/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Karburatorsprit - hvornår ?
Fra : TDN


Dato : 25-09-04 10:05

Hej !

I februar erhvervede jeg mig en gammel bil med karburator, jeg brugte da i
vinter på anbefaling af den tidligere ejer karburatorsprit og har da heller
ikke ikke oplevet udsætter m.v.

Nu hvor det er blevet efterår kunne jeg godt tænke mig at vide om der er en
tommelfinger regel for hvornår man begynder at bruge karburatorspritten igen
(der er jo ingen grund til at bruge de dyre dråber hvis de ingen effekt
har).

Mvh
Thomas
(VW Jetta 1.3, 1985, 303.000 km....)



 
 
Andreas M. Hansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 25-09-04 10:18

> Nu hvor det er blevet efterår kunne jeg godt tænke mig at vide om der er
> en
> tommelfinger regel for hvornår man begynder at bruge karburatorspritten
> igen
> (der er jo ingen grund til at bruge de dyre dråber hvis de ingen effekt
> har).
>

Jeg ville gøre det når temperaturen begynder at nærme sig frysepunktet på
tidspunkter hvor du normalt kører ( en +3 - +5 grader)
Det er oftest når temperaturen ligger lige omkring frysepunktet at man kan
have bøvl med karburatoris.

mvh

Andreas M. Hansen


Per Beer Hansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 25-09-04 11:41

TDN wrote:
> Hej !
>
> I februar erhvervede jeg mig en gammel bil med karburator, jeg brugte
> da i vinter på anbefaling af den tidligere ejer karburatorsprit og
> har da heller ikke ikke oplevet udsætter m.v.
>
> Nu hvor det er blevet efterår kunne jeg godt tænke mig at vide om der
> er en tommelfinger regel for hvornår man begynder at bruge
> karburatorspritten igen (der er jo ingen grund til at bruge de dyre
> dråber hvis de ingen effekt har).
>

Karburatoris opstår (som regel) ved temperaturer i mellem -3 og +10 grader,
og som regel kun ved høj luftfugtighed.
I en karburator bil foregår der en fordampning af benzinen i karburatoren,
så benzinen kan blandes med indsugningsluften.
Ved denne fordampning sænkes temperaturen med ca. 10 - 15 grader, og det er
så her at det bliver problematisk hvis der er en høj luftfugtighed.
Den fugt der er i luften, fryser til is og isen sætter sig i venturien
("hullet" i karburatoren), samt på selve hoveddysen og tomgangsdyserne.
Derfor har de fleste biler en forvarmning af indsugningsluften
(sommer/vinter på luftfilter), netop for at undgå at luften er for kold.
Hvis bilen af den ene eller anden grund ikke har dette system, så kan man
bruge karburatorsprit, som tilsættes i tanken.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Rasmussen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 25-09-04 13:46

On Sat, 25 Sep 2004 11:05:08 +0200, TDN wrote:

> Hej !
>
> I februar erhvervede jeg mig en gammel bil med karburator, jeg brugte da i
> vinter på anbefaling af den tidligere ejer karburatorsprit og har da heller
> ikke ikke oplevet udsætter m.v.
>
> Nu hvor det er blevet efterår kunne jeg godt tænke mig at vide om der er en
> tommelfinger regel for hvornår man begynder at bruge karburatorspritten igen
> (der er jo ingen grund til at bruge de dyre dråber hvis de ingen effekt
> har).
>
> Mvh
> Thomas
> (VW Jetta 1.3, 1985, 303.000 km....)

Nu vil jeg ikke lige klippe din sig. væk da den jo fortæller hvad bil
det drejer sig om. Jeg har selv en Golf 2 1.6 fra 84, og har selv
problemer om vinteren med at holde den 'isfri'. På min er det meningen at
der skal gå en slange fra indsugningen om til udstødningsmanifolden
således at den kan få varm luft ind i motoren. Denne anordning er (eller
har været) temperaturstyret. Problemet er bare at den plade på
manifolden ikke længere eksistere, så den kan ikke få den varme luft.
Derfor oplever jeg om vinteren problemer med at den på motorvejen
pludselig ikke vil mere. Så skal den bare stå i 3-5 minutter, så vil
den igen. Jeg vil anbefale dig bare at køre som du plejer, og hvis du
begynder at opleve problemer (det er jo ikke givet at du gør!) så kan du
jo begynde at hælde sprit i den. Jeg har selv en dunk sprit liggende
netop til at hælde i hvis den skulle begynde at drille. En anden ting jeg
har gjort for at afhjælpe problemet, er at flytte indsugningen om bag på
motoren (der sidder udstødningsmanifolden på min motor, sidde muligvis
på fronten af din?) og det hjælper en del, men ved frisk
motorvejskørsel er det ikke altid nok.

Så vent til du begynder at opleve problemer. Det er typisk når du køre
på motorvejen, og starter med at den er lidt tøvende med at tage
omdrejningen ved overhalinger. til sidst mister den pusten fuldstændig,
og du kan kun snegle dig afsted. Når den så holder stille, så dør
motoren fuldstændig. Det er smartest at undgå dette, da det så typisk
tager ekstra tid for den at tø op igen.

/Thomas


TDN (25-09-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 25-09-04 16:12


"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:%wa5d.990$T63.189@news.get2net.dk...
> Hej !
>
> I februar erhvervede jeg mig en gammel bil med karburator, jeg brugte da i
> vinter på anbefaling af den tidligere ejer karburatorsprit og har da
heller
> ikke ikke oplevet udsætter m.v.
>
> Nu hvor det er blevet efterår kunne jeg godt tænke mig at vide om der er
en
> tommelfinger regel for hvornår man begynder at bruge karburatorspritten
igen
> (der er jo ingen grund til at bruge de dyre dråber hvis de ingen effekt
> har).
>
> Mvh
> Thomas
> (VW Jetta 1.3, 1985, 303.000 km....)
>
>

Takker for de gode svar.

Mvh
Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste