For meget co2
Fra : Fnuller

Dato : 20-09-04 17:09

Hej i gruppen.

Har lige haft min bil en Nissan Sunny N14 1991 1,6 benzin (298.000 km) til
syn, hvor den blev sat til omstilling pga. for meget co2.

Når bilen står i tomgang er det ok, men så snart vi hæver omdr. til ca.
2500, går co2 op på 2,5.
Vi har stillet kaburatoren alt det ned den kan komme og sat en ny
lambdasonde i, men uden resultat.
Nu er det så jeg kommer til at tænke om det måske er katalysatoren der er
defekt, hvordan tjekker man om den skal udskiftes ??
Hvad kan man ellers gøre for at få co2 ned ?

Jim

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 17:18

"Fnuller" <fidusmageren@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> defekt, hvordan tjekker man om den skal udskiftes ??
> Hvad kan man ellers gøre for at få co2 ned ?

Hvis bilens computer (med ny sonde) siger at den kører med Lambda 1.1 og det
vil den sige når den ikke melder fejl. Ja så er der faktisk kun
katalysatoren tilbage

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 20-09-04 17:42

"Fnuller" <fidusmageren@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvad kan man ellers gøre for at få co2 ned ?

Er bilen varmet op inden du får den testet?

Fra : Fnuller

Dato : 20-09-04 18:21

Ja den er gennemvarm, har kørt ca 15 km inden

Jim

Fra : Esben

Dato : 21-09-04 16:42

Hej Jim!

Din bil er ikke monteret med indsprøjtning, men med en elektronisk reguleret
karburator.
Det bliver af mange fejlagtigt fortolket som monopoint eller singlepoint
injektion.
Kaburatoren bliver reguleret af en elektrisk solonoideventil, der åbner og
lukker for kaburatorens
hovedsystem. Hvis denne ventil ikke fungere korrekt, kan det sagtens
afstedkomme omtalte
problemer. Du kan let tjekke om kaburatoren kan regulere ved at tilslutte en
co-tester til det lille
målerør der sidder til højre for udstødningsmanifolden. Så afmonterer du
ledningen på lambda-
sonden. Men du med den ene hånd holder på ledningens kabelsko, rører du med
den anden hånd
skiftevis på bateriet plus og minuspol ca et halvt minut på hver. Så skal
karburatoren regulerer og
co-værdien stige og falde. Hvis karburatoren regulerer som den skal er
fejlen sandsynligvis en hel
anden. Der har været rigtig mange problemer med "magerhuggeri" på disse
modeller. Derfor er der
mange der er blevet fristet til at rive hoveddyssen op, eller montere en
anden. Hvis dette er tilfældet
kan kaburatoren ikke regulere nok Husk også at et tilstoppet luftfilter kan
give samme symtomer.

mvh
Esben

Fra : TGD

Dato : 21-09-04 21:24

"Esben" <esz@FJENDETTEe-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afstedkomme omtalte
> problemer. Du kan let tjekke om kaburatoren kan regulere ved at tilslutte

Hvis Idle cut-off solenoiden er i udu vil bilen ikke kun gå ordentligt i
tomgang.

<KLIP>