Hvad skyldes det? HDi med startproblemer..~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-09-04 20:42

Som udgangspunkt starter min bil altid i første forsøg (C3 1,4 HDi) - helt
uden knas.
Da jeg så havde tanket i dag, og ville starte bilen, kom jeg til at slippe
nøglen ½ sekund for tidligt, hvilket resulterede i at den selvf. gik ud.
Ingen problem tænkte jeg, og drejede nøglen igen - men da ville den fandme
ikke starte. - Den forsøgte ivrigt, men den tog ligesom aldrig fat. Jeg gav
den 20 sekunders pause - stadig ingen held. Så tog jeg nøglen ud og gave den
20 sek igen - og denne gang lykkedes det (dog stadig med lidt besvær).
Når jeg nu tænker over det, så har jeg også bemærket at den havde lidt
sværere ved at starte de 2-3 gange jeg er kommet til at slippe nøglen for
hurtigt før - men aldrig at den ikke ville starte.

Hvad kan denne opførsel skyldes? Jeg går udfra at det er noget med måden en
dieselmotor fungerer på, med gløderør og sådan?

/Kasper Hansen

Fra : sailor99

Dato : 16-09-04 23:36

Hej Kasper!

Har oplevet noget lignende. Jeg tror, at startspærren kan hænge, idet jeg
efter nogle gange med det irritationsmoment låste bilen m. fjernbetjeningen.
Efter oplåsningen kunne jeg starte uden problemer.
Hos Citroën har de ikke kunnet udlæse nogen fejl, da den åbenbart er
periodisk.
Måske det hælper dig, hvis det skulle ske igen.

Mvh
Georg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-09-04 08:35

[snip]
> Når jeg nu tænker over det, så har jeg også bemærket at den havde lidt
> sværere ved at starte de 2-3 gange jeg er kommet til at slippe nøglen for
> hurtigt før - men aldrig at den ikke ville starte.

Sjovt du lige nævner det i dag. For første gang prøvede jeg nøjagtig det
samme her til morgen. Slap nøglen ½ sekund for tidligt i min Carisma DI-D.
Kørte derefter ca. 5 sek med starteren - helt død. Tændingsnøglen ud, ind
igen og så startede den efter 1-2 sekunder (starter normalt pr. omgående).
Har aldrig selv oplevet det før, men konen har godt nok klaget over at der
er sket et par gange.

> Hvad kan denne opførsel skyldes? Jeg går udfra at det er noget med måden
en
> dieselmotor fungerer på, med gløderør og sådan?

Jeg tror ligesom sailor99 at det har med startspærren at gøre. Den har
sikkert ikke rigtig fattet at det er en korrekt nøgle der er sat i, og
nægter så at "lukke op for hanen". Nøglen ud/ind gør at startspærren får
endnu et forsøg, hvor det så lykkes.

Det er måske lidt mere følsomt det der med elektronisk kodede nøgler. F.eks.
virker min fjernbetjening (radiostyret) til centrallåsen konsekvent ikke,
når jeg holder udenfor Electronic World i Viby

Mvh
Michael

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-09-04 08:57

> [...]
> sikkert ikke rigtig fattet at det er en korrekt nøgle der er sat i, og
> nægter så at "lukke op for hanen". Nøglen ud/ind gør at startspærren får

Det kan godt ske at det er startspærreren der er problemet. Når jeg tænker
over det, var det vel nøjagtigt det samme der skete da min fhv. Xantia ikke
kunne genkende den ene nøgle. Jeg tror bare at jeg konkluderede at en
startspærrer helt ville undlade at forsøge med at tænde.
Men jeg er da glad for at høre at det er et generelt problem -også på andre
mærker end Citroen :)

/Kasper Hansen