/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motor spørgsmål
Fra : Hans Olsen


Dato : 19-09-04 19:14

Hej i gruppen.
Jeg var i dag på køber kik på en 29 fods sejlbåd.
En del mangler, som dog kan udbedres, Men:
Motoren en Volvo Penta årg. 1980 effekt 25 HK
ville ikke rigtig trække skruen rundt, fik en forklaring
om at den var ved at gro til i rurer og andre væsnerne, dette
blev værre som året gik, sælger fortalte at til sidst på året
skulle den slæbes til løftestedet - den er oppe hver år for
rengøring, men kan en sådan gear eller kobling glide eller
hvad kan der være galt ??
Motoren skulle også startes i motor rum, da ventil løfter
skulle hæves så motor kunne komme i høje omdrejninger før
ventil løfter blev slået ned igen.
Er det en for lille dynastarter, som ikke kan trække motoren i gang
med lukkede ventiler ???
Desforuden var den med elektrisk ferskvandskøling, men det har
jeg nu haft før.
Lidt dellamineringer på dækket - men er det rimelig nemt at udbedre ?
Men ellers lige en størrelse og indretning efter købers smag.
Den skal også have både ny rulle genua og stor sejl.
hvad er prisen på billige sejl til en 29 fods båd, jeg vil ikke lige
oplyse fabrikat af båden.
Nogen der har råd ?

Med venlig hilsen
Hans Olsen



 
 
Kurt Jørgensen (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Jørgensen


Dato : 19-09-04 21:57

Jeg tror ikke du skal stole for meget på sælger, hvad angår motoren. En
motor skal da altid kunne trække skruen rundt selvom skruen har rurer.
Fremdriften er selfølgelig ikke så god med de små væsener på skruebladene.
Så prøv at tage en kompressionstest på cylindrene, det er nok der problemet
kan ligge.

For at undgå rurer har jeg lagt et lag kobber galvanisk på skruen og har
siden ikke haft problemer.
Mvh
Kurt
S/K Lynetten



Carsten Holck (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 19-09-04 22:11

Heldigvis fandt Kurt Jørgensen <nancy-kurt(no-spam)@orangenet.dk>
tastaturet og skrev i news:cikrpj$2pri$1@news.orange.dk:
> Jeg tror ikke du skal stole for meget på sælger, hvad angår motoren.
> En motor skal da altid kunne trække skruen rundt selvom skruen har
> rurer. Fremdriften er selfølgelig ikke så god med de små væsener på
> skruebladene. Så prøv at tage en kompressionstest på cylindrene, det
> er nok der problemet kan ligge.

IMO ligner det et forsøg på at bortforklare nogle kraftige indikationer på
manglende vedligehold / direkte misligeholdelse - jeg ville ikke tro ham
over en dørtærskel.
Hold snitterne væk, hvis du ikke er forberedt på at finde andre spændende
overraskelser.


/carsten



pc (03-11-2004)
Kommentar
Fra : pc


Dato : 03-11-04 20:02

For at undgå rurer har jeg lagt et lag kobber galvanisk på skruen og har
> siden ikke haft problemer.
> Mvh
> Kurt
> S/K Lynetten
>

Hvordan har du gjort det, er det noget du har fået
lavet ude i byen.








Bent Frederiksen (04-11-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 04-11-04 08:46

pc wrote:
> For at undgå rurer har jeg lagt et lag kobber galvanisk på skruen og
> har
>> siden ikke haft problemer.
>> Mvh
>> Kurt
>> S/K Lynetten
>>
>
> Hvordan har du gjort det, er det noget du har fået
> lavet ude i byen.

Jeg vil lige fortælle om et eksperiment norske sejler har gjort. Mal skruen
med en sprit tusch og der er ikke flere problemer.Jeg har set billeder og
den er go nok.
Mvh Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.786 / Virus Database: 532 - Release Date: 29-10-2004



Leon Hulstroem \(422~ (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 19-09-04 22:35

> Hej i gruppen.

Hejsa...

> Jeg var i dag på køber kik på en 29 fods sejlbåd.
> En del mangler, som dog kan udbedres, Men:
> Motoren en Volvo Penta årg. 1980 effekt 25 HK
> ville ikke rigtig trække skruen rundt, fik en forklaring
> om at den var ved at gro til i rurer og andre væsnerne, dette
> blev værre som året gik, sælger fortalte at til sidst på året
> skulle den slæbes til løftestedet - den er oppe hver år for
> rengøring, men kan en sådan gear eller kobling glide eller
> hvad kan der være galt ??

Det lyder galt... der er enten noget galt med kompressionen eller gearet. Om
noget kan gro så fast i evt. stævnrøret eller hælen, at motoren ikke kan
drive akslen rundt lyder vildt på bare en sæson i vandet.

> Motoren skulle også startes i motor rum, da ventil løfter
> skulle hæves så motor kunne komme i høje omdrejninger før
> ventil løfter blev slået ned igen.
> Er det en for lille dynastarter, som ikke kan trække motoren i gang
> med lukkede ventiler ???

Er den så gammel at den har "snøfter" ?, hvis den nu skulle startes med
håndsving så kunne det godt passe.

<snip>

umiddelbart lyder det som et "projekt" og om du har mod/tid og penge til det
ved kun du.

Mvh
Leon


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.766 / Virus Database: 513 - Release Date: 17-09-2004



Claus Tersgov (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-09-04 12:08

Hans Olsen skriblede og skrablede følgende:

> Jeg var i dag på køber kik på en 29 fods sejlbåd.
> En del mangler, som dog kan udbedres, Men:
> Motoren en Volvo Penta årg. 1980 effekt 25 HK
> ville ikke rigtig trække skruen rundt, fik en forklaring
> om at den var ved at gro til i rurer og andre væsnerne, dette
> blev værre som året gik, sælger fortalte at til sidst på året
> skulle den slæbes til løftestedet - den er oppe hver år for
> rengøring, men kan en sådan gear eller kobling glide eller
> hvad kan der være galt ??

Motoren er antageligvis slidt. Det er noget pladder, at propellen ikke kan
køre rundt pga rurer!

25 hk er ca. 18.000 watt, så der skal dælme nogle mega kæmpevæsner til at
stoppe dem!

> Motoren skulle også startes i motor rum, da ventil løfter
> skulle hæves så motor kunne komme i høje omdrejninger før
> ventil løfter blev slået ned igen.

Slidtage!

Få motoren efterset af en fagmand. Et typisk tegn på en slidt dielselmotor
er, at den har svært ved at starte.

> Er det en for lille dynastarter, som ikke kan trække motoren i gang
> med lukkede ventiler ???

Er du sikker på, at det er en dynastarter og ikke en rigtig starter? Man
sætter næppe en dynastarter på en motor, hvis den ikke er kraftig nok. Jeg
ville mene, at en dynastarter er for lille til en 25 hk motor, navnlig hvis
det er en diesel.

> Desforuden var den med elektrisk ferskvandskøling, men det har
> jeg nu haft før.

Husk at skifte cirkulationsmotoren *jævnligt*....

> Lidt dellamineringer på dækket - men er det rimelig nemt at udbedre ?

Det kommer an på, hvor slemt det er, og hvem, der skal lave det. ..

Claus



Ukendt (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-09-04 13:20


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> > Er det en for lille dynastarter, som ikke kan trække motoren i gang
> > med lukkede ventiler ???
>
> Er du sikker på, at det er en dynastarter og ikke en rigtig starter? Man
> sætter næppe en dynastarter på en motor, hvis den ikke er kraftig nok. Jeg
> ville mene, at en dynastarter er for lille til en 25 hk motor, navnlig
hvis
> det er en diesel.
>

En lille tilføjelse.

De gamle Volvo penta MD 2 (25 HK) som der garanteret er tale om her, var i
starten forsynet med dynastarter, som trak på svinghjulet via dobbelt
kilerem. Først de senere blev forsynet med svinghjul med tandkrans og en
"rigtig" starter.

(jeg har en MD 2 af begge typer! og for at det ikke skal være løgn så også
storesøsteren MD 3 på 36 HK))

Det er nogle knusende gode motorer, som kører og kører og så alligevel
bliver slidt op, navnlig hvis de ikke passer ordentligt!!

Problemer er bl.a. at de fra starten af er født til saltvandskøling, og folk
har så efterhånden bygget dem om til ferskvandskøling (hvad din elektriske
pumpe også viser). Langt de fleste af dem har altså tæringer i
kølessystemet, og i værste fald, så er der tæret hul (oftest i topstykket,
men også selve cylinderen).

Der fås stadig reservedele til dem, men de er hundedyre i DK, noget
billigere i Sverige.

Så som andre vil jeg give rådet om at kontakte en fagmand.

Hilsen John



Claus Tersgov (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-09-04 13:51

john skriblede og skrablede følgende:

> De gamle Volvo penta MD 2 (25 HK) som der garanteret er tale om her,
> var i starten forsynet med dynastarter, som trak på svinghjulet via
> dobbelt kilerem. Først de senere blev forsynet med svinghjul med
> tandkrans og en "rigtig" starter.

Ok, så er det vel ikke så mærkeligt, at den ikke kan trække motoren
ordentlig i gang. Jeg har bare altid haft opfattelsen af, at man ikke burde
sætte en dynastarter på motorer større end 10-12 hk, fordi de bliver for
store og for tunge. Naturligvis kan man lave en større dynastarter, men der
er vel også en begrænsning for, hvor fysisk store de kan blive. De
almindelige er tunge nok i forvejen. Den, jeg havde på min Marstal, vejede
nok 12-15 kilo..

Hvis motoren i øvrigt er eftermonteret til ferskvand, så ville jeg navnlig
få en fagmand til at kigge på det. Det er og bliver noget skidt, fordi ofte
bliver motoren ikke kalket ordentlig af.

Claus



Harding E. Larsen (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 20-09-04 19:02

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
>Hvis motoren i øvrigt er
>eftermonteret til ferskvand, så ville jeg navnlig
>få en fagmand til at kigge på det.
>Det er og bliver noget skidt, fordi ofte
>bliver motoren ikke kalket ordentlig af.
>
>Claus

Dårlig afkalkningen kan være et problem; men det største problem
er at en saltvandskølet motor som regel ikke er bygget til
ferskvandskøling. En saltvandskølet motor opnår sjældent en højere
cylinderblok temperatur på mere end 45 grader C. Ved 60 grader C
udskilles ca 4% af kalken i vandet i kølekammeret, ved 80 grader
C. udskilles 80%. Derfor holdes temperaturen lavt i en
saltvandskølet motor. Motorens konstruktion er tilpasset en lav
smøreolietemperatur.
Ved en ændring til en ferskvandskølet motor stiger blokkens
temperatur til omkring 85 grader C. Smøreoliens temperatur kan ved
den øvelse stige meget mere og afstedkomme en kraftig tilkoksning.
Det medfører et kraftigt slid. Desuden vil motorens mekaniske
tollerancer ændres i forhold til de specificerede.
Som John skriver er de gamle reservedele ret dyre og desuden
findes der mange varianter på disse motorers enkeltdele i
konstruktionsforskelle, som en ikke kyndig ofte vil overse.
Så det at købe en ekstra MD2 eller MD3 og tro at man har fået et
godt reservedelslager holder ofte ikke stik.
Mvh/Harding


Michael Pedersen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pedersen


Dato : 21-09-04 18:57

Hej

Det er en interessant diskussion. Jeg har en Volvo MD 17 C, bygget til
saltvandskøling, ombygget til ferskvandskøling med en elektrisk pumpe. Når
motoren er ved at være varm går nålen på temperaturinstrumentet op og rører
det røde område, herefter falder den igen. Hvis jeg køre med omdrejninger
under 1500 svinger den hele tiden op og ned.

Jeg har hele tiden troet at det var bedst med en ferskvandskølet motor, men
bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en MD 17C har bedst
af at køre med ferskvandskøling?

Venlig hilsen

Michael Pedersen
"
>
> Dårlig afkalkningen kan være et problem; men det største problem
> er at en saltvandskølet motor som regel ikke er bygget til
> ferskvandskøling. En saltvandskølet motor opnår sjældent en højere
> cylinderblok temperatur på mere end 45 grader C. Ved 60 grader C
> udskilles ca 4% af kalken i vandet i kølekammeret, ved 80 grader
> C. udskilles 80%. Derfor holdes temperaturen lavt i en
> saltvandskølet motor. Motorens konstruktion er tilpasset en lav
> smøreolietemperatur.
> Ved en ændring til en ferskvandskølet motor stiger blokkens
> temperatur til omkring 85 grader C. Smøreoliens temperatur kan ved
> den øvelse stige meget mere og afstedkomme en kraftig tilkoksning.
> Det medfører et kraftigt slid. Desuden vil motorens mekaniske
> tollerancer ændres i forhold til de specificerede.
> Som John skriver er de gamle reservedele ret dyre og desuden
> findes der mange varianter på disse motorers enkeltdele i
> konstruktionsforskelle, som en ikke kyndig ofte vil overse.
> Så det at købe en ekstra MD2 eller MD3 og tro at man har fået et
> godt reservedelslager holder ofte ikke stik.
> Mvh/Harding
>



bentp (21-09-2004)
Kommentar
Fra : bentp


Dato : 21-09-04 19:04

Motoren har bedst af ferskvand, uden tvivl. Den mest udbredte dødsårsag
blandt gamle VP'er er tæring i kølekanalerne, og selv en gammel
saltvandskølet motor kan formentlig levetids-forlænges med FV-køling.
Evt. kan man da undlade at skifte termostaten, hvis man er bange for at
motoren bliver for varm.

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message
news:uVZ3d.14899$6G.4763@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det er en interessant diskussion. Jeg har en Volvo MD 17 C, bygget til
> saltvandskøling, ombygget til ferskvandskøling med en elektrisk pumpe. Når
> motoren er ved at være varm går nålen på temperaturinstrumentet op og
rører
> det røde område, herefter falder den igen. Hvis jeg køre med omdrejninger
> under 1500 svinger den hele tiden op og ned.
>
> Jeg har hele tiden troet at det var bedst med en ferskvandskølet motor,
men
> bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en MD 17C har
bedst
> af at køre med ferskvandskøling?
>
> Venlig hilsen
>
> Michael Pedersen
> "
> >
> > Dårlig afkalkningen kan være et problem; men det største problem
> > er at en saltvandskølet motor som regel ikke er bygget til
> > ferskvandskøling. En saltvandskølet motor opnår sjældent en højere
> > cylinderblok temperatur på mere end 45 grader C. Ved 60 grader C
> > udskilles ca 4% af kalken i vandet i kølekammeret, ved 80 grader
> > C. udskilles 80%. Derfor holdes temperaturen lavt i en
> > saltvandskølet motor. Motorens konstruktion er tilpasset en lav
> > smøreolietemperatur.
> > Ved en ændring til en ferskvandskølet motor stiger blokkens
> > temperatur til omkring 85 grader C. Smøreoliens temperatur kan ved
> > den øvelse stige meget mere og afstedkomme en kraftig tilkoksning.
> > Det medfører et kraftigt slid. Desuden vil motorens mekaniske
> > tollerancer ændres i forhold til de specificerede.
> > Som John skriver er de gamle reservedele ret dyre og desuden
> > findes der mange varianter på disse motorers enkeltdele i
> > konstruktionsforskelle, som en ikke kyndig ofte vil overse.
> > Så det at købe en ekstra MD2 eller MD3 og tro at man har fået et
> > godt reservedelslager holder ofte ikke stik.
> > Mvh/Harding
> >
>
>



Claus Tersgov (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-09-04 21:13

Michael Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> Det er en interessant diskussion. Jeg har en Volvo MD 17 C, bygget til
> saltvandskøling, ombygget til ferskvandskøling med en elektrisk
> pumpe. Når motoren er ved at være varm går nålen på
> temperaturinstrumentet op og rører det røde område, herefter falder
> den igen. Hvis jeg køre med omdrejninger under 1500 svinger den hele
> tiden op og ned.

Det kunne lyde som om, at der er et problem med een af dine pumper, enten
cirkulationspumpen eller søvandspumpen. Det afhænger af, hvor hurtigt din
nål svinder. Det kan også være et elektrisk problem. Et temperatur problem
burde ikke kunne give så hurtige udsving på et instrument, det tager trods
alt lidt tid, henholdsvis at varme og køle motoren så meget, at det ligefrem
kan ses på instrumentet.

> Jeg har hele tiden troet at det var bedst med en ferskvandskølet
> motor, men bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en
> MD 17C har bedst af at køre med ferskvandskøling?

Jeg kan desværre ikke hente det indlæg, du svarer på, så jeg kan ikke se,
hvad der er skrevet andet end det, du citerer. Det værste problem med at
skifte fra salt- til ferskvand er, som Harding skriver, den forøgede
drifttemperatur. Er motoren ikke afkalket 125 toyota %, (og det er de
sjældent, fordi det er ret svært), så er det, at det går galt. Alle de
mineraler og salte, som er indlejret i både kalk og metal, bliver frigivet,
når motoren bliver varm, og så har man en kilde til korrosion.

Det er navnlig noget møg på gamle saltvandsmotorer, som har kørt længe med
saltvand. Er motoren blevet konverteret mens den er forholdsvis ny, så
plejer det at holde.

Så det afhænger altså meget af, hvornår det er sket, og navnlig hvem og
hvordan, den er blevet afsyret.

Claus



Michael Pedersen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pedersen


Dato : 21-09-04 21:54


...... det tager trods alt lidt tid, henholdsvis at varme og køle motoren så
meget, at det ligefrem
> kan ses på instrumentet.
>
>Uden at have taget tid, synes jeg instrumentet opfører sig som i en bil,
rent hastighedsmæssigt. Forskellen er at i min bil stiller nålen sig
konstant på et givet sted, hvorimod den i båden flytter sig frem og tilbage,
med minutters interval. Jeg synes min elektriske ferskvandspumpe ser lille
ud, og nu har den holdt i 7 sæsoner, så måske er det den der skal skiftes.

Tak for svarene

Venlig hilsen

Michael Pedersen



Claus Tersgov (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-09-04 22:22

Michael Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> konstant på et givet sted, hvorimod den i båden flytter sig frem og
> tilbage, med minutters interval. Jeg synes min elektriske
> ferskvandspumpe ser lille ud, og nu har den holdt i 7 sæsoner, så
> måske er det den der skal skiftes.

Jeg tror, at der er en pumpe, som skal efterses. Hvis der er tale om
minutter, så lyder det til, at een af pumperne er for dårlige, sådan at den
skal have tid til at oparbejde tryk, og når trykket så kommer, falder
temperaturen osv..

Jeg ville gå begge pumper og termostaten igennem. Du risikerer at ødelægge
din motot, hvis den bliver alt for varm for længe, navnlig når den tidligere
har været saltsvandkølet.

Claus



Hans Michael Munkstr~ (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Michael Munkstr~


Dato : 21-09-04 23:20


"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:uVZ3d.14899$6G.4763@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det er en interessant diskussion. Jeg har en Volvo MD 17 C, bygget til
> saltvandskøling, ombygget til ferskvandskøling med en elektrisk pumpe. Når
> motoren er ved at være varm går nålen på temperaturinstrumentet op og
rører
> det røde område, herefter falder den igen. Hvis jeg køre med omdrejninger
> under 1500 svinger den hele tiden op og ned.
>
> Jeg har hele tiden troet at det var bedst med en ferskvandskølet motor,
men
> bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en MD 17C har
bedst
> af at køre med ferskvandskøling?
>

Hej Michael - Jeg er også den heldige ejer af en MD 17C - årgang 1977
Den er dog søvandskølet (der er ikke meget salt i øresund)
Men jeg havde lige nøjagtig de samme symptomer på mit instrument som du
beskriver.
Jeg kunne dog holde instrumentet i ro hvis jeg holdt mig under 1300 omdr.
Så her i vinter har jeg åbnet hele mukkebikken - afmonteret toppe og
cylindre
og renset skyllekanaler med trykluft og svejsetråd og lidt bankeri.
Indkøbte nye pakningssæt (kr. 5000). Herefter monterede jeg det hele igen,
og problemerne er totalt forsvundet - jeg cykler sagtens derudaf på fuld gas
(2300 omdr)
hvor temperaturmåleren kun lige når der hvor det grønne felt begynder.
Nu er min jo ikke ferskvandskølet - men måske dine problemer kan skyldes
tilstoppede kølekanaler
fra gammel tid hvor den var søvandskølet --
m.v.h.

Hans Munkstrøm



pc (03-11-2004)
Kommentar
Fra : pc


Dato : 03-11-04 20:11

>Motoren en Volvo Penta årg. 1980 effekt 25 HK
ville ikke rigtig trække skruen rundt, fik en forklaring
om at den var ved at gro til i rurer og andre væsnerne, dette
blev værre som året gik, sælger fortalte at til sidst på året
skulle den slæbes til løftestedet - den er oppe hver år for
rengøring, men kan en sådan gear eller kobling glide eller
<hvad kan der være galt ??

Det er gearet der glider i koblingerne det er set før ,
min fars md17 36hk gjorde det også.
Og det er dyrt



pc (04-11-2004)
Kommentar
Fra : pc


Dato : 04-11-04 16:22


"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:uVZ3d.14899$6G.4763@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det er en interessant diskussion. Jeg har en Volvo MD 17 C, bygget til
> saltvandskøling, ombygget til ferskvandskøling med en elektrisk pumpe. Når
> motoren er ved at være varm går nålen på temperaturinstrumentet op og
> rører
> det røde område, herefter falder den igen. Hvis jeg køre med omdrejninger
> under 1500 svinger den hele tiden op og ned.
>
> Jeg har hele tiden troet at det var bedst med en ferskvandskølet motor,
> men
> bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en MD 17C har
> bedst
> af at køre med ferskvandskøling?
>
> Venlig hilsen
>
> Michael Pedersen
> "
>>
>> Dårlig afkalkningen kan være et problem; men det største problem
>> er at en saltvandskølet motor som regel ikke er bygget til
>> ferskvandskøling. En saltvandskølet motor opnår sjældent en højere
>> cylinderblok temperatur på mere end 45 grader C. Ved 60 grader C
>> udskilles ca 4% af kalken i vandet i kølekammeret, ved 80 grader
>> C. udskilles 80%. Derfor holdes temperaturen lavt i en
>> saltvandskølet motor. Motorens konstruktion er tilpasset en lav
>> smøreolietemperatur.
>> Ved en ændring til en ferskvandskølet motor stiger blokkens
>> temperatur til omkring 85 grader C. Smøreoliens temperatur kan ved
>> den øvelse stige meget mere og afstedkomme en kraftig tilkoksning.
>> Det medfører et kraftigt slid. Desuden vil motorens mekaniske
>> tollerancer ændres i forhold til de specificerede.
>> Som John skriver er de gamle reservedele ret dyre og desuden
>> findes der mange varianter på disse motorers enkeltdele i
>> konstruktionsforskelle, som en ikke kyndig ofte vil overse.
>> Så det at købe en ekstra MD2 eller MD3 og tro at man har fået et
>> godt reservedelslager holder ofte ikke stik.
>> Mvh/Harding
>>
>
>



pc (04-11-2004)
Kommentar
Fra : pc


Dato : 04-11-04 16:29

> bliver nu i tvivl. Er der nogen der har kendskab til om en MD 17C har
> bedst
> af at køre med ferskvandskøling?


Min far havde kun problemmer da han satte ferskvand på
sin md17 så han gik tilbage til salt.
men den blev også brugt til erhversfiskerri så den blev slit
op inden den blev ædt op af salt, og så kom der en Buck
DV36 i og så var det problem løst.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste