/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford Fiesta Autobahn Marathon
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 23-09-04 18:43

Jeg faldt lige over en gammel artikel fra 1977.
Det er om en Ford Fiesta L 1100 med 53 HK.
Den blev kørt i en såkaldt Autobahn Marathon, som startede 26. januar i
Saarlouis, og foregik derefter "non-stop" på Autobahn i trekanten mellem
München, Hamburg og Köln.
Der blev kun stoppet for at tanke, skifte fører samt alm. service
vedligeholdelse, og den 10. juni samme år, kørte den i "mål" med 300000 km
ialt.
Gennemsnitsfarten var på 106 km/t og forbruget var også ganske pænt, nemlig
7,21 L / 100 km = 13,9 km/l.
Det sidste sæt dæk holdt til hele 130000 km.
Bilen blev blandt andet kørt af Jackie Stewart og hele seancen blev nøje
overvåget at TÜV.

En ganske imponerende lille test kørsel, i en Fiesta 1,1

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



 
 
Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 18:49



> Jeg faldt lige over en gammel artikel fra 1977.
> Det er om en Ford Fiesta L 1100 med 53 HK.
> Den blev kørt i en såkaldt Autobahn Marathon, som startede 26. januar i
> Saarlouis, og foregik derefter "non-stop" på Autobahn i trekanten mellem
> München, Hamburg og Köln.
> Der blev kun stoppet for at tanke, skifte fører samt alm. service
> vedligeholdelse, og den 10. juni samme år, kørte den i "mål" med 300000 km
> ialt.
> Gennemsnitsfarten var på 106 km/t og forbruget var også ganske pænt,
> nemlig 7,21 L / 100 km = 13,9 km/l.
> Det sidste sæt dæk holdt til hele 130000 km.
> Bilen blev blandt andet kørt af Jackie Stewart og hele seancen blev nøje
> overvåget at TÜV.
>
> En ganske imponerende lille test kørsel, i en Fiesta 1,1

Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange brændte
ventilerne af.
Mine motorer nåede ikke engang 150.000 Km mærket så historen fortæller vist
ikke alt om hvad "alm service" er )

--
Tom



Per Beer Hansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 23-09-04 18:53

Tom wrote:
>
> Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
> Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
> tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange
> brændte ventilerne af.

Det tror jeg ikke der er mange maskiner der kan holde til.
Jeg har selv haft en 1100 Ghia (mener det var en 77-78'er), og den kørte og
kørte og kørte og kørte bare, i den tid jeg havde den.
Mener at jeg kørte omkring 30000 km i den, uden nogen problemer.
Dog kørte jeg ikke Tyskland på tværs med pedalen nede

> Mine motorer nåede ikke engang 150.000 Km mærket

Måske det fortæller mere om dig, end det gør om bilen

>så historen
> fortæller vist ikke alt om hvad "alm service" er )

Motoren var plomberet (af TÜV) og det hele blev nøje overvåget, det er hvad
der står, så mon ikke den er god nok ?

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Uffe Bærentsen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 23-09-04 19:05


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41530d96$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tom wrote:

>> Mine motorer nåede ikke engang 150.000 Km mærket
>
> Måske det fortæller mere om dig, end det gør om bilen

Enig ))))))

Murphys lov: Alt hvad der kan gå i stykker, går i stykker.
Murphys 2. lov: Tidspunktet for et uheld, er altid mest ubelejliget.

Så Tom, du har blot oplevet Murphy, i bedste stil



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 19:05


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41530d96$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> Motoren var plomberet (af TÜV) og det hele blev nøje overvåget, det er
hvad
> der står, så mon ikke den er god nok ?

Burde det være.
Iøvrigt er 106 km/t. ikke en speciel høj fart, og får mekanikken
det den skal ha', så ser jeg ingen hindringer i dên bedrift.
Motoren slap for koldstarter og opslidende bykørsel og
var konstant på driftstemperatur.



phk (23-09-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-09-04 20:25


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:415310a2$1$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41530d96$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> > Motoren var plomberet (af TÜV) og det hele blev nøje overvåget, det er
> hvad
> > der står, så mon ikke den er god nok ?
>
> Burde det være.
> Iøvrigt er 106 km/t. ikke en speciel høj fart,

Kun 4 gear - mange omdrejninger. Svarer nok til 130 km/t omdrejningsmæssigt
i dag.


--
Per, Esbjerg



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 21:38


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:415322cc$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Kun 4 gear - mange omdrejninger. Svarer nok til 130 km/t
omdrejningsmæssigt
> i dag.

Min Polo gik faktisk bedst ved 110/115 km/t og havde
stadig megen overskud (læs:165), så dên med at udnytte
ca. 60-75% af max ydelse passer måske godt ind her.



Thomas Strandtoft (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 25-09-04 11:26

Olesen wrote:

> Iøvrigt er 106 km/t. ikke en speciel høj fart, og får mekanikken

De 106 km/t er gennemsnitsfarten og det kræver faktisk et ganske
højt tempo at holde det snit.

Moderens Yaris har sådan en computer der bl.a. fortæller
gennemsnitsfarten. På en tur fra Smørum ved Ballerup til
Sønderborg holdt jeg øje med gennemsnitsfarten. Først kørte vi ca.
6 km. landevej- og bykørsel for at kommer ind til motorvejen i
Ballerup som jeg husker det lå snitfarten omkring 55 km/t på det
tidspunkt. Herefter kørte jeg de 100-110 km til Storebæltsbroen
med ca. 130 km/t på speedometeret. Umiddelbart skulle man tro at
de først 6 km var forsvundet ud af regnskabet, men snittet lå lige
omkring 108-110 km/t. Vi stoppede op, jeg stak dankortet i
automaten, bommen gik op og vi kørte videre. Der var ingen kø, så
vi holdt vel stille i noget der ligner 20-25 sekunder. Det lille
stop kostede 7-8 km/t på gennemsnittet, som nu var nede omkring de
100 km/t. Det kom temmeligt meget bag på mig at det raslede så
hurtigt ned. Herefter kørte vi noget der ligner 150 km med 130
km/t på speedometeret, snittet røg op omkring 115 km/t, men de
sidste 20 km ind til Sønderborg kom til at foregå med "jydsk
landevejshastighed" afbrudt af et par rundkørsler og en lille km i
by til slut, resulterende i et slutsnit på 98 km/t.

Min erfaring er at der skal køre *længe* med høj fart for at få
gennemsnittet i vejret, men man kun skal holde stille ganske kort
før snittet rasler ned igen. Umiddelbart skulle man tro at en tur
med 250 km ved 130 km/t og sølle 26 km med et sted mellem 50 og 90
km/t skulle række til et snit der et godt stykke over 100 km/t,
men sådan var det ikke..

Hvis der skal være plads til at bruge et par minutter på tankning
og kørerskift hver 2-3 time, så vil jeg mene at bilen skal ligge
ret stabilt omkring de 140 km/t


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Beer Hansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 25-09-04 11:46

Thomas Strandtoft wrote:
>
> De 106 km/t er gennemsnitsfarten og det kræver faktisk et ganske
> højt tempo at holde det snit.

Ja og så oven i købet i en Fiesta 1100

>
> Moderens Yaris har sådan en computer der bl.a. fortæller
> gennemsnitsfarten. På en tur fra Smørum ved Ballerup til
> Sønderborg holdt jeg øje med gennemsnitsfarten. Først kørte vi ca.
> 6 km. landevej- og bykørsel for at kommer ind til motorvejen i
> Ballerup som jeg husker det lå snitfarten omkring 55 km/t på det
> tidspunkt. Herefter kørte jeg de 100-110 km til Storebæltsbroen
> med ca. 130 km/t på speedometeret.

Det vil sige at du kørte 130 km/t der hvor du kun må køre 110 km/t ?
Din motorbølle

> Umiddelbart skulle man tro at
> de først 6 km var forsvundet ud af regnskabet, men snittet lå lige
> omkring 108-110 km/t. Vi stoppede op, jeg stak dankortet i
> automaten, bommen gik op og vi kørte videre. Der var ingen kø, så
> vi holdt vel stille i noget der ligner 20-25 sekunder. Det lille
> stop kostede 7-8 km/t på gennemsnittet, som nu var nede omkring de
> 100 km/t. Det kom temmeligt meget bag på mig at det raslede så
> hurtigt ned. Herefter kørte vi noget der ligner 150 km med 130
> km/t på speedometeret, snittet røg op omkring 115 km/t, men de
> sidste 20 km ind til Sønderborg kom til at foregå med "jydsk
> landevejshastighed" afbrudt af et par rundkørsler og en lille km i
> by til slut, resulterende i et slutsnit på 98 km/t.
>
> Min erfaring er at der skal køre *længe* med høj fart for at få
> gennemsnittet i vejret, men man kun skal holde stille ganske kort
> før snittet rasler ned igen. Umiddelbart skulle man tro at en tur
> med 250 km ved 130 km/t og sølle 26 km med et sted mellem 50 og 90
> km/t skulle række til et snit der et godt stykke over 100 km/t,
> men sådan var det ikke..
>
> Hvis der skal være plads til at bruge et par minutter på tankning
> og kørerskift hver 2-3 time, så vil jeg mene at bilen skal ligge
> ret stabilt omkring de 140 km/t

Ja man skal ikke holde stille alt for længe ad gangen.
Jeg ved dog ikke hvor ofte de skiftede chauffør, i den nævnte Fiesta, men
det har de vel gjort ved tank/service stoppene.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Strandtoft (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-09-04 22:47

Per Beer Hansen wrote:

> > tidspunkt. Herefter kørte jeg de 100-110 km til Storebæltsbroen
> > med ca. 130 km/t på speedometeret.
>
> Det vil sige at du kørte 130 km/t der hvor du kun må køre 110 km/t ?
> Din motorbølle

Det var 130 "speedometer-km/t", så i praksis var jeg næppe helt så
bøllet som først antaget. Snitfarten er dog også udregnet udfra
disse "speedometer-km/t", så erfaringerne holder alligevel..

> Ja man skal ikke holde stille alt for længe ad gangen.
> Jeg ved dog ikke hvor ofte de skiftede chauffør, i den nævnte Fiesta, men
> det har de vel gjort ved tank/service stoppene.

Det må man da formode..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Henrik B. (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-09-04 19:33


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41530d96$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
>> Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
>> tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange
>> brændte ventilerne af.
>
> Det tror jeg ikke der er mange maskiner der kan holde til.

Sidst i 80'er, Talladega Speedway i USA, 3 stk. Saab 9000 Turbo, kørte med
klampen i bund døgnet rundt, 100.000 km på 21 dage med over 210 km/t i snit,
alle tre gennemførte.

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Per Beer Hansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 23-09-04 21:29

Henrik B. wrote:
>
> Sidst i 80'er, Talladega Speedway i USA, 3 stk. Saab 9000 Turbo,
> kørte med klampen i bund døgnet rundt, 100.000 km på 21 dage med over
> 210 km/t i snit, alle tre gennemførte.

Jeps der har været en del af den slags udholdenheds tests, men forskellen på
Tom's Fiesta og f.eks. de tre SAAB'er er jo nok ret stor.
Jeg tror ikke at SAAB'erne var brugte med over 100k på klokken da de
startede.
Mon ikke også at SAAB'erne var en anelse bedre sat op til testen, end Tom's
Fiesta, her tænker jeg på optimal fin justering fra fabrikkens side

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Henrik B. (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-09-04 22:08


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41533214$0$275$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeps der har været en del af den slags udholdenheds tests, men forskellen
> på Tom's Fiesta og f.eks. de tre SAAB'er er jo nok ret stor.
> Jeg tror ikke at SAAB'erne var brugte med over 100k på klokken da de
> startede.

Jeg tænker nu mere på din Fiesta historie.

Der var på Saab'erne ikke tale om "finjustering fra fabrikken", da FIA
valgte de 3 biler på båndet, og plomberede dem, da de forlod båndet.

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Per Beer Hansen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 25-09-04 11:47

Henrik B. wrote:
>
> Jeg tænker nu mere på din Fiesta historie.

OK.

>
> Der var på Saab'erne ikke tale om "finjustering fra fabrikken", da FIA
> valgte de 3 biler på båndet, og plomberede dem, da de forlod båndet.

Jeg ved så ikke om Fiesta'en var en speciel finjusteret model, eller om den
bare kom lige fra båndet.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Olesen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 25-09-04 14:14


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41554ca9$0$292$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> Jeg ved så ikke om Fiesta'en var en speciel finjusteret model, eller om
den
> bare kom lige fra båndet.

Hvordan 'finjusteret' ?
Vil tro, denne justering ikke kan tjene sig selv ind igen,
hvis bilen har haft bare 5-6 'næsten stop' hvor farten
var nede på 30-40 km/t, og skulle accelere op igen.
Økonomien må så være ca. den samme, hvis det
var en 'normaljusteret' motor og en 'finjusteret'...hvis
i forstår hvad jeg mener.



Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 20:07


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41530d96$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
>> Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
>> tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange
>> brændte ventilerne af.
>
> Det tror jeg ikke der er mange maskiner der kan holde til.
> Jeg har selv haft en 1100 Ghia (mener det var en 77-78'er), og den kørte
> og kørte og kørte og kørte bare, i den tid jeg havde den.
> Mener at jeg kørte omkring 30000 km i den, uden nogen problemer.
> Dog kørte jeg ikke Tyskland på tværs med pedalen nede
>
>> Mine motorer nåede ikke engang 150.000 Km mærket
>
> Måske det fortæller mere om dig, end det gør om bilen


jo 140 Km/t er ikke så forfærdelig meget så JEG kunne ikke undgå at ødelægge
motorene, når man skal ligge med en machhastighed på noget der ligner 120
Km/t fordi den ikke kan holde til mere.
Det er enerverende at køre 800-1000 Km med 120 Km/t gennem tyskland.

--
Tom



Per Beer Hansen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 23-09-04 21:31

Tom wrote:
>
> jo 140 Km/t er ikke så forfærdelig meget så JEG kunne ikke undgå at
> ødelægge motorene, når man skal ligge med en machhastighed på noget
> der ligner 120 Km/t fordi den ikke kan holde til mere.

Ja OK, så skulle du have købt en Sierra med turbo.....
Nå nej, den ku' jo heller ikke holde

> Det er enerverende at køre 800-1000 Km med 120 Km/t gennem tyskland.

Det synes jeg nu ikke er så slemt, det har jeg gjort mange gange
efterhånden, også med lavere hastighed.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 21:51


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4153327b$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> Det synes jeg nu ikke er så slemt, det har jeg gjort mange gange
> efterhånden, også med lavere hastighed.

Det eneste det handler om, er at lade bilen finde sig egen hastighed
hvor den går lydefri, og fornemmes at kunne rotere frit i sin gode
olie til evig tid *S*.

-hverken at sejtrække eller overdreje.



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 21:49


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41531ef2$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> 140 Km/t er ikke så forfærdelig meget så JEG kunne ikke undgå at ødelægge
> motorene, når man skal ligge med en machhastighed på noget der ligner 120
> Km/t fordi den ikke kan holde til mere.

En marchhastighed på 140 km/t. er faktisk ret højt
for en GAMMEL 1.1 liters motor med ca. 50 HK
og kun 4. gear. Omdr. tallet vil naturligt lægge faretruende
tæt på max. i længere tid af gangen, og det var dêt
som endte med havari. Så valg af bil matchede
ikke dit behov specielt godt.

Uden sammenligning iøvrigt kan nævnes, en moderne
Alfa Romeo 1.6 med 120HK og 5 gear
skriger efter et 6. gear ved ca. 140, og
omdreningstallet er ubekvemt højt.


> Det er enerverende at køre 800-1000 Km med 120 Km/t gennem tyskland.

Vil jeg tro.



Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 21:57


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:415336d8$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41531ef2$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>> 140 Km/t er ikke så forfærdelig meget så JEG kunne ikke undgå at ødelægge
>> motorene, når man skal ligge med en machhastighed på noget der ligner 120
>> Km/t fordi den ikke kan holde til mere.
>
> En marchhastighed på 140 km/t. er faktisk ret højt
> for en GAMMEL 1.1 liters motor med ca. 50 HK
> og kun 4. gear. Omdr. tallet vil naturligt lægge faretruende
> tæt på max. i længere tid af gangen, og det var dêt
> som endte med havari. Så valg af bil matchede
> ikke dit behov specielt godt.

En marchhastighed på 140 er MAX hvad man kan få ud af 1.1 af disse årgange.
Ford opgiver officielt max hastighed til 143 Km/t og det er absolut kun når
det er vindstille, sol i ryggen og hjemve.
Selv 120 er ganske meget for sådan en gammel æske.
Du har ret at bilen var alt for lille til mit behov, men pengepungen mente
at det var den som passede mig bedst.

--
Tom



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 22:14


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4153389f$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> En marchhastighed på 140 er MAX hvad man kan få ud af 1.1 af disse
årgange.

Måske, men målt efter speedometeret løb min Polo snildt 165 uden
andre problemer end alt for højt omdr. tal.
115 km/t. var dog passende 'langtidsfart'.

> Ford opgiver officielt max hastighed til 143 Km/t og det er absolut kun
når
> det er vindstille, sol i ryggen og hjemve.

Det sammen som med benzinforbrug. Folk oplever
ganske tit noget vidt forskelligt, og en mere eller
mindre godt tilkørt motor kan sikkert nemt gi'
noget fra eller til på toppen.


> Selv 120 er ganske meget for sådan en gammel æske.

6. gear er sågar ønskeligt i en Alfa 1.6 med 120 hypper.


> Du har ret at bilen var alt for lille til mit behov, men pengepungen mente
> at det var den som passede mig bedst.

Man kan sagtens få en billig bil med stor motor, men
andre faktorer vejer ofte mere, ja.



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 19:02


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41530c98$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> ..så historen fortæller vist
> ikke alt om hvad "alm service" er )

Jeg synes blot den TÛV overvågede autobahn seance viser,
at fornuftig kørsel samt almen vedligeholdelse er et godt
grundlag for et sundt og langt liv.

Men Tom, bøjer man en linial for meget, så knækker
den på et tidspunkt



Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 20:04


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:415310a2$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41530c98$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>> ..så historen fortæller vist
>> ikke alt om hvad "alm service" er )
>
> Jeg synes blot den TÛV overvågede autobahn seance viser,
> at fornuftig kørsel samt almen vedligeholdelse er et godt
> grundlag for et sundt og langt liv.
>
> Men Tom, bøjer man en linial for meget, så knækker
> den på et tidspunkt

Og en Fiesta med bundgas > 8 timer brænder ventiler

--
Tom



Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 21:42


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41531e16$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse


> > Men Tom, bøjer man en linial for meget, så knækker
> > den på et tidspunkt
>
> Og en Fiesta med bundgas > 8 timer brænder ventiler

Det handler udelukkende om overdrevne omdrejninger.
Køres den inden for det tilladte og rimelige, så holder
den lige så længe som alt andet.



Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 21:52



>> > Men Tom, bøjer man en linial for meget, så knækker
>> > den på et tidspunkt
>>
>> Og en Fiesta med bundgas > 8 timer brænder ventiler
>
> Det handler udelukkende om overdrevne omdrejninger.
> Køres den inden for det tilladte og rimelige, så holder
> den lige så længe som alt andet.

..... men den havde ikke RPM tæller
Mit temprament er heller ikke til at lulle afsted med campingvognstempo over
store afstande, så det er godt jeg har fået en bil som har det fint med en
160-180 over lange afstande.
Om den holder lige så længe tvivler jeg stærk på. En 1.1 L har kun 4 gear og
kører faktisk med rimelig mange RPM selv ved 80 Km/t så alene dette taler
imod at den skulle holde lige så længe som f.eks en højgearet moderne bil.

--
Tom




Olesen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-09-04 22:07


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4153377a$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> .... men den havde ikke RPM tæller

Se, det er her ting som gehør og fornemmelser kommer
ind i billedet. Man kan altid fornemme, uanset hvad man køre i,
at nu er det tid til at lægge næste gear ind *S*
Uanset om bilen er en Sierra 1.6, Polo 1.1, Alfa 1.6, Mondeo 1.8 )


> Mit temprament er heller ikke til at lulle afsted med campingvognstempo
over
> store afstande, så det er godt jeg har fået en bil som har det fint med en
> 160-180 over lange afstande.

Præcist det jeg mener. Man skal købe efter behov, og så
lige liidt ekstra. Så er man dækket ind i de fleste tilfælde.


> Om den holder lige så længe tvivler jeg stærk på. En 1.1 L har kun 4 gear
og
> kører faktisk med rimelig mange RPM selv ved 80 Km/t så alene dette taler
> imod at den skulle holde lige så længe som f.eks en højgearet moderne bil.

Netop Toyota havde problemer med en Starlet af tidligere årgang
som var for højt gearet, og dermed sled sig selv op.

Tror heller aldrig der har været bevis for, at eks. en 1.6 eller 2.0
motor sku' kunne køre flere km. end en 1.1 eks. Ting som kørestil,
hastigheder og andre forhold er af mere væsentlig afgørende karakter, mere
end motorstørrelse.

Jeg tror såmænd heller ikke, de 500 omdr. ekstra en Alfa 1.6
løber mere ved 120 sammenlignet med en Mondeo slider
den måleligt mere. Andre forhold er vigtigere.



Jan W Nielsen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 25-09-04 19:59

> Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
> Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
> tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange brændte
> ventilerne af.

Skidt..!

Min gamle Kadett 1,2N fra 1980 kørte med klampen i kælderen (140-150 km/t)
fra Hannover til Århus uden at kny.

Det var på vej hjem fra Sydfrankrig - da bilen var 20 år gammel.

Stor køreoplevelse - og så havde den kun kostet 3000 kroner ved den lokale
bager.. He-he.... )

/Jan W Nielsen



Olesen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 26-09-04 00:37


"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4155bfe1$0$23088$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Hmmm jeg har haft en en Fiesta 1.1L fra 79'
> > Jeg ødelagde 2 motorer fordi den ikke kunne holde til at drøne gennem
> > tyskland (øst-vest) med næsten fuld gas ~ 140 Km/t. Begge gange brændte
> > ventilerne af.
>
> Skidt..!
>
> Min gamle Kadett 1,2N fra 1980 kørte med klampen i kælderen (140-150 km/t)
> fra Hannover til Århus uden at kny.

Sikkert ikke en rar oplevelse komfortmæssigt, men bare man når frem, ja.



Roberto Saldo (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 25-09-04 16:05

Per Beer Hansen wrote:
> Jeg faldt lige over en gammel artikel fra 1977.
> Det er om en Ford Fiesta L 1100 med 53 HK.
> Den blev kørt i en såkaldt Autobahn Marathon, som startede 26. januar i
> Saarlouis, og foregik derefter "non-stop" på Autobahn i trekanten mellem
> München, Hamburg og Köln.
> Der blev kun stoppet for at tanke, skifte fører samt alm. service
> vedligeholdelse, og den 10. juni samme år, kørte den i "mål" med 300000 km
> ialt.
> Gennemsnitsfarten var på 106 km/t og forbruget var også ganske pænt, nemlig
> 7,21 L / 100 km = 13,9 km/l.

Min ascona gik 14.7km/l i snit sidste sommer til Rivieraen og tilbage,
typisk 140-150km/t på autostradaen. Den har også kun 4 gear og karburator.

> Det sidste sæt dæk holdt til hele 130000 km.
> Bilen blev blandt andet kørt af Jackie Stewart og hele seancen blev nøje
> overvåget at TÜV.
>
> En ganske imponerende lille test kørsel, i en Fiesta 1,1

Ja for s*tan alene tanken om bare 1000km i sådan en lille dødsfælde af
en blikdåse får mig til at bryde ud i koldsved ;)

Mvh
Roberto



Olesen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 26-09-04 00:37


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4155888a$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Ja for s*tan alene tanken om bare 1000km i sådan en lille dødsfælde af
> en blikdåse får mig til at bryde ud i koldsved ;)

En bil fra dên tid tror jeg har den sikkerhed, man forventede dengang.
Værre er det idag med Alfa 147 eks.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste