Bilen knurrer af mig...
Fra : Brian

Dato : 14-09-04 19:09

Hejsa

Har en Vectra A 2.0 fra '94
Igår lagde jeg mærke til en spøjs lyd. Det lyder som om den kommer fra
dækkene oder so, ligesom hvis der sad en sten i dæksporet.
Lyden er dog ikke konstant, og jeg bilder mig selv ind at jeg kan mærke det
i rattet og speederen, når lyden er der... altså rat og speeder vibrerer i
takt med den knurrende lyd. Fart og belastning af motoren har ikke nogen
indvirkning. Den kommer og går som det passer den.

Hvad kan det skyldes ?
Mekanikeren kan ikke sige det helt nøjagtigt da han for det første ikke kan
høre lyden og han er heller ikke helt tosset med, at jeg ikke kan høre lyden
konstant.... og ideen med at han skifter til han finder den skyldige, er jeg
ikke helt tosset med

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 19:33

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lyden
> konstant.... og ideen med at han skifter til han finder den skyldige, er

Min far havde en årgang ´89 for 10-12 år siden. Den gjorde det samme som du
beskriver. Den har måske gjort det 3 gange.

Typisk ved ca 70-80 km/t. Jeg kunne stoppe op, og så fortsatte den det igen
når jeg satte igang. Lige pludselig var det væk og der kunne gå måneder før
det skete igen.

Det føltes og lød lige som at køre på de der hvide striber i kanten af
motorvejen som får hele bilen til at summe og ryste (og det var ikke de
hvide striber jeg kørte på...).

Mystisk fænomen, som vi aldrig fik opklaret....

Hilsen
Thomas

Fra : Brian

Dato : 14-09-04 20:40

Hejsa

> Min far havde en årgang ´89 for 10-12 år siden. Den gjorde det samme
> som du beskriver. Den har måske gjort det 3 gange.

Min har gjort det mange gange, det kommer og går som det lyster.

> Typisk ved ca 70-80 km/t. Jeg kunne stoppe op, og så fortsatte den
> det igen når jeg satte igang. Lige pludselig var det væk og der kunne
> gå måneder før det skete igen.

Når det sker for mig, er det ikke i en konstant periode, men i
små intervaller af 10-15 sekunder hvor jeg kan høre det.

> Det føltes og lød lige som at køre på de der hvide striber i kanten af
> motorvejen som får hele bilen til at summe og ryste (og det var ikke
> de hvide striber jeg kørte på...).

Det er så en anden ting... hele bilen ryster ikke i mit tilfælde.
Jeg kan mærke en svag dunken i speeder/rat, men ingen
rusten.....

> Mystisk fænomen, som vi aldrig fik opklaret....

Håber jeg sgu at jeg gør, det er ikke særligt betryggende

/Brian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-09-04 19:25

Brian wrote:
> Hvad kan det skyldes ?

En sten eller lign. i en bremsekaliber

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Brian

Dato : 14-09-04 20:37

Hejsa

Søren C. Fischer skrev:

> En sten eller lign. i en bremsekaliber

Så burde den vel enten være der konstant, eller når jeg bremser ?
Ingen af delene er desværre tilfældet....

/Brian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-09-04 20:50

Brian wrote:
> Hejsa

> Så burde den vel enten være der konstant, eller når jeg bremser ?
> Ingen af delene er desværre tilfældet....

Min svigerinde havde det samme på en Nissan Sunny...
Der faldt en sten ud af forbremserne da vi begyndte at skille det ad...

jeg siger ikke at det er dét i dit tilfælde, men det er jo gratis at kigge
efter

Fra : David Bjergsø

Dato : 15-09-04 13:30

"Brian" <brian@nejtak.dk> wrote in message
> [...]
> lyden
> konstant.... og ideen med at han skifter til han finder den skyldige, er

Jeg havde det samme i min Audi 80 ... det viser sig at være et leje der er
små surt i generatoren, som får det hele til at ryste når den går i selv
sving... det komme rog går som det passer den, så nu skal jeg lige har
skiftet generatoren ... måske det samme gør sig gældende hos dig (kan også
mærkes i rat og pedaler)

/D

Fra : Brian

Dato : 15-09-04 16:19

Hejsa

David Bjergsø skrev:

> [...]
> jeg lige har skiftet generatoren ... måske det samme gør sig gældende
> hos dig (kan også mærkes i rat og pedaler)

Jeg har fåer ordnet mit lille problem. og det var ikke generatoren
Trækakslen var gået løs ved den møtrik der holder det sammen ude
ved højre fordæk. Det blev strammet sammen, og det hele spiller
100% igen

/Brian