Købe bil privat
Fra : Jan

Dato : 13-09-04 12:03

Har før skrevet om jeres mening Peugoet 406 2,2 st.car, men nu kan jeg se at
jeg kan spare omkring 10-20.000 og få en bil der har kørt mindre ved at købe
privat.

Men hvad skal jeg sikre mig ved at købe privat og hvordan kan jeg sikre mig
mod at blive taget ved næsen osv...

Hvad bør jeg gøre - er meget i tvivl da 200.000 er mange penge sådan bare at
give en privat uden at have nogen sikkerhed

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 12:21

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købe privat.
>
> Men hvad skal jeg sikre mig ved at købe privat og hvordan kan jeg sikre

Den bedste garanti vil være, at få en med forstand på bilen til at checke
den, uanset hvor du køber, ikke kun "fætter-kloge-Åge"- brug din mekker,FDM
etc.
Og hvis en forhandler skal give garanti, skal det være noget udover
købeloven og det skal være skriftligt, ellers er der kun reklamationsret-
ret til at brokke sig.

Fra : Jan

Dato : 13-09-04 12:30

Nu nævner du købeloven.
Dækker den også ved at køb hos en privat eller hvordan er man sikret ved
privat handel

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 13:20

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu nævner du købeloven.
> Dækker den også ved at køb hos en privat eller hvordan er man sikret ved
> privat handel

Den dækker det samme, det kan bare være svære at inddrive sit tilgodehavende
;). Ved en handel skal bilen, stand, årgang og km. altid svare til prisen,
og da du typ har givet 15-20.000,- mere ved en forhandler, har du det at
forlange rep. for. Men afh. af hans "moral" kan han godt slippe, det kommer
igen an på bilen og prisen, det er self. klart at en bil solgt til 50.000,
kan man ikke forlange det samme af som en til 200.000,-.
Jeg ville købe privat og få den checket i hoved og rø. først. Det er lettere
end at forsøge at få noget igen efter købet.
FDM har lige søsat nogle produkter, hvor de giver et ½ garanti- hvis de
finder den er "værdi" nok efter et check, og det er den sikkerhed du
betaler for ved en forhandler.

Fra : Jan

Dato : 13-09-04 13:36

Har godt lige læst om det der med FDM, men kan ikke forstår hvordan men evt.
gør det.
Skal man "låne" bilen af sælger og få den testet inden køb, det er vel lidt
svært, eller skal man købe den og derefter få den testet eller......

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-09-04 13:46

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
lidt
> svært, eller skal man købe den og derefter få den testet eller......

Hvis sælger står inde for sin bils stand, burde man vel kunne aftale med ham
at man gerne vil købe den under forudsætning af at bilen kan bestå en FDM
test uden væsentlige fejl - hvis der er fejl skal de rettes for sælgers
regning - hvis han ikke vil rette fejlene, bør han vel betale testen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 13:54

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Skal man "låne" bilen af sælger og få den testet inden køb, det er vel
> lidt svært,

Hvoff skulle det være svært?. Hvis han er interesseret i at sælge og intet
har at skjule, det er jo oxo en garanti for han ikke høre mere fra dig ;).
Sagt på en anden måde- hvis han ikke går med til det, bliver det ikke den
bil jeg bliver ejer af. På samme måde ved en forhandler, det som findes
kritisabelt vs. prisen, skal rettes inden overtagelsen.

Fra : Thomas G

Dato : 13-09-04 14:02

> Den dækker det samme, det kan bare være svære at inddrive sit
tilgodehavende
> ;).

Det er ikke helt korrekt at købeloven dækker ved privat køb

Citat fra FDM's hjemmeside ************
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og
uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at
sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.
Citat slut ************

> [...]
> FDM har lige søsat nogle produkter, hvor de giver et ½ garanti- hvis de
> finder den er "værdi" nok efter et check, og det er den sikkerhed du

Den metode ville jeg også vælge ... hvis sælger ikke går med til det ... så
skal man ikke købe der. (og bruge nogel af de kroner jeg spare på en
forhandler til at betale for FDM testen og garantien)

mvh Thomas G

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 14:46

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise,
> at
> sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

Iflg loven "ånd" har FDM nok ret, men hvis du læser hvad der reelt står i
købeloven, har du ikke meget mere over for en forhandler, såfremt at prisen
svare til det solgte. Så alt deres "jamren" over ALLE de rettigheder
forbrugerne har, det er bare "krokodille-tåre" ;).

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-09-04 16:45

> [...]
at
> give en privat uden at have nogen sikkerhed

Husk at bede om, de sidste 5 cifre i stelnummeret, og ring til bilbogen for
at tjække gæld i bilen

Jan