige
>> lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke lyst
> til
>> at blænde modkørende.
>
> I så fald bør du helt afholde dig fra projektet!
>
> Det er forbudt at montere Xenon lamper i "almindelige" biler.


Det er også ulovligt at chiptune sin "turbo diesel" bil og alligevel er der
mange der gør det uden at nogen giver et kny fra sig. De fleste er klar over
at chiptuning er på bekostning af miljøet og måske er medvirkende til at
flere mennesker hurtigere får kræft osv osv.

Hvis lygterne blænder andre så skal de hurtigt nok "fortælle" det ved at
blinke tilbage med det lange lys.

Men du har ret, det er helt klart ulovligt

--
Tom



KASO (28-09-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-09-04 19:15

"" skrev d. 28-09-04 16:41 dette indlæg :
>
> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:415974e3$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "" skrev d. 27-09-04 16:40 dette indlæg :
> >> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
> >>
> >> > >> At der sidder en lille afskærmning på D2S. Det er vist kun
> > Mercedes der
> >> > > har
> >> > >> brug for denne afskærmning, så til stort set alle andre skal
den
> > være
> >> > >> uden
> >> > >> afskærmning
> >> > >
> >> > > Hmm. Ifølge http://plasmagarage.com/XENON-bulbs.html forholder
det
> > sig
> >> > > nøjagtig omvendt.
> >> >
> >> > Sorry jeg byttede om på dem
> >>
> >> Ok, men jeg har ikke linse-lygter i min Astra F, men ganske
> > almindelige
> >> lygter. Så er det vel netop D2R, jeg skal have fat i? Har jo ikke
lyst
> > til
> >> at blænde modkørende.
> >
> > I så fald bør du helt afholde dig fra projektet!
> >
> > Det er forbudt at montere Xenon lamper i "almindelige" biler.
>
>
> Det er også ulovligt at chiptune sin "turbo diesel" bil og alligevel
er der
> mange der gør det uden at nogen giver et kny fra sig. De fleste er
klar over
> at chiptuning er på bekostning af miljøet og måske er medvirkende til
at
> flere mennesker hurtigere får kræft osv osv.

Fordi andre gør noget ulovligt, betyder det jo ikke, at det lovliggør
egne ulovligheder - endsige at det gør dem bedre eller mere
"tilgivelige"...

> Hvis lygterne blænder andre så skal de hurtigt nok "fortælle" det ved
at
> blinke tilbage med det lange lys.

Ja - men hvorfor starte med at ofre penge på at genere andre?

> Men du har ret, det er helt klart ulovligt
>
> --
> Tom
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Martin Johansen [600~ (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 28-09-04 19:41

KASO skrev:

> Ja - men hvorfor starte med at ofre penge på at genere andre?

Man genere skam heller ikke andre med et korrekt installeret system.

Hvor har du dog det vrøvl fra? La Cour?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


KASO (29-09-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 29-09-04 08:01

"Martin Johansen [6000]" skrev d. 28-09-04 19:41 dette indlæg :
> KASO skrev:
>
> > Ja - men hvorfor starte med at ofre penge på at genere andre?
>
> Man genere skam heller ikke andre med et korrekt installeret system.
>

Det er fuldstændigt korrekt, men et korrekt installeret system indebærer
som bekendt også lygtespulere og automatisk højdejustering - og det
følger jo ikke med, når man installerer en Xenon-pære i en
"halogenparabol".

> Hvor har du dog det vrøvl fra? La Cour?

Det er nok ikke tilfældigt, at loven fastsætter de nævnte krav.

(Men faktisk er det nok et af de få emner, jeg ikke har hørt omtalte
person udtale sig om - men det er nok fordi han hellere vil have
bilkørsel om natten forbudt af sikkerhedsmæssige årsager )

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Henrik B. (29-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-09-04 13:49


"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:415a5e4c$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> følger jo ikke med, når man installerer en Xenon-pære i en
> "halogenparabol".

Øøøhh halogenparabol - hva' er det?

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Ukendt (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-04 20:00



> Fordi andre gør noget ulovligt, betyder det jo ikke, at det lovliggør
> egne ulovligheder - endsige at det gør dem bedre eller mere
> "tilgivelige"...

Enig.
Men sålænge størstedelen af de danske bilister kører for hurtigt, så er der
et gammelt ordsprog der siger "lad den rene kaste den første sten".
Jeg kan formane lige så meget for at man ikke kører for hurtigt som for
hvilke pærer man sætter i sin bil.
Jeg tror ikke jeg kender en enste som ALTID overholder loven.

Loven siger også at man har pligt til at holde sin bil i forsvarlig stand.
Men utallige ejere får da anmærkninger på deres biler, med ting som ikke er
OK. Altså har man heller ikke overholdt loven.

Du har ret at det ene ikke retfærdiggør det andet.

Desuden siger loven også at pærer skal være CE mærket og skal lyse hvidt
eller gult hvis jeg ikke husker galt. Så at sælge pærer med blåt skær kan
jeg heller ikke se er lovlige (CE mærkning eller ej)


>> Hvis lygterne blænder andre så skal de hurtigt nok "fortælle" det ved
> at
>> blinke tilbage med det lange lys.
>
> Ja - men hvorfor starte med at ofre penge på at genere andre?

Generer det da andre?
HVIS det generer folk så plejer de fleste nu nok at kunne vise det ved at
blinke tilbage.

--
Tom



KASO (29-09-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 29-09-04 08:30

"" skrev d. 28-09-04 20:00 dette indlæg :
>
>
> > Fordi andre gør noget ulovligt, betyder det jo ikke, at det
lovliggør
> > egne ulovligheder - endsige at det gør dem bedre eller mere
> > "tilgivelige"...
>
> Enig.
> Men sålænge størstedelen af de danske bilister kører for hurtigt, så
er der
> et gammelt ordsprog der siger "lad den rene kaste den første sten".
> Jeg kan formane lige så meget for at man ikke kører for hurtigt som
for
> hvilke pærer man sætter i sin bil.
> Jeg tror ikke jeg kender en enste som ALTID overholder loven.

Det er stadig irrelevant!

> Loven siger også at man har pligt til at holde sin bil i forsvarlig
stand.
> Men utallige ejere får da anmærkninger på deres biler, med ting som
ikke er
> OK. Altså har man heller ikke overholdt loven.

Og det retfærdiggør bevidst at gøre bilen ulovlig?

>
> Du har ret at det ene ikke retfærdiggør det andet.

Nemlig!

> Desuden siger loven også at pærer skal være CE mærket og skal lyse
hvidt
> eller gult hvis jeg ikke husker galt. Så at sælge pærer med blåt skær
kan
> jeg heller ikke se er lovlige (CE mærkning eller ej)

Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk, at de er blevet "lovliggjort"
(indenfor visse grænser).

>
> >> Hvis lygterne blænder andre så skal de hurtigt nok "fortælle" det
ved
> > at
> >> blinke tilbage med det lange lys.
> >
> > Ja - men hvorfor starte med at ofre penge på at genere andre?
>
> Generer det da andre?
> HVIS det generer folk så plejer de fleste nu nok at kunne vise det ved
at
> blinke tilbage.

Hvorefter føreren af straks kører ind til siden og skifter sine dyrt
indkøbte Xenonpærer til lovlige halogenpærer?? Jeg tillader mig at
tvivle - har man først ofret forholdsmæssigt mange penge på Xenonpærer
og forstærkning af elnet til at holde til den højere startstrøm, skifter
man nok ikke bare tilbage blot fordi medtrafikanterne blinker - for så
havde man nok ikke monteret pærerne fra starten af.

Og jo: Sandsynligheden for de blænder er stor, da lygten slet ikke er
konstrueret til denne type pære, der er ikke automatisk højdejustering
og ingen lygtevasker - og da lysmængden markant større end med
halogenpære, vil al strølys genere væsentligt kraftigere. Det er jo ikke
tilfældigt, at bilfabrikanterne fremstiller specielle lygter til Xenon -
de ville nok vælge den billigere løsning, hvis den var brugbar.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ukendt (29-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-04 16:50



>> Desuden siger loven også at pærer skal være CE mærket og skal lyse
> hvidt
>> eller gult hvis jeg ikke husker galt. Så at sælge pærer med blåt skær
> kan
>> jeg heller ikke se er lovlige (CE mærkning eller ej)
>
> Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk, at de er blevet "lovliggjort"
> (indenfor visse grænser).

Jeg kan ikke erindre at have læst at forlys må have blåt eller grønt skær,
men det er selvfølgelig et problem da ægte HID også har et blåt/violet skær



>> Generer det da andre?
>> HVIS det generer folk så plejer de fleste nu nok at kunne vise det ved
> at
>> blinke tilbage.
>
> Hvorefter føreren af straks kører ind til siden og skifter sine dyrt
> indkøbte Xenonpærer til lovlige halogenpærer??

Næppe, men så kan de vel justeres så de ikke blænder

> Jeg tillader mig at
> tvivle - har man først ofret forholdsmæssigt mange penge på Xenonpærer
> og forstærkning af elnet til at holde til den højere startstrøm, skifter
> man nok ikke bare tilbage blot fordi medtrafikanterne blinker - for så
> havde man nok ikke monteret pærerne fra starten af.

Det tror jeg heller ikke

> Og jo: Sandsynligheden for de blænder er stor, da lygten slet ikke er
> konstrueret til denne type pære, der er ikke automatisk højdejustering
> og ingen lygtevasker - og da lysmængden markant større end med
> halogenpære, vil al strølys genere væsentligt kraftigere. Det er jo ikke
> tilfældigt, at bilfabrikanterne fremstiller specielle lygter til Xenon -
> de ville nok vælge den billigere løsning, hvis den var brugbar.

Om bilen har lygtevaskere eller ej kan man jo hurtigt ved selvsyn se
Højdereguleringen er for ikke at blænde modkørende ved en bakketop. Hvis
ikke modkørende blinker tilbage så bliver andre vel næppe blændet?

Xenon er tilladt efter nogle embedsfolk har skærpet kravene til lyset. I
princippet burde ALLE biler have automatisk nivellering af forlyset. Det
eneste der taler imod dette er at det ville koste mange Kr at pålægge gamle
biler at modificere deres eksisterende lygter.
I fremtidens lygter vil der givetvis også komme krav og at lygterne drejer
med forhjulene.

HID lyser ikke kraftigere end nogle af de kære "tunede" ice blue pærer som i
dag er i handlen og folk køber lystigt.
Mange udtalelser for eller imod HID osv beror på meninger og ikke så meget
på praksis og tal.

--
Tom



KASO (30-09-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 30-09-04 10:36

"" skrev d. 29-09-04 16:50 dette indlæg :
>
>
> >> Desuden siger loven også at pærer skal være CE mærket og skal lyse
> > hvidt
> >> eller gult hvis jeg ikke husker galt. Så at sælge pærer med blåt
skær
> > kan
> >> jeg heller ikke se er lovlige (CE mærkning eller ej)
> >
> > Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk, at de er blevet
"lovliggjort"
> > (indenfor visse grænser).
>
> Jeg kan ikke erindre at have læst at forlys må have blåt eller grønt
skær,
> men det er selvfølgelig et problem da ægte HID også har et blåt/violet
skær
>

Netop - jeg tror derfor at det er lovliggjort.

>
> >> Generer det da andre?
> >> HVIS det generer folk så plejer de fleste nu nok at kunne vise det
ved
> > at
> >> blinke tilbage.
> >
> > Hvorefter føreren af straks kører ind til siden og skifter sine dyrt
> > indkøbte Xenonpærer til lovlige halogenpærer??
>
> Næppe, men så kan de vel justeres så de ikke blænder

Nej - for det, at de blænder skyldes typisk strølys, der kommer af at
pære og parabol ikke passer sammen - kombineret med at det strølys, der
er indenfor tolerancer med en halogenpære, bliver alt for kraftigt med
en Xenon-pære. Samtidig vil lygter, der ikke er rene, give mere strølys
- derfor krav om lygtevask.

>
> > Jeg tillader mig at
> > tvivle - har man først ofret forholdsmæssigt mange penge på
Xenonpærer
> > og forstærkning af elnet til at holde til den højere startstrøm,
skifter
> > man nok ikke bare tilbage blot fordi medtrafikanterne blinker - for

> > havde man nok ikke monteret pærerne fra starten af.
>
> Det tror jeg heller ikke
>
> > Og jo: Sandsynligheden for de blænder er stor, da lygten slet ikke
er
> > konstrueret til denne type pære, der er ikke automatisk
højdejustering
> > og ingen lygtevasker - og da lysmængden markant større end med
> > halogenpære, vil al strølys genere væsentligt kraftigere. Det er jo
ikke
> > tilfældigt, at bilfabrikanterne fremstiller specielle lygter til
Xenon -
> > de ville nok vælge den billigere løsning, hvis den var brugbar.
>
> Om bilen har lygtevaskere eller ej kan man jo hurtigt ved selvsyn se


Ja - men det betyder jo ikke, at det bliver monteret, hvis det
mangler....

> Højdereguleringen er for ikke at blænde modkørende ved en bakketop.
Hvis
> ikke modkørende blinker tilbage så bliver andre vel næppe blændet?

og for at sikre, at lygtehøjden altid svarer til bilens belastning, så
man ikke glemmer at justere, når man kører med tungt læs. Og igen: Hvis
de modkørende blinker tilbage: Hvad så - ændrer det noget - eller kører
man bare videre?

>
> Xenon er tilladt efter nogle embedsfolk har skærpet kravene til lyset.
I
> princippet burde ALLE biler have automatisk nivellering af forlyset.
Det
> eneste der taler imod dette er at det ville koste mange Kr at pålægge
gamle
> biler at modificere deres eksisterende lygter.
> I fremtidens lygter vil der givetvis også komme krav og at lygterne
drejer
> med forhjulene.

Enig!

> HID lyser ikke kraftigere end nogle af de kære "tunede" ice blue pærer
som i
> dag er i handlen og folk køber lystigt.

Enig - men de er også ulovlige!

> Mange udtalelser for eller imod HID osv beror på meninger og ikke så
meget
> på praksis og tal.

Jeg har skam intet mod Xenon - blot de er korrekt monteret. Jeg har
ingen erfaring med selv at køre med dem - men det kunne være interessant
at prøve. Jeg er egentlig tilfreds med lyset fra mine nuværende biler,
men det er jo aldrig nogen skade til at kunne se mere, hvis det kan
gøres uden at genere andre.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste