Afledt af en OT-diskussion i anden tråd:
Giver det overhovedet mening at tale om bilmærker mere, når de alle er
"rodet sammen" på kryds og tværs?
Eksempler:
- Saab på basis af Opel Vectra med Opel, Isuzu eller Fiat/Alfa-motorer
- Saab-logo på en Subaru eller Chevolet
- Volvo på en Focus undervogn med PSA-diesel
- Jaguar *St.car* på Mondeo-basis med PSA *diesel" !?!?!?!
- PSA-diesel findes (bl.a.) i Toyota, Jaguar, Suzuki, Volvo, Ford,
Mazda, Peugeot, Citroën
- Fiat-diesel findes (bl.a.) i Saab, Suzuki, Opel, Fiat, Alfa, Lancia
- Seat fra Wolfsburg - og VW fra Spanien
- Audi fra Ungarn - Toyota fra Frankrig
Mindre serier - typisk cabriolet'er - fremstilles hos underleverandører,
der leverer til flere mærker - f.eks. VW/Renault eller Saab/Lada.
Underleverandører som Bosch, Delphi m.fl. leverer (og monterer) idag
størstedelen af en bil - og de leverer til de fleste mærker på tværs.
Det kan bl.a. ses af, at fejl går igen på tværs af mærker. Renault, VW
og Opel havde f.eks. samtidigt et problem med tændspoler på modeller med
tændspolen monteret direkte på tændrøret - gad vide om de brugte samme
underleverandør (jeg mener, at den defekte model hos Renault var fra
Sagem). Underleverandørens rolle er idag større end producentens - tænk
blot på, hvor mange af den seneste tids tilbagekaldelser, der kan
tilskrives underleverandører (PSA bruger skiftevis Bosch og Siemens
motorstyring i samme modeller - men med forskelligt resultat iflg. de,
der beskæftiger sig med chiptuning - og "brandbilen" C3 kunne vist også
føre fejlen tilbage til den ene af disse to).
På basis af ovenstående, giver det så mening at tale (generelt) om
mærkerne - eller er det ikke mere relevant at vurdere fra model til
model?
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"