Kædestørrelse
Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 15-09-04 21:11

Hej
Er der mon nogen der kan hjælpe mig med at omsætte de ældgamle tommemål for
MC-kæder til de nye numre?

I mit reservedelskatalog står kædestørrelsen som 1/2 X 5/16" (124 led).
Hvad hedder det på moderne "kædesprog" ?
Mvh
Jørgen Gerdorf

Fra : Thomas T. Toft

Dato : 15-09-04 21:46

Det lyder som en 420 kæde som skal bruges. Så vidt jeg ved findes den 'kun'
i den gamle version, d.v.s. uden o-ringe/x-ringe.

M.v.h.
T.T.Toft

Fra : Armand

Dato : 15-09-04 22:22

Thomas T. Toft <ttoft@post8.tele.dk> skrev i en

> Det lyder som en 420 kæde som skal bruges. Så vidt jeg ved findes den
'kun'
> i den gamle version, d.v.s. uden o-ringe/x-ringe.

Næsten rigtigt!
Omregningen er simpel:
Den moderne angivelses enkelte tal = 1/8", dog skal man lige opfatte et
usynligt komma imellem de to højre cifre!
Således er en 420'er egentlig en 4x2,0'er, som i tommer bliver til: 4/8" X
2/8" - Hvilket i omregnet form bliver til 1/2" x 1/4".
De 5/16" må nødvendigvis omregnes til 2,5/8" hvorved at 1/2x5/16 = 425!

--
Armand,

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 16-09-04 16:37