Ang.:tyske prøveplader
Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-09-04 16:43

Danmark anerkender ikke de tyske prøveplader.

Jeg i dag haft kontakt til Justitsministeriet udlandskontoret, da vi på
jobbet havde en kunde som kom med de omtalte tyske prøveplader.

Assistenten var i tvivl om lovligheden af at benytte disse plader i Danmark.
Derfor forespurgte vi angående disse plader.

Man kender udmærket problemet der, da man dagligt får henvendelse
desangående.

Der findes to slags tyske prøveplader, en med en ca. 6 cm. gul markering i
højre side af pladen, denne er kun forsikret til brug i Tyskland. Den anden
udgave er med en ditto rød markering i højre side, denne er dog forsikret i
EU, dette anerkendes dog ikke i Danmark.

Så uanset hvad der fortælles i Tyskland er det ikke lovligt i Danmark.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-04 17:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> EU, dette anerkendes dog ikke i Danmark.
>
> Så uanset hvad der fortælles i Tyskland er det ikke lovligt i Danmark.

Dette har været diskuteret før, og min information har hele tiden været som
du nævner. Jeg rådede også folk til at medbringe danske prøveplader, så der
kunne skiftes ved grænsen, når man indfører et motorkøretøj.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Juel

Dato : 23-09-04 20:20

Hvordan får man overhovedet fat på de tyske plader, og hvordan aflevere man
dem igen ??

Mvh
Morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-09-04 20:58

Juel wrote:

> Hvordan får man overhovedet fat på de tyske plader, og hvordan
> aflevere man dem igen ??

Ved det ikke, formentlig ved det sted i Tyskland der modsvarer det danske
motorkontor.

Ret beset er det jo heller ikke interresant at leje tyske prøveplader så
længe de ikke anerkendes her i Danmark, hvem vil betale ca. 750 dkr. for et
sæt prøveplader som ikke er lovlige i Danmark og derfor kun gælder til den
danske grænse.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Juel

Dato : 23-09-04 21:08

> [...]
et
> sæt prøveplader som ikke er lovlige i Danmark og derfor kun gælder til den

Hvordan vil du så køre den til grænsen ?

Mvh
Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-04 22:16

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> et
>
> Hvordan vil du så køre den til grænsen ?

Jeg tror ikke lige at Hans L. tænkte sig om, før han svarede..

De tyske prøveplader - 5-Tage schilder - fås i Tyskland hos Das Amt. De
købes af sælger og gælder, som navnet siger, i 5 dage. D.v.s. at de blot
ryger direkte i skraldespanden, når du kommer hjem.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-09-04 07:54

Henrik B. wrote:

> Jeg tror ikke lige at Hans L. tænkte sig om, før han svarede..

Jo - men du har vist ikke læst/forstået hvad tråden omhandler.

> De tyske prøveplader - 5-Tage schilder - fås i Tyskland hos Das Amt.
> De købes af sælger og gælder, som navnet siger, i 5 dage. D.v.s. at
> de blot ryger direkte i skraldespanden, når du kommer hjem.

Ja men de er stadig ikke brugbare i Danmark uanset hvad du skriver, og det
er hvad tråden oplyser/omhandler.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-04 08:44

> Ja men de er stadig ikke brugbare i Danmark uanset hvad du skriver, og det
> er hvad tråden oplyser/omhandler.

Nej, det harvjeg heller aldrig påstået at de er, hværtimod!

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Aadam Heelmsa

Dato : 25-09-04 01:02

> [...]
> som du nævner. Jeg rådede også folk til at medbringe danske
> prøveplader, så der kunne skiftes ved grænsen, når man indfører et
Jeg smuttede blot forbi Padborg på vejen hjem og hentede et par plader
søndag morgen, og så var den sag klaret. På vejen hjem fra England
kørte jeg på de engelske plader der sad på bilen.

Adam
Saab 900 Carlsson
ex. 90, 99, 900, 900i, 900t16