Pudsemiddel?
Fra : Ronni Jensen

Dato : 14-09-04 13:26

Halløj i skuret!

Hvad bruger "vi" til at polere metal med som er blevet lidt mat? Tænker på
eksempelvis crom potte, alu-dele m.v.? Brasso eller sådan noget?

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Freddy Lang

Dato : 14-09-04 13:35

Ronni Jensen wrote:
> Halløj i skuret!
>
> Hvad bruger "vi" til at polere metal med som er blevet lidt mat?
> Tænker på eksempelvis crom potte, alu-dele m.v.? Brasso eller sådan
> noget?

Tjah, eller Autosol. Fås i tube på de fleste servicestationer.

--
Freddy
SV-R

Fra : Anders Thorup

Dato : 14-09-04 13:44

Freddy Lang wrote:

> Tjah, eller Autosol. Fås i tube på de fleste servicestationer.

Autosol er rimelig hårdhændet, men godt hvis det er meget mat. Alternativ
kunne bruges Slipoline, som ikke er så slibende(det sliber dog stadig en
smule).
Til efterbehandling kan evt. bruges Ultra Glozz!

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-09-04 13:44

"eller Autosol"

Fjerner man så ikke "beskyttelseslakken"....

På min gamle Yamaha brugte jeg autosol, det blev rigtig flot, men nu gik der
bare endnu kortere tid, før det blev mat igen....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Freddy Lang

Dato : 14-09-04 14:21

Henrik Nielsen wrote:
> "eller Autosol"
>
> Fjerner man så ikke "beskyttelseslakken"....

Hvis du med "beskyttelseslak" mener et eller andet oxideret lag, så jo...
men det er jo netop det lag, der gør at materialet ser mat ud. Det er den
oxidering, man gerne vil af med, når man polerer noget op. Der findes flere
gode råd om, hvordan man kan beskytte en blankpoleret metaloverflade.
Klarlak er efter min mening ikke det bedste. Men at give det en gang
lakforsegler skulle være en rigtig god idé.

> På min gamle Yamaha brugte jeg autosol, det blev rigtig flot, men nu
> gik der bare endnu kortere tid, før det blev mat igen....

Jep, netop fordi du har blotlagt metallet, som naturligvis ved kontakt med
luften igen oxiderer på overfladen, og derved atter bliver mat.

--
Freddy
SV-R

Fra : Richard

Dato : 14-09-04 16:08

Ronni Jensen wrote:
> Hvad bruger "vi" til at polere metal med som er blevet lidt mat? Tænker på
> eksempelvis crom potte, alu-dele m.v.? Brasso eller sådan noget?

Autoglym Metal polish - den har meget finere/mindre korn end Autosol, så
den ridser ikke chrom'en. På aluminium efterlader den en holdbar finish,
tror creme'n er på petroleums- eller oliebasis. Den anbefaler jeg varmt

Købes hos importøren i odense jvf min mail om samme for et par måneder
siden, eller noget billigere på ebay.co.uk - adressen haves

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken