> Hov jeg kom vist lige til at sende et tomt brev.
Sørme så.
> De er tilsyneladende alle commonrail, og hvad er det så?
>
> Er der ingen der kan 'oversætte' hvad bogstaverne står for?
Bogstaverne er ligegyldige. Lidt som når du køber en "GLX" eller en "GTi".
Så er bogstaverne også bare lir.
Commonrailmotorer fungerer ved, at dieselen bliver ført op i et fælles
rør/bar (common rail). Fra dette rør går der små rør til en dyse ved hver
enkelt cylinder. Trykket i røret svinger alt efter omdrejningstal,
belastning osv. De høje tryk bliver lavet af en højtrykspumpe. Mængden af
diesel indsprøjtet styres af dette tryk samt åbningstiderne på dyserne. Når
dieselen bliver sprøjtet ind med så højt tryk får man en god forstøvning af
dieselen og den kan derfor brænde rent uden alt for mange partikler "til
overs". En anden fordel ved commonrail er, at man kan arbejde med flere
indsprøjtninger pr. stempeltakt, så man f.eks. kan lave en lille
for-indsprøjtning for at "bløde forbrændingen op" så motoren får en blødere
motorgang.
VAG kører ikke med commonrail (på nær en V6 i Audi...) men med pumpe-düse.
Det er en lille pumpe der sidder over hver enkelt cylinder. Pumpen er drevet
af en knastaksel, så dieselen til hver enkelt indsprøjtning bliver "banket"
ind med helt op til 2.500 bars tryk. Fordelen er, at motorerne får en meget
høj effekt og moment samt en god økonomi, men motorgangen er ikke lige så
stille og rolig som en commonrail.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her:
http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm