Guldvask hos Metax
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-09-04 09:53

OK, dumt spørgsmål her, men det er første gang jeg overhovedet har været
i nærheden af en vaskehal:

I går fik jeg vasket bilen med en "Guldvask" hos Metax. Det skulle være
noget med skum-forvask, børstevask, hjulvask, undervognsskyl, højtryks
sidevask, voks og 2x tørring (plus noget som jeg sikkert har glemt).

Så stod jeg jo og kiggede på det: Først kørte den der "bro" hen over
bilen en gang, og sprøjtede noget skum på den - samtidig blev
undervognen vist skyllet.
Så kørte børsterne een gang fra snude til bag, og tilbage igen.
Så kom tørreren og kørte een gang fra snude til bag, og tilbage igen.
Og så var det slut!

Var det virkelig en "Guldvask"?
Hvis ja, så må en standardvask bestå i at de hælder en spand koldt,
kalkholdigt postevand ud over bilen :(

Mvh.

Fra : Mads

Dato : 10-09-04 10:03

On Fri, 10 Sep 2004 10:52:59 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Var det virkelig en "Guldvask"?
>Hvis ja, så må en standardvask bestå i at de hælder en spand koldt,
>kalkholdigt postevand ud over bilen :(

Hejsa

Ja, jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men jeg vasker
tit min bil hos Metax ( Gugvej i Aalborg ) og jeg kan overhovedet ikke
se forskel på resultatet af den dyreste og den billigste vask, så jeg
vælger altid den billigste. ( 25 kr når man har deres gratis rabatkort
til vasken )
OK, vælger man en dyr vask, så bliver der da vistnok sprøjtet noget
skum på bilen inden den får med børsterne, men jeg kan altså ikke
se nogen forskel bagefter. Heller ikke i hvor længe der går før bilen
skal vaskes næste gang.

Så jeg kan kun sige vælg den billigste vask næste gang. Forskellen
er ikke ret stor. ( hvis den overhovedet er der )

mvh Mads

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 10:10

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg kan kun sige vælg den billigste vask næste gang. Forskellen
> er ikke ret stor. ( hvis den overhovedet er der )

Tjah, sådan kan man jo også snyde sine kunder....

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 10-09-04 11:04

"Henrik B." skrev d. 10-09-04 10:10 dette indlæg :

> "Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Tjah, sådan kan man jo også snyde sine kunder....

Teknisk set ikke - de leverer jo det lovede (skumforvask, undervognsskyl
etc.). At resultat så ikke er anderledes end med det billigste produkt,
er så en anden sag. "Rene Ord for Pengene" lavede en "test" på et
tidspunkt - de kunne heller ikke se forskel på dyreste og billigste
vask. (Gæt hvilken jeg bruger.... )

Skulle jeg drille (hvilket ellers ligger mig ganske fjernt ) kunne
jeg sige, at "snyd" snarere er at tage overpris for en Subaru blot fordi
man har klistret et andet (Saab 9-4) logo på......

http://www.kandu.dk/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-09-04 11:10

KASO wrote:

> [...]
> er så en anden sag. "Rene Ord for Pengene" lavede en "test" på et
> tidspunkt - de kunne heller ikke se forskel på dyreste og billigste

Faktisk var det en vask hos Shell til over 100kr og en hos Metax (osse
Shell) til 25kr de ikke kunne se forskel på.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 11:32

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er så en anden sag. "Rene Ord for Pengene" lavede en "test" på et
> tidspunkt - de kunne heller ikke se forskel på dyreste og billigste

Tjah, OK's Luksusvask varer også 3,5 minut længere end Metax's Guldvask.

> Skulle jeg drille (hvilket ellers ligger mig ganske fjernt ) kunne
> jeg sige, at "snyd" snarere er at tage overpris for en Subaru blot fordi
> man har klistret et andet (Saab 9-4) logo på......

Du skal vist lige sætte dig ind i forskellene først - på Subaru'en og Saab
9-2.
Men en skændel er det - for Saab....

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 10-09-04 12:23

"Henrik B." skrev d. 10-09-04 11:32 dette indlæg :

> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, OK's Luksusvask varer også 3,5 minut længere end Metax's
Guldvask.

OK- Vask?!?! - Hvor i landet findes de? Der, hvor jeg færdes, har OK
ingen vaskehaller, så jeg anede faktisk ikke, at det var en mulighed...

kunne

> Du skal vist lige sætte dig ind i forskellene først - på Subaru'en og
Saab
> 9-2.
OK - første forskel er modelbetegnelsen (som jeg vist ikke fik ramt
rigtigt)

Men derudover er forskellene vist ubetydelige:

http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2820
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2735
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2223
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2096
http://www.fact-index.com/s/sa/saab_9_2.html
http://www.car-data.com/xpage.preview/pre.template.asp?mfg=saab&model=9-
2
etc.

> Men en skændel er det - for Saab....

Tjah - Subaru'en er ingen dårlig bil og på nogle punkter er den nok en
bedre bil end Saab. Problemet er bare, at den på Saab's "kerneværdier"
(bl.a. passiv sikkerhed) utvivlsomt er ringere - og det er jo ikke så
godt, når den skal sælges under det navn....

(Havde den været lidt kønnere - og Saab-versionen er endda klart pænest
her - ville jeg da gerne eje den - den er utvivlsomt sjov at køre i)

Sorry - vi er vist meget OT her ....

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 13:00

> Guldvask.
>
> OK- Vask?!?! - Hvor i landet findes de? Der, hvor jeg færdes, har OK
> ingen vaskehaller, så jeg anede faktisk ikke, at det var en mulighed...

Flere og flere steder....

> Saab
> OK - første forskel er modelbetegnelsen (som jeg vist ikke fik ramt
> rigtigt)
>
> Men derudover er forskellene vist ubetydelige:

Der er bl.a. forskel på garanti, lyddæmpning, undervogn, interiør m.m.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 10-09-04 13:53

"Henrik B." skrev d. 10-09-04 13:00 dette indlæg :

> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Flere og flere steder....

OK (x2) - det havde jeg blot ikke set før. Jeg anvender nu også primært
en lokal Toyota-forhandler, der har en billig bilvask.

> Der er bl.a. forskel på garanti, lyddæmpning, undervogn, interiør m.m.

Undervogn?!? - det kan vist højst dreje sig om opsætning - ligesom
Subaru i forskellige udgaver i forvejen har forskelle i opsætningen
afhængig af om sport eller komfort kommer først. Selve undervognen er -
udfra hvad jeg har læst - taget direkte fra Subaru Impreza.

Garanti er formentlig afhængig af, hvilket land bilen sælges i (hvis
Saabaru'en sælges udenfor US). Garantibestemmelser for de fleste mærker
svinger fra land til land. I Danmark har Subaru f.eks. en garanti på 3
år/100.000km, mens Saab slet ikke yder garanti - kun reklamationsret. I
US er det muligvis omvendt?!? (Jeg ved godt, at 9-2 ikke sælges i DK).
Men ja - der er en forskel (omend den i DK er i Subaru's farvør).

Totalt er det stadig (efter min mening) ubetydelige forskelle, men det
afhænger selvfølgelig af øjnene, der ser...

http://www.kandu.dk/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-09-04 13:21

> [...]

>Og så var det slut!
>
>Var det virkelig en "Guldvask"?
>Hvis ja, så må en standardvask bestå i at de hælder en spand koldt,

Der må være en forskel for de gange jeg har haft brugt en Metax vask har
det taget ca 5-10 min for en standard billig vask mens at den store og
dyre har haft taget 20-25 minutter
Flemming Jacobsen

Fra : TGD

Dato : 10-09-04 13:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Der må være en forskel for de gange jeg har haft brugt en Metax vask har
> det taget ca 5-10 min for en standard billig vask mens at den store og
> dyre har haft taget 20-25 minutter

Den kører bare langsommere så du tror den er bedre.

Fra : Brian

Dato : 10-09-04 15:46

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> Der må være en forskel for de gange jeg har haft brugt en Metax vask
> har det taget ca 5-10 min for en standard billig vask mens at den
> store og dyre har haft taget 20-25 minutter

Gætter du, eller har du taget tid på det ?
Ved Metax vasken i Horsens, stod der engang tider ud for de
forskellige vaske, det er vist fjernet nu.
Anyway, så hut jeg visker stod den billigste vask til ca. 3 minutter,
hvorimod
den store med voks, stod til 4½ minut.

/Brian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-09-04 17:35

Brian wrote:
> [...]
> forskellige vaske, det er vist fjernet nu.
> Anyway, så hut jeg visker stod den billigste vask til ca. 3 minutter,

Jeg har heller *aldrig* oplevet en automatvask der tog over 8-10 minutter.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-09-04 13:09

On Fri, 10 Sep 2004 16:46:13 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

>Gætter du, eller har du taget tid på det ?

Har haft taget tid på det.
Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 12-09-04 14:04

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> Har haft taget tid på det.

Med et defekt ur ?

Sagt på en anden måde, så har jeg meget svært ved at tro
at en bilvask på 20-25 minutter kan være rentabel for et selskab.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-04 16:01

Brian skrev:

> Sagt på en anden måde, så har jeg meget svært ved at tro at en bilvask
> på 20-25 minutter kan være rentabel for et selskab.

Ja det lyder totalt forkert. MAAAX 10 min.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Brian

Dato : 12-09-04 17:00

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ja det lyder totalt forkert. MAAAX 10 min.

Well, så er vi endelig enige om noget

Men hvis der er hold i det, triller jeg gerne de par kilometer til
Vejle og vasker bil istedet

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-04 17:24

Brian skrev:

> Well, så er vi endelig enige om noget

Det er vi da ofte

> Men hvis der er hold i det, triller jeg gerne de par kilometer til Vejle
> og vasker bil istedet

Jeg foretrækker nu at holde i min indkørsel og vaske i hånden der. Jeg
"brøs" mig ikke om vaskehaller.

Fra : Brian

Dato : 12-09-04 19:00

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg foretrækker nu at holde i min indkørsel og vaske i hånden der. Jeg
> "brøs" mig ikke om vaskehaller.

Jojo, det er da meget hyggeligt at pusle om guldklumpen når solen skinner.
Desværre kan det være dum ide at gøre det i solskin, hvis man ikke har
konstant
vand løbende bliver bilen ridset, jeg er i det hele taget en ugidelig karl
osv osv....

Nææ... Dankortet i vaskeautomaten, og 5 minutter senere har man en fin ren
bil... det er sgu ægte hygge

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-04 17:45

Brian skrev:

> [...]
> ikke har konstant
> vand løbende bliver bilen ridset, jeg er i det hele taget en ugidelig

Ja det skal gøres rigtigt hvis det er.

> Nææ... Dankortet i vaskeautomaten, og 5 minutter senere har man en fin
> ren bil... det er sgu ægte hygge

Så vil jeg også sidde inde i bilen!!

Fra : Søren R

Dato : 13-09-04 09:22

On Fri, 10 Sep 2004 14:20:41 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Der må være en forskel for de gange jeg har haft brugt en Metax vask har
>det taget ca 5-10 min for en standard billig vask mens at den store og
>dyre har haft taget 20-25 minutter

Hehe, det må sgu være ærgeligt, for dem der køber en billig vask i en
vasketunnel, og så skal holde bagved og vente på dig i 25 minutter
--
Søren R - Honda Civic 96'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Michael

Dato : 10-09-04 16:13

Hej

> Var det virkelig en "Guldvask"?

Jeg har også undret mig - og skrev til metax...

Jeg fik dette svar:

<KLIP>
Jeg kommer ca en gang om måneden og kontrollere vore maskiner og jeg var der
tilfældigvis næsten på smme tid som dig faktisk lige før middag, hvor jeg
afprøvede alle programmerne, uden at finde de store fejl.
Teknisk kan den ikke lave andre programmer end denm man trykker på.
Selvfølgelig kan der være lagt forkerte programmer ind fra begyndelsen, men
det er der ikke.
Det er faktisk svært og se hvad maskinen laver bag de lukkede døre og at man
så får en guldvask på ca. 4 min. på grund af at der er dobbelte tagbørster
og dobbelte tørresektioner, der f.eks tørrer det samme på to ture som andre
maskiner tørrer på fire ture.
Men det er lidt svært at forklare på skrift, hvis du vil vide mere er du
velkommen til at ringe til mig, så du kan få en bedre forklaring, men jeg er
ikke hjemme de første to dage.
</KLIP>

Michael

Fra : TGD

Dato : 11-09-04 12:48

"Michael" <mmm@mmm.mmm> skrev i en meddelelse

> [...]

> velkommen til at ringe til mig, så du kan få en bedre forklaring, men jeg

Må da give dem at de har en udemærket service, de gider ligefrem svare
kunder.

Fra : Thor

Dato : 10-09-04 20:56

Jeg har erfaring med, at skyllevoksen der kommer i forbindelse med en
"guld"vask
faktisk virker og efterlader lakken blank og smudsafvisende.
Vasker min bil 6-8 gange om året og den er altid pæn i lakken.

mvh Thomas