TDI, HDI, TDCi, DCi, JTD, CDi og D4D
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-04 23:43

Kan man få lidt at vide om disse dieselbetegnelser?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-09-04 12:01

On Thu, 23 Sep 2004 00:43:19 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Kan man få lidt at vide om disse dieselbetegnelser?

TDI= TurboDieselInjection
TDCi= gætter på TurboDieselCommonrailInjection
D4D = Direct-injection “common rail” diesel engine
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-09-04 12:52

TDi er den normale betegnelse for TurboDieselinjection-motorer, altså første
generation moderne dieselmotorer uden forkammer, men med direkte
indsprøjtning. I dag er det primært VAG der bruger betegnelsen TDi, hvor
modellerne på 1.9 liter med 90/110hk er den første generation med et
indsprøjtningstryk på maksimalt 350 bar, mens den nye TDi'er er med
pumpe-düse indsprøjtning på ca. 2.000 bar eller derover.
HDi er commonrailmotorer fra PSA. Står for Highpressure Direct Injection.
TDCi er commonrailmotorer fra Ford. Vist Turbo Diesel Commonrail Injection.
DCi er Renaults commonrailmotorer. Ligger i Renault og Nissan.
JTD er Fiats ditto...
CDi er Mercedes ditto...
Og D4D er Toyotas.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-04 20:01

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4152b8d5$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-04 20:05

Hov jeg kom vist lige til at sende et tomt brev.

> [...]
Injection.
> DCi er Renaults commonrailmotorer. Ligger i Renault og Nissan.

De er tilsyneladende alle commonrail, og hvad er det så?

Er der ingen der kan 'oversætte' hvad bogstaverne står for?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KASO

Dato : 23-09-04 20:31

> [...]
>
> De er tilsyneladende alle commonrail, og hvad er det så?
>
> Er der ingen der kan 'oversætte' hvad bogstaverne står for?

Nej - for de har ingen reel betydning! Eksempelvis er PSA's HDI=Fords TDCi
idag i visse modeller (lidt ældre Ford'er kører med Fords egen motor, men
med samme betegnelse), da PSA leverer motorerne til Ford - og til Mazda,
Jaguar, Suzuki, Volvo m.fl. - trods forskellige bogstavbetegnelser hos de
forskellige mærker. Tilsvarende leverer Fiat dieselmotorer til bl.a. Fiat,
Alfa, Lancia, Saab, Suzuki, Opel m.fl. -

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-09-04 21:10

> Hov jeg kom vist lige til at sende et tomt brev.

Sørme så.

> De er tilsyneladende alle commonrail, og hvad er det så?
>
> Er der ingen der kan 'oversætte' hvad bogstaverne står for?

Bogstaverne er ligegyldige. Lidt som når du køber en "GLX" eller en "GTi".
Så er bogstaverne også bare lir.

Commonrailmotorer fungerer ved, at dieselen bliver ført op i et fælles
rør/bar (common rail). Fra dette rør går der små rør til en dyse ved hver
enkelt cylinder. Trykket i røret svinger alt efter omdrejningstal,
belastning osv. De høje tryk bliver lavet af en højtrykspumpe. Mængden af
diesel indsprøjtet styres af dette tryk samt åbningstiderne på dyserne. Når
dieselen bliver sprøjtet ind med så højt tryk får man en god forstøvning af
dieselen og den kan derfor brænde rent uden alt for mange partikler "til
overs". En anden fordel ved commonrail er, at man kan arbejde med flere
indsprøjtninger pr. stempeltakt, så man f.eks. kan lave en lille
for-indsprøjtning for at "bløde forbrændingen op" så motoren får en blødere
motorgang.
VAG kører ikke med commonrail (på nær en V6 i Audi...) men med pumpe-düse.
Det er en lille pumpe der sidder over hver enkelt cylinder. Pumpen er drevet
af en knastaksel, så dieselen til hver enkelt indsprøjtning bliver "banket"
ind med helt op til 2.500 bars tryk. Fordelen er, at motorerne får en meget
høj effekt og moment samt en god økonomi, men motorgangen er ikke lige så
stille og rolig som en commonrail.

Fra : Peter

Dato : 23-09-04 20:32

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4152b8d5$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> MVH
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning
> Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Hvad er forskellen på fga-boksene og dine nye power-bokse, som du så smukt
hedder

/Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-09-04 21:15

> Hvad er forskellen på fga-boksene og dine nye power-bokse, som du så smukt
> hedder

Ikke den store. Jeg får dem fra samme underleverandør som FGA gjorde, men
ved at jeg "springer FGA over" har jeg bedre kontrol med hvad det er jeg
får. Med de nye Powerbokse er kvaliteten den samme eller højere. Desuden vil
jeg i fremtiden kunne tilbyde mere individuelle løsninger, bl.a.
programmering af boksen til den enkelte bil osv.

Fra : KASO

Dato : 24-09-04 06:44

"Preben Riis Sørensen" skrev d. 22-09-04 23:43 dette indlæg :
> Kan man få lidt at vide om disse dieselbetegnelser?

Ja - du kan ikke udlede noget af dem!
Betegnelserne er blot den enkelte fabrikants valg til dieselmodeller,
men kan dække over såvel samme som forskellig teknologi.

VAG har SDI og TDI, hvor første er uden turbo og sidste er med. TDI kan
dække over såvel "traditionel" turbo-diesel som Pumpe-Dyse - og muligvis
endda Commonrail (jeg mener at have set, at seneste Audi Diesel er med
Common rail
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2997).
TDI-betegnelsen er også tidligere brugt af Renault i traditionelle
turbo-diesel modeller.

HDI er PSA's betegnelse, der bruges om flere forskellige generationer
commonrail - når motorerne lægges i en Ford, hedder de TDCi - og sikkert
noget andet i Volvo, Mazda, Suzuki og Jaguar, der også kører med
PSA-diesel. TDCi-betegnelsen er også brugt på tidligere Ford
dieselmotorer, der intet har med PSA at gøre.

Så - som skrevet - du kan intet udlede af betegnelserne.

http://www.kandu.dk/