Hvorfor: 9.9 HK max. motorstørrelse??
Fra : Fly

Dato : 12-09-04 21:24

Hejsa!

Jeg mindes at have læst noget om at det var p.g.a. noget
forsikring/lovgivning at der i sin tid blev opfandt 9.9 HK motorer - altså
motorer under 10 HK. Hvorfor er det nu det er sådan?

Grunden er at jeg har en 18' sejlbåd, hvor min gode gamle 4 eller 4,5 hestes
motor trænger til en udskiftning. Jeg er ellers helt nostalgisk, for det er
en cremefarvet TOMOS motor fra 1977, og den er vist ved at gå på pension
Den starter ikke længere som den skal, snoretrækket driller (har efterset,
renset og smurt det), Ved fuld gas dykker den i omdrejninger og meget mere.

Desuden er der ikke noget gear, så frem/bak sker ved at dreje hele motoren.
Da jeg mest sejler små ture for motor og kun ganske lidt med sejl vil jeg
gerne have en stabil motor og gerne med lidt flere kræfter og et
frem/bak/neutral gearskifte.

Båden vejer ca. 500 kg med normal "last" dog uden besætning.

Hvor stor motor ville I "turde" sætte på uden at man tror jeg skal til at
drive en vandskiklub

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 12-09-04 21:53

Fly wrote:
> [...]
>
> Båden vejer ca. 500 kg med normal "last" dog uden besætning.
>
> Hvor stor motor ville I "turde" sætte på uden at man tror jeg skal
Svaret er simpelt i Norge skal man betale hk afgift af motorer over 10hk.
Det andet vil jeg lade en sejlbådsmand svare på.

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-09-04 11:37

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev

> [...]
> motorer under 10 HK. Hvorfor er det nu det er sådan?

> Hvor stor motor ville I "turde" sætte på uden at man tror jeg skal til at

MAX 9,9 hk og ikke mere. Du har slet ikke brug for mere kraft end det, og
fire hk er rigeligt, navnlig i en ny motor. De nye 4-takts mercury kan jeg
forresten varmt anbefale. Det er en fin lille motor.

Det er bl.a. et forsikringsspørgsmål. Du skal huske på, at *alle* kræfterne
optages gennem hækken, så man skal være sikker på, at hækken er
dimensioneret til at kunne optage alle disse kræfter. Ellers går det galt.
Der er flere eksempler, hvor folk har ødelagt deres hæk, fordi der har været
for stor motor på.

Claus