|
| Spørgsmål vedr. bilpriser i Danmark Fra : Jakob |
Dato : 22-09-04 00:46 |
|
Jeg er lidt ny på emnet, men jeg forstår det ikke! Bilpriserne i England,
Tyskland, Sverige, USA, etc. er nogenlunde rimelige, men herhjemme er de 3x
eller mere det beløb de er i udlandet! Hvorfor skal vi betale så høje
registreringsafgifter? Hvordan kan det retfærdiggøres?
--
Med venlig hilsen //Jakob
Fjern tallet ni for at emaile mig.
| |
Emil Jensen [2100] (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-09-04 06:55 |
|
> Jeg er lidt ny på emnet, men jeg forstår det ikke! Bilpriserne i England,
> Tyskland, Sverige, USA, etc. er nogenlunde rimelige, men herhjemme er de
3x
> eller mere det beløb de er i udlandet! Hvorfor skal vi betale så høje
> registreringsafgifter? Hvordan kan det retfærdiggøres?
Det hører vist under dk.politik.trafik
Men generelt kan politikerne ikke få nosset sig sammen til at finde de
milliarder som de tjener på bilismen fra andre steder i finansloven. Men på
den anden side koster bilismen også samfundet masser af milliarder i form af
forurening, kvæstelser og dødsfald i trafikken, asfalterede veje osv.
Mvh
Emil
| |
Preben Riis Sørensen (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 22-09-04 19:09 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev
>... Men på
> den anden side koster bilismen også samfundet masser af milliarder i form
af
> forurening, kvæstelser og dødsfald i trafikken, asfalterede veje osv.
Ja, der er tyskerne da heldige: der er det gratis.
Hvad med vores vægtafgift, den er også x3?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Emil Jensen [2100] (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-09-04 06:59 |
|
En anden ting er, at det ikke kun er selve bilen som koster meget. Det gør
benzinen også. Ifølge en afgiftsberegner ( www.jet.dk/prices/taxes.aspx)
betales der hele 5,87 kr i afgift når 95-oktan benzin koster 8,77 kr hos JET
idag. Dvs selve benzinen koster kun 2,90 kr uden afgifter!
MVh
Emil
| |
Leonard (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-09-04 07:52 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:
>En anden ting er, at det ikke kun er selve bilen som koster meget. Det gør
>benzinen også.
Men ikke i forhold til andre lande omkring os.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
| |
Emil Jensen [2100] (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-09-04 08:13 |
|
"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:v682l0dfpeunhrili9gtj8l0idmm83dk3n@4ax.com...
> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:
>
> >En anden ting er, at det ikke kun er selve bilen som koster meget. Det
gør
> >benzinen også.
>
> Men ikke i forhold til andre lande omkring os.
Jeg har lige tjekket de europæiske benzinpriser på www.trafikken.dk. Du har
ret i, at priserne ligger nogenlunde som de danske. Men hvor stor en
procentdel går til staten? Det kunne jo være at den danske benzinpris er
trykket ekstra ned fra benzinfirmaernes side, for at omgås den danske
afgift, nøjagtigt som det sker med biler?
Mvh
Emil
| |
Ukendt (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-09-04 08:44 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
Det kunne jo være at den danske benzinpris er
> trykket ekstra ned fra benzinfirmaernes side, for at omgås den danske
> afgift, nøjagtigt som det sker med biler?
>
Er det ikke kun teoretisk, det har betydning hvem du betaler til?.
| |
Emil Jensen [2100] (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-09-04 11:47 |
|
> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne jo være at den danske benzinpris er
> > trykket ekstra ned fra benzinfirmaernes side, for at omgås den danske
> > afgift, nøjagtigt som det sker med biler?
> >
> Er det ikke kun teoretisk, det har betydning hvem du betaler til?.
Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de danske
politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne i forhold til
andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som færdselsbøder
figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne med bøder, tænk nu
hvis alle bilister besluttede sig for at blive lovlydelige. Så skulle der
vist lukkes en par skoler eller hospitaler!
Mvh
Emil
| |
Hans L. Jørgensen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 23-09-04 09:50 |
|
Emil Jensen [2100] wrote:
>
> Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de
> danske politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne
> i forhold til andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som
> færdselsbøder figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne
> med bøder, tænk nu hvis alle bilister besluttede sig for at blive
> lovlydelige. Så skulle der vist lukkes en par skoler eller hospitaler!
>
Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er ret
kostbare i forbindelse med trafikulykker.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
Emil Jensen [2100] (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 23-09-04 11:26 |
|
> > Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de
> > danske politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne
> > i forhold til andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som
> > færdselsbøder figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne
> > med bøder, tænk nu hvis alle bilister besluttede sig for at blive
> > lovlydelige. Så skulle der vist lukkes en par skoler eller hospitaler!
> >
>
> Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er ret
> kostbare i forbindelse med trafikulykker.
Jeps. Men det kunne være interessant at finde ud af hvor stor en procentdel
af trafikulykkerne sker som følge af en færdselsforseelse som at køre for
hurtigt eller over for rødt? Jeg tror de fleste ulykker sker fordi folk
generelt ikke er opmærksomme nok når de kører bil. Altså overser vigepligter
eller glemmer at orientere sig.
Mvh
Emil
| |
Christian B. Andrese~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 23-09-04 11:36 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:4152a4c8$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Altså overser vigepligter eller glemmer at orientere sig.
Er det ikke også at køre over for rødt ?
--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3
| |
Emil Jensen [2100] (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 23-09-04 13:48 |
|
> > Altså overser vigepligter eller glemmer at orientere sig.
>
> Er det ikke også at køre over for rødt ?
Jeg skelner mellem at gøre det med vilje, altså lige at nå over for gult
fordi "man har tralvt". Og mellem at man simpelthen bare kører med hovedet
under armen og suser forbi et fodgængerovergang hvor man ellers skulle være
ekstra påpasselig, det kunne jo være der var nogle som skulle gå over der.
Mvh
Emil
| |
Christian B. Andrese~ (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-09-04 09:08 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:4152c60d$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Altså overser vigepligter eller glemmer at orientere sig.
> >
> > Er det ikke også at køre over for rødt ?
> Jeg skelner mellem at gøre det med vilje, altså lige at nå over for gult
> fordi "man har tralvt". Og mellem at man simpelthen bare kører med hovedet
> under armen og suser forbi et fodgængerovergang hvor man ellers skulle
være
> ekstra påpasselig, det kunne jo være der var nogle som skulle gå over der.
Det vil sige at det er i orden når bare man ikke er klar over det ?
--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3
| |
Ukendt (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-04 11:39 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:4152a4c8$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> > Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de
>> > danske politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne
>> > i forhold til andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som
>> > færdselsbøder figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne
>> > med bøder, tænk nu hvis alle bilister besluttede sig for at blive
>> > lovlydelige. Så skulle der vist lukkes en par skoler eller hospitaler!
>> >
>>
>> Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er ret
>> kostbare i forbindelse med trafikulykker.
>
> Jeps. Men det kunne være interessant at finde ud af hvor stor en
> procentdel
> af trafikulykkerne sker som følge af en færdselsforseelse som at køre for
> hurtigt eller over for rødt? Jeg tror de fleste ulykker sker fordi folk
> generelt ikke er opmærksomme nok når de kører bil.
Nu har der ikke været nævnt noget om fart før nu, men farten er en
forstærkende faktor ved alle typer ulykke, uanset HVAD der er årsagen. Det
er bare nemmere,billigere,hurtigere at bringe farten ned, så kan folk "tåge
rundt" alt det de lyster ;).
| |
Emil Jensen [2100] (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 23-09-04 13:53 |
|
> >> > Næeh. Ikke hvis alle de rare kroner ryger ned i statskassen. Og de
> >> > danske politikere alligevel ikke formår at få så meget ud af kronerne
> >> > i forhold til andre lande med et lavere skattetryk. Selv en post som
> >> > færdselsbøder figuerer på finansloven! I teorien kan man ikke regne
> >> > med bøder, tænk nu hvis alle bilister besluttede sig for at blive
> >> > lovlydelige. Så skulle der vist lukkes en par skoler eller
hospitaler!
> >> >
> >>
> >> Eller måske nogle hospitalsenge som blev i overskud, som i øvrigt er
ret
> >> kostbare i forbindelse med trafikulykker.
> >
> > Jeps. Men det kunne være interessant at finde ud af hvor stor en
> > procentdel
> > af trafikulykkerne sker som følge af en færdselsforseelse som at køre
for
> > hurtigt eller over for rødt? Jeg tror de fleste ulykker sker fordi folk
> > generelt ikke er opmærksomme nok når de kører bil.
>
> Nu har der ikke været nævnt noget om fart før nu, men farten er en
> forstærkende faktor ved alle typer ulykke, uanset HVAD der er årsagen. Det
> er bare nemmere,billigere,hurtigere at bringe farten ned, så kan folk
"tåge
> rundt" alt det de lyster ;).
Jeg er enig i at farten er en forstærkende faktor når ulykken endelig sker,
uanset årsagen til selve ulykken. Men det er ikke dér, der skal sættes ind.
Men ÅRSAGEN til ulykkerne!
Ifølge det tankegang, så skulle det også være forbudt at servere alkohol i
byen hver fredag og lørdag aften efter kl 18, for så kan folk gå i byen alt
det de lyster uden fare for at blive slået ned af drukkenbolte.
Mvh
Emil
| |
Jørgen M. Rasmussen (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 25-09-04 10:41 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
Men det er ikke dér, der skal sættes ind.
> Men ÅRSAGEN til ulykkerne!
>
Omkostningerne, kære dr. Watson, omkostningerne!!. Så må man vær villig til
at betale dem på anden vis. Man behandler jo oxo stress med piller, i stedet
for at give folk noget mindre psykisk belastende at lave + evt.
indtægtskompensation..
| |
|
|