Et lille sjovt spørgsmål - Rat med airbag ~
Fra : Thomas

Dato : 10-09-04 09:35

Hej NG

Da der i en anden tråd blev nævnt www.dataophug.dk har jeg lige siddet og
leget lidt med den. Det der dog har slået mig, er at man man købe rat m.
airbag!!!

Skal man så tolke det som om at det sammenstød der har sendt bilen til
hugger har været meeeget blødt, men på et fandens uheldigt sted eller skal
man tolke det som om at den pågældende airbag faktisk ikke virker?

Jeg har ikke bil med airbag, syntes bare det var underligt

Mvh

Thomas

Fra : BJ

Dato : 10-09-04 09:38

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da der i en anden tråd blev nævnt www.dataophug.dk har jeg lige siddet og
> leget lidt med den. Det der dog har slået mig, er at man man købe rat m.
> airbag!!!

Er en airbag ikke blot en slags pose med indbygget springsats..?

Hvad udløser den springsats og hvor sidder selve føleren, der giver besked
til udløsningen..?

Bjørn Jørvad

Fra : Thomas

Dato : 10-09-04 09:41

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
>
> Er en airbag ikke blot en slags pose med indbygget springsats..?
>
> Hvad udløser den springsats og hvor sidder selve føleren, der giver besked

Jo, det er det vel. Det jeg mener, er at en bil havner vel ikke ved
huggeren, uden det de fleste gange skyldes rust eller at den er totalskadet.
Nu var det en nyere jeg kiggede på, så jeg tror at rust er udelukket

Mvh

Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 09:45

> [...]
> hugger har været meeeget blødt, men på et fandens uheldigt sted eller skal
> man tolke det som om at den pågældende airbag faktisk ikke virker?

Som Bjørn skriver, så er en airbag blot en sammenfoldet stofpose med et
ordentligt knald i.

Bilen kan jo have fået en skade i røven....eller siden, der ikke har udløst
"bag'en".

M.v.h.

Fra : Thomas

Dato : 10-09-04 09:49

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Bilen kan jo have fået en skade i røven....eller siden, der ikke har
udløst
> "bag'en".

Ok, har som sagt ikke airbag selv. Troede bare den blev udløst, uanset
hvordan bilen blev ramt (altså over en bestemt slagstyrke) og deraf,
slagstyrken skal vel være rimelig stor, før bilen havner ved huggeren?

Mvh

Thomas

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-09-04 09:57

> [...]
> hvordan bilen blev ramt (altså over en bestemt slagstyrke) og deraf,
> slagstyrken skal vel være rimelig stor, før bilen havner ved huggeren?

Der sidder flere sensorer i vognen, som afgør, hvilke airbags, der skal
skydes af. Airbags har deres egen lille controller sidende i bilen, som
styrer alt det hele - og også selestrammerne, som jo fungerer lidt hen efter
samme princip. Den controller har så forskellige sensorer i vognen for at
den kan afgøre, hvorfra bilen bliver ramt, samt hvilke airbags, der skal
udløses.

mvh
Torben Madsen

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 10:11

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skydes af. Airbags har deres egen lille controller sidende i bilen, som
> styrer alt det hele - og også selestrammerne, som jo fungerer lidt hen

Med mindre at selestrammerne er af den billige type, hvor det blot er en
spændt fjeder der udløses...

M.v.h.

Fra : BJ

Dato : 10-09-04 09:51

KLIP

> Bilen kan jo have fået en skade i røven....eller siden, der ikke har
udløst
> "bag'en".

Hvis bag' en er udløst, er den vist ikke lige sådan at pakke sammen
igen..

Bjørn Jørvad

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 10-09-04 11:30

> [...]
> leget lidt med den. Det der dog har slået mig, er at man man købe rat m.

Jeg ville ikke binde an med en airbag der har været om en hugger.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-09-04 11:36

"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse news:pnf0d.74331

> Jeg ville ikke binde an med en airbag der har været om en hugger.

Så længe den ikke er udløst, så er der ingen problemer i det. Man vil jo
stadig benytte den fungerende styring/elektronik fra ens egen bil.

M.v.h.

Fra : Steen Bendix

Dato : 10-09-04 13:24

Hvis man er i tvivl kan man jo prøve den af og se om den virker ........ ku
bare ikke lade være

Fra : Thomas

Dato : 10-09-04 15:35

"Steen Bendix" <steen.bendix@get2net.dk> wrote in message
> Hvis man er i tvivl kan man jo prøve den af og se om den virker ........
ku
> bare ikke lade være

Ja du er inde på noget af det rigtige. Havde jeg købt en hos en hugger ville
jeg spekulere mig selv ½ ihjel over, hvorfor den ikke var sprunget i den
tidligere bil...... og måske derfor tænke : "nu er jeg sku nødt til at få
det afklaret........"

Mvh

Thomas

Fra : Rune Simonsen

Dato : 14-09-04 10:40

On Fri, 10 Sep 2004 10:34:56 +0200, "Thomas"
<bambanosReMOVE@hotmail.com> wrote:

> Da der i en anden tråd blev nævnt www.dataophug.dk har jeg lige siddet og
> leget lidt med den. Det der dog har slået mig, er at man man købe rat m.
> airbag!!!

Jeg kørte engang i de gamles 406'er og blev ramt rimelig hårdt
bagfra.(alle stoppede pånær ham bagved mig og hans gæt var, at han
ramte med ~60).
Dette skubbede mig fremad og blødt ind i ham, der var foran mig.

Resultat: Hele bagenden var smadret og på fronten var kofanger,
lygter, skærme og motorhjælm ødelagt. Man mente også, at bilen var
blevet skæv. Dvs. den blev dømt totalskadet.

Men airbags blev jo ikke udløst, da jeg kun ramte ham foran blødt. Og
det var godt nok, da der slet ikke var brug for airbags.

Dette rat med airbag ligger sikkert hos en hugger nu, fordi ingen tør
købe det, da de er bange for, at det ikke blev udløst ved en fejl :)

PS: Jeg lærte én ting: Indstil _altid_ nakkestøtter _grundigt_. Det
tog mig 1 måned at slippe af med det forbandede piskesmæld, jeg kunne
have undgået ved at bruge 5 sekunder på at indstille lortet.
Og så var det endda virkelig heldigt sluppet. Andre skal leve med
nakkesmerter og ondt i hovedet resten af livet.
PPS: Undskyld indlægget blev lidt langt :)

--

Rune Simonsen