Hjælp Honda NX Dominator med startproblem~
Fra : hassel1@vip.cybercit~

Dato : 21-09-04 14:02

Er der nogen er måske kan hjælpe mig med en god ide til hvad der kan
være galt med min Honda Nx 650 Dominator fra 1988.
Den slår en prut hver gang stemplet er i top ,men så heller ikke mere.
Nyt tændrør , ny CDI boks , ny tændspole , renset karburatoren ,men
nej ingen liv.
Kan det være noget med dekompression ?
Mvh.
Michael Jensen

Fra : Steen Egeberg

Dato : 21-09-04 14:59

<hassel1@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den slår en prut hver gang stemplet er i top ,men så heller ikke mere.
> Nyt tændrør , ny CDI boks , ny tændspole , renset karburatoren ,men

mon ikke det skulle være endnu et tilfælde af druknet NGK-tændrør

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Richard

Dato : 21-09-04 21:21

hassel1@vip.cybercity.dk wrote:
> Kan det være noget med dekompression ?

Det kunne det godt på denne Honda RFVC-motor: Den højre udstødningknast
aktiverer også en dekompressionsanordning ved lavt omdrejningsantal -
som gerne skulle være *noget* under tomgang, men ikke altid er det

Nogle GB-ejere har måtte file lidst af deko-knastfølgeren, andre stiller
udstødningsventilerne til 0,20 mm for at løse det problem. Men
almindeligvis giver det sig blot udslag i, at motoren går ud i tomgang,
så hvis det er årsagen her, må der være noget ragende galt i din...

Deko-mekanismen virker som en omvendt centrifugalkobling, i det den
kobler fra ved et bestemt omdrejningstal. Hvis din deko-mekanisme er
samlet forkert eller har sat sig fast, så den ikke kan koble ud, kunne
det måske godt være årsagen.

Har du stillet ventilerne fornylig? - til hvilken afstand? - hvis
0,10/0,12 som nævnt i service manualen, kunne du spørge din sædvanlige
Honda-forhandler, om der senere er udsendt en service bulletin, der
ændrer ventilspillerummet. For en god ordens skyld - det "gamle"
spillerum kan ikke give den ekstreme effekt, du oplever

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : hassel1@vip.cybercit~

Dato : 23-09-04 19:15

Hej
Ventilerne er stillet til 0,10/0,12.
Kan man fjerne dekompressionsanordning? og hvadså?
Har prøvet at trække den med en bil op til 50km i 5 gear ,det var det
sammenigen liv.
Michael Jensen

Fra : Richard

Dato : 23-09-04 22:07

hassel1@vip.cybercity.dk wrote:
> Kan man fjerne dekompressionsanordning? og hvadså?

Deko-en må vel kunne afprøves på en eller anden måde - selv om jeg lige
mangler ideén pga. dens virkemåde, hvor den er slået til i stilstand...

Starteren på XBR/GB500 kan ihvertfald godt starte motoren, selv om
deko-en er fjernet, ved jeg fra et udsagn fra særdeles pålidelig kilde i
en tråd i det udmærkede Phorum på xbr.de - men jeg ville da i samme
åndedrag forvente, at den ekstra belastning afkorter starterens levetid

Men om deko-anordningen er til at fjerne fra knastakslen, eller det skal
svejses fast i udløst stilling... - det sidder jo mellem knastkædehjulet
og selve knastakslen - adskillelse og eftersyn er vist i service
manualens kap. 6.

Har du haft ventildækslet afmonteret og set om noget evt. blokerer den
højre udstødningsknast i at lukke i det hele taget - hvad siger
kompressionstesten - du har vel adgang til service manualen? - evt
PDF-kopien på:
<www.eikholt.net/hpalt/dommi/index.htm>

Fra : hassel1@vip.cybercit~

Dato : 24-09-04 20:41

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message news:<41533b22$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> højre udstødningsknast i at lukke i det hele taget - hvad siger
> kompressionstesten - du har vel adgang til service manualen? - evt

Hej Richard
Deko-anordningen er nu fjernet , og nu er der liv YES
Tak for hjælpen
Mvh.
Michael Jensen

Fra : Richard

Dato : 27-09-04 17:00

> Deko-anordningen er nu fjernet , og nu er der liv YES

Glimrende - og af nysgerrighed: Hvad fjernede du? - deko-knastfølgeren?
- eller rullerne? eller?

Fra : hassel1@vip.cybercit~

Dato : 28-09-04 14:17

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message news:<41583944$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Glimrende - og af nysgerrighed: Hvad fjernede du? - deko-knastfølgeren?
> - eller rullerne? eller?
Hej Richard
Alt er fjernet ,nu er der kun knastaksel og flange til kædehjul.
Og tak for hjælpen.
Mvh
Michael Jensen

Fra : Armand

Dato : 23-09-04 23:38

> [...]
> Kan man fjerne dekompressionsanordning? og hvadså?
> Har prøvet at trække den med en bil op til 50km i 5 gear ,det var det

Så prøv på begrundet mistanke at skifte tændrørene ud.
Dét er en ganske billig test uanset udfaldet: Hvis det ikke skulle hjælpe,
har du ikke spildt pengene, men derimod blot købt dine næste tændrør i god
tid

--
Armand.