Ped wrote:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog
> ikke kørt bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i
> 1978.
Dette i sig selv har i lovmæssig henseende ingen betydning. Men der er mange
andre ting du skal være opmærksom på.
> Jeg er blevet forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på
> 16 personer (som jeg selv er en del af) til Frankrig næste sommer.
> Spørgsmålet er nu, om et D kørekort i dag giver ret til at at køre
> bus rent privat? Eller om der er kommet tillægsbestemmelser og krav
> om ekstrauddannelse el.l.?
Ifølge Eu regler skal alle have hvidt og blåt kvalifikationsbevis, her har
Danmark dog særregler som undtager bus registreret til "privat buskørsel".
Og en sådan skal du holde dig fra at "låne" dette er _aldrig_ lovligt uanset
hvad ejeren siger, da den kun må transportere ejers nærmeste familie.
Sådanne busser kendes kun i Danmark. Den tyske har dog oplyst mig at man med
hensyn til brug af bus til "privat buskørsel" i tyskland respekterer dansk
lovgivning. Hvilket vil sige at du med dit "gamle" kørekort uden
kvbalifikationsbeviser og kontrolur/fartskriver kan køre i bussen i/til
Tyskland (har selv en sådan).
> Gælder køre- og hviletidsbestemmelser i
> sådan et tilfælde?
Hvis Bussen er over 3500 kg total gælder kørehviletid altid samt
kontrolur/fartskriver (husk kontrolmærkat i ur, ikke ældre end 2 år).
> Jeg ved at udlejeren gerne kører med på en lille
> prøvetur, så man kan nå at blive nogenlunde dus med bussen inden der
> kommer passagerer om bord.
>
Er udlejer godkendt til udlejning af busser uden fører?
Ellers må han ikke "udeleje" uden fører. Det kan dog gøres lovligt hvis der
indgåes et ansættelsesbrev
Jeg vil dog fraråde dig at gøre det da der er mange formaliteter der skal
være i orden med hensyn registrering af passagerer, bussens papirer og
ligeledes kørehviltidsbestemmelserne.
Du skal overholde følgende kørehviletidsregler
Max køretid 9 timer i en køreperiode, hvorefter der skal holdes 13 timers
hviletid (må ikke holdes i kørende bus), 8 timer af de 13 timer skal være
sammenhængende. (Hviletid må godt afholdes i holdende bus hvis der
forefindes bekvem indrettet hvileplads).
To gange på en uge er det tilladt at udvidde køretiden med en time, således
at der må køres ialt 10 timer i pågældende køreperiode, hviletiden skal da
forlænges med 2 timer.
Du må max køre 4½ time i et stræk derefter skal der holdes pause i 45
minutter (pauser må gerne afholdes i kørende bus, eksempelvis med 2
chauffører), disse kan dog deles op, hver pause skal være på mindst 15
minutter (under 15 minutter medregnes som køretid).
Som du ser er det ikke for nybegyndere det her. Hvis du vil vide mere er du
velkommen til at maile mig direkte.
Husk at fjerne de 3 XXX i min mailadrs.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg