Golf 2 - Yderste led på trækaksel
Fra : Jesper Cederberg

Dato : 26-09-04 16:32

Hej

Jeg skal have skiftet det yderste led på den højre trækaksel på min Golf 2
fra '86. Hvordan gøres dette nemmest. Jeg har løsnet den store bolt helt
yderst så trækakslen er løs, men kommer nu i tvivl om hvad der er den
korrekte måde. Er det:

1. Jeg skiller bærekuglen ad så jeg kan trække navet ud over trækakselen,
for at få adgang til leddet.

2. Jeg får fat i den specialbit til de skruer der holder trækakslen sammen
med navet i gearkassen. Den minder om en torx, men ser ud som om den er 12
kantet. Hvad hedder sådan en bit?

3. Noget helt andet

mvh
Jesper

Fra : TDN

Dato : 26-09-04 16:43

"Jesper Cederberg" <jceder@xyz.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med navet i gearkassen. Den minder om en torx, men ser ud som om den er 12

Hej !

Hvad er symptomerne på at trækakslerne er færdige ?? Jeg spørger fordi jeg
tror mine står for udskiftning. Mine "knager" ved en frisk igangsætning i 1
gear. Min mekker mener uden at have set den at det måske kunne være
trækakslerne. Min bil er en VW Jetta 1.3 fra 1985 (=en Golf 2 med stort
bagagerum...)

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 26-09-04 17:19

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote in

> Hvad er symptomerne på at trækakslerne er færdige ?? Jeg spørger fordi
Klank-klank-klank lyde der følger hjulomdrejningerne. Hænger nok sammen med
at manchetterne der beskytter leddet var helt mørnet over, så der var fri
adgang ud for smørefedt og adgang ind for skidt og møg

mvh
Jesper

Fra : Gert

Dato : 26-09-04 16:51

> [...]
> med navet i gearkassen. Den minder om en torx, men ser ud som om den er 12

Hej Jesper

det er en ganske simpel operation her er hvordan jeg plejer at gøre
det...

1:løsen den store center Møtrik (inden hjul tages af)
2: fjerne hjul
3: pille møtrik helt af
4: fjerne de 2 bolte som holder støddæmper og fjerder ben sammen,
(alternativ fjern de 3 bolte der holder bære kugle fast i bære arm )
5: trækaksel føres ud mod front af bil
6: gi ledet nogle dask med en muggert (slå i den retning ledet skal af)
indtil det kommer af.(bemærk hvordan skiverne bag ledet sidder, de skal
sidde på samme måde igen)
7: udskift den lille låsering der er i udfræsningen på selve trækaksel
8: påsæt ny manchet på aksel hvi det er nødvendigt(vent med spænde bånd til
allersidst)
8: sæt det nye led på og gi det et lille dap med hammeren så det kommer
helt ind og sidder fast
9: monter det hele igen husk at spænde den store møtrik efter , da du
ellers får slup i lejet.
10: sæt spændebånd på manchetten og band over hvor besværligt det er
11: ca 2 dage efter.. kontroler spændebånd igen

operationen kan udføres på under en time, bare ikke første gang, der skal
det drille

et lille OBS hvis det er et kardanled fra Thansen så forvent ikke at det
holder mere end 2-3 år det har mine ikke gjort

Med Venlig Hilsen
Gert Møller
www.classic-ford-bornholm.dk

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 26-09-04 18:31

"Gert" <GRM@c.dkk> wrote in

[Guide]

Glimrende guide. Jeg tog de tre bolte der holder bærekuglen, de to andre så
for rustne ud

> et lille OBS hvis det er et kardanled fra Thansen så forvent ikke at
> det holder mere end 2-3 år det har mine ikke gjort
ok, prøver at finde et andet sted.

mvh
Jesper

Fra : Gert

Dato : 26-09-04 19:37

> "Gert" <GRM@c.dkk> wrote in
>
> [Guide]
>
> Glimrende guide. Jeg tog de tre bolte der holder bærekuglen, de to andre

> for rustne ud

> ok, prøver at finde et andet sted.

den er os helt frisk hukommelsen det er ik mere end en uge siden jeg
skiftede et led på min egen Golf II (86)
det er 4 gang jeg skifter på den bil 2 gang i føre side og 2 gange i
passager side, 2 af ledene var fra Thansen og et fra Hoyer
det fra Hoyer er det jeg lige har skiftet, det holdt ikke bedre end det fra
Thansen, så det er lige meget hvor du handler billigt, de holder bare ik nær
så godt som de originale.
men for min side var det sidste gang jeg skifter på den bil, da den skal til
syn inden længe men ikke kommer til det næste syn om 2 år
rusten er ved at være for udbredt.
men knap 330.000 km er vel os ganske godt for sådan en bil.

så et lille godt råd, kig til de vanger der sidder lige foran baghjul i
begge sider, det er der den ruster nu på de årgange, samt i hjulkasser bag.