Hvad er en Saab, Volvo, Jaguar, ......
Fra : KASO

Dato : 10-09-04 14:09

Afledt af en OT-diskussion i anden tråd:

Giver det overhovedet mening at tale om bilmærker mere, når de alle er
"rodet sammen" på kryds og tværs?

Eksempler:

- Saab på basis af Opel Vectra med Opel, Isuzu eller Fiat/Alfa-motorer
- Saab-logo på en Subaru eller Chevolet
- Volvo på en Focus undervogn med PSA-diesel
- Jaguar *St.car* på Mondeo-basis med PSA *diesel" !?!?!?!
- PSA-diesel findes (bl.a.) i Toyota, Jaguar, Suzuki, Volvo, Ford,
Mazda, Peugeot, Citroën
- Fiat-diesel findes (bl.a.) i Saab, Suzuki, Opel, Fiat, Alfa, Lancia
- Seat fra Wolfsburg - og VW fra Spanien
- Audi fra Ungarn - Toyota fra Frankrig

Mindre serier - typisk cabriolet'er - fremstilles hos underleverandører,
der leverer til flere mærker - f.eks. VW/Renault eller Saab/Lada.

Underleverandører som Bosch, Delphi m.fl. leverer (og monterer) idag
størstedelen af en bil - og de leverer til de fleste mærker på tværs.
Det kan bl.a. ses af, at fejl går igen på tværs af mærker. Renault, VW
og Opel havde f.eks. samtidigt et problem med tændspoler på modeller med
tændspolen monteret direkte på tændrøret - gad vide om de brugte samme
underleverandør (jeg mener, at den defekte model hos Renault var fra
Sagem). Underleverandørens rolle er idag større end producentens - tænk
blot på, hvor mange af den seneste tids tilbagekaldelser, der kan
tilskrives underleverandører (PSA bruger skiftevis Bosch og Siemens
motorstyring i samme modeller - men med forskelligt resultat iflg. de,
der beskæftiger sig med chiptuning - og "brandbilen" C3 kunne vist også
føre fejlen tilbage til den ene af disse to).

På basis af ovenstående, giver det så mening at tale (generelt) om
mærkerne - eller er det ikke mere relevant at vurdere fra model til
model?

http://www.kandu.dk/

Fra : TGD

Dato : 10-09-04 14:23

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "rodet sammen" på kryds og tværs?
>
> Eksempler:
>
> - Saab på basis af Opel Vectra med Opel, Isuzu eller Fiat/Alfa-motorer

He he så mangler du bare hvad Opel Vectra er bygget på

Fra : Basil

Dato : 10-09-04 14:46

> He he så mangler du bare hvad Opel Vectra er bygget på

Vectra er alle bilers fader

Du har ret i din antagelse.
Det der kan skille mærker (fra land til land) er måske deres organisation i
de enkelte lande, eks. min oplevelse med Citroën er meget dårlig, men havde
måske været god i Tyskland eller Holland osv. fordi de måske har en anden
holdning til kundebehandling, garantier osv.
Kai

Fra : TGD

Dato : 10-09-04 14:55

"Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Vectra er alle bilers fader

Og har lånt af bedstfar Kadett

<KLIP>

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 10-09-04 14:58

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> "Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Og har lånt af bedstfar Kadett

....og Opel Kaptain og Commodore (seje bilnavne)

Fra : Basil

Dato : 10-09-04 15:00

> ...og Opel Kaptain og Commodore (seje bilnavne)

Commodore har alle dage været en fed gryde, specielt i '70erne.
Kai

Fra : Olesen

Dato : 10-09-04 16:27

> Commodore har alle dage været en fed gryde, specielt i '70erne.

Mener Commodore under 2.5 ltr. hed Rekord en overgang ?
Commodoren havde mere krom og var mere 'fedladen' og 'doven'
luksusdyrisk at se på ??

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-09-04 22:32

Olesen wrote:

> Mener Commodore under 2.5 ltr. hed Rekord en overgang ?
> Commodoren havde mere krom og var mere 'fedladen' og 'doven'
> luksusdyrisk at se på ??

Og de omtalte Opel modeller fra 60' og 70'ne ligner mest af alt noget
Chevolet der er krympet.
Ikke at jeg har noget at klage over.

mvh
Henning

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-09-04 22:00

Jakob Houkjær wrote:

> ...og Opel Kaptain og Commodore (seje bilnavne)

Og ikke at forglemme Admiral og Diplomat (med V8'er), det var sq tider
dengang

Per
www.perbeer.ninja.dk