"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:N304d.17959$kp3.11575@news.get2net.dk...
> det er en 25 fods spidsgatter af træ billeder kan ses i dk.binaer under
> skrue
>
Hej Preben
En spidsgatter har en dum facon
)
Iøvrigt elsker jeg spidsgattere og er opvokset i spidsgattere, så det er
ikke fordomme der præger min holdning!
Principielt er der for lille bæreevne agter, og det betyder, at den som alle
deplamentsbåde - når man kommer op over den teoretiske skrogfart (Der jo er
en fart i knob ca. lig med vandlinielængden i meter), "graver" agterenden
ned.
Spidsgatteren er så bare specielt slem til det, da der ikke i faconen er
reserveopdrift i agterendens facon.
Du kan tydeligt se det hvis du sammenligner en spidsgatter med en moderne
kapsejladsbåd (f.eks. en X "et eller andet") X'en er flad og bred lige over
vandlinien, den har altså et meget store bæreevnereerve liggende lige over
vandet, når så den når sin teoretiske skrogfart, så kommer den flade brede
"røv" i vandet, og bærer oppe.
Når spidsgatteren når sin teoretiske skrogfart, så synker agterenden bare
ned i hæk bølgen, og faconen giver ikke meget ektra opdrift.
Den motor kraft = det antal omdrejninger der giver den teoretiske skrogfart
det er det du kan udnytte.
Al yderligere motorkraft giver kun meget begrænset ekstra fart, fordi det
meste af energien bliverbrugt til at "slæbe røven ned i hækbølgen".
Nej jeg mener ikke at en ændret skrue gør noget ved det.
Hvis skruen er "for stor eller stejl" vil motoren sejtrække og vil ikke
kunne nå max omdrejninger hvis skruen er for lille eller for lile stigning,
så vil den løbe mange omdrejning
hilsen John