synsregler ABS
Fra : Janus

Dato : 10-09-04 15:36

Hej

Jeg har en Ford Escort 1.6 16v fra 94' som har påmonteret et ABS-system.
Denne er desværre gået i stykker og flere mekaniker har ikke kunne finde
fejlen. Bremsekarakteristikken er blevet checket på rullefelt og bilen
bremser som den skal, både med hensyn til trykfordeling på akslerne og
skævbrems. Kan denne bil synes med defekt ABS system? kan jeg eventuelt
afmontere systemet helt og på denne måde før den tilbage til nogle af de
tidligere modeller hvor der altså ikke fandtes ABS?

mvh Janus

Fra : GiWeo

Dato : 10-09-04 16:27

Hejsa

> [...]
>afmontere systemet helt og på denne måde før den tilbage til nogle af de
>tidligere modeller hvor der altså ikke fandtes ABS?

Kort og godt - hvis ABS er der - skal det virke.

Du kan måske være heldig at slippe med en betinget godkendelse,
såfremt der ikke er andre fejl ved køretøjet !

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-09-04 19:11

"Janus" <janusz@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afmontere systemet helt og på denne måde før den tilbage til nogle af de
> tidligere modeller hvor der altså ikke fandtes ABS?

Min havde samme problem ved sidste syn.
Jeg pillede advarselslampepæren ud - bil godkendt uden bemærkninger!

PS. Den virker nu

Bo

Fra : JBH

Dato : 10-09-04 20:31

"Bo Rasmussen" <bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
> "Janus" <janusz@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Min havde samme problem ved sidste syn.
> Jeg pillede advarselslampepæren ud - bil godkendt uden bemærkninger!

Lyser den pære ikke kortvarigt når der sættes tænding på bilen, ligesom en
airbag lampe skal lyse når tændingen aktiveres, som kontrol for at bl.a
pæren ikke er sprunget. ?

mvh
JBH

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-09-04 21:17

Jo, men ikke når den er pillet ud

Bo

Fra : Janus

Dato : 10-09-04 22:12

> Min havde samme problem ved sidste syn.
> Jeg pillede advarselslampepæren ud - bil godkendt uden bemærkninger!

Ja vel en mulighed ;)

> PS. Den virker nu
ved du hvad der har været galt med dem?

/Janus

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 11-09-04 07:36

> Ja vel en mulighed ;)

> ved du hvad der har været galt med dem?
>
> /Janus

Skiftede følere ved forhjulene, det hjalp.
Bo

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-09-04 21:22

Janus wrote:
> [...]
> rullefelt og bilen bremser som den skal, både med hensyn til
> trykfordeling på akslerne og skævbrems. Kan denne bil synes med

Er du slet ikke nervøs for at ABS systemet pludseligt får hjernekvababelse
og tror det er glat, så du ikke kan stoppe......?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-09-04 21:36

Søren C. Fischer skrev:

> Er du slet ikke nervøs for at ABS systemet pludseligt får
> hjernekvababelse og tror det er glat, så du ikke kan stoppe......?

Det skal lige tilføjes at det ej er morsomt at opleve... :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Janus

Dato : 10-09-04 22:10

> Er du slet ikke nervøs for at ABS systemet pludseligt får hjernekvababelse
> og tror det er glat, så du ikke kan stoppe......?

æhh ikke rigtigt, men mon ikke det gælder for alle ABS bremser at det kan
ske? hvad enten de virker eller ej???

Mine har ikke virket siden bilen blev købt for snart 1 år siden... Men jeg
overvejer det dog stadig at pille dem af da de ikke virker, spørgsmålet er
bare om det har noget med typegodkendelse og alt det andet ævl i forbindelse
med synet.

Janus

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-09-04 08:33

Janus wrote:

> [...]
> Men jeg overvejer det dog stadig at pille dem af da de ikke virker,
> spørgsmålet er bare om det har noget med typegodkendelse og alt det

Hvis typegodkendelse dømmer ABS må den ikke afmonteres.

Fejl på ABS skal ifølge retningslinierne give omsyn.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-09-04 09:11

Janus wrote:

> æhh ikke rigtigt, men mon ikke det gælder for alle ABS bremser at det
> kan ske? hvad enten de virker eller ej???

Hmmmm
Men det gælder da alting at det kan holde op med at virke...
I dit tilfælde er der jo bare det ved det, at det allerede er defekt, og så
ved man jo ikke hvad det kan finde på !

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 09:47

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev :

>I dit tilfælde er der jo bare det ved det, at det allerede er defekt, og så
>ved man jo ikke hvad det kan finde på !

mjoehhh - men ABs systemer er vist lavet med den bagtanke, at
worst_case scenario, bevirker bilen blot bremser som om den ikke havde
ABS

(det er vist et krav fra myndighedernes side af, altså fra før
Mercedes trådte ind på scenen)
--
jan@Fedtegreven.dk