Pleje af bil
Fra : Jan

Dato : 25-09-04 18:18

Hejsa

Vi har købt en brugt bil fra 2001 som vi gerne vil give en god pleje så den
bliver ved med at holde den flotte glans den har nu.

Men hvordan giver man en bil den bedste behandling, hvad skal man bruge og i
hvilken række følge.

Her tænker jeg på, man vasker vel først bilen og hvad giver man den så -
lakrens, lakforsegler osv... findes så mange ting, men har aldrig prøvet det
før og ved ikke hvad jeg skal købe og hvornår jeg skal give hvad.

Mvh

Jan

Fra : Brian

Dato : 25-09-04 18:26

Hejsa

Jan skrev:
> [...]
> så den bliver ved med at holde den flotte glans den har nu.
>
> Men hvordan giver man en bil den bedste behandling, hvad skal man

Kig lidt rundt ved Sonax: http://www.sonax.dk/

De tager selvfølgelig udgangs i deres egen produkter, men de er også
gode og nemme at arbejde med.

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 26-09-04 00:36

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan giver man en bil den bedste behandling, hvad skal man bruge og
> hvilken række følge.

Du kan såmænd vente 5-6 år med at polere, men vil du til den tid
polere bilen, så kan du sagtens få nyglanset frem.
Lakken tar ikke engang skade af at vente, men hvis du får
det gjort i tide, så kan du jo nyde nyglansen *S*....

Poler med en 'korn 2', dvs. en let slibende voks.
Vask først, og poler ind, efterpolêr med tør klud.

That's it.

Fra : Thomas

Dato : 26-09-04 09:14

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Poler med en 'korn 2', dvs. en let slibende voks.
> Vask først, og poler ind, efterpolêr med tør klud.

Helt uenig..

Polér bilen fra starten af (mindst et par gange om året), da voksen lægger
sig som et beskyttende lag oven på lakken. Brug f.eks. en god voks fra
Sonax, som jeg selv har gode erfaringer med, og den skal IKKE være slibende.
Man skal kun begynde at slibe på lakken, når der er gået en hel del år.

Så beskyt lakken fra starten af - det er du bedst tjent med.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-09-04 09:27

Thomas skrev:

> [...]
> del år.
> Så beskyt lakken fra starten af - det er du bedst tjent med.

Er det ikke godt nok at være doven, og køre i Metax vaskehal og give den en
lakforsegler?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Olesen

Dato : 26-09-04 11:52

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke godt nok at være doven, og køre i Metax vaskehal og give den
en
> lakforsegler?

En automat kan ikke polere.
Der er ikke megen effekt i den 'forsegling'
der reklameres med, men til den ugentlige
vask er en automat helt fint.

Fra : Olesen

Dato : 26-09-04 11:51

"Thomas" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal kun begynde at slibe på lakken, når der er gået en hel del år.

Uenig.
De laktyper vi har idag er så skrøbelige, den
intensive behandling sagtens kan
påbegyndes før.
Slibeeffekten er ofte så ringe, det ikke
har den store betydning når det kommer til stykket,
og da slet ikke den typiske bilejer, som måske i bedste
fald polere hver andet år.

> Så beskyt lakken fra starten af - det er du bedst tjent med.

Selvom du venter, så kan du sagtens få nyglansen frem igen,
især hvis det er en metallic-lak, som er meget taknemmelig
at arbejde med.