Bilen stepper
Fra : Jens U. K.

Dato : 14-09-04 08:52

Hejsa

Læs nedenstående og svar om støddæmperne er defekte, om det er styrtøjet
der er lidt "friskt", om det er en dårlig bil/undervogn eller om det måske
er noget helt andet (manglende sporing af dæk, eller hvad ved jeg...)?

Når jeg kører på en vej der drejer samtidig med at der er små huller i,
stepper bilen nogen gange en lille smule. Det medfører at man vågner lidt
op og lige skal rette bilen op da den godt i denne forbindelse kan finde
på at ændre retning en smule. Et eksempel er når man kører på
Bispeengsbuen i nordgående retning i inderste (langsomste) bane, lige før
man kører under broen er der lidt dårlig asfalt og her kan min bil godt
finde på at steppe lidt sidelæns.

Når jeg kører langsomt (20 km/t) kan den også godt finde på at "fange" en
bule i vejen og pludselig dreje relativt brat, men det har formentlig ikke
noget med stepperiet at gøre.

Bilen er en Chrysler PT Cruiser og er fra september sidste år. Jeg har
købt den brugt for et par måneder siden hos en forhandler og har tænkt mig
at kontakte ham snarligt, jeg vil bare godt være klædt på først

Jeg har haft en lille håndfuld biler gennem tiden og ingen andre har
opført sig som ovenstående; med undtagelse af min første bil hvor
støddæmperne var mere eller mindre defekte.

Håber at nogen har godt input.

/Jens Ulrik

Fra : Ted

Dato : 14-09-04 09:12

Jeg tror at den skal spores.
Støddæmpere bør absolut ikke være defekte på den tid.

Teddy

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-09-04 10:08

Ted wrote:

> Støddæmpere bør absolut ikke være defekte på den tid.

Der kan da godt være en dårlig dæmper med en defekt pakning, der har
smidt olien?
En god ide kunne vel være at give bilen et ordentligt tryk nedad i alle
fire hjørner, og se om dæmperne får den til at falde til ro med det samme.

Mvh.

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-09-04 10:36

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> En god ide kunne vel være at give bilen et ordentligt tryk nedad i alle
> fire hjørner, og se om dæmperne får den til at falde til ro med det

Nå jah, det kan jeg da godt huske nu er en måde at se om støddæmperne
fungerer. Det vil jeg prøve i dag.

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-09-04 11:03

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Nå jah, det kan jeg da godt huske nu er en måde at se om støddæmperne
> fungerer. Det vil jeg prøve i dag.

Umiddelbart ser de ud til at fungere fint en ad gangen. Jeg trykker ned og
den springer op og stopper på vej ned igen.

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 10:27

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når jeg kører på en vej der drejer samtidig med at der er små huller i,
> stepper bilen nogen gange en lille smule.

Jeg tror det er dårlige gummibøsninger i en krængningsstabilisator el. et
andet sted i undervognen. Er alt normalt når du bremser,accelerere?, også
kraftigt.

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-09-04 10:35

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg tror det er dårlige gummibøsninger i en krængningsstabilisator el.
> et andet sted i undervognen. Er alt normalt når du bremser,accelerere?,

Faktisk fik jeg lavet lidt hjulspin den anden dag (jeg bakkede ud på en
vej hvor der kom en bil lidt hurtigere end ventet, så jeg trykkede lidt
friskt på speederen) og bilen hoppede voldsomt, så der var nærmere tale om
hjulhop og ikke -spin.

Bremsning har jeg ikke afprøvet kraftigt, men det kan være jeg skal finde
et øde sted og afprøve acc. og decc.

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 10:43

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> Bremsning har jeg ikke afprøvet kraftigt, men det kan være jeg skal finde
> et øde sted og afprøve acc. og decc.

Mærk om den "styre", hvis den gør det, er det helt sikkert. Men tror
alligevel det er i de regioner fejlen ligger.

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-09-04 10:52

> Mærk om den "styre", hvis den gør det, er det helt sikkert. Men tror
> alligevel det er i de regioner fejlen ligger.

Hvad mener du med styrer? At den selv prøver at dreje rattet under kraftig
acc. f.eks.? Eller at den drejer ved kraftig nedbremsning? (begge dele på
helt lige vej uden huller selvfølgelig).

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 12:38

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med styrer?

Eller at den drejer ved kraftig nedbremsning? (begge dele på
> helt lige vej uden huller selvfølgelig).

Ja lige som du allerede har mærket, at når hjulophæng trykkes sammen,rettes
ud trækker den til siden.

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-09-04 11:07

> Eller at den drejer ved kraftig nedbremsning? (begge dele på
>>
> Ja lige som du allerede har mærket, at når hjulophæng trykkes
> sammen,rettes ud trækker den til siden.

Mnjaah nu har jeg prøvet at accelere og bremse kraftigt og der kørte bilen
fint lige ud. Eneste tidspunkt jeg kunne få noget til at sket var ved at
accelere op af en 50-100 meter lang opkørsel fra en parkeringskælder, på
halvvejen mistede fordækkene grebet og svingede kraftigt til højre... jeg
nåede dog at fange det, så der skete ikke noget

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 19:11

> Læs nedenstående og svar om støddæmperne er defekte, om det er styrtøjet
> der er lidt "friskt", om det er en dårlig bil/undervogn eller om det måske
> er noget helt andet (manglende sporing af dæk, eller hvad ved jeg...)?

Har du monteret overbrede fælge med en for lille indpresning???
For så vil du typisk opleve netop samme symptomer

/jeps.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-09-04 07:13

Jesper wrote:

> Har du monteret overbrede fælge med en for lille indpresning???
> For så vil du typisk opleve netop samme symptomer

Så meget skal der heller ikke til endda.

Jeg har hjul med indpresning 35 hvor det nominelle er 38 og de er 205
brede hvor standard siger 185/195 og jeg kan mærke lidt af det Jens
skriver om.

Havde jeg vidst det havde jeg ikke skiftet dimension, det skal lige
siges jeg er meeeget 'følsom'.

Mvh
Roberto Saldo (nogen der er interesseret i et sæt 16" Mugello-fælge
til en Toyota?)

Fra : Jens U. K.

Dato : 15-09-04 17:06

"Jesper" <jesper(G)reho.dk> wrote in message

> Har du monteret overbrede fælge med en for lille indpresning???
> For så vil du typisk opleve netop samme symptomer

Jeg må være dig svar skyldig for dækkene var monteret da jeg købte bilen.
Kan jeg selv finde ud af det via de serienumre ell. lign. der hører til
fælgene og mærket af bil?
Bilen er som sagt en Chrysler PT Cruiser og fælgene er af mærket Alutec
Leon.

www.alutec.de kan jeg, når jeg bruger deres fælgkonfigurator, komme
frem til noget information der hedder 8.00 x 17 ET: 35.0
Jeg kan ikke lige finde nogen specs. vedr. anbefalet "indpresning" på
hverken det danske eller amerikanske chrysler-site. Måske der står noget i
"manualen" til bilen. Det finder jeg ud senere.

Hvis fælgene er "for" brede (og måske ulovlige?) er det så noget jeg kan
reklamere over mon?

/Jens Ulrik