Lån til brugt bil
Fra : Jan

Dato : 13-09-04 13:00

Hejsa

Ved ikke om det er en rigtige gruppe, men er der andre her i gruppen der har
købt brugt bil privat og som har brugt nogle finansieringsselskaber.
Hvilke har i brugt og kan de anbefales.

Jan

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-09-04 15:36

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> købt brugt bil privat og som har brugt nogle finansieringsselskaber.

Jeg brugte G.E.Capital for 4 år siden da jeg købte min. Okay, det var så ved
en forhandler, men det er der ikke nogen forskel på idag, da de jo ikke
vurderer forhandleren, men køberen. Jeg kan varmt anbefale G.E.Capital, dem
har jeg ikke haft nogen som helst problemer med i de 4 år.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 18:51

Hej Jan

Det absolut billigste er hvis du ejer lejlighed/hus og kan optage et kort
realkreditlån i dette, da det kan gøres for under 3% inkl.
adminisitrationsbidrag. Dette kan dog bedst svare sig hvis du skal låne over
100 K. Ellers er nr. 2 alternativ din egen bank, her kan du vel slippe med
omkring 8% i rente, hvorimod GE og andre finansieringsselskaber typisk tager
14% eller mere i rente.

Se altid på ÅOP, da det er her den virkelige omkostning ved lånet vises. Det
nytter ikke noget at betale en lav rente hvis omkostningerne ved at oprette
lånet og løbende er høje.

Mvh. Martin

---

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-09-04 09:47

Martin wrote:

> [...]
> realkreditlån i dette, da det kan gøres for under 3% inkl.
> adminisitrationsbidrag. Dette kan dog bedst svare sig hvis du skal låne over

Jeps - realkreditlån med 10 års løbetid.

F.eks. et 10-årigt rentetilpasningslån m. 150000 til udbetaling:
Ydelse før skat: 1657,-
Ydelse efter skat: 1532,-
Effektiv rente p.a. inkl. omk før skat: 3,8
Effektiv rente p.a. inkl. omk efter skat: 2,7

NyKredit har en udmærket låneberegner - der er vist ikke de store
prisforskelle kreditforeningerne imellem:
http://shor.ter.dk/35577781 eller
http://www.nykredit.dk/templates/show_page.jsp?&id=8295498036524&Nytlånsbergner_simpel_16062004

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-09-04 10:10

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> Ydelse efter skat: 1532,-
> Effektiv rente p.a. inkl. omk før skat: 3,8
> Effektiv rente p.a. inkl. omk efter skat: 2,7

Sikke da et dårligt råd.

Med lidt held hænger du på lånet i ti år til en ukendt rente med pant i
din bolig længe efter bilen er skrottet.

Det er jo ikke alle der bor i en ejerlejlighed inde på Frederiskberg.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-09-04 10:44

Roberto Saldo wrote:

> Sikke da et dårligt råd.

For nogle vil det være det bedste råd. Det er jo trods alt et lån med
lave omkostninger.

> Med lidt held hænger du på lånet i ti år til en ukendt rente med pant i
> din bolig længe efter bilen er skrottet.

Man kan jo indfri lånet, hvis man sælger bilen. Kunsten er jo, at få
skruet sit lån sådan sammen, at man afdrager ca. det samme som bilen
taber i værdi. Og så vidt jeg kan se, kan man også vælge at afdrage over
9 år, 8 år, 7 år osv., hvis man vælger et rentetilpasningslån.
Hvis man køber en ældre, brugt bil der forventes at tabe meget i værdi,
så må man jo vælge en kortere løbetid.

Og hvad renten angår, så skal den stige temmeligt meget, før det totalt
set bliver billigere at man valgte et fast-forrentet lån fra starten.

> Det er jo ikke alle der bor i en ejerlejlighed inde på Frederiskberg.

Ejendomme uden for hovedstadsområdet kan også belånes :) Selv
fritidshuse. Ejer man ikke selv sin bolig, så låner man naturligvis med
pant i bilen. Men pant i en bil er (som du selv indirekte påpeger) ikke
lige så sikkert som pant i fast ejendom, og derfor er det også noget
dyrere at låne på den måde.

Mvh.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-09-04 10:56

Lars L. Hansen wrote:

> For nogle vil det være det bedste råd. Det er jo trods alt et lån med
> lave omkostninger.

Jeg har også ombestemt mig; sikke da et farligt råd :)

> Man kan jo indfri lånet, hvis man sælger bilen. Kunsten er jo, at få

Jeps hvis man har penge til at indfri.
Jeg tror der bliver lånt rigtigt mange penge for tiden på et alt for
spinkelt grundlag.

> [...]
> pant i bilen. Men pant i en bil er (som du selv indirekte påpeger) ikke
> lige så sikkert som pant i fast ejendom, og derfor er det også noget

Anyway det er kun godt at vi får det behandlet her så folk kan danne sig
et indtryk af muligheder og farer.

Går man til kreditforeningen er alt jo rosenrødt.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-09-04 11:33

Roberto Saldo wrote:

> Anyway det er kun godt at vi får det behandlet her så folk kan danne sig
> et indtryk af muligheder og farer.
>
> Går man til kreditforeningen er alt jo rosenrødt.

Ja, man må gøre op med sig selv om privatøkonomien kan bære afdragene -
men det gælder uanset hvilken lånetype man vælger.

Og det er da rigtigt at man må overveje nogle ting:

Er der risiko for at man kommer til at afdrage på en bil der for længst
er skrottet (som du skriver)?
Hvor hurtigt afskrives den bil man vil købe?
Tror man at renten stiger, så lånet bliver meget dyrere?
Tror man boligpriserne (og dermed friværdien) falder, så man risikerer
at skulle have penge op af lommen for at sælge sit hus?
Er der andre ting man evt. hellere vil bruge friværdien til, så et alm.
billån alligevel er bedre?

Fra : anders majland

Dato : 14-09-04 15:48

Nope en sådan 2v'er er nok dyrere end vores hus på landet... Vi tog i
efteråret et tillægslån i form af et 1årigt rentetilpasningslån med en
løbetid på 9 år (skulle have været 10,men banken dummede sig). 35% af
det er brugt på en motorcykel (der nok ikke holder 9 år mere) og resten
på renovering af huset. Jeg har også hørt fra flere sider hvor "dumt"
det er at gøre sådan... Men det var ved juletid sidste år vi havde mest
brug for likviditeten til renovering af huset og transportmiddel #2. Et
tradtionelt mc lån ville have været noget dyrere - specielt da vi
alligevel skulle ud og låne penge til renoveringen. Det var dog ligeved
at blive en kassekredit med sikkerhed i huset (hos SEB til 6%) istedet
for realkreditlånet. Det kostede det samme inden for 50kr/måneden og
giver jo en lidt større flexibilitet end faste afdrag hver 3. måned. Men
K1 lånet kan jo også indfries en gang årligt til kurs 100.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : BB

Dato : 13-09-04 17:22

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4145b037$0$212$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg kan varmt anbefale G.E.Capital, dem
> har jeg ikke haft nogen som helst problemer med i de 4 år.

Eller de har ikke haft problemer med dig !!
Hvis man betaler de aftalte ydelser til tiden er det sjældent der er nogen
problemer med kreditor uanset hvem der er tale om.

BB

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 13-09-04 17:26

> [...]
dem
> har jeg ikke haft nogen som helst problemer med i de 4 år.

Er det ikke lidt dyrt at låne penge der?
Jeg prøvede lige at lave en sammenligning mellem Danske Bank contra G.E.
Capital, med et lån på kr. 180.000 med fast rente på 7,6%, løbetid 6 år.

G.E. Capital månedlig ydelse kr. 3363- Årlige omkostninger 10,81%
Danske Bank månedlig ydelse kr. 3139- Årlige omkostninger 10,10%
Altså kr. 224- mere om mdr. og i alt kr. 13440- på 6 år.
Danske Bank plejer mig bekendt, at høre til i den dyre ende af skalaen, så
jeg ville nok prøve at kontakte et pengeinstitut først.

mvh
Henning