Æbler og bagruder
Fra : Bo Dudek

Dato : 24-09-04 09:50

Hejsa

På en af mine daglige ture til dagepleje moderen med sønnike på
bagsædet blev jeg forleden lidt chokket. En modkørende bil fil sat
gang i nogle nedfaldne æbler, der lå på vejen. Det resulterede i, at
jeg fik skudt et af disse æbler ret så mange meter i luften med min
køler.

Jeg tænkte, whoaw, men splitsekundet efter bragede selvsamme æble ned
på min bagrude - og det har altså været en hel del meter oppe i
luften! Knaldet fra ruden var ekstremt, men ruden holdt!

Jeg tænkte så på flere ting:

- er ruden blev mindre modstandsdygtig nu?
- skal man passe på med at smække for meget med bagklappen?
- er ruden stærkere udvendig end indvendig?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-09-04 13:52

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - er ruden blev mindre modstandsdygtig nu?
> - skal man passe på med at smække for meget med bagklappen?
> - er ruden stærkere udvendig end indvendig?

Næ til alle tre spørgsmål.

NS

Fra : Olesen

Dato : 24-09-04 15:38

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse

> - er ruden blev mindre modstandsdygtig nu?

Måske.
Svær at sige.
Men den holdt, og det er måske et sundshedstegn.

> - skal man passe på med at smække for meget med bagklappen?

Det er aldrig godt at hamre den i, men hvis
den ikke smadres ved luk som hidtil, så
har der sikkert ikke været spændinger i glasset
som er blevet påvirket, og dermed gjort ruden svagere.

> - er ruden stærkere udvendig end indvendig?

Svært at sige, men jeg har oplevet, en ølflaske
som stod i forruden af en bus væltede diskret og slog
en kæmpe revne, så jeg vil tro formen gør,
den er stærkest udefra.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-09-04 15:55

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse news:4154318b$0$223>
Måske.

> Svær at sige.
> Men den holdt, og det er måske et sundshedstegn.

Med mindre den er blevet ridset eller er revnet (usandsynligt med en hærdet
rude) så har den ikke mistet sin styrke.

> Svært at sige, men jeg har oplevet, en ølflaske
> som stod i forruden af en bus væltede diskret og slog
> en kæmpe revne, så jeg vil tro formen gør,
> den er stærkest udefra.

Formen har ikke betydning for ruden når den rammes af en genstand. Flasken
har fået ruden til at revne fordi den er så hård og derfor har overført sin
"vælte energi" til et meget lille område = højt tryk. Det er sådan
nødhamrene virker.

NS